Varokaa psykoosilääkkeitä!
Kun sairastuin psykoosiin,söin aluksi olanzapiiniä 10 mg päivässä. Lihoin sen aikana 9 kg noin kuukaudessa. Lopetin lääkkeen,koska en luonnollisesti halunnut lihoa enempää ja pelkäsin diabetesta. Sen jälkeen aloitin aripipratsolin,joka ei lihottanut mutta aiheutti minulla itsemurha ajatuksia ja tiloja,joissa en pystynyt liikuttamaan itseäni ja olin aivan pihalla ulkomaailmasta. Tällä hetkellä syön risperidonia ja se on lihottanut viikossa 5 kg. On todella turhauttavaa treenata 5 kertaa viikossa ja samalla lihoa. Lisäksi risperidon unettaa niin että nukun 14 h yössä pahimmillaan. Nyt aion lopettaa lääkkeet koska olen mieluummin harhainen kuin kärsin kamalista sivuvaikutuksista. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia antipsykooteista?
Kommentit (96)
Lääkkeet saattavat vaikuttaa ruokahaluun, ruuan imeytymisen nopeuteen, neste tasapainoon jne. Tämä niille jotka luulevat että lääkkeiden aikana toimii tasan sama elämäntyyli kuin "normaalilla". Itse käytin erästä sekä uniongelmiin että masennukseen sopivaa lääkettä lyhyen aikaa ja siitä jäi minulle pysyvä kuolausongelma. Että saatan kuolta tyynylle kesken yötä tai herään aamulla siihen. Oli kyllä mainittu lääkkeen sivuvaikutuksissa, joskin en arvannut että siitä tulee pysyvä ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se lihominen ole sivuseikka, hoida nyt pääsi kuntoon. Tarviit sitä enemmän.
Nuo lääkkeet eivät hoida oireita, vaan piilottavat ne. Kehittyvissä maissa mm. skitsofrenian ennuste on parempi kuin länsimaissa, koska heillä ei ole varaa lääkkeisiin.
Lihominen varmaan on riippuvainen annostuksesta? Käytin itse olemattomaan psykoosiin 0,50-1mg risperidonia vuoden verran ja kyllä itseltäni laihdutus onnistui roimasti alipainoiseksi. Lopetin lääkkeen siitä syystä, että rinnoistani tuli maitoa eikä vuoteen ollut kuukautisia. Psykoatri tietysti yritti tarjota tuota olanzapiinia aka läskilääkettä annoksella 2,5-5mg, mutta enpä ottanut. Ei kiitos. Nimelliset annostukset edes auta oikeaan psykoosiin ;)
Deprakine ja propral yhdistelmä on toiminut hyvin sos.pelkoihin ja mielialojen supernopeisiin vaihteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Lihominen varmaan on riippuvainen annostuksesta? Käytin itse olemattomaan psykoosiin 0,50-1mg risperidonia vuoden verran ja kyllä itseltäni laihdutus onnistui roimasti alipainoiseksi. Lopetin lääkkeen siitä syystä, että rinnoistani tuli maitoa eikä vuoteen ollut kuukautisia. Psykoatri tietysti yritti tarjota tuota olanzapiinia aka läskilääkettä annoksella 2,5-5mg, mutta enpä ottanut. Ei kiitos. Nimelliset annostukset edes auta oikeaan psykoosiin ;)
Deprakine ja propral yhdistelmä on toiminut hyvin sos.pelkoihin ja mielialojen supernopeisiin vaihteluihin.
Minulla on itselläni 2 mg :) se varmaan siis vaikuttaa
Ap
Kokemusta olantsepiiniistä, risperidonista ja nyt abilifystä. Kiloja tullut 20 lisää. Pakko syödä lääkärin mukaan lääkettä koko ikä. Olen pari kertaa ollut psykoosissa.
On muitakin lääkkeitä, kuin nuo ap:n kokeilemat, pyydä saada vielä kokeilla jotakin muutakin valmistetta, tai esim. Erilaista annostusta, voi vaikuttaa sekin. Ei se lihominenkaan tosiaankaan mikään kiva juttu ole, vaikka tottakai psykoosin ehkäisy on nyt se ensisijainen juttu tuossa.
Mikä tausta sulla on? Yritäpä sitä kautta selvittää asioita eikä vaan nappeja syömällä.
Usein sekoitetaan traumaoireet harhoiksi(mm. Anne Suokas on tästä kirjoittanutkin).
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet saattavat vaikuttaa ruokahaluun, ruuan imeytymisen nopeuteen, neste tasapainoon jne. Tämä niille jotka luulevat että lääkkeiden aikana toimii tasan sama elämäntyyli kuin "normaalilla". Itse käytin erästä sekä uniongelmiin että masennukseen sopivaa lääkettä lyhyen aikaa ja siitä jäi minulle pysyvä kuolausongelma. Että saatan kuolta tyynylle kesken yötä tai herään aamulla siihen. Oli kyllä mainittu lääkkeen sivuvaikutuksissa, joskin en arvannut että siitä tulee pysyvä ongelma.
Mirtazapin?
Ettekö te muuta osaa kuin kaikkiin oireisiin vain psykoosilääkkeitä?
Siitä risperidonista on käsittääkseni monta eri valmistajien versioita. Mulla kans lihotti varsinkin sillon kun oli 10mg. Söin joku 3kk (1mg) niitä lääkkeitä ja lopetin omasta tahdosta, koska harhat oli vähentyny niin paljon, eikä siitä loppujenlopuks mitään haittaakaan ollu. Olin kyl melkosen pulskassa kunnossa. Lauta ennen lääkitystä ja muutaman kk jälkeen yli 20 ihmistä tuli sanoo että pitäisköhän sun laihduttaa jne.
Välillä salaa ikävöin tota sairautta kun kaiken tunsi niin voimakkaasti jne (tulen perheestä jossa tunteita ei sallittu ja ne oli ollu tukahdettuina jo monta vuotta). Mut oli ne jotkut harhat toki pelottaviakin. Hauska ja mielenkiintoinen sairaus kaikenkaikkiaan. Toki kaikilla erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Kun sairastuin psykoosiin,söin aluksi olanzapiiniä 10 mg päivässä. Lihoin sen aikana 9 kg noin kuukaudessa. Lopetin lääkkeen,koska en luonnollisesti halunnut lihoa enempää ja pelkäsin diabetesta. Sen jälkeen aloitin aripipratsolin,joka ei lihottanut mutta aiheutti minulla itsemurha ajatuksia ja tiloja,joissa en pystynyt liikuttamaan itseäni ja olin aivan pihalla ulkomaailmasta. Tällä hetkellä syön risperidonia ja se on lihottanut viikossa 5 kg. On todella turhauttavaa treenata 5 kertaa viikossa ja samalla lihoa. Lisäksi risperidon unettaa niin että nukun 14 h yössä pahimmillaan. Nyt aion lopettaa lääkkeet koska olen mieluummin harhainen kuin kärsin kamalista sivuvaikutuksista. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia antipsykooteista?
Mä lihoin Olanzapiinia syödessä muistaakseni 17 kg ihan muutamassa kuukaudessa. Sai ahmimaan ihan käsittämättömiä määriä ruokaa. Mulla toi lääke oli määrätty ahdistukseen, psykoottinen en ole ollut. Painon nousu ei kyllä ainakaan helpottanu ahdistusta ja muutenkin se lääke teki jotenkin poissa olevaks ja vetäytyneeks. Vuoden jaksoin ja sitten lopetin lääkkeen käytön, välillä lääkettä syödessä jäi menkat pois useammaksi kuukaudeksi, mikä oli tosi kivaa etenkin kun oli raskaustoiveita. Nyt kaks vuotta lääkkeen lopettamisen jälkeen tiputtelen viimeisiä kiloja, jotka tuon vuoden aikana tuli..
Palstalla ei saa näköjään edes kritisoida lääkkeitä, heti tulee kritiikkiä. Tottakai lihominen on pienempi paha kuin olla pahassa psykoosissa mutta jos lääkkeestä on enemmän hyötyä kuin haittaa, kannattaa se lopettaa ja vaihtaa toiseen tai lopettaa lääkkeiden syönti kokonaan, siis jos vain pärjää hyvin ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapin?
Sepä hyvinkin
Vierailija kirjoitti:
Se parhaiten nauraa kellä on parhaat lääkkeet. Resepteillä saa laillisesti kivaa kamaa. Miljoona suomalaista ei voi olla väärässä. Pelkästään mielialalääkkeiden syöjiä on 700 000. Siihen muut kolmiolääkkeet niin vähintään tuo miljoona käyttäjää. Lisäksi viina ja huumeet maistuu monille. Tarkemmin ajateltuna suomalaiset on aika paljon aineilla marinoitua kansaa.
Tuttavani on sairastanut psykoosisairautta ja harhaisuutta jo parikymmentä vuotta. Hän on itse lääkäri. Sairaseläkkeellä.
Hänellä on valtavaa lääkevastaisuutta ja pelkää sivuvaikutuksia. On ollut välillä pakkohoidossa ja välillä vapaalla. Vapaalla aina lopettanut lääkkeet sivuvaikutusten pelossa. Hänen sairautensa on kuitenkin tämän temppuilun seurauksena vuosien saatossa koko ajan pahentunut. Sairaalajaksot ovat pidrntyneet joka kerta.
Nyt vapautui juuri lähes vuoden pakkohoitojaksolta. On selvästi terveempi vihdoin. Väittää, että aikoo nyt syödä.lääkkeensä. -Olisiko vihdoin tullut järkiinsä tuossa asiassa.
Lääkkeet eivät ole täysin enää poistaneet hänen harhojaan. Niitä on vielä, mutta ne eivät tällä hetkellä hyvin lääkittynä vaikuta hänen tekemisiinsä. Ehkä harhatbolis saanut kokonaan pois, jos hän ei olisi pitkittänyt sairauttaan pelkäämällä lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi kilomäärät kyllä kuulostavat hurjilta, 5 kiloa viikossa ja 9 kiloa kuukaudessa. Pelkällä lääkkeen syömiselläkö sinä lihot, vai etkö pysty hillitsemään ruokahaluasi?
Kysy lääkäriltäsi onko vielä mahdollista kokeilla ja löytää jokin muu sopiva lääke. Psykoosi voi aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoihin ja sen uusiutumisen riski voi olla korkeampi jos lääkehoito laiminlyödään, siksi sitä olisi tärkeää hoitaa.
On tutkittu että psykoosilääkkeet vaurioittavat aivoja enemmän kuin itse psykoosi, joten tuo lääkäreiden alati hokema monotoninen mantra voidaan unohtaa sen siliän tien, olen etsinyt tietoa asiasta, ihmiset jotka eivät tästä mitään tiedä ovat aina suunapäänä päsmäröimässä. Jo muutamassa tunnissa, yhden psykoosilääkkeen otettuaan potilaiden aivot alkoivat surkastua. Kuvittele mitä vuosien jatkuva käyttö tekee avoille..niinpä. Siinä vähän itse kullekin mietittävää että kannattaako sitä terveyttään tuhota tuollaisilla hermomyrkyillä. Ainiin, ne aiheuttavat myös sydämen takykardiaa eli rytmihäiriöitä, tämä oire voi jäädä jopa pysyväksi. Eli kannattaako moinen riskinotto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se parhaiten nauraa kellä on parhaat lääkkeet. Resepteillä saa laillisesti kivaa kamaa. Miljoona suomalaista ei voi olla väärässä. Pelkästään mielialalääkkeiden syöjiä on 700 000. Siihen muut kolmiolääkkeet niin vähintään tuo miljoona käyttäjää. Lisäksi viina ja huumeet maistuu monille. Tarkemmin ajateltuna suomalaiset on aika paljon aineilla marinoitua kansaa.
Niin ja valitettavasti nykyisen THC-kannabiksen takia yhä useammat nuoret sairastuvat psykoosiin nykyään :/.
Jos potilas lihoo kymmeniä kiloja niin se ei ole mikään vähäpätöinen haittavaikutus. Psykoosilääkkeillä on muutenkin sen verran haittavaikutuksia, ettei ole mitenkään itsestäänselvää että potilas pärjää paremmin lääkittynä kuin ilman lääkitystä. Riippuu siitäkin miten pahoja harhat ovat ja ymmärtääkö ne harhoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi kilomäärät kyllä kuulostavat hurjilta, 5 kiloa viikossa ja 9 kiloa kuukaudessa. Pelkällä lääkkeen syömiselläkö sinä lihot, vai etkö pysty hillitsemään ruokahaluasi?
Kysy lääkäriltäsi onko vielä mahdollista kokeilla ja löytää jokin muu sopiva lääke. Psykoosi voi aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoihin ja sen uusiutumisen riski voi olla korkeampi jos lääkehoito laiminlyödään, siksi sitä olisi tärkeää hoitaa.
On tutkittu että psykoosilääkkeet vaurioittavat aivoja enemmän kuin itse psykoosi, joten tuo lääkäreiden alati hokema monotoninen mantra voidaan unohtaa sen siliän tien, olen etsinyt tietoa asiasta, ihmiset jotka eivät tästä mitään tiedä ovat aina suunapäänä päsmäröimässä. Jo muutamassa tunnissa, yhden psykoosilääkkeen otettuaan potilaiden aivot alkoivat surkastua. Kuvittele mitä vuosien jatkuva käyttö tekee avoille..niinpä. Siinä vähän itse kullekin mietittävää että kannattaako sitä terveyttään tuhota tuollaisilla hermomyrkyillä. Ainiin, ne aiheuttavat myös sydämen takykardiaa eli rytmihäiriöitä, tämä oire voi jäädä jopa pysyväksi. Eli kannattaako moinen riskinotto?
Voi kuinka naiivi oletkaan. On toki olemassa turhiakin lääkkeitä, mutta psykoosi on sellainen, että siihen on pakko lääkkeitä syödä, jos haluaa palata ennalleen ja työkykyiseksi. Tai vaikka töihin ei haluais, niin palata normaaliin vuorovaikutukseen kykeneväksi.
Älä pilaa hyvin alkanutta lääkevastaista sekoilua.