Lähihoitajat marisevat turhasta
Ensinnäkin on uskomatonta, että lähihoitajilla on edes senkään vertaa vastuuta, kuin mitä heillä nyt on, ottaen huomioon koulutustason, koulutuksen helppouden ja koulutusajan. Tämä "suuri vastuu" on muutenkin täysin ympäripyöreätä ja liioiteltua roskaa. Missä tahansa ammatissa tekijällä on "suuri vastuu", mikäli asian haluaa niin laittaa. Jo pelkällä vastavalmistuneella, gigantissa kodinkoneita myyvällä datanomilla on ihan yhtä suuri vastuu.
Pitkät työajat eivät ole mikään valittamisen aihe, sillä niistä saa korvauksen, ja vielä verrattaen suuren sellaisen. Lähihoitajat eivät edes ymmärrä, kuinka moni ihminen olisi kiitollinen hyvin korvatuista ylitöistä, jos saisi sellaisia edes joskus tehdä.
Jossain langassa mainittiin, että "Saan olla psykologi, talonmies, fysioterapeutti, kuljettaja, hoitaja, lääkäri, siivooja jne. samassa vuorossa", TÄMÄ ON SINUN TYÖNKUVASI ja siitä sinulle maksetaan, niin kuin olet palkkaneuvotteluissa sopinut työnantajan kanssa. Tosin tuossakin listauksessa suurin osa on täyttä paskaa - ette todellakaan ole psykologeja, fysioterapeutteja, saatika lääkäreitä. Lähihoitajat ovat nimen omaan HOITOALAN TALONMIEHIÄ.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla lääkäreitä ei, mutta usein saa ottaa yhteyttä lääkäriin kun huomaa että hän on määrännyt asiakkaalle lääkkeitä mitkä ei sovi yhteen olemassaolevien lääkkeiden kanssa, tai kuvitellut että voi luottaa täysin siihen mitä muistisairas asiakas kertoo lääkärikäynnin aikana. Lisää esimerkkejäkin löytyy, kun täytyy tarkistaa että lääkäri on tehnyt työnsä oikein.
Ei me olla psykologeja, lähinnä keittiöterapeutteja asiakkaille ja omaisille. Monet omaiset purkaavat tuntojaan lähihoitajille, koska he ovat läsnä sairastuneen/vanhentuneen arjessa.
Siivousta tulee joka päivä, hoidetaan asiakkaan puolesta arkisia asioita kuten vaihdetaan lamput ja hpidetaan paikalle oikean alan ammattilaiset kun on mennyt putket tukkoon tai koneet ei toimi.Saattaa tulla töitä kolme.viikonloppua putkeen, tai 10pvä putkeen. Pääsee illalla kymmeneltä, seuraavana aamuna seitsemäktä paikalle, seuraava päivä ilta ja taas aamu. Ei näe lapsiakaan kun nukkuvat kun kotiutuu iltavuorosta ja nukkuvat kun lähtee aamuvuoroon.
Työaikalyhennykset laitetaam viikonloppuihin säästösyistä, samoista syistä silloin vähemmän henkilökuntaa ja enemmän töitä.Onneksi pidän työstäni. Se on vaihtelevaa, joka päivä oppii uutta, ja kunhan näkee ihmiset eikä toimenpiteet (ei keskity siihen että hyi pyyhin paskaa vaan on orientoitunit siihen että auttaa Maijaa hygienian kanssa) homma hoituu suht leppoisasti.
Onko mielestäsi siis yksilötasolla kyse ennemminkin asenteesta, kuin vaikka työstä saadusta palkasta?
En oikein ymmärrä mihin viittat? Koitin tekstilläni jotenkin selvittää että lähihoitajana tekee todella paljon eri juttuja, ja että vaikka koulutus voidaan pitää lyhyenä (ja turhana?) niin kaikkra ei edes opi koulussa vaan vasta työelämässä. Minusta palkka välillä tuntuu pienehköltä, varsinkin siihen nähden että tosiaan on esim. monta viikonloppua peräkkäin kiinni, ei voi suunnitella elämää pidemmälle kuin neäljäksi viikoksai (kun lista on juuri tullut) ja pahimmillaan vikoksi, kun uutta listaa ei ole saanut koska esimies ei ole ehtinyt.
Soti, en jaksa typoja korjata kun luurilla teksti hyppää alkuun aina kun koitan jotain sanaa korjata.
Minulla on vähän sellainen näkemys, että tuo homma on (lähi)esimies tasolla aika heikkoa. Juurikin noita listoja tehdään vähän miten sattuu, työnjako ei oikein pelaa ja ilmeisesti lomalistat ne vasta tappelua ovatkin. Auttaisiko asiaan isompi määrä henkilöstöä, sekä selvemmät työajat ja työnjako? Vuorotyössä nuo kolme asiaa tuntuvat olevan jatkuva ongelma ja ikäviä mm. unirytmille.
Ap, monta vuotta sulla on kokemusta lähihoitajan työstä? Missä olit töissä, kuinka kauan?
Mikäli et ole ollut päivääkään lähihoitaja niin pidäppä naamasi ummessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, monta vuotta sulla on kokemusta lähihoitajan työstä? Missä olit töissä, kuinka kauan?
Mikäli et ole ollut päivääkään lähihoitaja niin pidäppä naamasi ummessa.
Vanhempani ovat kummatkin lähihoitajia ja sen 18 vuotta asuin heidän työnsä keskellä. Ei ole sen henkilökohtaisempaa kokemusta, kuin vanhempieni kertomat asiat ja kokemukset heidän lapsenaan.
Mikä ammattiryhmä on lähihoitajan alapuolella koulutettuna hoitohenkilökuntana?
Mikä se on ap:n oma ammatti, työnkuva ja palkka?
Vierailija kirjoitti:
"Ammattini" on suomeksi varmaankin Filosofian Lisensiaatti. Tutkin työkseni geneettisiä algoritmeja, verkkoteoriaa ja jonkin verran topologiaa. Palkkani oli aloittaessani noin 3800€ brutto.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ammattiryhmä on lähihoitajan alapuolella koulutettuna hoitohenkilökuntana?
Hoiva-avustaja
Ap, mikä sinun ongelmasi on? Onko sinusta sama asia myydä koneita kuin olla vastuussa ihmishengestä?
Ap, vanhempasi olivat siis molemmat lähihoitajia. Koulutus kyseiseen ammattiin alkoi vasta 1993 joten sinun täytyy olla todella nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ammattini" on suomeksi varmaankin Filosofian Lisensiaatti. Tutkin työkseni geneettisiä algoritmeja, verkkoteoriaa ja jonkin verran topologiaa. Palkkani oli aloittaessani noin 3800€ brutto.
Saat siis tuollaista palkkaa vaikket tee mitään konkreettista eikä kukaan huomaa mitään vaikket kuukauteen tekisi käytännössä yhtään mitään työpaikallasi! :DD Ja sitten kehtaat arvostella joidenkin muiden työtä!
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä sinun ongelmasi on? Onko sinusta sama asia myydä koneita kuin olla vastuussa ihmishengestä?
Mielestäni lähihoitajat ovat yhtä paljon vastuussa ihmishengistä, kuin automekaanikot. Jos asennat jarrut väärin, niin varmasti joku kuolee. Vastuuta ihmishengestä on yhtä paljon myös tavallisella tallaajalla - jos keskellä kävelykatua joku saa kohtauksen, niin ei lähihoitaja siinä pysty yhtään enempää tekemään, kuin kuka tahansa muukaan kadulla kävelijöistä.
Toki jos olet yksin vuodeosastolla ja joku tarvitsee apua, niin onhan tällöin hänen terveytensä juuri silloin mahdollisesti sinun käsissäsi, mutta yhtä lailla kotona yksinelävä, jolla sitä lähihoitajaa ei ole siinä lähistöllä, osaa soittaa hätänumeroon, mikäli se on tarpeellista.
Mielestäni tämä ihmishengestä vastuussa oleminen on kovin paisuteltua ja en itse näe sitä sen kummempana vastuuna kuin lähes missä vaan muussa työssä omatut vastuut.
Toisaalta jos olen täysin väärässä ja lähihoitajien hoidettavien henki on tosiaan täysin lähihoitajan käsissä, niin on naurettavaa, että siihen työhön tarvitaan tuollainen koulutus. Tiedän millaisia ihmisiä lähihoitajakoulutusestakin pääsee ulos ja en ikimaailmassa halua, että henkeni olisi heidän käsissään. Pystyn auttamaan itseäni monin verroin paremmin, kuin nämä jotkut valmistuneet ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vanhempasi olivat siis molemmat lähihoitajia. Koulutus kyseiseen ammattiin alkoi vasta 1993 joten sinun täytyy olla todella nuori.
Näinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat siis tuollaista palkkaa vaikket tee mitään konkreettista eikä kukaan huomaa mitään vaikket kuukauteen tekisi käytännössä yhtään mitään työpaikallasi! :DD Ja sitten kehtaat arvostella joidenkin muiden työtä!
Voidaan arvostella minunkin työtäni, mutta tehdään se jossain toisessa keskustelussa, kuin tässä.
Väittäisin että mulla on ambulanssissa pikkuisen enemmän vastuuta kuin gigantin myyjällä. T: lanssari
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi eräs päivä tällainen, olin yksin osastolla kun alkoi hälytykset tulemaan. Yksi sai astmakohtauksen, toinen oli tippunut sängystä eikä pääse ylös, kolmas käyttäytyi agressiivisesti päiväsalissa, neljäs alkoi riisumaan vaatteitaan ja pissimään pitkin käytävää.
Mitä teet?
Jos tekisit työsi? Lähihoitajia ei pitäisi edes laittaa tuollaisiin paikkoihin. Heti menee sormi suuhun, kun jotain pitäisi tehdä. Ei riitä taidot.
Ootko kokeillut itse tehdä lähihoitajan töitä? On muuten rankkaa pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lähihoitajat ovat yhtä paljon vastuussa ihmishengistä, kuin automekaanikot. Jos asennat jarrut väärin, niin varmasti joku kuolee. Vastuuta ihmishengestä on yhtä paljon myös tavallisella tallaajalla - jos keskellä kävelykatua joku saa kohtauksen, niin ei lähihoitaja siinä pysty yhtään enempää tekemään, kuin kuka tahansa muukaan kadulla kävelijöistä.
Toki jos olet yksin vuodeosastolla ja joku tarvitsee apua, niin onhan tällöin hänen terveytensä juuri silloin mahdollisesti sinun käsissäsi, mutta yhtä lailla kotona yksinelävä, jolla sitä lähihoitajaa ei ole siinä lähistöllä, osaa soittaa hätänumeroon, mikäli se on tarpeellista.
Mielestäni tämä ihmishengestä vastuussa oleminen on kovin paisuteltua ja en itse näe sitä sen kummempana vastuuna kuin lähes missä vaan muussa työssä omatut vastuut.
Toisaalta jos olen täysin väärässä ja lähihoitajien hoidettavien henki on tosiaan täysin lähihoitajan käsissä, niin on naurettavaa, että siihen työhön tarvitaan tuollainen koulutus. Tiedän millaisia ihmisiä lähihoitajakoulutusestakin pääsee ulos ja en ikimaailmassa halua, että henkeni olisi heidän käsissään. Pystyn auttamaan itseäni monin verroin paremmin, kuin nämä jotkut valmistuneet ikinä.
Suuren hoitajapulan vuoksi lähihoitajakoulutuksesta päästetään läpi todella paljon aivan taitamattomia idiootteja joita ala ei edes kiinnosta tippaakaan. Itse koulutus on monipuolinen ja vaativakin mutta asioiden oppiminen ja sisäistäminen on pitkälti itsestä ja omasta motivaatiosta kiinni, ja läpi tosiaan päästetään vaikket juuri mitään oikeasti olisi oppinutkaan. Ylempää tulevan paineen takia, hoitajia tarvitaan lisää kokoajan ja järjestetään paljon työvoimakoulutuksia jolloin tarkoituksena on runnoa läpi koulutuksen kaikki mahdolliset. Olen nähnyt omalla luokallanikin muutama vuosi sitten (työvoimakoulutus nimenomaan) sellaista porukkaa että on sen jälkeen oikein hirvittänyt se minkä vallan ja vastuun toisten, ja nimenomaan yleensä avuttomien, ihmisten elämästä annetaan työpaikoilla näidenkin valmistuneiden käsiin. Sekä taitamattomia mutta myös mieleltään itsekin järkkyneitä ihmisiä mahtuu tähän joukkoon. Myös erilaisilla työpaikoilla olen törmännyt sellaisiin lähi-, mutta ikävä kyllä myös sairaanhoitajiin, joilla ammattitaito on kaukana siitä mitä sen kriteerien mukaan pitäisi olla. Tältä kannalta ymmärrän arvostelun, mutta suuntaisin sen nimenomaan ennemmin koulutukseen, ja siihen mitä tahtia ihmisiä väkisin ja riman alittaen survotaan sen sinänsä hyvän ja laajan, koulutuksen läpi. Juuri nämä läpisurvotut pilaavat hyvää ja vaativaa työtä tekevienkin kollegoiden maineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinussa paisuu tuo "minä minä"- asenne. Entä ne huonokuntoiset vanhukset? Eikö heillä ole mitään arvoa sinun mielestäsi? Ehkä joku pikkulapsi voi laukoa tuollaisia aivopieruja kuten sinä, mutta ei enää normaali terve aikuinen. Asenteesi ainakin osoittaa sen, että vaarantaisit muitten turvallisuuden ja terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin.
No sillä gigantin myyjällä tuskin on kenenkään henki käsissä.
Se gigantin myyjä tuskin annostelee ja antaa lääkkeitä.
Se gigantin myyjä tuskin pesee pyllyjä, hoitaa haavoja.
Se gigantin myyjä tuskin saattohoitaa. Tukee omaisia ja kuolevaa. Se tuskin pesee ja pukee ruumiita.
Se gigantin myyjä tuskin tekee töitä öisin. Onkohan silläkin 1 vapaa vkonloppu kuukaudessa?
Sitä gigantin myyjää tuskin haukutaan , purraan ja lyödään lähes päivittäin?
Itse lähihoitajana koen tekeväni vastuullista työtä. Teen vuorotyötä. Olen töissä arkena ja pyhänä. Teen pitkiä päiviä. Sijaisia ei saa ottaa, eli hoidetaan liki päivittäin liian vähällä henkilökunta määrällä.
Työnkuva on monipuolinen. Haastava. Olen toki itse ammattini valinnut. Ja tykkään siitä. Missään nimessä palkkaus ei ole riittävä. Mutta onneksi on työtä. Mutta me suomalaiset lähihoitajat olemme monessa paikassa vähemmistö. Tilalle tulee hoono soomi väkeä. Ala ei vedä enää samaa tahtia. Moni ei kestä henkistä ja fyysistä painetta.
Itse teen työtä suurella sydämellä. Moni lh tuttu ei. Häpeää työtään kun aina haukutaan ja vähätellään.
Meidän työ on paljon muutakin kun ihmisten hoitoa. On kodinhoidolliset työt, paperityöt, yhteistyö läheisten ja muiden tahojen kanssa. On opiskelijoiden ohjausta ja arviointia. On viriketoiminnan suunnittelua ja toteutusta.
Tervetuloa päiväksi mukaan. Tai toki voit itse tulla tekemään tätä helppoa työtä. Asenteesi on aika outo.
Miksi sellaiset ihmiset lähtevät opiskelemaan lähihoitajiksi, jotka eivät sitä työtä pysty tekemään?
Minuun ei valitettavasti pure "henki käsissä" tai "kuolevan tukeminen" millään erityisellä tasolla, vaan katson ne ihan vain ammattiin kuuluvuksi työtehtäviksi siinä missä muutkin tehtävät. Toiseen samanlaiseen kategoriaan voi laittaa "epämiellyttävät työtehtävät", kuten vaikka tuo pyllyjen pesu, mutta työtehtävä se on siinä missä muutkin. Mielestäni siis palkkaukseen ei pitäisi vaikuttaa suuntaan eikä toiseen työtehtävien sisältö, vaan pelkästään tehtävien vaativuus, enkä tarkoita psyykkistä vaativuutta. Muutoin samalla perusteella roskakuskien tai itsemurhapuhelimien vastaajien (ovat muuten vapaaehtoisia ja tekevät sitä ilmaiseksi) tulisi olla erittäin hyväpalkkaisia.
En halua edellsellä vähätellä mitään, se on vain miten minä näen nuo asiat.
Itse en tuossa työssä kestäisi erinäisistä syistä, mutta mielestäni ei ole väärin olettaa, että tuohon työhön pyrkivät pystyvät myös sitä työtä tekemään ja pitävät siitä. Niinhän se toimii hyvin pitkälti muillakin aloilla.
Mielestäni tämä palkkakysymyskin olisi vähän eri asia, mikäli lähihoitajakoulutus olisi laajempi ja vaativampi kuin mitä se tällä hetkellä on. Tiedän hyvin ammattikoulujen tason ja siksi minusta on kohtuutonta, että ammattikoulusta tulleella olisi esimerkiksi yli 2000€ nettopalkka, vaikka oliskin lähihoitaja.
Miesvaltaisilla nk. duunarialoilla palkat pyörivät kolmen tonnin molemmin puolin. Lähihoitajilla kahdessa tonnissa. Miksi näin on, jos kuitenkin palkan pitäisi määräytyä tutkinnon ja sen vaatiuuden mukaan? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Vastavalmistuneena lähärinä kotihoidossa sain 1800 €/kk, työtaakka oli aivan uskomaton eikä korvaus todellakaan tuntunut kohtuulliselta. En käsitä miksi kukaan täysijärkinen uhraisi 38 tuntia viikosta alipalkittuun, aliarvostettuun ja ennen kaikkea raskaaseen työhön. Työ oli raskasta siksi, koska työvoimaa oli liian vähän, työpäivät olivat paikasta toiseen juoksemista ja työ oli käytännössä todella raadollista ja kaukana koulussa opetetusta hyvästä hoitotyöstä.
Lähihoitajalla olisi valmiudet parantaa huomattavasti potilaan elämänlaatua, mutta työelämässä näitä taitoja ei ole mahdollista päästä käyttämään.
Vaihdoin hammaspuolelle. Nyt palkka on parempi, työajat paremmat, työ kevyempää ja porukkaa töissä riittävästi.
Tsemppiä muualla kuin hammashoitolassa työskenteleville lähihoitajille, toivon että saatte palkankorotuksen lähitulevaisuudessa.
En oikein ymmärrä mihin viittat? Koitin tekstilläni jotenkin selvittää että lähihoitajana tekee todella paljon eri juttuja, ja että vaikka koulutus voidaan pitää lyhyenä (ja turhana?) niin kaikkra ei edes opi koulussa vaan vasta työelämässä. Minusta palkka välillä tuntuu pienehköltä, varsinkin siihen nähden että tosiaan on esim. monta viikonloppua peräkkäin kiinni, ei voi suunnitella elämää pidemmälle kuin neäljäksi viikoksai (kun lista on juuri tullut) ja pahimmillaan vikoksi, kun uutta listaa ei ole saanut koska esimies ei ole ehtinyt.
Soti, en jaksa typoja korjata kun luurilla teksti hyppää alkuun aina kun koitan jotain sanaa korjata.