Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
5201/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/julkkikset-jotka-luopuivat-vega…

Kaikilla ei kestä itsekuri alkaa vegaaniksi, sen huomaa tästäkin ketjusta ja sitten selitellään ja soperrellaan. Jokainen noista kuitenkin haluaisi olla vegaani mutta ei löydy itsekuria sanoa ei lihalle tai kalalle.

Sama juttu tässä ketjussa, joka ikinen vegaaniparjaaja haluaisi olla vegaani mutta ei löydy itsekuria niin siksi tämäkin ketju paisuu kohta 300 sivuiseksi.

Itselleni ei vaatinut itsekuria ollenkaan luopua lihasta ja kalaa inhosin jo valmiiksi. Mutta 1990-luvulla kahvimaito ja suklaa ja juusto olivat itselläni kompastuskivi. 10 vuotta olin laktovegetaristi ja koko ajan yritin alkaa vegaaniksi mutta juusto oli addiktioni. Sitten yks kaks ne vain jäi pois ja olen nyt ollut täysin vegaani 20 vuotta.

Jokainenhan saa syödä miten haluaa, voi vaikka syödä tiukan vegaanisin keiton ja nyrpistellä jos siinä on kanalienta ja sitten vaikka pihvin seuraavaksi. Kukaan ei ole tilivelvollinen siitä jos välillä syö vegaanisesti.

Minulle liha ja eläintuotteet ovat painajaismaisia joten itse en enää vaihdu lihaaniksi takaisin. Rakastan niin paljon elämäntapaani ja vegaaniruoat vaan ovat niin herkullisia.

Mummoni ilkeili minulle vuosikaudet kasvissyönnistäni mutta kun hän täytti 90 niin ilmoitti että alkaa vegaaniksi koska eläimet ovat niin suloisia. Hän oli maalaistalon tyttö ja elämänsä elänyt ristiriidassa, syvällä sisimmässään tietää että eläinten tappaminen ja kärsimyksen aiheuttaminen on väärin mutta silti on kasvatettu eläintuottajaksi. Mitä kovemmin omatunto soimaa lihansyönnistä sitä kovemmin täälläkin vouhkataan vegaanivihaa.

Ei vaan hänen senioritalonsa ruokala suostu alkaa tekemään hänelle vegaanista ruokaa.

En halua olla vegaani, koska ensinnäkin pidän lihasta ja toisekseen vegaaniruokavalio on liian rajoittava. Kasviksia voi syödä ryhtymättä vegaaniksi.

Päinvastoin, liharuoka on pahan makuista ja liian rajoittavaa. Ei saa syödä ruokaa jossa ei ole eläintuotteita jne.

Kasvisruoka on maukasta ja valittavana on lukematon määrä erilaisia uusia ja ihania makuja joista ei lihaanina ollut aavistustakaan.

Lihaanit on aivopesty ajattelemaan että vain burgerit, makkarat ja pihvit ovat herkullisia, he jäävät paljosta erilaisia makunautintoja paitsi.

Vajakilla vajakin ruoat.

Vierailija
5202/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei kestä itsekuri alkaa vegaaniksi, sen huomaa tästäkin ketjusta ja sitten selitellään ja soperrellaan. Jokainen noista kuitenkin haluaisi olla vegaani mutta ei löydy itsekuria sanoa ei lihalle tai kalalle.

Sama juttu tässä ketjussa, joka ikinen vegaaniparjaaja haluaisi olla vegaani mutta ei löydy itsekuria niin siksi tämäkin ketju paisuu kohta 300 sivuiseksi.

Itselleni ei vaatinut itsekuria ollenkaan luopua lihasta ja kalaa inhosin jo valmiiksi. Mutta 1990-luvulla kahvimaito ja suklaa ja juusto olivat itselläni kompastuskivi. 10 vuotta olin laktovegetaristi ja koko ajan yritin alkaa vegaaniksi mutta juusto oli addiktioni. Sitten yks kaks ne vain jäi pois ja olen nyt ollut täysin vegaani 20 vuotta.

Jokainenhan saa syödä miten haluaa, voi vaikka syödä tiukan vegaanisin keiton ja nyrpistellä jos siinä on kanalienta ja sitten vaikka pihvin seuraavaksi. Kukaan ei ole tilivelvollinen siitä jos välillä syö vegaanisesti.

Minulle liha ja eläintuotteet ovat painajaismaisia joten itse en enää vaihdu lihaaniksi takaisin. Rakastan niin paljon elämäntapaani ja vegaaniruoat vaan ovat niin herkullisia.

Mummoni ilkeili minulle vuosikaudet kasvissyönnistäni mutta kun hän täytti 90 niin ilmoitti että alkaa vegaaniksi koska eläimet ovat niin suloisia. Hän oli maalaistalon tyttö ja elämänsä elänyt ristiriidassa, syvällä sisimmässään tietää että eläinten tappaminen ja kärsimyksen aiheuttaminen on väärin mutta silti on kasvatettu eläintuottajaksi. Mitä kovemmin omatunto soimaa lihansyönnistä sitä kovemmin täälläkin vouhkataan vegaanivihaa.

Ei vaan hänen senioritalonsa ruokala suostu alkaa tekemään hänelle vegaanista ruokaa.

Johan oli typerä teksti. Kaikki haluaa olla vegaaneja :D:D:D

En ole koskaan havainnut itsessäni tarvetta alkaa vegaaniksi.

Niin se varmaan riippuu empatiakyvystä. On todella olemassa ihmisiä joilla ei ole empatiakykyä. Tuskinpa kai pe d areillakaan on tarvetta päästä eroon käytöksestään.

Veikkaanpa että oikeaasti olet kateellinen vegaaneille koska sisimmässäsi haluat olla vegaani. Siksi te lihaanit tätä ketjua jatkatte. Jos olisitte tyytyväisiä ruokavalioonne niin teillä ei olisi tarvetta parjata vegaaneja. On nähty lukemattomat kerrat kuinka entinen vegaanivihaaja onkin alkanut vegaaniksi ja myötää että siksi haukkui vegaaneja kun itsekin olisi halunnut olla sellainen.

Vegaanit ovat sen verran tiukkapipoista sakkia että ei kiitos. 

Ja vegaaneita taitaa todellisuudessa v**uttaa, kun eivät "saa" syödä mitä haluavat ja siksi syövät erilaisia nakin ja lehtipihvin korviketta. Taitaa se keho rautaa huutaa, jos niin kovasti pitää saada kaikkea lihaa muistuttavaa, vaikka sitä keinolihaa. Varmasti aiheuttaa stressiä, kun "pitää" syödä jotakin keinolihaa väittäen sitä yhtä hyväksi. Noin ankea ideologia varmasti altistaa mielenterveydellisille ongelmille siinä missä tiukat uskonlahkotkin.

Sinua ketuttaa kun et saa syödä vegaaniruokaa. Sinut on aivopesty ja ohjelmoitu syömään tiettyjä ruokia ja et vaan uskalla poiketa siitä. Olet lihanismin vanki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5203/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun mut kutsuttiin vegaanien häihin jossa kysyttiin allergioita ja luettelin kaikki mitä mulla on, ja sanoivat että hommaavat mulle omia vegaanituotteita mitkä sopisi mun allergioille, niin kun häihin menin, niin kaikki oli just niitä mitä en voinut syödä. Ja sanottiin että "tää yks on sulle sopivaa" ja söin, ja pian siitä, niin iski kauhea kohtaus ja loppu ilta sekä seuraava päivä menikin Acutassa ja Taysissa osastolla.. Olin hääåarille käärmeissäni kun eivät olleet lupauksistaan huolimatta laittaneet mulle edes jotain vihreää salaattia jossa vihanneksia ym, vaan kaikki oli jotain ihan muuta.

Mitä kaikkea sulla on? Eikö muiden kuin vegaanien kanssa ole ongelmia?

Minä moniallergisena en kuvittele, että kukaan alkaa mulle passaamaan just sopivaa evästä, ja koska on myös henkeä uhkaavia allergioita, en edes uskaltaisi syödä mitä tahansa. Siksipä omat eväät yleensä aina mukana, on tuo henkiriepu kuitenkin sen verran rakas.

Vegaaneilta puuttuu vain se toisten huomioiminen. Häät ovat kuitenkin suuri juhla, johon kokoontuu ihmisiä eri taustoista ja eri ikäluokista. Siinäpä koitat käännyttää suvun vanhinta siihen, että yhtä hyvää se soijasuikalepata ja kaurajuoma kahvissa on etkä eroa huomaa. Ja vegaanille tulee taas paniikkihäiriökohtaus, jos häntä ei huomioida mitenkään.

Minä huomioin eläinten hyvinvoinnin. Sinun kiukuttelu ja nirsoilu ei ole tärkeämpää kuin eläimen säästäminen kärsimykseltä ja kuolemalta. Ei tarvitse edes kahdesti miettiä. Minun juhlissa on vegaanitarjoilut. Lihaanit voivat mennä vaikka tor-verkkoon katsomaan k i d tusta ja v e  ämääm käteen ja tuntevat niin viehtymystä v ä kivaltaa kohtaan.

Vierailija
5204/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun mut kutsuttiin vegaanien häihin jossa kysyttiin allergioita ja luettelin kaikki mitä mulla on, ja sanoivat että hommaavat mulle omia vegaanituotteita mitkä sopisi mun allergioille, niin kun häihin menin, niin kaikki oli just niitä mitä en voinut syödä. Ja sanottiin että "tää yks on sulle sopivaa" ja söin, ja pian siitä, niin iski kauhea kohtaus ja loppu ilta sekä seuraava päivä menikin Acutassa ja Taysissa osastolla.. Olin hääåarille käärmeissäni kun eivät olleet lupauksistaan huolimatta laittaneet mulle edes jotain vihreää salaattia jossa vihanneksia ym, vaan kaikki oli jotain ihan muuta.

Mitä kaikkea sulla on? Eikö muiden kuin vegaanien kanssa ole ongelmia?

Minä moniallergisena en kuvittele, että kukaan alkaa mulle passaamaan just sopivaa evästä, ja koska on myös henkeä uhkaavia allergioita, en edes uskaltaisi syödä mitä tahansa. Siksipä omat eväät yleensä aina mukana, on tuo henkiriepu kuitenkin sen verran rakas.

Vegaaneilta puuttuu vain se toisten huomioiminen. Häät ovat kuitenkin suuri juhla, johon kokoontuu ihmisiä eri taustoista ja eri ikäluokista. Siinäpä koitat käännyttää suvun vanhinta siihen, että yhtä hyvää se soijasuikalepata ja kaurajuoma kahvissa on etkä eroa huomaa. Ja vegaanille tulee taas paniikkihäiriökohtaus, jos häntä ei huomioida mitenkään.

Hyvä tavaton. Miksi ihmeessä kaveeraat vegaanien kanssa, jos on noin vaikeaa?

Vierailija
5205/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto, miten ihmeessä te vegaaneja inhoavat ihmiset noin paljon olette niiden kanssa tekemisissä? Mulla on ystäväpiirissä yksi, jonka tiedän olevan vegaani, ja pari sellaista, jotka ehkä saattavat olla. Mutta ei meillä ole tapana keskustella allergioista, ruokarajoitteista saati suolikaasuongelmista, eikä meillä myöskään tulisi mieleenkään ällötellä toisten valintoja. Me olemme ystäviä ja meillä on ihan muuta puhuttavaa kuin ruoka, eikä meidän tekemisetkään mitenkään keskeisesti liity ruokaan ja syömiseen.

Tuntuu, että monella on koko tuttavapiiri, suku ja työpaikka täynnä vegaaneja, joita paheksua ja kauhistella. Eikö ainakin sen kaveripiirin voisi valita mieleisekseen? Olisi teille kaikille mukavampaa.

Vierailija
5206/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.

No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?

Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".

Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.

Kerran tarjosin vieraille vegaanista focacciaa, eivät periaatteesta edes maistaneet kun oli vegaanista. Olisi ilmeisesti pitänyt oliiviöljy vaihtaa lampaanrasvaan niin sitten olisivat uskaltaneet syödä.

Ei siis kerrota että leipä on vegaanista. Eivät ehkä uskalla sitä enää muuten syödä!

Miksi pitää huijata ihmisiä? Ei voi välttyä sellaiselta johtopäätökseltä, että et taida olla kovinkaan rehellinen ihminen.

😂

Sinä et varmaankaan syö mitään leipää, koska se yleensä ottaen on ihan luontaisesti vegaanista? Ja hirveää huijausta on jättää kertomatta, että näin on. 🥹

Syön leipää, kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, lihaa... En vaan ymmärrä, miksi pitää yrittää huijata ihmisiä oli kyse sitten sekaruosta tai vegaaniruuasta.  

Ja huijaamista on, jos jättää kertomatta että leipä on vegaanista? Kuten valtaosa leivistä on? Voi elämä, mikä logiikan kukkanen siellä taas.

Mutta kun näyttää siltä, että iso osa kirjoittajista ei ole aiemmin tajunnut, että leipä onkin sitä paljon haukuttua vegepaskaa. Tämä tajunnan räjäyttävä shokkiuutinen pisti varmasti monen ruokavalion nyt ihan uusiksi.

Hahhahhah, on ne vegaanit niin helvetin simppeleitä. Vertaavat jotakin leipää ja kaakaota korvikeruokiinsa. Leipä ja kaakao kun ovat rehellisesti sitä itseään. Vai väännätkö jostain leivästä "pekonia" tai kaakaosta "lihalientä"?

Vierailija
5207/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kikka-63 kirjoitti:

Se on kumma kun kaikki vegaanit ovat niin itsekkäitä että tarjoavat vain sitä mitä itse syövät. Mutta seka syöjät kyllä miettivät niin että ruokaa on kaikille dietistä ja allergioista huolimatta. Joo Hävetkää !!!

Ei kyllä ole maitoallergiselle yleensä juurikaan muuta kuin salaattia (johon siihenkin on monesti rytkätty juustokuutioita). Kommentti: Mutta näähän on kaikki laktoosittomia!!!

Vegaanitarjoiluista minäkin saan yleensä syödä kaikkea mitä tarjolla on, sillä muita rajoitteita mulla ei ole kuin maito, eikä asenneongelmia minkäänlaisia.

Joo, tää suomalaisten maitohulluus on ihan hanurista. Aasiassa tähän ongelmaan ei törmää oikeestaan ikinä.

Maito ja maitotuotteet maistuvat hyvältä! Varsinkin juustot, nam!

Niinhän ne maistuu. Valitettavasti vain henki lähtee, jos niitä erehtyy syömään. :(

Elossa ollaan, terveenä ja hoikkana vielä näin reilu 6-kymppisenäkin vaikka olen aina nauttinut maitotuotteita. Tiedoksi, että myös kasvissyöjät ja vegaanit kuolevat.

Valitettavasti sitä ei elossa olla, jos MAITOALLERGINEN nauttii vahingossakin maitotuotteita. Sinun tilanne onkin aivan eri, kun voit huoletta syödä maitotuotteita. Ymmärrä allergian ero ja maitotuotteiden tietoinen jättäminen ruokavaliosta ilman lääkärin pätevää syytä. Et varmaan keliakiaa sairastavallekaan sanoisi, että elossa ollaan, vaikka nautittu ruisleipää aina.

Vierailija
5208/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla vegaani, koska ensinnäkin pidän lihasta ja toisekseen vegaaniruokavalio on liian rajoittava. Kasviksia voi syödä ryhtymättä vegaaniksi.

Päinvastoin, liharuoka on pahan makuista ja liian rajoittavaa. Ei saa syödä ruokaa jossa ei ole eläintuotteita jne.

Kasvisruoka on maukasta ja valittavana on lukematon määrä erilaisia uusia ja ihania makuja joista ei lihaanina ollut aavistustakaan.

Lihaanit on aivopesty ajattelemaan että vain burgerit, makkarat ja pihvit ovat herkullisia, he jäävät paljosta erilaisia makunautintoja paitsi.

Vajakilla vajakin ruoat.

Vegaanin käsitys sekaruuasta rajoittuu burgereihin, makkaroihin ja pihveihin. Et sitten koskaan ole kuullut mm. lohisalaatista, kanawokista, jauheliha-hernekeitosta ja jauhelihakaalikeitosta, joissa on kasviksia.

Vierailija
5209/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka

tulevaisuuden ruokaa

kaikki muuttuu hitaasti

valtaväestöllä

koettakaa kestää

toiset ovat edelläkävijöitä

Vierailija
5210/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vajakilla vajakin ruoat.

Vegaanin käsitys sekaruuasta rajoittuu burgereihin, makkaroihin ja pihveihin. Et sitten koskaan ole kuullut mm. lohisalaatista, kanawokista, jauheliha-hernekeitosta ja jauhelihakaalikeitosta, joissa on kasviksia.

Aika paljonhan noita burgereita ja pizzoja näyttäisi tämänkin ketjun häävieraat mennen tullen haukkailevan, ja osa jopa uhoaa häihinkin niitä wolttaavansa. Mutta eipä tuo sekasyöjäprovonkaan tietämys vegaaniruuasta kovin kummoinen näytä olevan, mitä tuosta yläpuolelta katselin: korvikkeista vaahtoaa. Taitaa hänen oma ruokavalionsa rajoittua eineksiin ja burgereihin lähinnä, kun ei saata muuta ajatella muidenkaan syövän.

Vierailija
5211/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vegaani olenkin, niin häätarjoiluksi kuulostaa aika ankealta. Proteiinipuoli oli kunnossa, mutta moni odottaa saavansa ihan lämpimän aterian seremonian jälkeen eikä pelkkiä kahvileivonnaisia. Kaikki vieraat kun eivät tule läheltä ja valmistautuminenkin vie oman aikansa, pahimmillaan heräät aamuviideltä kun vihkiminen alkaa 15.

Olen ollut niin muiden vegaanien häissä kuin niissä, joissa olen ollut se ainoa ruokavammainen - ja aina kaikki olleet tyytyväisiä, kun ruokaa ollut riittävästi ja se on ollut hyvää.

Vierailija
5212/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Tää on varmaan vitsi.

Karjalanpiirakoita, sienipiirakka ja kakku, vähän keksejä.

Ja koko päivä näillä.

Toivottavasti oli mäkkäri lähellä.

Vierailija
5213/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häämme kestivät kolmisen tuntia yhteensä. Samassa paikassa oli ensin seremonia ja perään ruokailu. Ei leikkejä, puheita, esityksiä, bilebändiä tai ryyppäjäisiä. Kukaan vieraista ei saapunut yli 50 kilometrin päästä, vaikka heitä aika paljon olikin.

Ihan sillä vain, kun moni tuntuu liittävän häihin sekä pitkät matkat että lukuisat tunnit. Ja nähtävästi muitakin "pakollisia" asioita, vaikkei sitä ole edes se ruokailu.

Vierailija
5214/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.

No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?

Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".

Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.

Kerran tarjosin vieraille vegaanista focacciaa, eivät periaatteesta edes maistaneet kun oli vegaanista. Olisi ilmeisesti pitänyt oliiviöljy vaihtaa lampaanrasvaan niin sitten olisivat uskaltaneet syödä.

Ei siis kerrota että leipä on vegaanista. Eivät ehkä uskalla sitä enää muuten syödä!

Miksi pitää huijata ihmisiä? Ei voi välttyä sellaiselta johtopäätökseltä, että et taida olla kovinkaan rehellinen ihminen.

Vegaanit eivät taida olla rehellisyyden perikuvia. Nauttivat siitä, kun muut maistavat luullen syövänsä jauhelihamakaronilaatikkoa. Kiva, jos joku saa allergiakohtauksen tuosta. En koskaan karppaavana maistattaisi toisille leivonnaisia väittäen, että siinä on oikeasti sokeria ja vehnää. Kuitenkin kun leivonnassa käytän erytritolia, joka voi olla jonkun vatsalle liikaa, ja mantelijauhoja, joka on yleisiä allergeenejä, niin aika tärkeää ilmoittaa allergisten varalta tällaiset kun kyse ei ole pikku jutusta.

Mitähän vaarallista mahtaa olla focacciassa? Tai siis jos joku on leivän ainesosille allerginen, hän varmaan tietää sitä itse varoa, mutta muuten?

Luulisi normaalilla järjellä varustetun tietävän, että leipä ei yleensä sisällä eläinperäisiä aineksia, mutta ilmeisesti tämä pitää nyt alkaa kertoa, koska osa sekasyöjistä ei ole tuota ymmärtänyt ja voi sitten saada traumoja kun kuulee syöneensä vegaanista leipää. 🤭

Erytriolista onkin hyvä varoittaa, koska sen epäillään olevan varsin epäterveellistä.

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tutkimus-suosiota-saanut-makeutusaine-…

Tässä keskustelussa tuli esiin paljonkin kerskuvia kommentteja siitä, että kuinka vieraat eivät tajunneet syöneensä soijarouhetta sisältävää ruokaa tai tajunneet laittaneensa kasvijuomaa kahviin. Tyhminäkö pidätte vieraitanne? Jos vegaanit osaisivat kertoa rehellisesti vegaaniudesta, niin asiaan kykenisi suhtautumaan hyvin. Vielä kun oppisitte sitä empatiaa niitä kohtaan, joilla on oikeasti allergia. Ei kukaan sekasyöjistä ole koskaan ajatellut tarjota minulle, kananmuna-allergiselle, kananmunaa sisältävää kakkua tai muuta leivonnaista väittäen sitä munattomaksi, jolloin saisin lievän allergisen oireen. Vegaaneilta sen sijaan olen kohdannut tuota käytöstä, että väitetään soijarouhetta sisältävää ruokaa liharuuaksi, mikä voi olla soijalle allergiselle kohtalokas.

En kyllä kovin montaa sellaista viestiä ole nähnyt. Enkä koskaan törmännyt moiseen irl.

Olen eri mutta laskin itse neljä tälläistä kommenttia niistä sivuista mitä ehdin lukea (en jaksa lukea koko ketjua).

Vierailija
5215/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjä saa syö vapaasti kasviksia ja lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita. Vapaus syödä valitsemaansa. Toiset toki valitsevat huonommin ja syövät usein mättöä.

Vegaani saa syödä vain vegaani ruokaa. Ei vapautta syödä valitsemaansa. Toiset toki valitsevat huonommin ja syövät usein vegaanimättöä.

Vierailija
5216/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän häämme kestivät kolmisen tuntia yhteensä. Samassa paikassa oli ensin seremonia ja perään ruokailu. Ei leikkejä, puheita, esityksiä, bilebändiä tai ryyppäjäisiä. Kukaan vieraista ei saapunut yli 50 kilometrin päästä, vaikka heitä aika paljon olikin.

Ihan sillä vain, kun moni tuntuu liittävän häihin sekä pitkät matkat että lukuisat tunnit. Ja nähtävästi muitakin "pakollisia" asioita, vaikkei sitä ole edes se ruokailu.

Kerjuuhäätkö piditte?

Vierailija
5217/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vajakilla vajakin ruoat.

Vegaani puhuu vain burgereista, makkaroista ja pihveistä. Lohisalaatti ja muut ihanat ruuat saavat vegaanin itkemään vegaaniuttaan. Koska vegaanius on vankila.

Vierailija
5218/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi vegaanikaveria, toinen tuputtaa jonkin verran ja toinen ei niinkään. Mutta onneksi kumpikaan ei ole niin rasittava kuin iso osa vegaanikommentoijista täällä. T: en syö lihaa ja maitotuotteita joka päivä ja teen välillä pelkkiä kasvisruokia.

Vierailija
5219/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vajakilla vajakin ruoat.

Vegaani puhuu vain burgereista, makkaroista ja pihveistä. Lohisalaatti ja muut ihanat ruuat saavat vegaanin itkemään vegaaniuttaan. Koska vegaanius on vankila.

Vankila, jonne halutaan pakottaa muutkin kärsimään. Kuten yllä joku mainitsee, että kohta kaikki ovat vegaaneja. Tämä on tavoite jottei kukaan saisi enää syödä lohisalaattia ja muita herkkuruokia.

Vierailija
5220/6229 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä saa syö vapaasti kasviksia ja lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita. Vapaus syödä valitsemaansa. Toiset toki valitsevat huonommin ja syövät usein mättöä.

Vegaani saa syödä vain vegaani ruokaa. Ei vapautta syödä valitsemaansa. Toiset toki valitsevat huonommin ja syövät usein vegaanimättöä.

Kyllä vegaani saa syödä ihan mitä ruokia vaan, hänellä on kaikki vapaus valita. Ei ketään pakoteta vegaaniksi. Se on ihan oma valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän