Tunnetko ketään alle 28-vuotiaana ensimmäisen lapsensa saanutta?
Ystäväpiirissäni kaikki ovat hankkineet ensimmäisen lapsensa n. 30 vuoden kohdalla ja mietin, että ei niitä teini- ja kakskymppisvanhempia varmaan enää juuri olekaan.
Kommentit (38)
Joo. Oli 24 kun eka lapsi syntyi, 26 kun toinen ja nyt 45 kun synty kolmas :)
Tyttären kaverin kaverit, niitä 17-19 vuotiaita pissiäitejä. Ensimmäinen lapsi on jo sakilta huostaanotettu, muutama muu lapsi lähinnä isoäidin hoidossa. Onneksi tytär jätti tuon kaveripiirin ja jatkoi opintojaan lastenteon ja biletyksen sijasta.
Äitini, mummoni, lapseni ja useampia lasten serkkuja tässä lähipiirissä.
Entiseen aikaan 23-25 v oli ihanteellisin synnytysikä. En nyt sanoisi 25-vuotiasta teiniäidiksi tai edes parikymppiseksi.
No esim. minä sain esikoiseni 18 vuotiaana ja nyt 26 vuotiaana odotan seitsemättä lastamme.
Kaikki kaverini ovat saaneet esikoisensa alle 28 vuotiaina.
Minä sain kolmannen lapseni 28-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Tyttären kaverin kaverit, niitä 17-19 vuotiaita pissiäitejä. Ensimmäinen lapsi on jo sakilta huostaanotettu, muutama muu lapsi lähinnä isoäidin hoidossa. Onneksi tytär jätti tuon kaveripiirin ja jatkoi opintojaan lastenteon ja biletyksen sijasta.
Hyi miten inhottavasti kirjoitat muista ihmisistä, tyttäresi ikäisistä ja entisistä kavereista.
Oikein hyvä että et itse ole mikään isoäiti tuolla asenteella.
Olisit ollut ennemmin tukena etkä tuomitsemassa näitä nuoria äitejä.
Tunnen tosi monta. Onhan tuosta tilastotietoa, ensisynnyttäjien keski-iästä. Vihje: Google
Minä olin 27 v kun esikoinen syntyi. Siskoni sai esikoisensa 26-vuotiaana. Ystäväni 23-vuotiaana, toinen ystäväni 25-vuotiaana, sisareni tytär 24-vuotiaana. Naapuri oli 26 tai 27 v kun sai ekan lapsen, en ole ihan varma iästä. Poikani kummitäti sai ainoan lapsensa 23-vuotiaana. Tuttavani, toisen poikani luokanvalvoja sai 3 lasta alle 30-vuotiaana, ensimmäisen 22-vuotiaana.
Ei kai tuossa nyt ole mitään ihmeellistä, voisin luetella varmaan kymmeniä alle 28-vuotiaana lapsen saaneita. Ihan normaalia täällä vähän pohjoisempana.
Mummini, minä 21v. Rehellisesti sanottuna taidan olla koko suvun ainoa jolla on ollut tarjota tasapainoinen kasvuympäristö lapselleen (ei köyhyyttä, perheväkivaltaa, päihteitä tms). Aika kauas on omena pudonnut puusta ja hyvä niin!
Montakin, jutut yksi sai alle 25v. Äitini sai minut 22v. Tuttuja muita jotka saanut jopa 18-vuotiaana!! Tuttavapiirissä taitaa olla kaikki esikot syntyneet alle 28v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi miten inhottavasti kirjoitat muista ihmisistä, tyttäresi ikäisistä ja entisistä kavereista.
Oikein hyvä että et itse ole mikään isoäiti tuolla asenteella.
Olisit ollut ennemmin tukena etkä tuomitsemassa näitä nuoria äitejä.
Eipä nuo tyttären kaverin kaverit paljon neuvoja ole kuunnelleet. Tulevat perheistä joissa teiniäitiys kulkee suvussa. Nämä nuoret äidit seuraavat suvun viitoittamaa reittiä: joivat ja polttivat raskausajan, jatkavat biletystä ja riitelevät oman äitinsä kanssa kumman vuoro päästä kaljalle, äidin vai isoäidin. Isät katoavat kuvasta varsin nopeasti jättäen jälkeensä vain solvausviestejä facebookiin. Siinä nuorten äitien todellisuutta vuokratalolähiöissä. Nämä äidit kieltäytyvät neuvolan tarjoamasta avusta, kaupungin tukitoimista, eipä siinä sivustakatsoja voi kuin surra tyttöjen ja seuraavan sukupolven elämää. Itse en ole neitokaisia kuin ohimennen nähnyt, kuullut nämä kertomukset vain tyttäreltäni. Eniten surettaa miksi nuo lapset maailmaan pitää saattaa kun niistä ei huolehtia osata. Joku epätoivoinen yritys saada oma elämä oikeille raiteille?
Montakin tunnen, itse olin 28v kolmannen lapsen syntyessä, kaverini oli 27v heidän kolmannen syntyessä. Kumpikin ollaan korkeakoulut käyneitä eikä mitään teiniäitejä (mun eka synty ku olin 25v). Nämä meidän lapset olivat täysin harkittuja, mutta tunnen myös sellaisia, jotka ovat saaneet lapsensa tosi nuorena vahingosta johtuen ja lapsen pitäneet, hyviä äitejä hekin olleet. Eli en yleistäisi iällä olevan yhteistä hyvän äitiyden kanssa. Toki on hyvä pystyä kantamaan vastuuta omista lapsista taloudellisesti, mikä on helpompaa, jos on koulutus ja työpaikka. Mutta olen myös sellaisen ilmiön huomannut tutuissani, jotka ovat saaneet lapsensa vasta noin kolmekymppisenä tai päälle, että heidän on ollut hyvin vaikea luopua riippumattomuudestaan, kun ovat vuosia tottuneet tekemään mitä haluavat, milloin haluavat.
tunnen itseni ja koko tuttavapiirini , lähes kaikki lapsiperheet lähistöllä.
Ystäväni sai esikoisensa16-vuotiaana ja kuopuksensa 21-vuotiaana. Ehti hyvin sitten vielä opiskella itselleen hyvän ammatin. Naureskeli, että hän on vasta 36, kun esikoinen täyttää 20 ja nelissäkymmenissä nuorimman täyttäessä nuo vuodet. Totesi joskus, että nuorena jaksoi kolmen pienen ja vilkkaan pojan kanssa. Vanhempana ei enää. Nyt ystävä on jo eläkkeellä ja pojatkin lähentelevät viittäkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
No esim. minä sain esikoiseni 18 vuotiaana ja nyt 26 vuotiaana odotan seitsemättä lastamme.
Kaikki kaverini ovat saaneet esikoisensa alle 28 vuotiaina.
Hienoa! Vaimoni oli 21 v saadessamme ensimmäisen lapsemme. Nyt muksuja on jo 9 :)
No montakin. Aika moni tuttavapiiristä on saanut lapsen siinä 24-26-vuotiaana. Itse sain esikoiseni 21-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpiirissäni kaikki ovat hankkineet ensimmäisen lapsensa n. 30 vuoden kohdalla ja mietin, että ei niitä teini- ja kakskymppisvanhempia varmaan enää juuri olekaan.
Juu' u, minä, esikoinen 24 ja tosikoinen 26 vuotiaana. Nyt ovat aikuisia ja minäkin olen vielä nuori.
Olen 24-vuotias ja kun mietin vaikkapa facebook-kaverilistaani, niin voin luetella helposti parikymmentä ikäistäni tai jopa nuorempaa, jolla on lapsi tai pari. Sellaisen ilmiön olen huomannut, että yliopistopiireissä on paljon niitä jotka ovat sitä mieltä, etteivät halua lasta ollenkaan, minä taas olen erottunut siitä joukosta vauvakuumeilemalla jo noin viisi vuotta.