Varokaa psykoosilääkkeitä!
Kun sairastuin psykoosiin,söin aluksi olanzapiiniä 10 mg päivässä. Lihoin sen aikana 9 kg noin kuukaudessa. Lopetin lääkkeen,koska en luonnollisesti halunnut lihoa enempää ja pelkäsin diabetesta. Sen jälkeen aloitin aripipratsolin,joka ei lihottanut mutta aiheutti minulla itsemurha ajatuksia ja tiloja,joissa en pystynyt liikuttamaan itseäni ja olin aivan pihalla ulkomaailmasta. Tällä hetkellä syön risperidonia ja se on lihottanut viikossa 5 kg. On todella turhauttavaa treenata 5 kertaa viikossa ja samalla lihoa. Lisäksi risperidon unettaa niin että nukun 14 h yössä pahimmillaan. Nyt aion lopettaa lääkkeet koska olen mieluummin harhainen kuin kärsin kamalista sivuvaikutuksista. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia antipsykooteista?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se lihominen ole sivuseikka, hoida nyt pääsi kuntoon. Tarviit sitä enemmän.
Nuo lääkkeet eivät hoida oireita, vaan piilottavat ne. Kehittyvissä maissa mm. skitsofrenian ennuste on parempi kuin länsimaissa, koska heillä ei ole varaa lääkkeisiin.
Lähde?
Olen syönyt koko lailla kaikkia markkinoilla olevia psykoosilääkkeitä ja lihonut kaikilla. Nyt en syö lääkkeitä ja olen laihduttanut normaalipainoon. Syön enemmän kuin lääkehoidon aikana ja paino pysyy silti samassa. Sain lääkkeistä hurjasti somaattisia haittoja ja spastisiteettia.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on sairastanut psykoosisairautta ja harhaisuutta jo parikymmentä vuotta. Hän on itse lääkäri. Sairaseläkkeellä.
Hänellä on valtavaa lääkevastaisuutta ja pelkää sivuvaikutuksia. On ollut välillä pakkohoidossa ja välillä vapaalla. Vapaalla aina lopettanut lääkkeet sivuvaikutusten pelossa. Hänen sairautensa on kuitenkin tämän temppuilun seurauksena vuosien saatossa koko ajan pahentunut. Sairaalajaksot ovat pidrntyneet joka kerta.
Kun lääkityksen lopettaa, niin ei ole selvää mikä osa oireista johtuu vieroituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi kilomäärät kyllä kuulostavat hurjilta, 5 kiloa viikossa ja 9 kiloa kuukaudessa. Pelkällä lääkkeen syömiselläkö sinä lihot, vai etkö pysty hillitsemään ruokahaluasi?
Kysy lääkäriltäsi onko vielä mahdollista kokeilla ja löytää jokin muu sopiva lääke. Psykoosi voi aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoihin ja sen uusiutumisen riski voi olla korkeampi jos lääkehoito laiminlyödään, siksi sitä olisi tärkeää hoitaa.
On tutkittu että psykoosilääkkeet vaurioittavat aivoja enemmän kuin itse psykoosi, joten tuo lääkäreiden alati hokema monotoninen mantra voidaan unohtaa sen siliän tien, olen etsinyt tietoa asiasta, ihmiset jotka eivät tästä mitään tiedä ovat aina suunapäänä päsmäröimässä. Jo muutamassa tunnissa, yhden psykoosilääkkeen otettuaan potilaiden aivot alkoivat surkastua. Kuvittele mitä vuosien jatkuva käyttö tekee avoille..niinpä. Siinä vähän itse kullekin mietittävää että kannattaako sitä terveyttään tuhota tuollaisilla hermomyrkyillä. Ainiin, ne aiheuttavat myös sydämen takykardiaa eli rytmihäiriöitä, tämä oire voi jäädä jopa pysyväksi. Eli kannattaako moinen riskinotto?
Lähde?
Toivottavasti kukaan ei jätä vakavaan sairauteen tarkoitettuja lääkkeitään ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on sairastanut psykoosisairautta ja harhaisuutta jo parikymmentä vuotta. Hän on itse lääkäri. Sairaseläkkeellä.
Hänellä on valtavaa lääkevastaisuutta ja pelkää sivuvaikutuksia. On ollut välillä pakkohoidossa ja välillä vapaalla. Vapaalla aina lopettanut lääkkeet sivuvaikutusten pelossa. Hänen sairautensa on kuitenkin tämän temppuilun seurauksena vuosien saatossa koko ajan pahentunut. Sairaalajaksot ovat pidrntyneet joka kerta.
Kun lääkityksen lopettaa, niin ei ole selvää mikä osa oireista johtuu vieroituksesta.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te muuta osaa kuin kaikkiin oireisiin vain psykoosilääkkeitä?
Se parhaiten nauraa kellä on parhaat lääkkeet. Resepteillä saa laillisesti kivaa kamaa. Miljoona suomalaista ei voi olla väärässä. Pelkästään mielialalääkkeiden syöjiä on 700 000. Siihen muut kolmiolääkkeet niin vähintään tuo miljoona käyttäjää. Lisäksi viina ja huumeet maistuu monille. Tarkemmin ajateltuna suomalaiset on aika paljon aineilla marinoitua kansaa.
Älkää nyt sekoittako mielialalääkkeitä ja psykoosilääkkeitä . Ei psykoosilääkkeitä pikkuvaivoihin määrätä.
Psykoosilääkkeitä määrätään nykyään paljon muihinkin vaivoihin kuin vakaviin psykiatrisiin häiriöihin. Esim. ketiapiinia unettomuuteen.
Mä söin lääkettä viime syksystä kevääseen ja otin puheeksi lääkärin kanssa juurikin tuon lihomisen pelon. Lääkäri selitti että moni lihoo juurikin siksi kun masentuneena ei tehdä mitään ja syödään roskaa.
No ei se paljoa vakuuttanut kun näitä aina lukee täältä.
Aloitin lääkityksen ja kas kummaa, se veikin ruokahalun, söin hyvin mitta kaikki herkut ja napostelut jäi pois. Kerroin lääkärille onko tämän tarkoitus pissattaa näin paljon mutta se olikin ihan siitä että nesteet lähti liikkeelle. Mulla oli fiksu lääkäri joka määräsi liikuntaa ja luontoa hoidoksi lääkityksen tueksi. No tottakai uskoin lääkäriä ja mielelläni meninkin kun oli aikaa sairaslomalla.
Laihduin lääkityksen aikana melkein 10 kiloa. Melkein teki mieli jatkaa lääkitystä ihan tuon sivuvaikutuksen takia mutta en kuitenkaan.
Koin psykoosin hyvin vaikean elämäntilanteen takia, sain lääkitykseksi Olanzapinin (10 mg). Lihoin jo alussa tosi nopeasti 20 kg, vaikka normaalisti olen erittäin hoikka enkä liho millään. En todellakaan syönyt yhtään enempää kuin tavallisesti, liikuntaakin harrastin entiseen malliin. Silti paino vain nousi nousemistaan. Myös muita haittoja oli: tarvitsin unta min. 13 tuntia vuorokaudessa, seksihalut katosivat aivan täysin, olin ihan tunteeton (ei itkettänyt, ei naurattanut, mikään ei kiinnostanut, olo oli jatkuvasti zombimainen). Käytin Olanzapinia noin vuoden verran, annostusta vähennettiin asteittain ja sitten lopulta lopetettiin kokonaan. Nyt olen ollut ilman lääkitystä n. puoli vuotta; olen laihtunut lähes entisiin mittoihin, tunteet ovat palanneet kuten myös seksihalut ja voin muutenkin niin paljon paremmin nyt kuin Olanzapinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te muuta osaa kuin kaikkiin oireisiin vain psykoosilääkkeitä?
Se parhaiten nauraa kellä on parhaat lääkkeet. Resepteillä saa laillisesti kivaa kamaa. Miljoona suomalaista ei voi olla väärässä. Pelkästään mielialalääkkeiden syöjiä on 700 000. Siihen muut kolmiolääkkeet niin vähintään tuo miljoona käyttäjää. Lisäksi viina ja huumeet maistuu monille. Tarkemmin ajateltuna suomalaiset on aika paljon aineilla marinoitua kansaa.
Älkää nyt sekoittako mielialalääkkeitä ja psykoosilääkkeitä . Ei psykoosilääkkeitä pikkuvaivoihin määrätä.
Psykoosilääkkeitä määrätään nykyään paljon muihinkin vaivoihin kuin vakaviin psykiatrisiin häiriöihin. Esim. ketiapiinia unettomuuteen.
Joo, mutta ihan tosi paljon pienemmällä annostuksella kuin psykoosioireisiin.
Antipsykoosilääke on vienyt seksuaalisuuteni ja samalla lihottanut minut mursuksi. Ei niitä kannata syödä, jos ilmankin pärjää.
Olen syönyt Ketipinoria 2,5 v. Ainoa haitta +20 painon nousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi kilomäärät kyllä kuulostavat hurjilta, 5 kiloa viikossa ja 9 kiloa kuukaudessa. Pelkällä lääkkeen syömiselläkö sinä lihot, vai etkö pysty hillitsemään ruokahaluasi?
Kysy lääkäriltäsi onko vielä mahdollista kokeilla ja löytää jokin muu sopiva lääke. Psykoosi voi aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoihin ja sen uusiutumisen riski voi olla korkeampi jos lääkehoito laiminlyödään, siksi sitä olisi tärkeää hoitaa.
On tutkittu että psykoosilääkkeet vaurioittavat aivoja enemmän kuin itse psykoosi, joten tuo lääkäreiden alati hokema monotoninen mantra voidaan unohtaa sen siliän tien, olen etsinyt tietoa asiasta, ihmiset jotka eivät tästä mitään tiedä ovat aina suunapäänä päsmäröimässä. Jo muutamassa tunnissa, yhden psykoosilääkkeen otettuaan potilaiden aivot alkoivat surkastua. Kuvittele mitä vuosien jatkuva käyttö tekee avoille..niinpä. Siinä vähän itse kullekin mietittävää että kannattaako sitä terveyttään tuhota tuollaisilla hermomyrkyillä. Ainiin, ne aiheuttavat myös sydämen takykardiaa eli rytmihäiriöitä, tämä oire voi jäädä jopa pysyväksi. Eli kannattaako moinen riskinotto?
Netistä, oletan? :D Kyllä Tri Google tietää, netissä lukee myös että diabetekseen tehoaa vain paasto ja rukoileminen!
Vuosien aikana kun tulee aina uuden lääkkeen kanssa "muutama" kilo, niin kohta se on oikeasti ongelma. Itellä ekat "lääkekilot" on tullu teininä, nyt yli 30v ja painoa 160kg. Sama paska sairaus edelleen johon ei vieläkään ole löytynyt lääkettä joka toimis. Painon kaverina on tullu kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nyt vissiin myös diabetes. Aloitan juuri aripipratsolin kokeilua, katsotaan miten käy. (Enkä syö eri lailla lääkkeiden aikana, koska puolisokin aina ihmettelee, ett mistä ne kilot tulee kun voi kuukaudessa tulla 15kg vaikka syö samoja ruokia ja määriä kun ennenkin)
Korvaushoitoa ne psykoosilääkkeet yrittää olla. Tasapainottaa välittäjäainesysteemiä.
Valitettavasti ne vaikuttavat koko kehossa joten sivuvaikutukset ovat suuria.
Kaikilla ne ei toimi yhtä hyvä tai huonosti.
Enpä pienen ongelman, tai vuosikymmenen takaisen psykoosikohtauksen takia käyttäisi.
Jos on todettu skitsofrenia ja kokee oireita olevan, on lääke hyödyllinen. Jopa välttämätön.
Itselläni tuli Olanzapinistä 15 kg, josta olen saanut 10 kg pois ihan pelkällä ruokavaliolla.
Lääkkeiden lopettamisessa on riskinsä, mutta
jokainen aikuinen tekee valintansa. En
itse haluaisi enää kokea psykoosia sen verran
pelottava tila se on harhoineen.
mursutar kirjoitti:
Antipsykoosilääke on vienyt seksuaalisuuteni ja samalla lihottanut minut mursuksi. Ei niitä kannata syödä, jos ilmankin pärjää.
Samaa mieltä. Sain masennuslääkkeitä ja lääkäri olisi ihan väkisin laittanut myös psykoosilääkkeen. Kuulemma tasoittamaan masennuslääkkeen haittavaikutuksia.
En syö, koska pärjään ilmankin. Ei ole psykoosioireita.
Joo tällä palstalla aika moni jättää ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Joo tällä palstalla aika moni jättää ottamatta.
Miksi syödä, jos ei ole tarvetta? Nostaa ruokahalua ja turruttaa.