Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko joskus vastannut tähän, mutta itse en pystyisi syömään tällaisissa häissä juuri mitään. Minulla on keliakia, ja sienistä ja pähkinöistä tulee sairaalareissu. Palkokasvit ei käy. Hedelmiä pystyn syömään paitsi passiota ja marjoja myös. Kahvi ei mee alas mustana, mantelimaito ei käy. Vettä ja marjoja?
Yleensä ei ole ongelmia kunhan on gluteenitonta, mutta vegaaneissa ruoisaa on.
Kyllähän sulla on oltava omat eväät liharuokahäissäkin, on niin paljon allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Mielestäni tämä on enemmän voileipäpöydän tarjoilu, ei varsinainen lämmin ruoka.
Itse olisin pettynyt, jos olettaisin saavani ruokaa, ja menu olisi vain voileipäpöytä.
Häissä on yleensä ihan lämmin ruoka.
Jossain ristiäisissä tai rippi-tai to-juhlissa voileipäpöytä on ok.
Vierailija kirjoitti:
Te saitte vain pahoja puheita, vieraat saivat pahaa ruokaa. Huonosti sulavaa vieläpä eli tarjoilitte heille vatsakipuja ja pahaa oloa. Ja hirveää makua. Mieluummin itse ottaisin pahat puheet.
Makuja on monenlaisia, ja jos ei tykkää karjalanpiirakoista ja suklaakakuista yms. niin on makuasia. Mutta jos noista alkuperäisistä tarjottavista saa vatsakivut ja pahan olon, niin kannattaisi varmaan käydä lääkärissä. Kyllä nuo on ihan tavallisia syötäviä nuo tomaatit ja keksit ja muut, joita yleensä syödään ruokavaliosta riippumatta.
Piti sitten niitä vegaanijuttujanne tuputtaa kutsumillennen sukulaisille ja ystävoillenne? Siinä missä fiksu ihminen huomioi vieraiden tarpeet vaikka keliakian osalta niin te ette voineet huomioida ei-vegehörhöjä vieraitanne. Olisiko ollut ihan ylivoimaista lisätä listalle vege-vapaa buffetpöytä??
Ei ole tarjoiluja, joihin kaikki olisivat tyytyväisiä! Ihmetyttää todella, että nyky-Suomessa ihmiset jaksavat valittaa ruoasta. Menkää nakkikioskin kautta kotiin tai jättäkää huonot häät väliin, per..
Tämä on niin vanha aloitus, että eiköhän ap ole jo eronnutkin.
Häitä varmaan turha enää muistella.
Vierailija kirjoitti:
Jos häissä, siis HÄISSÄ tarjotaan vain piirakanpala, karjalanpiirakka hummuksella, tomaattilohko ja keksi, niin tottakai vieraat ovat pettyneitä! Mitä ihmettä te edes odotitte? Kai nyt jotain oikeaa ruokaa saa vegaanisenakin? Laatikoita, patoja, keittoja, salaatteja, leipiä, levitteitä. Jo nopealla vilkaisulla soppa365:n vegebaariin näin, että aika mahtavat ja nälän poistavat tarjoilut olisi teidänkin häissä onnistuneet ihan hyvin.
Riutunut vege-morsian ei kysynyt ammattilaisilta, kuinka paljon ja mitä häissä kannattaa tarjota. Itse söi tuskin mitään, joten ei ymmärtänyt vieraiden nälkäkiukkua.
Kaffepulla ei kirj. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApMielestäni tämä on enemmän voileipäpöydän tarjoilu, ei varsinainen lämmin ruoka.
Itse olisin pettynyt, jos olettaisin saavani ruokaa, ja menu olisi vain voileipäpöytä.
Häissä on yleensä ihan lämmin ruoka.
Jossain ristiäisissä tai rippi-tai to-juhlissa voileipäpöytä on ok.
Häihin tosiaan yleensä suuri osa vieraista voi olla pitkänkin matkan päästä ja häihin menee koko päivä.
En ole ollut koskaan häissä, missä ei olisi ollut ruokaa.
Olisin syönyt vaikka kilon sitä itseään, jos olisin päässyt edes kihloihin rakkaani kanssa, joka jätti viikonloppuna. Mikään ruoka ei häitä pilaa.
Jotkut ihmiset vaan ovat asennevammaisia. Joillekin sana "vegaaninen" on kirosana ja heille kaikki vegaaninen on pahaa ja outoa ja väärin. Vaan kyllä ruisleipä, kaurapuuro ja mansikat maittaa, vaikka nekin on vegaanisia. Logiikka...
Täysin ymmärrettävää ja odotettavaa, että vegaanipariskunta tarjoaa vegaaniruokaa häissään. Minä ainakin olisin nauttinut vegaanitarjoiluista. Ei ole mitään ideologista syytä olla syömättä vegaanista ruokaa ellei ole allerginen jollekin ainesosalle, ja allergioistahan kuuluu kysyä/ilmoittaa ennen juhlia.
Siihenkään ei pitäisi aikuisilla maailma kaatua, jos kahviin ei saa oikeaa maitoa. Jos ei mene mustana alas, niin aina voi juoda teetä, mehua, limsaa, boolia, mitä nyt tarjosittekaan. Niin kuin ne aina tekee, jotka eivät kahvista pidä tai voi sitä juoda.
Tyypillistä minäminäminä-ajattelua vierailta. Vieraat voivat sitten päättää omien häidensä tarjoilun ja tietenkin maksaa siitä myös itse. Olivatkohan vieraat tulleet häihin vain syömään, jos tarjoilu oli niin suuri pettymys?
Häihin ei kannata mennä jos tarjoilu ja muu vieraiden ajattelu on pskaa.
No sellaisilla tuskin on ketä häihin kutsuakaan ketkä ovat juuri tuollaisia minä minä minä minun häät minun sitä tätä tota.
Oli kutsut mitkä tahansa kyllä ruokailussa kuuluu ja tulee ajatella niitä ketkä sinne juhliin on kutsuttu eikä itseään.
Sitä saa mitä tilaa. Itse en todellakaan ole vegaruoan kannattaja, Meidän häissä oli vaihtoehtoja joka lähtöön, laktoositonta, gluteenitonta, vegaa jne. Kaikille oli siis syötävää. Isäsi oli harvinaisen oikeassa. Väärä ja vihoviimeinen paikka tuputtaa vegaelämää on häissä. En ihmettele yhtään, ettei tarjoiluistanne tykätty. En olisi itse edes kehdannut valita tarjottavia vain oman mieltymykseni mukaan.
No teitte minkä teitte ja nyt sitten opitte, ettei jatkossa juhlaruokia pidä valmistaa itsekkäästi vain itseään ajatellen, vaan huomiota pitäisi saada myös (hää) lahjan tuoja, edes niillä kunnon pöperöillä, eikä millään kauramaitovellillä ja heinillä, siitä jää nääs paha maku juhlijoiden suuhun.
Mantelijuoma kahviin, hei haloo, mieti uudemman kerran, kahvi on turhankin arvokas herkkujuoma pilata moisella.
Tulipa mieleeni kaverini häät, kumpikaan ei juo pisaraakaan alkoholituotteita ja hiukan valmistauduimme vähemmän kosteisiin juhliin, vaan katin kontit, juomat ei niissä häissä loppumaan päässeet. Näin toimii fiksut, vieraatkin huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarjoiluja, joihin kaikki olisivat tyytyväisiä! Ihmetyttää todella, että nyky-Suomessa ihmiset jaksavat valittaa ruoasta. Menkää nakkikioskin kautta kotiin tai jättäkää huonot häät väliin, per..
-
No kyllä ihan oikeasti on! Mutta siihen ei pääse mitenkään millään äärimmäisyysjutuilla kuten vegeterrorilla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te saitte vain pahoja puheita, vieraat saivat pahaa ruokaa. Huonosti sulavaa vieläpä eli tarjoilitte heille vatsakipuja ja pahaa oloa. Ja hirveää makua. Mieluummin itse ottaisin pahat puheet.
Makuja on monenlaisia, ja jos ei tykkää karjalanpiirakoista ja suklaakakuista yms. niin on makuasia. Mutta jos noista alkuperäisistä tarjottavista saa vatsakivut ja pahan olon, niin kannattaisi varmaan käydä lääkärissä. Kyllä nuo on ihan tavallisia syötäviä nuo tomaatit ja keksit ja muut, joita yleensä syödään ruokavaliosta riippumatta.
Tavallisia syötäviähän nuo on, mutta nuo voisi mennä yllätysvieraalle iltakahvilla, kun keräilee, mitä kaapeissa sattuu olemaan Ylioppilasjuhlien tarjottaviksi listaa pitäisi laventaa, tuplata vähintään. Rippijuhlien pituus vaatii jo tukevoitustakin. Häät ovat useimpien suurimmat/tärkeimmät juhlat, ehkä niissä kannattaa tarjota juhlaruokaa. Jos juhliin ei halua 'investoida' yhtään, on turha odottaa niistä juhlia. Investointi ei välttämättä ole rahaa, mutta noiden tarjoilujen hinta/vieras on vitosen pintaan, jos ne on tehty itse. Häävieraan jälkimakuna on todennäköisesti ollut rahastus.
Meillä luki jo kutsussa, että vihkimisen jälkeen ilta jatkuu tanssin ja välimerellisen kasvisruuan merkeissä, jotta ne joita ei kiinnosta, voisivat reilusti jäädä pois häistä.
Tyypillistä34636 kirjoitti:
Jotkut ihmiset vaan ovat asennevammaisia. Joillekin sana "vegaaninen" on kirosana ja heille kaikki vegaaninen on pahaa ja outoa ja väärin. Vaan kyllä ruisleipä, kaurapuuro ja mansikat maittaa, vaikka nekin on vegaanisia. Logiikka...
Täysin ymmärrettävää ja odotettavaa, että vegaanipariskunta tarjoaa vegaaniruokaa häissään. Minä ainakin olisin nauttinut vegaanitarjoiluista. Ei ole mitään ideologista syytä olla syömättä vegaanista ruokaa ellei ole allerginen jollekin ainesosalle, ja allergioistahan kuuluu kysyä/ilmoittaa ennen juhlia.
Siihenkään ei pitäisi aikuisilla maailma kaatua, jos kahviin ei saa oikeaa maitoa. Jos ei mene mustana alas, niin aina voi juoda teetä, mehua, limsaa, boolia, mitä nyt tarjosittekaan. Niin kuin ne aina tekee, jotka eivät kahvista pidä tai voi sitä juoda.
Tyypillistä minäminäminä-ajattelua vierailta. Vieraat voivat sitten päättää omien häidensä tarjoilun ja tietenkin maksaa siitä myös itse. Olivatkohan vieraat tulleet häihin vain syömään, jos tarjoilu oli niin suuri pettymys?
-No entäs jos pariskunta olisi ollut hurahtanut parin vuoden takaiseen hyönteisravintoon? Olisiko ollut ihan ok, että he olisivat tarjonneet "itsensä näköisen" hääaterian?
Kyllä niitä kutsuttuja vieraitakin hiukan sopisi kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjänä jäänyt lukuisia kertoja ilman ruokaa, ei onneksi sentään häissä, mutta erilaisissa koulutuksissa jne. Tämä siksi, että lihansyöjät yllättäen haluavat syödä kasvisruokia, vaikka ovat toisin ilmoittaneet. Sen kun vielä joku selittäisi, että miksi näin. Miksi sitä kasvisruokaa pitää suureen ääneen moittia, jos liharuokaa ei ole. Mutta sitten kun on vara valita, niin asiat ovat ihan toisin.
Se kun nääs sillee, jotta lihaa, kalaa, kanaa yms voidaan nauttia niin monen vegatuotteen ohessa, jotta lautasmallista syntyy monipuolinen, terveellinen ja ravitseva. Ei tarvitse purkeista popsia tarvittavia vitamiineja.
Vegat on yks muoti-ilmiö ja omaavat samaa kiihkoilua kun minkä lahkon edustajat tahansa. (Vähän kuin ilmastohörhöilylinjalla) Pelkkä "heinä" ja keinotekoiset kauramaitokiisselit ei ole kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille riittävät. Jos liharuoka olisi ihmiskunnan tuhonnut se olisi tehnyt sen jo vuosia vuosia sitten, niin vanha on lihankäyttö ravintona ja auttanut ihmisiä pysymään hengissä. Ei nuo pelkkää riisiäkään popsivat köyhien kansojen ihmiset kovin hyvänvointisilta näytä.
Minun häissäni tarjoillaan vegaaniruokaa. Laitan maustepulloon sulatettua ihraa ja toiseen verta, se joka ei pysty vegaanista ruokaa syömään kaatakoon maustepulloista kuorrutusta päälle niin sitten uskaltaapi syödä.
Eipähän sitten tarvitse lihaanin kiukutella.
Yjäkkii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjänä jäänyt lukuisia kertoja ilman ruokaa, ei onneksi sentään häissä, mutta erilaisissa koulutuksissa jne. Tämä siksi, että lihansyöjät yllättäen haluavat syödä kasvisruokia, vaikka ovat toisin ilmoittaneet. Sen kun vielä joku selittäisi, että miksi näin. Miksi sitä kasvisruokaa pitää suureen ääneen moittia, jos liharuokaa ei ole. Mutta sitten kun on vara valita, niin asiat ovat ihan toisin.
Se kun nääs sillee, jotta lihaa, kalaa, kanaa yms voidaan nauttia niin monen vegatuotteen ohessa, jotta lautasmallista syntyy monipuolinen, terveellinen ja ravitseva. Ei tarvitse purkeista popsia tarvittavia vitamiineja.
Vegat on yks muoti-ilmiö ja omaavat samaa kiihkoilua kun minkä lahkon edustajat tahansa. (Vähän kuin ilmastohörhöilylinjalla) Pelkkä "heinä" ja keinotekoiset kauramaitokiisselit ei ole kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille riittävät. Jos liharuoka olisi ihmiskunnan tuhonnut se olisi tehnyt sen jo vuosia vuosia sitten, niin vanha on lihankäyttö ravintona ja auttanut ihmisiä pysymään hengissä. Ei nuo pelkkää riisiäkään popsivat köyhien kansojen ihmiset kovin hyvänvointisilta näytä.
No jaa, näistä voidaan olla niin monta mieltä. Ei kai kukaan näytä hyvältä, jos syö kovin yksipuolisesti, mutta itse nyt en tunne ketään kasvissyöjää, joka vaikka pelkällä riisillä eläisi. Omassa tuttavapiirissäni se, joka eniten vouhkaa kasvissyönnin yksipuolisuudesta ja lihansyönnin ylivertaisuudesta, syö yleensä vaan pelkkää lihaa, perunan tai pastan kanssa. Kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja yms. hänen lautaseltaan ei löydy.