Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Niin että edes kahvimaitoa ei saanut vaan olisi pitänyt jotain mantelimoskaa käyttää. Ja sitten vielä ihmettelette että tulee huonoa palautetta. Vaihtoehtojen puute ja ideologian tuputtaminen ei jätä positiivista mielikuvaa ihmisille.
Häät ja hääruoat olivat siis teidän näköisiä.
Olette siis vihanneksia?
Parasta kai olisi olla mainitsematta kutsuissa jne. mitään vegaaniruuasta, se karkoittaa kyllä tietynlaiset ihmiset valitettavasti heti. Ruokaa tarjolla: on. Ehkä se riittäisi :D
Tosi kurjaa että teille kävi noin. Olen myös itse vegaani ja tarjoilen juhlissani tietenkin aina vegaanisia juttuja, toki juhlani ovat sellaisia joissa vieraat ovat kavereitani, vegaaneja tai vegaaniselle ruualle avoimia, eikä hämminkiä siis tule koskaan. En halua ajatellakaan mitään sukujuhlien järjestämistä.
Vierailija kirjoitti:
Me järjestimme häätarjoilut vieraille myös. Emme ajatelleet vain itseämme ja omia mieltymyksiä.
Huolehdimme, että tarjolla oli vegaaniruokaa (olemme itse vegaaneja) mutta myös sekasyöjille maistuvat tarjoilut.
Jos tarjoat sekaruokaa, et ole vegaani. Vegaani ei osta mitään eläinkunnan tuotteita, itselleen tai muille.
Menimme naimisiin 1999 ja meillä oli jo silloin myös vegaaneille sopivaa ruokaa tarjolla. Juu jokainen tyylillään, itse syön lihaa niinkuin vaimonikin. Silti oli paljon salaatteja, kahta eri gratiinia, eikä kuulunut mussutusta jälkeen päin. Toisaalta sitä saa mitä tilaa
Mun noruudessa monet halusivat ollaa poilitiikassa vasemmalle kallistunut kmmunsti.Sitä aatetta si tten lähimmille aina sukujuhlissa toitotettiin Monelta oli isä ja veljet kuolleeta sotiessa ja oli todella vastenmielistä kunnella neuvostoliiton kommareittenkehumsta. mitäs menitte sinne sotaan. Minäkin 1-vuotaana jaa sisarni 2 vuotiaana jäimme ilman isää. Kunnioittaaa vanhempianne ällää syöttäkö oma polittista propagandaanne väkisin entään häissä. Olette oikeasti paska tyyppejä .Monivegaani onkin jo saastuttunt oman mukavan perheen välit. Niikuin usonto. ÄLÄ TUPUTA. !
Vegaani tarjoaa tietenkin vegaaniruokaa. Tämä on päivänselvää ja jos se lihamättö on saatava, niin menee sitten tosiaan sinne grillille. Välillä tuntuu että sekasyöjät ovat asiassaan fanaattisempia, kuin vegaanit, vaikka tätä yritetään toisin esittää. Tuskin kukaan kuolee jos yksissä juhlissa ei saa porsasta. Itse osaan asennoitua niin, että tämä on nyt puoli päivää elämästäni ja kestän mitä tarjolla sitten onkin. Viime aikoina olen tyttäreni esimerkin myötä päätynyt kasvisruokavalioon, enkä kadu. Jos olen maistanut lihaa, niin sehän on hirvittävän raskasta ja tunkkaista ruokaa. Plus että ei Suomessakaan ne eläinten olot oikeasti ole hyvät, monelle vaan eläinten elämä ei mitään merkitse, kitukoot.
vanhakyynikko kirjoitti:
Häät ja hääruoat olivat siis teidän näköisiä.
Olette siis vihanneksia?
Kyyylllä, ainakin aivotoiminnan osalta.
Olipa harmillista, etteivät vieraat ymmärtäneet, että hääpäivänänne juhlittiin teidän rakkautta, eikä ruoka ollut se päivän pääteema. Itse en ole vegaani, mutta kertomasi ruokatarjoilu kuulosti hyvältä. Ehkäpä vielä esim. höyrytettyjä kasviksia ja seita- kinkku olisi lämpimänä ruokana voinut toimia🤔
Mielikuvitusta hieman vaatii vegaani ruuan valmistus ja -reseptit.
Sieni-savutofupiirakka kuulostaa hyvältä.😋
Toivon teille terveyttä, hyvinvointia ja onnellisia vuosia yhdessä!🥂❤️
En tiedä olenko joskus vastannut tähän, mutta itse en pystyisi syömään tällaisissa häissä juuri mitään. Minulla on keliakia, ja sienistä ja pähkinöistä tulee sairaalareissu. Palkokasvit ei käy. Hedelmiä pystyn syömään paitsi passiota ja marjoja myös. Kahvi ei mee alas mustana, mantelimaito ei käy. Vettä ja marjoja?
Yleensä ei ole ongelmia kunhan on gluteenitonta, mutta vegaaneissa ruoisaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.
No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu.
Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?
Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.
Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.
Öh... Ja sekasyöjät eivät ole elämänsä aikana maistaneet kasviksia? Just. Ammu ittes kun ehdit, olemassaolosi pienentää ihmiskunnan ÄOn keskiarvoa useilla prosenttiyksiköillä.
Nyt sulla meni pointti ihan ohi. Kasvikset =vegaaniruoka ei tosiaan ole se juttu tässä.
Avaatko sitä pointtia? Siis kun sen jälkeen kun yrität peruuttaa ryssimisesi.
Voi hyvä luoja, taidat olla 15-vuotias?
Pointti oli, että vegaanit ovat syöneet lihaa. Moni sekasyöjä taas ei usein ole ikinä syönyt täysin vegaanista ruokaa ja juoneet kahviaan ilman maitoa.
Juon kahvini muutenkin mustana, mutta en vain pysty syömään kasvisruokaa niin paljon tai isoa annosta että sillä lähtisi nälkäkin! Sama koskee myös keittoja, pl. hernekeitto.
Vierailija kirjoitti:
Parasta kai olisi olla mainitsematta kutsuissa jne. mitään vegaaniruuasta, se karkoittaa kyllä tietynlaiset ihmiset valitettavasti heti. Ruokaa tarjolla: on. Ehkä se riittäisi :D
Tosi kurjaa että teille kävi noin. Olen myös itse vegaani ja tarjoilen juhlissani tietenkin aina vegaanisia juttuja, toki juhlani ovat sellaisia joissa vieraat ovat kavereitani, vegaaneja tai vegaaniselle ruualle avoimia, eikä hämminkiä siis tule koskaan. En halua ajatellakaan mitään sukujuhlien järjestämistä.
Hyvä idea! Seuraaviin pippalokutsuihini laitan merkinnän "vegaanit älkööt vaivautuko - jos vaivaudutte, älkää ruikuttako grillimakkarasta, vaan tuokaa omat kaninruokanne."
En olisi itse kyllä ihan vegaanilinjalle mennyt, mutta aika juntteja vieraita saa olla, jos LIHAA JA KALAA on ihan pakko olla ruokapöydässä.
Lakto-ovo-vegetaristien perusruokavalio pitäisi kyllä kelvata kenellä tahansa, ja herkkuja saa hyvin tehtyä noilla ruokarajoitteilla.
Mutta vegaanituotteet maistuvat kyllä tottumattomille usein omituisilta, ja sanon tämän ihmisenä, joka itsekin niitä käyttää.
Maidotonta on yleensä helpompi tehdä kuin kananmunatonta.
Aika juntteja vieraita... Tottakai häiden tarjoilu on hääparin näköistä. Ja ihan sama mitä häissä tarjotaan niin se ei kuitenkaan ole häissä se pääasia niin en ymmärrä tollasia valittajia ollenkaan... Kaikille löytyy varmasti jotain syötävää häistä kuin häistä.
Hemmetti täällä on lellittyjä länsimaalaisia suolensa tukkivia natisijoita.
Teitte oikein kun ette tarjonneet lihaa. Terveys ja maapallo kiittävät! Ihmiset ovat kiittämättömiä. Edes ilmainen ruoka ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani tarjoaa tietenkin vegaaniruokaa. Tämä on päivänselvää ja jos se lihamättö on saatava, niin menee sitten tosiaan sinne grillille. Välillä tuntuu että sekasyöjät ovat asiassaan fanaattisempia, kuin vegaanit, vaikka tätä yritetään toisin esittää. Tuskin kukaan kuolee jos yksissä juhlissa ei saa porsasta. Itse osaan asennoitua niin, että tämä on nyt puoli päivää elämästäni ja kestän mitä tarjolla sitten onkin. Viime aikoina olen tyttäreni esimerkin myötä päätynyt kasvisruokavalioon, enkä kadu. Jos olen maistanut lihaa, niin sehän on hirvittävän raskasta ja tunkkaista ruokaa. Plus että ei Suomessakaan ne eläinten olot oikeasti ole hyvät, monelle vaan eläinten elämä ei mitään merkitse, kitukoot.
Sinä puhut fanaattisista sekasyöjistä samalla kun itse tulet tänne huutamaan ihmisistä, joille eläinten elämä ei merkkaa mitään. Jessus mikä pläjä.
Lapsuudessani samassa kerrostalossa asui lapsipehe jotka oivat Jehovan Todistajia. Ei ä,ei synttäreitä ei edes joulua veitetty. ruokailu oli rajoitettu. Tuptivat jatkuvasti omaa uskoaan. Pihallan lapset jatuvasti riielivät raamatusta.
Vierailija kirjoitti:
Hemmetti täällä on lellittyjä länsimaalaisia suolensa tukkivia natisijoita.
Teitte oikein kun ette tarjonneet lihaa. Terveys ja maapallo kiittävät! Ihmiset ovat kiittämättömiä. Edes ilmainen ruoka ei kelpaa.
Joo, onhan meillä tietysti vajaita taukkeja, joille ilmainen merkintsee samaa kuin hyvänmakuinen.
Vierailija kirjoitti:
OIkeassa olen tuosta fanaattisuudesta. Tarjosin kerrran lihansyöjille itsetehtyä leipää. Kerroin että se on vegaanista. Eivät halunneet syödä. Ehkä olisi pitänyt ihraan leipoa leipä niin olisivat uskaltaneet syödä.
Tässä oli nimenomaan ongelmana ruuan puute. Jos aikoo järjestää vain kahvikutsut, tulee se kertoa selkeästi kutsussa. Muuten vieraat odottavat ruokaa.
Viimeksi olin häissä, joihin matka kesti lähes kaksi tuntia. Useimmilla vierailla oli tämä tilanne. Kirkosta juhlapaikalle siirtymiseen meni odotteluineen tunti. Onneksi tarjolla oli lämmintä ruokaa.
Aloittajan ruuista en olisi voinut allergian vuoksi syödä sitä piirakkaa. Häissä pelkkää karjalanpiirakkaa ja suklaakakku?
Sori ap, että näin monen vuoden jälkeen joku nosti ketjun. Mutta nälkä olisi jäänyt.