Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Olen sekasyöjä, tofu ei maistu, hummuksesta voin saada allergisen reaktion. Vegaaniset juustot ja lihankorvikkeet ovat pahan makuisia
Mutta kun nämä ja pahimmat pavut jättää pois, löytyy vegaanipuoleltakin kelvollista syötävää laikille.
1. Kasvishernekeitto, sis. herneitä ja porkkanaa, normaalit mausteet, mutta ei härkapapuja tms. Pasta kelpaa myös kasvisten kera, kunhan annosta ei pilata tofulla tms. Tulista ruokaa en myöskään itse kestä.
2. Leipä
2. Hedelmäsalaatti. Kermaa jää kaipaamaan, mutta voi syödä oikein tehtynä ilmankin. Ehkä kookoskermaa voisi kokeilla pikkuisen laittaa.
3. Tee. Kahvi ei mene alas ilman maitoa. Kauramaito ei ole maitoa. Vettä ja mehua kannattaa ainakin tarjota.
4. Kasvisrasvakakku ei varmaan mene alas, mutta ehkä jonkin suklaakeksin saisi syötyä..
Haljua olisi kyllä ilman maitotuotteita, mutta varmaan sitä yhdet juhlat näillä ruoilla kestäisi. Vähän ankeaa voisi silti olla, maidon ja juuston kanssa olo olisi paljon parempi.
Oltiin viime kesänä häissä, joissa oli hyvät vegaaniset tarjoilut. Oli tarpeeksi paljon ruokalajeja ja pääruoka tuhti, eli sai mahan täyteen. Syön itse kaikkea, mutta ihan kiva kokemus ja vaihtelua ainaisiin graavilohi, possupihvi, uunijuures häämenuihin.
Tarjolla oli marinoituja oliiveja, parsasalaattia, tomaatti-fenkolisalaattia, marinoitua paprikaa, vihersalaattia hyvän vinegretin kera, marinoitua paahdettua tofua, uusia perunoita hyvän yrttiöljyn kera, focacciaa ja hernepestoa. Pääruokana oli linsseillä täytettyjä paahdettuja munakoisoja, polentaa ja hyvää tomaattikastiketta. Jälkkäriksi oli suklaakakkua. Illalla oli vielä yöpalana vegaanisia lihiksiä eli vihiksiä ja niihin mausteista itsetehtyä tomaattisalsaa.
Minusta ruoat oli oikein hyvät ja riittävät. Ap:n häämenun ongelma oli mielestäni enemmänkin sen niukkuus kuin vegaanisuus.
Ehkä vegaani voisi ottaa huomioon sen, että tarjoaa lihaa myös omille eläimilleen, miksei sitten ihmisille, jotka sitä kaipaavat?
Jos on niin aatteellinen vegaani, että pitää lemmikkinsäkin vegaaniruualla, toki sitten ei varmaan onnistu.
Vegaanien ei kuulu päättää muiden puolesta, mitä ruokaa nämä syövät. Hän tekee oman valintansa ja myös muut tekevät omat valintansa. Vieraat tulevat häihin ja tuovat lahjoja mukanaan, jotka on usein valittu hääparin toivomalla tavalla. Niinpä olisi myös hääparilta fiksua tarjota vieraille sellaista ruokaa, mitä nämä tahtovat. Kuten yleensä tarjoavat myös lemmikeilleen. Kuitenkaan myöskään ihminen ei ole vegaani, vaikka osa ihmisistä noudattaa sellaista ruokavaliota.
En ole vegaani, mutta en haluaisi juhliini ihmisiä, joiden on pakko saada jokaisella ateriallaan lihaa. Kuulostaa häiriintyneeltä. Ei kukaan nosta siitäkään meteliä, jos häissä on porkkanaton tarjoilu. Kaikki pärjäävät pienen hetken ilman sitä lihaa.
Onhan vegaaniruoka pettymys, ei siitä mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Sinä olet häissä vain jonkun tunnin. Vedä sitten kotimatkalla vaikka pelkkää lihaa, jos on niin vaikea olla.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta en haluaisi juhliini ihmisiä, joiden on pakko saada jokaisella ateriallaan lihaa. Kuulostaa häiriintyneeltä. Ei kukaan nosta siitäkään meteliä, jos häissä on porkkanaton tarjoilu. Kaikki pärjäävät pienen hetken ilman sitä lihaa.
Mulle ongelma ei ole lihattomuus vaan se, että vegaaniruoassa usein on jokin proteiininlähde joka ei käy mun suolistosairauden kanssa yhteen.
Olin viime kesänä vegaanihäissä ja söin lähinnä perunaa, oliiveja sekä leipää ( leivän kanssa oli margariinivaihtoehto ) kun mulle tulee vatsavaivoja valitettavan useista kasviksista ( varsinkin raaoista ) ja palkokasvit niistä pahimpia. Paprikaa ei vatsa siedä kypsänäkään. Tulee aivan hirveän hajuinen ripuli siitä.
Mulle siis ikävä kyllä sopii parhaiten sellainen ruoka jossa on lihaa/kalaa ja riisiä/perunaa. Myös viljoista tulee monista oireita isoina annoksina.
Näissä keskusteluissa otetaan sairaudet, allergiat ja yliherkkyydet huonosti huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Sinä olet häissä vain jonkun tunnin. Vedä sitten kotimatkalla vaikka pelkkää lihaa, jos on niin vaikea olla.
Olen vegaani. Ongelma noissa häissä oli, ettei ollut ruokaa eikä vierailla mitään mahdollisuutta lähteä kaukaa ostamaan. Nolot minä-minä-minä häät. Lahjat kyllä kelpasi 🙄🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ei sopisi? Varmasti vegaanivieras voi olla ottamatta ruokavalioonsa ja arvioihinsa sopimatonta ruokaa ja kohteliaat juhlien järjestäjät ovat ottaneet vieraiden ruokarajoitteet huomioon samaan tapaan kuin vegaanitkin ovat huomioineet keliaakikot, soija-allergikot sun muut"
Eli suomeksi sanottuna, sekaaneille pitää tarjota pelkkiä rehuja, mutta sekaanien on järjestettävä vegeille vegemoskaa. Reiluako
Miksi pitäisi järjestää vegemoskaa? Varmastikin joku ei-eläinperäistuotteinen salaatti, grillatut kasvikset ja pari papua riittää? En usko, että kukaan vegaani vaatii sekasyöjäläheisen häissä mitään erityistä. Toki uskon, että jos ovat niin läheisiä, että tulee häihin kutsu, morsiuspari haluaa muistaa vegevieraita ja järjestää jotain spessua heillekin. Rakkauden juhla, älkää menkö jos on liian vaikeaa.
No eihän tämäkään pari enää yhdessä ole. Kaksi vegaania. Ei yllätä.
Vierailija kirjoitti:
En ole sekasyöjä, mutta en haluaisi juhliini ihmisiä, joiden on pakko saada jokaisella ateriallaan tekolihaa. Kuulostaa häiriintyneeltä. Ei kukaan nosta siitäkään meteliä, jos häissä on karjalanpaistiton tarjoilu. Kaikki pärjäävät pienen hetken ilman sitä tekolihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolasarjan Kuppilat kuntoon, Ville Haasapalo ja Pipsa Hurmerinta! seitsemännessä jaksossa autetaan vegaaniravintola Green Mamasia... Pipsa Hurmerinta ja Ville Haapasalo saapuvat hätiin, ja haluavat heti maistaa ravintolan ruokia.
Yllätys on melkoinen, kun ravintolan ruuissa näyttää hämmentävällä tavalla puuttuvan kasvikset kokonaan. Pipsa ja Ville saavat eteensä päivän lounasannoksen teriyaki tofua eli kasvisproteiinista valmistetun kastikkeen ja riisin. .... Missä on vihannekset? Me ollaan kasvisravintolassa, ja tässä lautasella ei ole yhtään vihannesta, Pipsa pöyristyy lautasta tuijottaen....
Minä voin mielelläni syödä vegaanista ruokaa, mutta jos siinä on vegaanista juustoa, niin ottaisin se mieluummin ilman.
Mutta mitä olisi elämä ilman juustoa? Cecilia hämmästelee.
Sehän siinä on, kun se ei ole juustoa, Pipsa huomauttaa.ISpistefi
Kuka haluaa syödä murhattuja kasviksia 😰
Olen ollut kaksissa vegehäissä. Yhdessä oli ajateltu vain itseään ja oli pelkkä vege ruoka, joka oli myös kamalaa ( sekin voi olla hyvää) Toisissa häissä oli kaikille jotain. Kasvisruokaa, kalaa, lihaa. Jokainen söi, mikä tuntui hyvälle omassa tunnossa. Ymmärrettävästi fiilikset on jälkimmäisten häitten puolella.
Mitkä materiaalit ovat sallittujen listalla häävieraiden vaatteissa, kengissä, koruissa, käsilakuissa, lahjoissa? Kelpaako riihikuiva raha?
Olen sekasyöjä mutta kahviin laitan Elovenan kahviin tarkoitettua kaurajuomaa. Maku on tosi hyvä, en enää vaihda maitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä materiaalit ovat sallittujen listalla häävieraiden vaatteissa, kengissä, koruissa, käsilakuissa, lahjoissa? Kelpaako riihikuiva raha?
Enpä tunne vegaania, joka ei käyttäisi nahkakenkiä, laukkuja sohvia jne. Siinä kohtaa ei eläinten tappaminen koskaan haittaa 🙄
Täällä maissiallergikko, joka ei voi myöskään syödä sieniä, vehnää eikä papuja, sillä erehtyessään näitä syömään, olisi vatsakrampit 2 päivää taattu. Soijaa kestää vatsa erittäin vähän. En olisi häissäsi näin ollen voinut syödä muuta, kuin ehkä tomaatteja. En tosin syö punaista lihaa, sitäkään ei maha kestä. Kalaa, kanaa, juureksia ja perus salaatteja sekä kauratuotteita mun maha kestää. Vegeruokia olen saanut erinomaisia ja tehnyt hyviä. Toki teidän juhlat on teidän juhlat ja juhlaväen tulee kunnioittaa teidän näköisiä juhlia, mutta silloin kohtelijaisuus syistä olisi hyvä ilmoittaa vaikka kutsussa ruokamenu. On ok myös olla tarjoamatta ruokaa, kunhan senkin kutsussa kertoo. Toivottavasti muuten teidän häät oli kivat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vegaani voisi ottaa huomioon sen, että tarjoaa lihaa myös omille eläimilleen, miksei sitten ihmisille, jotka sitä kaipaavat?
Jos on niin aatteellinen vegaani, että pitää lemmikkinsäkin vegaaniruualla, toki sitten ei varmaan onnistu.
Vegaanien ei kuulu päättää muiden puolesta, mitä ruokaa nämä syövät. Hän tekee oman valintansa ja myös muut tekevät omat valintansa. Vieraat tulevat häihin ja tuovat lahjoja mukanaan, jotka on usein valittu hääparin toivomalla tavalla. Niinpä olisi myös hääparilta fiksua tarjota vieraille sellaista ruokaa, mitä nämä tahtovat. Kuten yleensä tarjoavat myös lemmikeilleen. Kuitenkaan myöskään ihminen ei ole vegaani, vaikka osa ihmisistä noudattaa sellaista ruokavaliota.
Vegaanien ei kuulu päättää muiden puolesta, mitä ruokaa nämä syövät. Eikä kuulu lihansyöjienkään. Ihme mussutusta. Juhlan järjestäjä päättää, mitä juhlissa syödään. Piste. Jos ei kelpaa, olkaa syömättä. Ja on kyllä kummallista, jos häävieraat eivät tunne hääparia edes sen vertaa, että tietäisivät näiden olevan vegaaneja. Ja jos tämä on ollut tiedossa, niin olisi aika normaalia olettaa, että häissä on vegaanitarjoilu. Ja jos tulee tähän johtopäätökseen, niin voisi vaikkapa tiedustella etukäteen, minkälainen tarjoilu on luvassa, jotta voi varautua tarpeelliseksi katsomallaan tavalla. Esim. syödä kunnon lihaköntsän ennen juhlia tai ottaa sen köntsänsä mukaansa ja nakertaa sitä aina kun lihanhimo yllättää.
Mitä te kaikki oikein luulette, että vegaanit ovat tehneet viimeiset 300 vuotta? No sopeutuneet! On se ihme, että lihan mussuttaminen aiheuttaa kyvyttömyyttä sopeutua erilaisiin ruokatilanteisiin.
Ei vegaanit välitä tällaisesta. Ja tottakai vegaanit tarjoaa juhlissa ruokaa jossa ei ole eläimiä, sehän on aivan selvä juttu. Ja vieraat sen tietää ja ymmärtää. Ja jos joku kitisee jälkeen päin, ihan sama. Yksi ruokailu sinnetänne, ei vegaania haittaa.
No juuri tämä. Jos tuo vegaanin grillijuhliin omat makkaransa, niin kyllä vegaania niin potuttaa kun ei maistu heidän makkaran korvikkeet. Hirveä nipotus ja oman sädekehän kiillottaminen alkaa.