Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varokaa psykoosilääkkeitä!

Vierailija
12.06.2016 |

Kun sairastuin psykoosiin,söin aluksi olanzapiiniä 10 mg päivässä. Lihoin sen aikana 9 kg noin kuukaudessa. Lopetin lääkkeen,koska en luonnollisesti halunnut lihoa enempää ja pelkäsin diabetesta. Sen jälkeen aloitin aripipratsolin,joka ei lihottanut mutta aiheutti minulla itsemurha ajatuksia ja tiloja,joissa en pystynyt liikuttamaan itseäni ja olin aivan pihalla ulkomaailmasta. Tällä hetkellä syön risperidonia ja se on lihottanut viikossa 5 kg. On todella turhauttavaa treenata 5 kertaa viikossa ja samalla lihoa. Lisäksi risperidon unettaa niin että nukun 14 h yössä pahimmillaan. Nyt aion lopettaa lääkkeet koska olen mieluummin harhainen kuin kärsin kamalista sivuvaikutuksista. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia antipsykooteista?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEKSI  Lääkärini  varoitti  ` kaikista´  lääkkeistä ;  aseluvat  ,  aseet  ja  kuorma-auto-kortti  lähtee .

Vierailija
62/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi on vain oirehdintaa asioista joita et ole käsitellyt.

On tyhmää vetää lääkkeitä ihan miten sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja unipillerit mukaan lukien.

Vierailija
64/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä noin 4kk olantsapiinikuurin lopetus aiheutti lähes yhtäjaksousen 2vk kestävän unettomuuden.

Muutenkin oli jotenkin epämääräinen olo.

Säikähteli kerrostalon ovenaukaisemisia yms.

Alkoi se sitten kuitenkin helpottamaan ajan kanssa.

Vierailija
65/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia auttaa, huonot lääkkeet voi tuhota helposti kaiken. Ei niitä kannata syödä, ei 

Terapia ei auta psykoosiin.

Älä pilaa hyvin alkanutta lääkevastaista sekoilua.

Psykoterapian efektikoko standardihoitoon on 0.32 lyhyen aikavälin tutkimuksissa meta-analyysien mukaan, lääkehoidon on 0.38 SMD (standardized mean difference). Tutkijat pitävät SMD 0.78 sellaisena erona, että sen kliinikko erottaa plasebosta: 

"In schizophrenia, a SMD of 0.73 is required for a minimal clinical improvement of 15 points on the Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) 149 , implying that SMDs below 0.73 are not detectable by clinicians and may not be clinically significant."

Siinä sinulle meta-analyysien meta-analyysi täynnä lääkevastaista sekoillua käsittäen yhteensä 650 000 koehenkilöä. Kyseisen tutkimuksen mukaan mitä vahvempi vaste oli, eli mitä suurempi efektikoko, sitä suurempi oli harhan riski. 

"Medium or large effect sizes were found only for few conditions, and most of the effects sizes ≥0.50 were associated with a high risk of bias and/or limited evidence"

Sinun kaltaiset idiootit eivät tosin ymmärrä, mitä tarkoittaa suuri vinouman riski ja näytön rajallisuus, uskotte vaan kun joku virassaan pönöttävä lääkäri sössöttää teidän kaltaiselle kehitysvammaiselle ääliölle lääkityksen välttämättömyydestä laskien mekaaniseesti kuolemanriskiäsi lääkeyhtiöiden rahoittamasta tutkimusdatasta. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8751557/

Vierailija
66/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läheinen kaveri on ollut sairaalassa monta kertaa psykoosista pakkohoidossa. Hän jättää aina lääkkeensä sivuvaikutusten takia.

Viimeisimmällä kerralla oli lääke, joka vaikeutti kävelemistä niin paljon, että hän tarvitsi rollaattorin! Viisikymppinen hyväkuntoinen ihminen.

Tavallaan ymmärrän hänen lääkekielteisyyttään, mutta kyllä hänen pitäisi jotain niistä lääkkeistä ottaa. Hän menee ihan sekavaksi paranoidisesti psykoottiseksi ilman lääkkeitään.

Ja ei varmaan tykkää koko ajan joutua sinne pakkohoitoon. On yleensä muutaman kuukauden hoidossa ja sitten pari vuotta sekaisin vapaana jne.

Vierailija
67/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia auttaa, huonot lääkkeet voi tuhota helposti kaiken. Ei niitä kannata syödä, ei 

Älä pilaa hyvin alkanutta lääkevastaista sekoilua.

Psykoterapian efektikoko standardihoitoon on 0.32 lyhyen aikavälin tutkimuksissa meta-analyysien mukaan, lääkehoidon on 0.38 SMD (standardized mean difference). Tutkijat pitävät SMD 0.78 sellaisena erona, että sen kliinikko erottaa plasebosta: 

"In schizophrenia, a SMD of 0.73 is required for a minimal clinical improvement of 15 points on the Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) 149 , implying that SMDs below 0.73 are not detectable by clinicians and may not be clinically significant."

Siinä sinulle meta-analyysien meta-analyysi täynnä lääkevastaista sekoillua käsittäen yhteensä 650 000 koehenkilöä. Kyseisen tutkimuksen mukaan mitä vahvempi vaste oli, eli mitä suurempi efektikoko, sitä suurempi oli harhan riski. 

"Medium or large effect sizes were found only for few conditions, and most of the effects sizes ≥0.50 were associated with a high risk of bias and/or limited evidence"

Sinun kaltaiset idiootit eivät tosin ymmärrä, mitä tarkoittaa suuri vinouman riski ja näytön rajallisuus, uskotte vaan kun joku virassaan pönöttävä lääkäri sössöttää teidän kaltaiselle kehitysvammaiselle ääliölle lääkityksen välttämättömyydestä laskien mekaaniseesti kuolemanriskiäsi lääkeyhtiöiden rahoittamasta tutkimusdatasta. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8751557/

En ymmärtänyt mitään.

Vierailija
68/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se lihominen ole sivuseikka, hoida nyt pääsi kuntoon. Tarviit sitä enemmän.

Nuo lääkkeet eivät hoida oireita, vaan piilottavat ne. Kehittyvissä maissa mm. skitsofrenian ennuste on parempi kuin länsimaissa, koska heillä ei ole varaa lääkkeisiin. 

Skitsofreniaan liittyy aivojen tulehdustila ja ehkä lääkkeet jos ne lihottavat tai muuten pilaavat aineenvaihdunnan vaikuttavat myös vastustuskykyyn.

Vierailija
69/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuta sanoa, kuin että "taistele" ihmeessä sopivan lääkkeen ja tasapainon löytämiseksi, äläkä tyydy epäsopiviin liiallisin sivuvaikutusten omaaviin lääkkeisiin.. Lääkärit toivoo että olet lääkittynä poissa heidän vastaaanotolta, silloin heidän mielestä lääkitys toimii. Mutta sinulle toimiva lääkitys on se, jolla voit saavuttaa mahd. hyvän elämänlaadun, sairaudesta huolimatta. Joten on täysin ok, etsiä ja kokeilla ja vaatia, että sen mahdollistava lääke löytyy..

Vierailija
70/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on määrätty Trevicta-injektio. Paino nousi 25 kiloa, tuli diabetes ja korkea verenpaine. Psykoosi ollut kerran. Lääkärin mukaan lääkitys on elinikäinen, joten en uskalla lopettaakaan. Jaksaminen on heikkoa eikä olo ole niin skarppi kuin ennen psykoosia. Töissä käyminen mahdotonta. Tulevaisuus tuntuu surkealta. Jotain muutosta toivoisin.

Vierailija
71/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako hyperbaarinen happihoito vaivoihinne?    Jos hapella saa korjattua aivovaurioita.

Vierailija
72/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita tästä. Minulla on abilify maintena injektio joka neljäs viikko. Tämä on ok lääke.

Vierailija
73/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Olanzapinia jotain 5 vuotta. Sinä aikana olen lihonut 10 kg. En syytä lääkettä siitä, vaan kyllä ruoka on ollut se lihottava tekijä.

Vierailija
74/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on määrätty Trevicta-injektio. Paino nousi 25 kiloa, tuli diabetes ja korkea verenpaine. Psykoosi ollut kerran. Lääkärin mukaan lääkitys on elinikäinen, joten en uskalla lopettaakaan. Jaksaminen on heikkoa eikä olo ole niin skarppi kuin ennen psykoosia. Töissä käyminen mahdotonta. Tulevaisuus tuntuu surkealta. Jotain muutosta toivoisin.

Monella psykoosi jää kertaluonteiseksi elämässä. Sinulla on niin suuret haitat lääkkeestä että sinuna koittaisin vähentää lääkitystä tai purkaa kokonaan. Ja tuota psykoosi uusii jos et syö antipsykootteja matraa ne sanoo kaikille. Se on puppua. Niillä ei ole mitään kristallipalloa asioista eikä oikeastaan edes tietoa lääkkeistä mitä he määrää.

Vierailija
75/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt olantsapiinia (20 kg kuukaudessa), abilifyta (itsemurha-ajatuksia), valproaattia (leukopenia), risperidonia (prolaktiiniarvo kohosi ja kuukautiset pois), ketiapiinia ( pyörryin) ja nyt karipratsiinia kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Ei psykoottisia oireita.

Vierailija
76/96 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kehitetty akuutteja psykooseja varten erityinen hoitomenetelmä, jossa käytetään myös jonkun verran lääkkeitä, mutta joka pohjautuu perheterapiaan ja ymmärrykseen, että kukaan meistä ei tavoita absoluuttista todellisuutta, vaan meidät on rakennettu luomaan itsellemme mielekkäitä narratiiveja maailmasta.  Ihmisen hermojärjestelmä ei ole rakennettu tuottamaan faktoja, vaan mielekkyyttä ja itselle toimivia malleja ympäröivästä todellisuudesta ja itsestä.  Sen tulokset ovat vuosikymmeniä olleet kirkkaasti parempia kuin lääkekeskeisen hoidon mitä tulee toimintakykyyn eli asioihin, jotka maksavat yhteiskunnalle -sairaalahoidon määrä ja työkyvyttömyys. On kornia, että tässä maassa panostetaan niin vähän kaikkein psyykkisesti sairaimpien hoitoon ja niin paljon hyvin lieviin ohimeneviin häiriötiloihin, joilla on tutkimusten mukaan niin hyvä ennuste, ettei sitä millään hoitomenetelmällä tässä todellisuudessa tulla parantamaan (esim.  masennus, joka paranee noin 80 % hoitamattomilla potilailla parissa vuodessa täysin).  Hoitokäytännöt ovat täysin lääkeyhtiöiden ja lääkärien intressien lähtökohdista rakennettuja, ei potilaiden. Senhän takia tänään skitsofreenikolla on suhteessa lyhyempi elinikä normaaliväestöön verrattuna kuin vuosikymmeniä aikaisemmin, ennen mullistavien psykoosilääkkeiden keksimistä, sekä vähäisempi todennäköisyys toipua.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30253321/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3796077/

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/210034

Vierailija
77/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla masennukseen määrättiin psykoosilääkettä olipa kokemus kielilipo kun kissalla itseään pestessä ja näkö hämärty ja lihoi kun pullataikina. Loppu syönnit.

Vierailija
78/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juu, eli aiheuttivat lihoamista itsemurhaalttiutta ja persoonallisuuden muuttumista aggressiivisemmaksi ja narsistisemmaksi. Lopulta selvisikin että mun masennus onkin neuroosipohjaista eikä psykoosi.  nykyään en syö lääkkeitä ,ja jos tarve tulee niin olen mielummin harhainen kuin empatiakyvytön sairaalloisen lihava sosiopaatti. 

Psykoosien hoito lääkkeillä on lisäksi vanhanaikaista. Luekaapa vaikka skitsofrenian Wikipedia-sivulta. Skitsofrenialla on parempi ennuste lääkkeettömällä hoidolla kuin lääkkeillä. Pysykää näistä myrkyistä erossa!

Vierailija
79/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juu, eli aiheuttivat lihoamista itsemurhaalttiutta ja persoonallisuuden muuttumista aggressiivisemmaksi ja narsistisemmaksi. Lopulta selvisikin että mun masennus onkin neuroosipohjaista eikä psykoosi.  nykyään en syö lääkkeitä ,ja jos tarve tulee niin olen mielummin harhainen kuin empatiakyvytön sairaalloisen lihava sosiopaatti. 

Psykoosien hoito lääkkeillä on lisäksi vanhanaikaista. Luekaapa vaikka skitsofrenian Wikipedia-sivulta. Skitsofrenialla on parempi ennuste lääkkeettömällä hoidolla kuin lääkkeillä. Pysykää näistä myrkyistä erossa!

Psykoosi voi olla ohimenevä, että siihen lähinnä nuoremmalla iällä jos ymmärtää itse harhaisuuden. 

Vierailija
80/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä noin 4kk olantsapiinikuurin lopetus aiheutti lähes yhtäjaksousen 2vk kestävän unettomuuden.

Muutenkin oli jotenkin epämääräinen olo.

Säikähteli kerrostalon ovenaukaisemisia yms.

Alkoi se sitten kuitenkin helpottamaan ajan kanssa.

Kauanko meni että selvistit olantsapiinin lopetuksesta? Kerran koitin, hirveimmät viekkarit ikinä. Aloitin puolikkaalla annoksella entisestä ja viekkarit meni ohi. Haluaisin lopettaa tämän kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme