TaaperoEnskat heinäkuussa
Heippa!
Ihan taas vaihteeksi kiireellä pistäydyn... ;o) Mutta josko näin hiljaiselle meiningille pistäis vaikka ihan kuukausipinon pystyyn. Linkkiä vanhaan pinoon tuossa alla.
Yritän vaikka illalla tulla muutaman sanan enemmän kirjoittamaan...
-Amy ja Emmi 1v8kk-
Kommentit (61)
Vitsit, että tuo kesä vihdoin tuli - ihanaa! =D
Me oltiin viime viikonloppuna Emmin kanssa mökillä ja neiti pääsi tänä kesänä ekaa kertaa järveen. Viime kesänä ei siitä kovin piitannut, mutta nyt siitä tuli heti ihan vesipeto. Likka läiskytti ja hytkyi ihan innoissaan ja kun huulet alkoi sinertää ja minä olisin saunaan häntä vienyt, niin huutohan siitä tuli. ;) Saunastakin Emmi nautti ekaa kertaa ihan oikeasti: ekaks istui lattialla vannassa, mutta lopulta ylälauteella lippos kuupalla vettä vadista toiseen. =D Kun pesin neidin hiuksia ja huuhtelin niitä kaatamalla vettä kuupalla päälle, tuli ihan oma lapsuus mieleen, kun itse oli se pikkuinen, jonka päätä äiti pesi. Ihana fiilis. =)
Vesipedolle on nyt sitten järkätty uimalatreffejä kamujen kanssa sekä huomenna että perjantaina. Ja viikonloppuna pääsee taas mökille. Me ollaan lauantaina miehen kanssa kavereiden häissä, mutta sunnuntaiks täytyy kyllä mennä itekin lööbaileen vaan rantaan.
Aurora, ihan kamala kokemus sun sukulaisella! =S Toivottavasti tosiaan tekee valituksen moisesta! Joko O:n olo on parempi?
Hanin Sampo herkuttelee uusilla perunoilla ketsupin kanssa - ihanaa! =D Emmi ei tällä hetkellä suostu syömään lainkaan perunaa. No, jospa tuokin olis vaan ohimenevää...
Moi Henna! Kiva kuulla teistäkin piitkästä aikaa! Ihania kuvia lapsukaisista! =)
Lycka kyseli puheesta. Emmillä on ikää tänään tasan 1v9kk, ja sanoja tulee aika paljon, mutta monesta on edelleen "hiukan oma muoto". On toli sanoja, jotka on ihan oikeinkin, tai niin että vaikka r puuttuu tai siis korvautuu jollain muulla. Muutamia kertoja hän on sanonut useamman sanan putkeen, mutta varsinaisia lauseita ei vielä tule. Moni tuntuu puhua pulputtavan jo tosi paljon ja paljon aikaisemmin, mutta Emmi on oppinut myös liikkumaan vähän hitaammalla tempolla, ja nyt menee jo ihan joka paikkaan ja kamalalla vauhdilla ja on tosi ketterä, joten uskon, että puheen kanssa käy samalla tavalla.
Monenlaisia kuivaksiopettelukuulumisia olin pinossa. Emmi edelleen käy vaihtelevasti potalla ja pytyllä (ei saa laittaa pienennintä) ja pissaa vaippaansa. Jos tarpeeksi usein saa neidin asioille, saattaa vaippa pysyä jo jonkin verran kuivana. Ja tosi hienosti osaa jo aina kakkahädästä ilmoittaa ja nyt jo muutaman kerran myös pissasta. Ei me oikeesti edes vielä yritetä tuota opettaa kuivaksi, mutta kannustetaan toki kovasti kertomaan hädästä etukäteen. Ja näillä keleillä varsinkin pihalla saa olla ihan ilman housuja. Tänään yritin neitiä pissattaa pihalla, mutta ei onnistunut ilman pottaa. ;D
Piahasta muuten tuli mieleen: Emmi on ihan innoissaan marjoista. Mökillä käytiin noukkimassa mustikoita ja metsämansikoita ja pihalta ollaan syöty vattuja, mansikoita ja mustaherukoita. Likka hihkuu ja hekottaa ihan hulluna ja hokee: "lihää, lihää!"
Osse kyseli päikyistä. Emmi nukkuu useimmiten sellaisen tunnin verran ( +/- 15min) Mutta nyt eilen nukkui taas puoltoista tuntia ja tänään kaks tuntia. Samalla toki illat on venyneet kahdeksaan ja aamut alkavat jo kuuden-puol seiskan aikaan. Saa nähdä mihin ollaan menossa...
Hermionen perhettä odottaa maisemanvaihdos. Varmaan kivaa, mutta todentotta, sitä tavaran raijaamista en kyllä kadehdi...
Minäkin muistan emkan ja Karin. Kiva kuulla teistäkin!
Napero, tulkaa vaan meille silloin reilun viikon päästä. Mulla alkaa työt silloin perjantaina, mutta alkuviikko on edelleen tyhjää. Viesteillään vaikka puhelimella, niin tavoitetaan varmemmin toisiamme.
Tulihan taas juttua. Huh! Vilkutuksia tietysti kaikille ja taustailijat, tulkaahan edes pikkuisen kertomaan kuulumisia!
Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!
-Amy ja Emmi-
Kiva kun Han jo huuteli perään. Olen tosiaan taustaillut hyvinkin aktiivisesti viime ajat. Ihanaa, kun kaikille on alkanut tulemaan pikkukakkosia. Mekin kyllä kuumeillaan, tai minä pääasiassa, mutta itse olen päättänyt, että olen ensin vähän aikaa töissä ennen kuin toista aletaan yrittämään. Niin ja työt alkaa elokuun alussa, vuoden sopimus, ainakin näin alkuun. Ja vielä sen verran meidän aikuisten napaa, että mies lähtee tässä syksyllä ulkomaille töihin, aluksi puoleksi vuodeksi, mutta voi olla vuodenkin. Tässä on viime päivät pähkäilty, että pärjäänkö pojan kanssa vai en, ja nyt sitte päätettiin, että pärjään ja mies lähtee. Meillähän ei ole sukulaisia tai muutakaan tukiverkkoa mailla halmeilla eli hyvin yksin täällä sitten ollaan.
No sitten pojan napaa, meillä on yks uhmailija täällä, hirveesti on alkanut tulla omaa tahtoa ja kiellot ei meinaa mennä perille, varsinkin ruoan kanssa kokeilee rajojaan, mutta edelleen on mielestäni kohtuullisen hyvä syömään. Herkkuja söis niin paljon kuin annettas tai muita välipaloja, herkkua on leipä, viinirypäleet, rusinat, keksit yms. Aina vaan sanoo lihssää, lihssää.. Sanoja tulee vaikka millä mitalla ja koko ajan matkii, mitä sanotaan. Onhan ne vielä ihan oman kuuloisia, mutta äiti ymmärtää:) tällä hetkellä k on t eli tiko (=kummintädin koira) on tito, kiitos=tiito, pallo=pauuo jne jne..isiä huutelee koko ajan, se on suloisen kuulosta mutta sydäntä raastavaa kun tietää, että isi kohta lähtee. Samoin huutaa itseään Rahmuu.. Pottailua ei hirveästi vielä harrasteta, toivon, että ne päiväkodissa opettaa Rasmun kuivaksi :D
Meillä lauletaan ihan hulluna, koko ajan kuuluu, ihhahhaa, ihhahhaa, lihavaa =ihanaa:D, tai muumi humppa soi, tuiti tuiti, olé (=Sambalele-laulusta)...sieltä täältä kuuluu jo oikeaa säveltäkin.. ja Rasmus on oikea pusuttelija, milloin tahansa saattaa tulla yllätyspusuja poskelle, kun poika tulee tankkaamaan läheisyyttä. Oltiin mummolassa yötä, niin aamulla heräsin märkään pusuun, siis aivan ihqua :D
Uudessa paikassa muutaman minuutin ujostelee, mutta sitten lähtee kiertelemään paikkoja ja varsinkin vieraat miehet on kiinnostavia, pyrkii kelle tahansa syliin. Siinä on miehet hämillään, kun eivät tiedä, mitä tehdä :D lisäksi Rasmus lähtis milloin tahansa omille teilleen. Vilkuttaa vaan äidille ja lähtee kävelemään, en tiedä kuinka pitkälle menis, en ole uskaltanut kovin kauas päästää. Oon yrittäny piiloutua jonkun nurkan taakse, että mitä poika sanoo kun ei näe äitiä, mutta ei oo sanonu mitään, rauhassa on vaan kerännyt kiviä tai muuta eikä ole ympärilleen vilkuillut.
Vois kai sitä hehkuttaa vaikka millä mitalla mut sitte ei yhtäkkiä keksi..
Me oululaiset voitas kyllä nähdäkin joskus..oonko ymmärtänyt oikein, että Kempeleeseen tulee HopLoppi, samaan rakennukseen kuin Bauhaus, vai mikä ihme sinne nyt onkin rakenteilla..?
Terkkuja vaan kaikille ja onnea tulevista ja jo syntyneistä pikkukakkosista!! Josta tulikin mieleen, että Rasmus kattois niin paljon muumeja ja muita lastenohjelmia kuin antais vaan kattoa. Muumit on niin kuuminta hottista ettei mitään rajaa! Oikea sohvapottu koko ukko:)
Tuli tekstiä yhteenpötköön, kenties siellä välillä pilkahtaa jokin ideakin..
Elovena ja Rasmus aikalailla 1,5v
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=cac870e5-58ed-11dd-b6d2-…!
Minustahan tuli oikein aktiivinen kirjoittaja vaihteeksi. :) Kari päiväunilla ja itse ei jaksa tehdä mitään järkevää touhukkaan aamun jälkeen.
Kiva että meidät muistetaan.
Napero:oltiin tosiaan sillon treffeillä Karin kanssa kun ukkeli oli tooosi pieni.. Kotosalla meinaan ollamuutaman kuukauden vielä täysin. Riippuen miten saadaan hoitopaikkaa Karille (tai jos jostain keksitään lapsi/pari minulle hoitoon kotiin joista maksettaisiin riittävästi.. )Jossain vaiheessa syksyllä olisi tarkoitus mennä alkuun kolmeksi päiväksi viikossa töihin ja katsella sitten tarkemmin kuinka paljon/pitkiä päivä sitä tarvitsee tehdä. Mielelläni olisin ollut kotona pitempäänkin, mutta kurja kyllä ok-talot on aika hinnoissa nykyään ja pankin täti ei hyvällä katso jos en töihin palaa vähän tienaamaan. Kyllä terffaaminen silti kiinnostaa. Ei kaveri piirissä kuitenkaan liikaa lapsiperheitä ole. Ja yksi tälläinen perhe muutti kesän alussa tampereelle ja nyt ei nähdä kuin harvakseltaan. Mihinkäs olette muuttamassa jos talo menee myyntiin?
Laiton tuohon muutaman kuvan meidän vesipedosta. Eilen sain puhallettu (hirveä urakka!) Karin uimaaltaaseen ilman ja ku altaassa oli vettä niin pojan sai puolen tunnin loiskuttelun jälkeen ottaa väkisin pois ja syömään. Ja uudestaan piti päästä kun pihalle palattiin. Nähtävästi allas ja hiekkis on meidän tän hetken suosikit.
Kateellinen olen teille joilla on jo toinen pikkuinen tai on tulossa. Onhan Karikin vielä omalla tavallaan pieni, mutta kyllä sitä jo haaveilee uudesta vauvasta. Ehkä sitten joskus.
Aurinkoisia kesäpäiviä!
Emka ja Kari
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=1626226b-5970-11dd-b6d2-…!
Heidin mummu ja pappa kysy Heidiä tänään yökylään ja Heidi on nyt sitten siellä. Minä oon Annin kanssa yksin kotona kun ukko on yövuorossa. On vähän ikävä Heidiä, mutta eiköhän tää tästä. ;) Huomenna aattelin mennä heti aamusta ruokakauppaan ja sit kaupungille. Sen jälkeen kummityttöä tapaamaan ja sit tuleekin vieraita.. Ne kun on lähteny,ni mennään hakee muru takas kotiin. :D
Nyt mä aattelin tehdä nopsaan miehen 30v kutsukortteja alulle ja sit mennä lukee kirjaa ja nukkumaan. =)
Napero on laittamassa taloo myyntiin! Toivottavasti menee nopeesti kaupaksi ja hyvään hintaan!
Hermione muuttaa Lappeenrantaan 2kk:ksi! Toivottavasti viihdytte, No onneks se aika menee kuitenkin tosi nopeesti... tutkitte kaupunkia jne.. :D
PikkuQ pottailee jo tosi hienosti... niin ku myös Miamikin Iidakin. Meillä pottaillaan vähän semmosella hippimeiningillä... Eli ihan reläks vaan ja mennään ku muistetaan. :) heh.. no ei ny ihan mut melkeen.. ;)
Heh.. mä kirjotin tohon äsken, että PikkuG ja ihmettelin, että miks se kuulostaa ja näyttää niin oudolta... =) Sit hoksasin, että siinä pitäiskin olla Q eikä G. :D
No joo.. Eipä mulla tän ihmeempää. tyttöjen sivuilla voi käydä kattoo suht tuoreita kuvia... mulla ei oo niitä muualla netissä, että voisin linkkiä laittaa.. mut sieltä sivuita tosiaan löytyy jotain. :D
T. Burde, Anni <4kk ja Heidi 1v10kk
PS. Meillä on ne babyweltin tuplat (perkkäinist.). Ne on tosi hyvät, mutta ei oo tullu käytettyä. Oonki miettiny, et jos myis ne pois, mut saapi nähä.
mun viesti menikin tonne uuden keskustelun alotukseksi... perse... ei ihme ettei tuu täällä käytyä kun nää on ihan paskat nää sivut...
noh.. eipä kyllä sitä aikaakaan ole, joten täts´it. :D
Kivoja kesäkuulumisia itse kullakin! Osse ja Naperokos ne siitä uhmiksesta jotain pähkäilivät... Meillä ei kyllä ole vielä onneksi moista ilmennyt, vaikka tahtoa kyllä noin muuten riittää ;) Ja kun Aino tahtoo, sen kyllä kuulee naapuritkin, jos ei saa mitä tahtoo :DD Valitettavasti kyllä täytyy myöntää, että itsekin aina sorrun välillä antamaan periksi noille tahtomisille, kun pääsee paljon helpommalla niin. No, eipä se toivottavasti ihan hirmu vaarallista ole, kun ei kuitenkaan joka kerta tai edes joka toinen saa tahtoa läpi ;)
Tuli noista puhumisista mieleen, että Ainolla on ihan selvä "papukaija-vaihe" puhumisen opettelussa meneillään. Tyttö kun toistaa kaikenlaisia sanoja, mieluiten kaikkia pikkusanoja/ -äännähdyksiä, mitä kuulee, kuten "oho, hui" jne. Tänään kerättiin aamupäivällä leluja puistossa, ja Aino rupesi itsekseen pähkäilemään ja toistelemaan "meiän", kun siinä oli osa leluja muiden lasten, eli selkeesti taas on kuullut, kun on sanottu että joku on tai ei oo "meiän" lelu ;) Sanoja tulee varmaan joka päivä uusia. Tosin vielä on vähän tulkinnanvaraa, kun esim. sukka, lusikka, tukka ja vielä taitaa joku muukin olla "ka" :D Tyttö on "tö", mutta sit taas poika on ihan poika?!
Syömisestäkin oli taas puhuttu, Ainokin on huomannut, että herkkuruokia voi syödä itse ;) Ruokaa ruokaa (eli lounas/ päivällinen) Aino yleensä syökin ainakin jonkin verran itse, mutta puuroihin ja välipaloihin ei koske ;) Ja juomisenkin kanssa on vähän laiska, edes nokkiksesta ei viitsi itse pahemmin maitoa hörppiä. Tai kyse taitaa olla oikeammin siitä mukin sisällöstä, kun vesi ja mehu menee mukista kuin mukista melkein heittämällä...
Meilläkin on kai tuo hoitoonmeno edessä, tai siis Ainolle on hoitopaikka, mutta mulle ei oo työpaikkaa :(( Luultavasti kuitenkin laitan Ainon jokatapauksessa hoitoon vaikka sitten vaan osa-aikaisesti, ja koitan mä kyllä jotain töitä sitten syksyn mittaan saada. Vaikka sitten lyhyempiä sijaisuuksia, luulis että niitäkin tän kokoisessa kaupungissa irtoaisi... Jotenkin en osaa oikein orientoitua tohon hoito-asiaankaan, ennenkuin on tuo työkuvio edes jotenkin selvillä. Vähän kyllä hirvittää, että mitä siitä seuraa, kun tuo neitonen sinne hoitoon menee...
Aino on nukkunut pitkään tosi huonosti öisin, itkeskellyt varmaan 10-20 kertaa yössä unissaan, mutta niin että vaatii rauhoittelua tms. Nyt on muutama yö putkeen mennyt hyvin, toivottavasti olis pysyvää! Mä oon miettinyt myös, että olisko sillä kuitenkin jotain muutakin allergiaa sen maidon lisäksi, mikä vaikuttaa noihin öihin... Kun Aino ei oikein selvästi maidollekaan koskaan reagoinut muuten kuin nukkumalla huonosti... Nyt oon koittanut karsia ruokavaliota ihan peruspöperöihin, ei mitään "epämääräistä", saapa nähdä onko tuolla nyt mitään vaikutusta.
Pottahommista; Aino pysyy kans jo aika hyvin kuivana, jos vaan äiti muistaa kiikuttaa tarpeeks usein potalle ;) Kotosalla ollaankin nyt jo pitkään käytetty vallan vaan pikkuhousuja, ja nyt tuntuu että ne jopa säilyy kuivanakin! Mäkin oon pari kertaa koittanut Ainolle opettaa tuota "puskapissaa", mutta neiti ei kyllä oo ollenkaan tajunnu, mikä on homman nimi ;) Eli nyt sitten kuskataan toistaiseksi pottaa matkassa, missä liikutaankin, kuten esim. tänään aamulla uimarannalla... :DD Eilen oltiin toisella rannalla, ja Aino siinä aikansa pottaa kyseli, mutta kun ei ollut tarjolla, tuli pisu kohta sitten housuun...
Me ollaan nautiskeltu kesästä täällä täysillä Ainon kanssa, nyt on kahtena päivänä jo oltu rannalla ja sitä edellispäivänä Aino ui kotipihalla altaassa. Huomenna jos saatais tuo iskä houkuteltua hetkeksi pois raksalta ja mentäis vielä appivanhempien mökille, niin jo siinä olis kesänviettoa kerrakseen :DD
Tänään muuten käytiin Ainon kanssa neuvolassa, kun täti pisti vesirokko-rokotuksen, ja pyysin samalla "päivittämään" nuo "strategiset mitat. Pituutta oli taas tullu huimasti, nyt 84 cm, ei ihme kun 80cm vaatteet alkaa käymään pieneksi! Painoakin oli kertynyt, ei tosin kauheen paljoa (luuta ja nahkaa koko tyttö), mutta tasan kymppi kuitenkin oli nyt paino. Ja juttua tulee tytöltä vaikka kuinka, nyt on prina päivänä jo ottanut oman nimensäkin käyttöön. Pientä "tulkinnanvaraa" kyllä vielä on, joten äiti on se joka parhaiten Ainon juttuja osaa tulkita ;) Varsinainen papukaija Aino on myös, kun toistelee kaikkia sanoja mitä kuulee. Muutamia lauseitakin on, kuten "auto ajaa", "mopo ajaa" tms.
Tarttis varmaan vaivautua useammin kirjoittelemaan, kun taas tuli tämmöinen romaani... ;)
Aurinkoista ja kesäistä viikonloppua kaikille!
t. Ope ja Aino 1v 9kk
Täällä on jälleen pakkaamiset meneillään, joten pikainen moikkaus vaan kaikille!
Kiva kuulla emkasta! Muistan kyllä nimimerkkisi. =)
Ihana lukea isompien taaperoiden kesätouhuista ja puhumisista. Meidän neidillä on asiaa paljon, mutta lähinnä omaa kieltään höpöttää. Selkeitä sanoja on äiti, tattii (=tattis eli kiitos), iti ja joskus että=vettä. Neiti tykkää taputtaa käsiään, tanssii kuullessaan musiikkia ja vilkuttaa jos on aika sanoa heippa. Niin ja neiti tykkää kävellä kärryn kanssa ja tukea vasten tooosi paljon. Saa nähdä milloin rohkeus riittää askeleiden ottamiseen ilman tukea. =)
Nyt kun ilmat kerran lämpeni, niin lähdemme tosiaan heti aamusta ajamaan mökille Keski-Suomeen. Tavaraa on taas kaameasti tulossa mukaan, koska ollaan pitkälle ensi viikkoon reissussa.
Meidän neidillä on meneillään kesäflunssa ja samaan aikaan tulee hampaita lisää. Meidän aurinkoinen tyttönen on siis osannut olla aika kiukkuinen viime päivinä. Onneksi kiukunpuuskat menevät ohi nopsasti. Jonkunmoista uhmaa kai on myös jo esillä tai ainakin vahva oma tahto, jos kielletään tekemästä jotain, mikä neidin mielestä olisi sallittua...
Minä odottelen tosi, tosi kovasti että tuntisin "klasun" liikkeitä. Välillä on jo sellainen olo, että jotain liikkeitä masussa onkin, mutta ei mitenkään säännöllisesti. Oma olo on ihan hyvä ja väsymyskin pysyttelee loitommalla jos maltan nukkua päikkärit. Tänään kyllä uni tulikin tyttösen kanssa samaan aikaan, koska säntäsin heti aamusta pesemään mattoja.
Nyt pitää kyllä mennä nukkumaan, jotta jaksan aamusta olla reippaana lähdössä reissuun. Voikaa hyvin kaikki!
T. iida-linnea, "klasu" 17+5 ja tyttönen zzzz
Jos taas pitkästä pitkästä aikaa jotain kirjoittelisi. :)
Evellä oli vähän nuhaa viikonloppuna mutta sunnuntaina oli ihan pirteä. No, eilen hoitotäti laitto viestiä että kuumetta on 38 ja tyttö ei jaksa leikkiä ollenkaan.. Illalla käytiin sit päivystyksessä ja lääkäri sanoi että keuhkoista kuuluu rahinaa ja vingahduksia. Hengitys kuulostikin vaikealta.. Eli olemme ainakin vielä torstain kotona.. Toivottavasti yskänlääkkeet nyt auttaa ettei mene keuhkoputken tulehdukseksi ja päästään viikonloppuna mummojen ja ukkien luokse!
Muuta erikoista ei mielle kuulu. Evellä on kauhea vauhti päällä ja omaa kieltä tulee ihan kauheasti. Edelleen parhaiten ymmärrettävät sanat on "hauva", "vauva", "kukka". Evelle on vaikea erottaa toisistaan esim. "tukka" ja "kukka" ja "hauvassa" ja "vauvassa" on myös välillä vaikeuksia. Ai niin kengät on "kee-kia" tai jotain sinne päin. :)
Puheen ymmärtää todella hyvin jos vaan on sillä päällä että niin haluaa tehdä. ;)
Meillä on nyt viimeinen viikko kesähoitopaikassa, ja kuulostaa kivalta kun hoitotäti sanoo että voisi vaihtaa toisen lapsen pois ja ottaa Even tilalle kun on niin ihana ja aurinkoinen tyttö. :)
Meillä alkaa nyt ihan virallisesti tonskailu. 21päivää ja pääsee piinailemaan. :D
Mut nyt pitää mennä antaa Evelle ja kissalle aamupalaa, yritän palata kommentoimaan. :)
Bejpi ja Eveliina 1v 7kk ja 1pvä :)
Omanapaisia kuulumisia kun en nyt ehdi pinoon tarkemmin perehtyä vaikka olenkin sitä lueskellut.
Liian uhma jatkuu ja tuntuu vaan voimistuvan, kuinkakohan kauan tuommonen mahtaa kestää? Välillä tyttö on ihan aurinkoinen mutta välillä sitten huutaa ei joka asiaan ja juoksee kirkuen ympäri huushollia;)
Onneksi tuon ikäinen on vielä aika hyvin vedätettävissä ja moni asia onnistuukin ihan huomaamatta ilman hepuleita kun antaa tytölle jonkun pienen tehtävän tai muuta vastaavaa oheistoimintaa.
Tytön jutut on aivan ihania, eilen Liia totesi kesken ruuan että "milli menninkäinen ja rölli tuli meidän vessasta"..selvähän se:) ja autossa tuumasi jonkun kappaleen kuultuaan että "huippu biisi":D ..tänään se hoki pitkin päivää "tumma kissa, kumma kissa", mistä lie sen saanut päähänsä.
Tarrat on nyt tytön mielestä huippu juttu, ostin ison paketin jotain halpistarroja ja niitä tyttö liimaa hirmuisen keskittyneenä papereihin niin että samanlaiset on aina yhdessä rivissä tai rykelmässä.Muistipelin kortit Liia myös järjestää pareittain matolle uudestaan ja uudestaan.
Pinniksestä pois siirtäminen onnistui hyvin tosin kulmahampaita tuli samaan aikaan ja yöt oli sen takia levottomia, nyt on kuitenkin monta yötä mennyt vaan parilla heräämisellä.
Eeka kasvaa edelleen huimaa vauhtia, eikä edelleenkään nuku hyvin, muutamana aivan järkkynä yönä viime viikolla poika nukkui vain alle 2 tuntia yössä mutta nyt on taas palattu siihen että Eeka onneksi nukkuu mutta herää syömään tunnin välein läpi yön ja syö joka kerta pitkään ja hartaasti, itse ehtii aina hetken torkahtaa ennen uutta kierrosta;)..mahavaivat kyllä on onneksi helpottaneet disflatylillä ja rela tipoilla (tiedän kyllä että noita rela-tippoja aina parjataan mutta niitä sai ilmaiseksi neuvolasta ja kokeiltiin, auttoivat meillä.) tosi hyvin kunhan välttelen lisäksi vähän mahavaivoja aiheuttavia ruokia..silti vaan pieni mies on kovin tyytymätön ja aloittaa heti paikalla vimmatun karjumisen jos ukkelin laskee pois sylistään, autolla matkustaminen on Eekan mielestä ihan ehdoton nou, samoin vaunuissa makoilu, kantoliinassa voi hetken torkkua mutta tissillä eeka olisi edelleen jatkuvasti ja siinä onkin sitten tyytyväinen, ilman tissiä huuto alkaa taas hetkessä ja tutti on kuitenkin pojan mielestä yököttävä kapistus:) Tämä on edelleen kuin uusinta Liian vauva-ajasta vaikka Eeka on kuitenkin hiukan parempi nukkuja kuin siskonsa, onneksi.
Mies on vielä pari viikkoa lomilla ja lähtee sitten taas töihin, mä jo jännään miten saan kaiken tarpeellisen tehtyä tytön kanssa jos tuo tissitakiaisvaihe ei siihen mennessä helpota, mutta kyllä se varmaan hyvin menee:)
Queen, Liia 1v11kk ja Eeka 5vk
tampereen reissu tuli tehtyä oli rankkaa mutta antoisaa.
Queenille jaksuja poitsun kanssa, toivottavasti saat nukuttua ees päikkäreitä ettet ihan kupsaha.
Liian jutut kuulostaa hauskoilta on se kummaa miten lapset keksii kaikenlaista.
voih, mun piti vielä lehteä lukea mutta yläkerrasta kuuluu komento joten palailen huomenissa.
aa ae ja "sohvi" 22+3
QUEEN, mites, toimisko teillä, jos laittaisit Eekan sellaiseen sidontaan kantoliinaan, että pystyisit samalla imettämään (esim. kehtosidonta)? Meinaan saisit kädet vapaaksi ja poika sais olla rauhassa siinä tissillä, missä ilmeisen hyvin viihtyy ;) Saat mun myötätuntoni. Mutta ihana huomata miten positiivisesti suhtaudut asioihin, vaikka ei teillä liian helpolta kuulosta tuo arkielämä! :) Ja oikeastaan sehän onkin paras keino mennä eteenpäin eikä jäädä murehtimaan ja märehtimään, miten asiat voisivat olla. Olet kyllä todella mahtava äiti! :) Muistathan silti levätä jossain välissä? Olet lepohetkesi ansainnut. :)
Nonni, ei mulla tällä kertaa muuta. Iltapuuhiin.
Han, S n. 1,5v ja Basisti 15+3
Hanille kiitokset kauniista sanoista:) Sitä kehtosidontaa olen kyllä kokeillut muutamaan otteeseen mutta Eekan tissilllä olo on vähän onnetonta sen puoleen että Eeka ei edelleenkään syö ilman rintakumia ja ainakaan rintakumin kanssa ei sitten taas saa niin napakkaa otetta tissistä että se kantoliinassa pysyisi suussa:/ Mä kyllä korjailen univelkojani yhden unettoman tissitakiaisen kokemuksella jo varsin lahjakkaasti niin että otan vaan vauvan viereen tissille ja nukun sen aikaa mitä vauva jaksaa tissiä syödä, eli pojan tapauksessa loputtomasti vaikka sitä tissiä pitääkin jatkuvasti havahtua tyrkkimään takaisin suuhun kun se mokoma suusta karkailee:)
Queen joka poistuu nyt tytön nukutuspuuhiin tissitakiaisen kera..
Jospa tässä ennättäisi muutaman sanan kirjoittaa ennen kuin neiti päättää herätä. Niin se vaan menee, että kymmenen viikon kesälomakin loppuu aikanaan: mulla alkaa työt viikon päästä perjantaina. Ja vastahan tää oikea kesä alkoi...
On ollut kyllä ihan älyttömän mukavaa olla Emmin kanssa kotona, nyt kun se on tuollainen omatoiminen tarmopesä. Jotenkin ihan hirvittää ajatus, kuinka nopeasti se kasvaa ja oppii koko ajan uutta, enkä mä ole sitä päivisin näkemässä. =S Kyllä mä oikeasti mielelläni palaan töihinkin, sillä ei tää kotonaoleminen pidemmän päälle tosiaan ole mun juttu, mutta silti jotenkin "ahdistaa"... Muutenkin on ihan hullun herkällä tunteet. Aamulla oltiin Emmin kanssa liikkeellä autolla, ja vastaan tuli kaks paloautoa sirrat päällä. Niin eikös mulle pärähtänyt kyyneleet silmänurkkiin. Siis enhän mä edes tiedä, mitä oli tapahtunut. Samoin, kun Emmin yhdellä levyllä on Suojelusenkeli -laulu, niin sitä piti tihrustella yks päivä. Ja sitten se vaunuissaan hukkunut pikkuvauva - huh! Jos en olis ihan satavarma, etten ole raskaana, epäilisin vahvasti raskaushormooneja. ;D
Tällä hetkellä muuten näyttää siltä, että Emmi tosiaan jää meidän ainokaiseksi. Mies tuossa ihan muusta asiasta puhuessaan vaan hyvin vakuuttavasti sivulauseessa mainitsi, että Emmi kun tulee varmasti olemaan molempien sukujen ainoa lapsenlapsi... Vaikkei meillä mikään tonskailu muutenkaan olisi siis ajankohtaista, niin kyllä tuo aika lailla kalskahti korvaan. No, en alkanut asiasta sen enempää kyselemään, kun ei ole sen aika. Ja eihän tästä ole niin kauan, kun mies itse sitä jutteli, että josko Emmille kaveri saatais, että sais leikkiseuraa. Ota siitä sitten selvää!
Asiasta aidanseipäisiin: mä huusin huutiksesta Emmille kolmet harkkahousut. Olen parina päivänä kokeillut antaa likan olla ilman vaippaa tai kestovaippa jalassa. Mutta eipä tuota tunnu märkyydet haittaavan. Katotaan, olisko noista harkkahousuista mitään apua...
Kiva kuulla Bejpistäkin pitkästä aikaa. Tänään viimeks Prismassa käydessä mietin, että hassau, kun ei olla yhtään törmätty viimeaikoina... Bongasin muuten sun miehen viime perjantaina terassilla. Tai siis ite istuin yhdellä terdellä, ja se pyöräili kaverinsa kanssa seuraavalle. Joko Eve on terve?
Eipä neiti kuullosta heräävältä vielä. Sen kyllä nykyään kuulee, kun hän huikkailee kirkkaalla äänellä sängystään: "Ohoi, äitii, ishii!" =) Taidan siis itsekin oikaista vielä hetkeksi. Unien jälkeen varmaan lähdetään taas möksälle, että päästään uimaan.
Vilkutuksia kaikille! Ja mukavaa loppuviikkoa!
-Amy ja Emmi 1v9kk-
Mua oli täällä jo näköjään kaipailtukin.. Voin rehellisesti myöntää, että en ole käynyt lukemassa edes teidän kuulumisianne moneen viikkoon..
Eli hyvinhän täällä ei mene :( Joskus kesäkuussa paljastui taas kosteus/vesivahinkoja, vanhoja sellaisia. Koko Mimosan huone, siis seinien ja vaatekaapin sisäpuolet ovat ihan umpihomeessa. Ilmankos tytöllä oli sitkeää flunssaa.. Puoli asuntoa on purettu ja teipillä eristetty nää home/kostuneet kohdat ja Mimosa esim. nukkuu olohuoneessa. Myyjän kanssa ollaan käyty keskusteluja ja lakimies on palkattu, saa nyt nähdä mitä tapahtuu.. Remontti maksaa vähintään 20 000 euroa, kuka sen maksaa (myyjä tietty, mut alkaako siihen ilman vuosien oikeustoimia?), missä asutaan remontin ajan (kunta eikä vakuutusyhtiä'ö eivät anna tilapäisasuntoa..). Koko wc/kylppäri/sauna-kompleksi menee maan tasalle, sen lisäksi meidän vaatehuone, makkarin lattia, Mimosan lattia ja käytävän seinää/lattiaa..
Lisäksi parisuhde on kriisissä, ja tällä hetkellä ollaan Mimosan isän kanssa ns. asumuserossa. Hän majailee äitinsä luona ja me kotona. Alkoholi on syynä tähän, Mimosan isä juo n. kerran vuodessa, ja silloin alkaa tapahtua. Tällä kertaa kohteena oli minun fyysinen koskemattomuuteni. Syksyllähän oli pettämistä ja joulun alla itsemurhayritys/itsetuhoista käyttäytymistä.
Varsinaista lyömistä tms. ei tapahtunut, mutta asia on poliisin hoidossa, ja Mimosan isä on käynyt itsekin poliisilaitoksella. Lisäksi vietti yhden yön psykiatrisella osastolla ja on käynyt psykologin juttusilla.
Olen niin loppu. En tiedä miten jatkaisin/mitä tekisin. Selvinpäin maailman ihanin, rakastavin ja hellin aviomies/isä, kännissä purkaa paineitaan, ja valitettavasti minä olen se kohde. En tiedä mitä pitäisi tehdä..
Mimosalla on kaikki ok. Ottaa muutamia askelia silloin tällöin, ja on vaan hetkien kysymys koska lähtee kävelemään. "Äiiiii-tiiii" ja "iiitiiii" osaa sanoa ainakin, lisäksi joskus tulee kakakakaka-juttelua, toisinaan silloin kakka on housuissa, toisinaan ei :) Reipas ja ihana tyttö, nukkuu ja syö hyvin edelleen ja on niin iloinen ja onnellisen oloinen koko ajan. Ei edes itke ikinä :) Tämä pieni tyttönen on kyllä mun syy jaksaa, ihan sama mitä elämä tuo eteen, tyttäreni on minulle asia numero yksi.
HAN, vai että basistia pukkaa!? ;) ONNEA! Ihan ohi mennyt multa koko uutinen..
Ja hei, jos Oulun treffejä buukkaatte, ilmoittakkaat mulle vaikka s-postilla/tekstarilla, jos en tajua täällä palstalla käydä. Hanillahan mun yhteystiedot?
Että tämmöstä, onnea muillekin tonskan odottajille (meinasin kirjoittaa ekka tonkan odottajille, no aika tonkka olohan sitä varsinkin loppuvaiheessa on..) ja hyvää loppukesää!
Sere ja Mimosa 1v ja rapiat (kohta 4kk yli)
Että sellaista. Muuten elo on aika leppoisaa ja mukavaa, mielestäni varsinaista uhmaa ei Aleksilla vielä ole, ei saa raivareita tms. Toki tempperamenttiä löytyy ja paljon, saas nähdä minkälainen se uhma sitten tulee olemaan...huh, hirvitttää jo etukäteen.
Nukahtaminen/nukuttaminen on myös edelleen meillä vaikeaa. Sen verran on edistytty, että poika nukahtaa nykyään omaan sänkyyn nukuttuaan ekat 1v8kk meidän välissä. Mutta yksin ei nukahda edelleenkään, vaan huoneessa pitää olla joku (=äiti), ja nukuttaminen saattaa kestää illalla pahimmillaan jopa 1,5 tuntia... Poika vaan riekkuu ja pyörii ja tekee jos mitä. Päikkäreille nukutus on hieman helpompaa, kestää "vain" puolisen tuntia. Jotenkin on rauhallisempi ja väsyneempikin silloin. Luulisi tuon kuitenkin olevan väsynyt illallakin, kun yöunet usein jää yhdeksään tuntiin ja päikkärit on lähes aina 1,5 tunnin mittaiset. Mutta kun sitä virtaa riittää... Ulkoiltu ollaan paljon ja illallakin, iltarutiinit on aina samat jne. Pitäisi kai vain alkaa päättäväisemmin nostamaan poikaa takaisin sänkyynsä (kun hyppii ees taas oman ja meidän sängyn väliä, heittelee pehmoja ym.) Tai ei päästää pois sieltä ollenkaan. Ei kellään ois mitään hyviä vinkkejä millä tuon nukuttamisajan saisi lyhennettyä, ja mahdollisesti pojan vielä nukahtamaan jossain vaiheessa itsekseen...? Kun nyt edes alkuun selviäisi lyhyemmällä ajalla tuosta nukutusrumbasta. Kun on tuo toinenkin lapsukainen pikapuoliin tulossa, ei välttis riitä aika ihan mahdottomiin nukutusmaratooneihin enää sitten. Huudattamaan en toista pysty, mutta löytyisiköhän jotain lempeämpää menetelmää.
Mitäs vielä...ai niin, Aleksikin oppii ehkä vielä joskus puhumaan! Pitkäänhän se osasi sanoa vain äittä, mutta nyt on yhtäkkiä parin viikon sisällä tullut useampi uusi sana, äitikin tulee jo hienosti äiti, muita selviä sanoja on isi, täti, pappa ja kakka. Titti tarkoittaa mun rintavarustusta ja mamma maitoa.
Pottailussakin on edistytty sikäli, että nyt Aleksi jo suostuu istumaan potalle, mitä ei ole vielä koskaan aiemmin tehnyt. Potta on ollut suorastaan kauhistus, mutta nyt on jonkinlainen kiinnostus asiaa kohtaa herännyt. Tänäänkin istuttiin yhdessä vessassa, minä pytyllä ja toinen potalla, ja hoettiin yhdessä pss pss pss :D Mitään sinne ei ole vielä tullut, mutta hiljaa hyvä tullee.
Siinäpä sitä olikin omaa napaa kerrakseen.
Serelle kovasti voimia vaikeaan tilanteeseen! Olisi teillekin aika jo pian elämän hymyillä, onneksi sulla on ihana Mimosa joka antaa varmasti paljon voimia kestää kaikkea kurjuutta.
Queenille myös paljon jaksamisia sinne, hurjalta kuulostaa nuo teidän yöt kyllä.
Toivotaan että Eeka alkaisi edes vähän aiemmin nukkua kokonaisempia öitä kuin Liia aikoinaan.
Tulipas pitkä romaani, taidan lopettaa sen tähän. Vilkutuksia vaan kaikille! :)
Viipero rv 27+0 ja Aleksi pian 1v9kk
Pitkästä aikaa tännekin puolelle ajattelin ilmoittautua. Jotenkin olisi aina niin paljon asiaa, ettei koskaan muka kerkeä paneutua kirjoittamiseen kunnolla.. Noh, jospa nyt edes osaa siitä mitä mielessä on.
Meillä on ongelma, josta tein oman aloituksen, liitänpäs sen suoraan tähän kun en jaksa kirjoittaa samaa uudelleen:
-----------
Meidän poika 1v9kk keksi muutama viikko sitten että äitiä on kiva läpsäistä kasvoille. Nyt lyöminen tuntuu menevän päivä päivältä pahempaan suuntaan. Heti, kun poika turhautuu jostain, hän lyö. Heti, jos äiti ei huomioi tarpeeksi, alkaa mätkiminen. Välillä läpsitään ihan muuten vaan. Kaikista pahinta lyöminen on illalla nukkumaan mentäessä (poika ei nukahda yksin vaan joudun olemaan vieressä kunnes nukahtaa), väsyneenä riehuu kunnes vihdoin uni voittaa..
Olen johdonmukaisesti yrittänyt aina estää lyömisen ottamalla käsistä kiinni, ja sanomalla tiukasti: ei saa lyödä, se ottaa kipeää! Olen toistanut ja toistanut tuota, mutta ei tunnu tehoavan läheskään aina. Usein sanon myös heti perään, että silittää ja halia saa, ja poika saattaa silloin ottaakin kaulasta kiinni ja silitellä. Mutta saattaa ihan seuraavalla sekunnilla taas läpsäistä. Useimmiten poika vaan nauraa kun kieltää, ja estää lyömistä. Aivan kuin pitäisi koko hommaa leikkinä. Viime päivinä lyöminen on alkanut kohdistua myös muihin ihmisiin, isään, isovanhempiin, toisiin lapsiin jne. Jäähypenkkiäkin ollaan toisinaan kokeiltu, mutta poika ei taida vielä olla sen ikäinen, että siitä hirveästi hyötyä olisi. Jäähyllä istuu ihan rauhallisena ja juttelee itsekseen, joskus pahanteko unohtuu hetkeksi jäähyllä istuessa, joskus ei (syy seuraussuhdetta ei taida ymmärtää, mutta toisinaan oikeasti unohtaa mitä oli tekemässä ja mielenkiinto kohdistuu muualle.)
Koskahan tämä vaihe mahdollisesti menee ohi, meneekö ihan itsestään näillä keinoin, mitä olen käyttänyt, vai pitäisikö tehdä jotain toisin? Meille syntyy vauva lokakuun lopussa, ja toivon todellakin että tämä ikävä vaihe olisi ohitettu siihen mennessä..
Tuo poika on ollut aina hyvin tempperamenttinen ja vilkas, mutta toisaalta myös hyvin herttainen ja oikea äidin poika joka halii ja kaipaa paljon läheisyyttä. Tällä hetkellä oma oloni tuntuu aivan surkealta, tuntuu että olen aivan epäonnistunut lapseni kasvatuksessa.. :(
---------
Kiva aina lukea kaikkien kuulumisia! Jos nyt sitten jotain meidänkin kuulumisia vaihteeksi kirjoittais, vaikka eihän meille mitään ihmeempiä kuulu.
Queenille kyllä kuitenkin nostan hattua, olet kyllä mahtava kun kaikesta valvomisesta ym huolimatta jaksat vielä ajatella positiivisesti!!
Serellä myös oli ei-niin-hyviä kuulumisia. Toivottavasti asiat lähtisivät pian selviytymään parhain päin, ja koittaisi teillekin valoisammat ajat vaihteeksi!
Ööh, mistähän aloittais omat jutut...
No, koulut alkaa täälläkin reilun viikon päästä, mutta mä en vieläkään tiedä, meenkö töihin tai jos meen, niin minne... Eli työpaikka ei ole vielä varmistunut, vaikka koko kesän olen hakenut paikkoja ja sijaisuuksia sieltä ja täältä lähiseudulta. Nyt tosin näyttää, että uusia sijaisuuksia ilmoitetaan vielä liki päivittäin, eli voi olla, että jotain ilmaantuu äkillisestikin.
No, siis mä en oikein tiedä haluanko sittenkään töihin :( Tai haluaisin, mutta en raaskisi Ainoa viedä hoitoon. Ainolle on kaupungin pph paikka olemassa, maanantaina mennään tapaamaan hoitajaa ekaa kertaa...mitä jos se oo täydellinen =DD ja jos se ei osaakaan lukea mun lapsen ajatuksia jne. Siis oikeesti järjellä ajatellen uskon, että Ainokin selviytyisi hoidosta traumoitta ja hengissä, mutta tunteellahan tässä yleensä ajatelaan =DD Ja tilanne olis sekä hoidon, että töihin menon kannalta huomattavasti kivempi, jos olis työpaikka jo tiedossa että vois "henkisesti valmistautua" töiden ja hoidon aloitukseen, kun tietäis jo päivän ja ajan koska homma lähtee käyntiin yms. Nyt elän vielä epätietoisuudessa, mutta ajattelin kyllä tota hoitoa joka tapauksessa sitten vaikka varmuuden vuoksi Ainon kanssa aloitella, jos jotain töitä vaikka jostain äkkiä ilmaantuukin.
Aino on viime aikoina kartuttanut sanavarastoaan huimaa vauhtia, välillä neiti on oikea "papukaija" kun poimii muiden puheesta sanoja ;) Paljon sanoja on kyllä yhä "sinnepäin" eli vaatii taitoa tietää, mitä tarkoittaa, joten mä parhaiten osaa "suomentaa" neidin juttuja.
Samoin meillä mennään nyt päivät ilman vaippaa. Potta on mukana, jos ollaan pidempään liikenteessä, mutta aika hyvin Aino pysyy jo kuivana. Joskus alkukesästä me aloiteltiin "treenit" kun neiti jo silloin teki tarpeensa pääsääntöisesti pottaan. No, pitkään vahinkoja tuli liki päivittäin, mutta nyt yht´äkkiä ei enää juurikaan ole tullut vahinkoja! Aika paljon kyllä on vielä äitistä kiinni, että muistaa kiikuttaa tytön potalle säännöllisin välein, mutta usein kyllä Aino itsekin sanoo "kakka", kun pitäis mennä potalle. Just vähän aikaa sitten A oppi myös sanomaan "pissa", mutta niin pitkälle se ei vielä ole vakiintunut, että yhdistäis sen hätään. "Kakka" siis tarkoittaa vaan yleisesti vessahätää :DD
Juu, ja viime aikojen helteet on kuorineet neidistä aikamoisen "uimarin" ;) On käyty rannalla varmaan joka toinen päivä, ja sinne se marssii mereen läträämään vaikka vaatteet päällä, jos ei oo tarpeeksi nopea =) Tänäänkin oltiin jo aamusta menossa tohon lähirannalle, mutta jäi haaveeksi uiminen, kun Kanadanhanhet olivat sitten ehtineet jo ennen meitä :( Onneksi kaupungin paras ranta on myös täällä ihan meidän lähellä, niin sinne voi vielä mennä jos lämmintä riittää.
Joo, mutta nyt varmaan pitäis alkaa siivoomaan, kun neiti nukkuu. Tarttis saada tää huusholli siihen kuntoon, että saadaan lehteen myynti-ilmoitus viimeistään ens viikonlopuksi! Täällä siis ois rivarikolmio Turun Hirvensalosta myytävänä, jso jotakuta kiinnostaa =))
t. Ope ja Aino 1v 9,5kk
SERE, kiva kuulla sustakin, vaikka toki olisi toivonut, että kuulumisenne olis olleet hieman positiivisempia :( Tosi kurjaa, että teille on nyt kerralla kasaantunut iso nippu hankaluuksia :( Paljon voimia raskaan arjen keskelle!! Niin ja on mulla sun numero ja maili vielä, vois kyllä pistä treffejä taas pystyyn.
VIIPERO, lyömisjuttuun en osaa sanoa mitään, kun meilläkin S sattaa innostuessaan olla vähän raisu ja ei ymmärrä, kun kielletään :/ S esim. paiskoo leluja pitkin ja poikin. Yleensä kiellän kahdesti, että ei saa heitää, menee rikki ja jos heittää sen jälkeenkin, nostan lelun hyllylle. Toistan tämän vaikka jokaisen lelun kanssa yksitellen. Ja joskus S saattaa huitoa, kun oikein on täpinässä. Tietysti kiellän ja sanon, että saa silittää, mutta ei se tunnu ymmärtävän. Ilkeyttään ei siis huido, vaan ihan puhtaasti tuntuu, ettei toinen ymmärrä omia voimiaan ja hänestä se tuntuu lisäksi olevan hauskaa :p Onneksi se ei meillä kuitenkaan ole jatkuvaa, vaan aika satunnaista. Valitettavasti en osaa sanoa, mitä kannattaisi tehdä. Musta olet jo tehnyt kaiken, mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, eli pyrit estämään ettei lyö (pidät kiinni) ja pyrit ohjaamaan, miten saa tehdä (silittää tms.). Mielestäni jatkat vain samaan malliin ja aikanaan, kun Aleksi vähän kasvaa, hän oppii ymmärtämään että lyöminen on todellakin kiellettyä (vaikka tunteiden näyttäminen ei olekaan).
Han
Tuleekohan tämä perille? Olen nyt kaksi kertaa tänne taaperoihin kirjoittanut ja seuraavana päivänä huomannut että eihän se ole edes perille tullut!
Serelle jaksuja tämänhetkiseen rankkaan arkeen! Onneksi teillä on iloinen tyttö joka jaksaa tuoda aurinkoa äidin päiviin :)
Queen kirjoittaa kyllä aina niin positiivisesti, aikoinaan jo valvottavasta Liiasta ja en jaksa muutakuin ihailla sinua ja sinun jaksamista!
Amylläkin loppuu jo loma, vastahan se alkoi ;) Meneekö Emmi samaan tarhaan missä oli aiemminkin?
Ykkösopen Ainokin se meinaa hoitouran aloittaa. Hyvin se menee varmasti vaikka alku saattaakin olla vähän itkuisaa, ainakin äidillä :) Meillä myöskin Idalla alkaa taas maanantaina tarha ja tämä äippä palaa töihin muutamaksi kuukaudeksi kasvattamaan masua ;)
Viipero, meilläkin Ida harrastaa tuota läpsisimistä aina välillä ja se kohdistuu vain minuun tai mieheen ja joskus minun äitiin. Yleensä juuri sellaisessa tilanteessa Ida läpsii kun innostuu jostain, kuten ratsastaa isillä tai jotain. Ikinä Ida ei ole ketään kaveria tai muitakaan oikeastaan lyönyt koska se olisi todella rasittavaa. Olen vain pienessä päässäni miettinyt joskus että jos Ida alkaisi kavereita puistossakin lyömään niin rangaistuksena olisi kotiin lähtö jos kiellot ei tehoa. Mutta ei meillä ole onneksi sellaista vielä ollut. Tuo meidän läpsiminen on kestänyt jo aika pitkään mutta nykyään Ida uskoo jo kerrasta ja sanoo itsekin heti "ei saa, huoneeseen, miettiin". Eli Ida tietää jo sen että niin ei saa tehdä ja joutuu huoneeseen minuutiksi miettimään ja se tehookin aina jos siihen tarvitsee mennä (ollaan käyetetty tuota huoneessa miettimistä siinä tilanteessa kun Ida kaataa välillä maidot ruokapöydässä, muuten Ida on ns. kiltti eikä tarvitse "rangaistuksia"). Niin ja tavaran heittämistä Ida harrastaa välillä ja se liittyy yleensä väsymykseen, mutta sekin menee ohi kun leikittäjä poistuu huoneesta ja sanoo että enää ei voi leikkiä kun Ida heittää tavarat pois.
Meille ei mitään uutta ihmeellistä kuulu. Ida senkus vaan höpöttää ja touhottaa. Meillä oli nuo nukkumiset vähän ongelmana isin loman ajan, mutta nyt on taas mennyt ihan hyvin. Maanantaina tosiaan alkaa taas tarha ja käytiinkin tänään vähän ns. tutustumassa vaikka ihan sama päiväkotihan tuo on kuin keväälläkin ja ihanat samat hoitajat siellä :) Tutustuminen meni hyvin, aluksi kun mentiin portista sisään niin Ida takertui muhun ja kiipesi syliin, mutta muutaman minuutin päästä leikki siellä jo kahden 5v tytön kanssa ja leikkikin heidän kanssaan sen 2h :)
Mekin olemme käyneet nyt paljon uimassa, täällä on nuo pari järveä ihan lähellä ja tooosi lämmintä vettä. Ida ei uskalla kauhean syvälle mennä mutta tykkää lotrata, ainakin neiti on helppo vahdittava kun ei mene oikopäätä kaulaa myöten veteen :) Nyt taisikin jo kesä loppua joten ihan varuiksi täältä rempan keskeltä käytiin illalla eilen klo 21 uimassa jos vaikka oli viimeinen kerta tänä kesänä?
Eipä tässä muuta, pakko mennä vähän huilaamaan...
MiaMik rv 15+2 ja Ida 1v10kk
Me ollaan täällä mun vanhempien luona kyläilemässä, kun vielä päästään. Työn ja päiväkodin alku koputtelee jo ihan nurkan takana :) Helmi on mamman ja pappan kanssa pihalla.
Monilla oli asunnonvaihto ajankohtaista. Me tosiaan muutettiin tuossa maaliskuussa ja on kyllä ollut kiva omakotitalossa. Hiukka maallahan tuo on näin tottumatta eli puistoonkin melkein pitää mennä autolla. No jospa nyt alkais nää helteet niin vois uskaltautua pyörällä liikenteeseen. Mutta itse muutto on kyllä ihan kauheeta! Muistan vielä elävästi sen pakkaamisen ja raijaamisen. Eilen olin kantsomassa kaverin ihkauutta omakotitaloa. Se oli kyllä hieno. Kyllä uusi on aina ihana!
Naperon Eetulla ja Ossen typyllä on uhmakausi meneillään. Kyllä meilläkin osataan. Kun komentaa niin alkaa hirvee huuto. Ja ehkäpä Eetu taas päiväkodissa syö itse ihan mukisematta. Helmikin syö jo nykyään kaiken itse jopa puuronkin. Ja riisimurot on ihan ykkösherkkua. Ja nyt ollaan harjoiteltu mukista juomista. Alkaa jo sujumaan. Huomasin kun käytiin päiväkodissa tutustumassa että siellä kaikki juo mukista, niin piti heti alkaa harjoittelemaan!
Muistinkos jo kertoa kun oltiin tutustumassa päväkodilla. Ihan mukavasti meni ja sinnehän Helmi olisi jäänyt varmaan heti ekana päivänä. Mennään vielä ens viikolla ainakin muutamana päivänä ja ehkä jätetäänkin Helmi sinne hetkeksi.
Osselle lohdutusta. Meillä ollaan kyllä vielä avuttomampia tuossa potta-asiassa kuin teillä. Helmi ei tunnu kyllä tajuavan koko asiaa. Potalla aina päivittäinistutaan, mutta yhden ainoan kerran sinne on pissa tullut. Enkä usko että tuo tyttö tuntee hätäänsäkään. Ainakin kun vaippa on päällä niin ei kyllä huomaa mistään että pissa tulee. Ilman vaippaa menee aina lattialle kyykkyyn kun tulee pissa. No onhan tässä aikaa. Ja täytyy myöntää että toivon että päiväkodissa vois toisten malli saada jotain aikaan tuolla pääkopassa.
Päiväunista. Kyllä Helmi vielä nukkuu ihan kunnon 2 tunnin unet päivällä ja yölläkin posottaa sellaisen 11 tuntia. Tuo nukkuminen ja nukahtaminen on meillä nykyään ihanan helppoa. Tyttö viedään vaan sänkyyn sekä päivällä että illalla ja hiukka lauletaan niin sinne nukahtaa ja nukkuu yleensä aamuun asti. Ja aamullakin alkaa ihan hyväntuulinen pulputus kuulumaan eli äiti saa rauhassa heräillä eikä tarvii heti olla nostamassa tyttöä sängystä. Just ajattelin että ihanaa kun saa nukkua, kun eipä siitäkään niin pitkä aika ole kun sai tuttia ym. käydä antamassa monta kertaa yössä. Ja muutenkin kiva saada tällainen hyvän nukkumisen -kausi tähän väliin, kun kohtahan taas yöt rikkoontuu ties kuinka pitkäksi aikaa.
Sanoja on Helmiltäkin alkanut tulla vihdoin ja viimein. Ollaan miehen kanssa mietitty että oisko tuo ruotsinkielinen kuitenkin, kun mamma ja pappa ja titta tulee kovin selkeesti. Mutta äiti on kovin epäselvä ja isää ei tule olleenkaan. Nenä-sana tulee mös oikein selkeästi. Jotain muitakin sanoja on satunnaisesti kuultu; vaippa, kalja :) , kissa ja vauva.
Eipä meille sen kummempaa. Toivotaan että helteet vihdoin alkaa ja pääsee vaikka rannalle. Helmi on oikee vesipeto.
Jepsis 14+5 ja Helmi 1v9kk