Siljan hyttivessat pestään edellisen asiakkaan likaisella pyyhkeellä
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
http://m.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/ala-koske-nama-ovat-hotellihuo…
Siis hyi, jos tyynyliinoja ei vaihdeta edellisen asiakkaan jäljiltä!!! Ja semmosissa mä oon möyhiny! Käyny illalla suihkussa ja ajatellu, että "aah, miten ihanaa on pujahtaa hotellin puhtaisiin petivaatteisiin". Ei sitten! 😖
Siis mitä minä sanoin. 😝 Mun mies on aina pitänyt mua niuhona, kun en luota, että olisi kunnolla siivottu.
Kaukosäädin ja päiväpeitto eniten ovat ällöttäneet. Tuo artikkelin väite, että tyynyliinoja ei aina vaihdettaisi lakananvaihdon yhteydessä on pöyristyttävä! Yök!
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä minä sanoin. 😝 Mun mies on aina pitänyt mua niuhona, kun en luota, että olisi kunnolla siivottu.
Kaukosäädin ja päiväpeitto eniten ovat ällöttäneet. Tuo artikkelin väite, että tyynyliinoja ei aina vaihdettaisi lakananvaihdon yhteydessä on pöyristyttävä! Yök!
Oon aavistellut tota. Viimeksi tyynyssäni tuoksui vienosti joku vieras puuteri. Tuntui vähän hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet itse tehnyt noin siivoojana, se ei tarkoita, että muutkin tekisivät.
Itse olen ollut hotellisiivoojana ja jokaista lavuaaria kohtaan oli oma pyyhkeensä, joka laitettiin yhden huoneen jälkeen likapyykkiin, samoin pölyliinat, wc-istuinliinat, muiden pintojen liinat. Neljä puhdasta liinaa huonetta kohti ja jokainen laitettiin sen yhden käytön jälkeen pyykkipussiin ja pestiin 60 asteessa.
Ihan ekana huoneesta kerättiin käytetyt vuodevaatteet ja pyyhkeet, eikä yhtäkään käytetty huoneen siivoukseen!!
60 astetta ei riitä, pesulämpötilan täytyy olla vähintään 85°.
Ok, ei riitä sitten.
Mutta ne kuivattiin pesun jälkeen kuivausrummussa, eikö sekin ole aika kuuma?
Joka tapauksessa vähän eri meno oli tuossa hotellissa verrattuna "edellisen asiakkaan pyyhkeillä pyyhittyihin" huoneisiin, josta muut siivoojat kertoivat. Ainakin jotain yritettiin, vaikkei ehkä täyteen optimointiin päästykään.
Hotellien siivouksesta en tiedä mitään mutta laivasiivouksesta on vuosien kokemus. Edellisen asiakkaan pyykit on kiire saada laivasta ulos satamassa, joten niillä ei vessoja pestä. Tämä on varma tieto. Sen sijaan vessanpesuun ja pöytien pyyhintään on varattu useimmiten yksi pyyhe ja on siivoojan ammattitaidosta kiinni missä järjestyksessä hän hytin siivoaa. Huonosti perehdytetyt siivoojat usein kuivaavat ensin hytin vessan ja sitten pyyhkäisevät hytin pöydät tällä samalla liinalla. Tämän vuoksi itse pesen hytin aina uudestaan ennenkuin uskallan hyttiä käyttää.
Mua on pidetty vuosia hulluna, kun olen aina hotellissa/laivalla yöpyessäni tuonut omat siivousvälineet ja pessyt ekaksi vessan, jopa kylpyammeen, jos sellainen on ollut ja olen sitä aikonut käyttää. Mutta kas, olenkin ollut kaukaa viisas. Joskus on ihan tervettä olla vähän epäluuloinen. Sitä paitsi, se on nykyisin niin helppoakin, kun on olemassa noita siivoukseen tarkoitettuja "kosteuspyyhkeitä". Paketti kulkee näppärästi mukana mihin vaan.
Mäkin olen aina siivonnut ja en turhaan. Meen työreissuun pariksi päiväksi ensi viikolla. Täytyy pakata seksiä mukaan
Ennen vedettiin asiakkaiden froteepyyhkeillä.
Näköjään sentään muuttunut, huh.
No samantasoista siivoamista on lentokoneissakin... Jotkut pyyhkii yhdellä ja samalla rätillä koko työpäivän kaikki istumapaikat pöytineen ja käsinojineen, käyttäen samoja hanskoja, jolla kosketaan ihmisten jättämiin roskiin ja niihin käsinojiin, pöytiin... Nyt puhutaan siis sadoistakin istumapaikoista. Mitään ohjetta siihen, kuinka usein rättiä pitäisi vaihtaa, ei ole.
Ei tuolla pintojen pyyhkimisellä oikein mitään muuta virkaa ole kuin se, että paikat NÄYTTÄÄ siisteiltä. Jos tehdään perusteellisempi pesu, niin sekin tarkoittaa vain sitä, että pyyhitään enemmän ja tarkemmin - mutta edelleen sillä samalla rätillä. Kahta rättiä käytetään, jos pitää pyyhkiä ikkunat ja näytöt: (ei-desinfioivaa) puhdistusainetta suihkautetaan vain toiseen, ikkunat ja näytöt pyyhitään pelkästään vedellä kostutetulla rätillä. Eikä sitä puhdistusainetta joka välissä suihkuteta rättiin, korkeintaan silloin kun vaihdetaan konetta.
Vessat sentään siivotaan kunnolla (siis jos on sellainen siivoojaa, joka noudattaa ohjeita!) kertakäyttöräteillä, desinfioivalla puhdistusaineella ja kumihanskoilla - jos kyseessä siis on pitkän matkan laajarunkokone tai yösiivous pienemmässä. Pienemmät koneet käy vaan kääntymässä päivällä, ei siinä ole aikaa siivota vessoista kuin roskat pois.
Päiväpeitot on yököttäviä. Siinä on sekstattu, siinä on leikattu sienikynsiä, siihen on oksennettu.
Minäkin olen joskus ollut hotellisiivoojana kesätöissä. Huoneiden siivoamiseen on ihan törkeän vähän aikaa ja se 20 min. menee jo lakanoiden vaihtoon. Niinpä wc pestiin juurikin niin että suihkutettiin ja kuivattiin sitten puhtaimman näköisellä käytetyllä pyyhkeellä. Lasit virutettiin ja kuivattiin (en muista millä) tai jätettiin paikoilleen jos näyttivät käyttämättömiltä. Mitään tiskikonetta siivoojilla ei ollut käytössä. Tämän pyyhekikan kävi minulle näyttämässä esimies itse. Tärkeintä oli että näytti puhtaalta, joten hana kiillotettiin. Ai niin ja jotkut työntekijät polttivat liinavaatevarastossa, ihme ettei tupakanhajusta valitettu.
Viimeksi kun menimme Vikingin uusimmalla paatilla, hytin siivous oli kesken kun menimme sinne. Ulkomaalaisen näköinen poika heilui siellä ja katse kuin oeuralla ajovaloissa, hirveä kiire siis. Kyllä säälitti jotenkin, varmaan ahdistava työpaikka. Jätti jälkeensä kamalan hienhajun..
Eipä yhtäkkiä ollenkaan harmita että olen tällainen kotinysvä, joka ei saa aikaiseksi matkustaa yhtään minnekään. En saata käsittää kuinka kertakaikkisen typerää on vain pyyhkiä näön vuoksi eikä oikeasti puhdistaa, niin kuin se olisi sama asia. Hyi helvata.
Onneksi laivayhtiöt käyttävät kertakäyttömukeja. Hotellien lasimukit on joskus vähän hassusti tiskattu :)
Olin hotellissa ja siellä säästettiin aikaa sillä et pestiin vessaharjalla myös amme, lattia ja lavuaari. Siinä tuli samalla vessaharja puhtaan näköiseksi kun kaikki kakkakikkareet irtosi jynssätessä.
Vierailija kirjoitti:
Olin hotellissa ja siellä säästettiin aikaa sillä et pestiin vessaharjalla myös amme, lattia ja lavuaari. Siinä tuli samalla vessaharja puhtaan näköiseksi kun kaikki kakkakikkareet irtosi jynssätessä.
AI niin jäi sanomatta et peili myös. Lopuksi kuivattiin pyyhkeellä.
Miten on siivoojien hanskojen käyttö? Palvelutalossa siivoillessani esimies pyysi käyttämään samoja hanskoja huoneesta toiseen, eli viimeiseksi kun on pytyn pessyt niin niillä samoilla hanskoilla olisi pitänyt jatkaa seuraavan huoneen keittiöstä. Kotisiivousfirmassa taas pomo antoi yhdet keltaiset tiskihanskat joilla olisi pitänyt siivoilla asunnosta toiseen... ostin omakustanteisesti kertishanskoja. Siirryinkin sitten yksityisyrittäjäksi kun luonne ei tahdo taipua pomojen säästötalkoisiin.
Ei ihmekään että oon ollut usein kipeänä risteilymatkojen jälkeen.
60 astetta ei riitä, pesulämpötilan täytyy olla vähintään 85°.