Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4561/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa häiden kutsuvieraat tämä:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Ei sitä luule häissä saavansa mitä tahansa erikoisuuksia tai mieleistä lukuun ottamatta tietysti allergikoita. Ja se kahvimaito pöytään kasvipohjaisen vaihtoehdon lisäksi, muut olisi voinut saada anteeksi. Money tuntemani vegaanit ovat ymmärtäneet tuon kahvimaidon tärkeyden. AP:lla vain ei ollut mitään hajua, mitä häämenu todellisuudessa on. Vihainen palaute taatusti koski enemmän pientä tarjoilua koska vieraat olettivat häämenua salaatteineen, lämpimine ruokineen, leipäpöytineen ja jälkkäreineen, jos pari kutsui häihin.

Kiinnostaisi tietää miksi lihaani ei saa laittaa kahviin kauramaitoa? Sehän on  kuitenkin tunnetusti paljon maukkaampaa kahvissa kuin tavallinen maito. Ei kai lihaani saa mitään vakavia oireita jos kerran ottaa kahvin kauramaidolla? Tai vaikkapa mustana jos kertakaikkiaan haluaa lihaaniraamatun käskyjä noudattaa?

Itse tarjoan aina kahvin  kauramaidolla, meillä ei keittiöön tuoda mitään eläinperäistä.

No tuo nyt on makuasia mitä kukin pitää maukkaana. Itse olen sekasyöjä, mutta käytän kahvissa mieluiten kauramaitoa eikä kotona ole koskaan tavallista maitoa. Kylässä voin ottaa lehmänmaitoa, kun se vieläkin on aika usein ainut mitä on tarjolla. Eli talossa talon tavalla tai ilman, puolin ja toisin.

Käsittääkseni se on joku ideologinen juttu tai päähänpinttymä että ei voi edes kerran ottaa kahvia kauramaidolla, mikähän lienee tässä syynä? Kuitenkin sama ihminen syö aamulla kaurapuuroa hyvillä mielin.

Vegaanit kuitenkin voivat ihan hyvin olla juhlissa tai kutsuilla mustan kahvin kera ilman että alkaa hirveä raivoaminen.

En siedä kahvissani mitään makeaa ja kauramaito on aina makeaa, olen kokeillut montaa eri merkkiä, jää kahvi juomatta, jos ei ole normaalia maitoa. Kauramaito on myös tuhoisaa hampaille.

En ole vegaani, mutta juon kahvini aina kauramaidolla, sillä lehmänmaito ällöttää. En tiedä, mikä siinä olisi hampaille tuhoisaa. Tuossa se purkki on pöydällä. Sisältää enimmäkseen vettä, vähän kauraa ja lisättyä D-vitamiinia.

Vierailija
4562/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kepposheppu kirjoitti:

Oikeasti, itse sekasyöjänä mielellään maistelisin vege- tai kasvisruokia. Mielellään semmoisia, jotka ei yritä jäljitellä mitään lihan makua.

Toisaalta jos häissä olisi tämmöinen menu, olisi hyvä tietää asiasta etukäteen. Voisin käydä vaikka pizzerian kautta mennessä varalta, ja sitten maistella vähän miten ne vegeruat maistuu ja juhlia iloisella mielellä! Tai ottaa vaikka pari meetwurstisämpylää mukaan :)

Tärkeintähän se olisi pitää hauskaa eikä nurista tyhjästä. 

Meetwurstisämpylöitä evääksi häihin. Ei yhtään huomiota herättävää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4563/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin paikalla, eikä sillä että morsianta sanotaan elähtäneeksi ole mitään tekoa kasvisruoan kanssa. Olisi kannattanut aloittaa elämäntaparemontti reippaasti ennen häitä, niin ei olisi alttarilla näyttänyt rupsahtaneelta ja krapulaiselta maitovalaalta. 

Ai, minusta morsian oli ihan erityisen kaunis tuona päivänä. Se leveä, luonnollisen ihana hymy on aina piristys, mutta silloin mukana oli ekstrahehkua.

Mahdatko nyt muistaa kaasoa, jolla oli mennyt perjantai pitkäksi.

Vierailija
4564/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Ei sitä luule häissä saavansa mitä tahansa erikoisuuksia tai mieleistä lukuun ottamatta tietysti allergikoita. Ja se kahvimaito pöytään kasvipohjaisen vaihtoehdon lisäksi, muut olisi voinut saada anteeksi. Money tuntemani vegaanit ovat ymmärtäneet tuon kahvimaidon tärkeyden. AP:lla vain ei ollut mitään hajua, mitä häämenu todellisuudessa on. Vihainen palaute taatusti koski enemmän pientä tarjoilua koska vieraat olettivat häämenua salaatteineen, lämpimine ruokineen, leipäpöytineen ja jälkkäreineen, jos pari kutsui häihin.

Kiinnostaisi tietää miksi lihaani ei saa laittaa kahviin kauramaitoa? Sehän on  kuitenkin tunnetusti paljon maukkaampaa kahvissa kuin tavallinen maito. Ei kai lihaani saa mitään vakavia oireita jos kerran ottaa kahvin kauramaidolla? Tai vaikkapa mustana jos kertakaikkiaan haluaa lihaaniraamatun käskyjä noudattaa?

Itse tarjoan aina kahvin  kauramaidolla, meillä ei keittiöön tuoda mitään eläinperäistä.

No tuo nyt on makuasia mitä kukin pitää maukkaana. Itse olen sekasyöjä, mutta käytän kahvissa mieluiten kauramaitoa eikä kotona ole koskaan tavallista maitoa. Kylässä voin ottaa lehmänmaitoa, kun se vieläkin on aika usein ainut mitä on tarjolla. Eli talossa talon tavalla tai ilman, puolin ja toisin.

Käsittääkseni se on joku ideologinen juttu tai päähänpinttymä että ei voi edes kerran ottaa kahvia kauramaidolla, mikähän lienee tässä syynä? Kuitenkin sama ihminen syö aamulla kaurapuuroa hyvillä mielin.

Vegaanit kuitenkin voivat ihan hyvin olla juhlissa tai kutsuilla mustan kahvin kera ilman että alkaa hirveä raivoaminen.

En siedä kahvissani mitään makeaa ja kauramaito on aina makeaa, olen kokeillut montaa eri merkkiä, jää kahvi juomatta, jos ei ole normaalia maitoa. Kauramaito on myös tuhoisaa hampaille.

En ole vegaani, mutta juon kahvini aina kauramaidolla, sillä lehmänmaito ällöttää. En tiedä, mikä siinä olisi hampaille tuhoisaa. Tuossa se purkki on pöydällä. Sisältää enimmäkseen vettä, vähän kauraa ja lisättyä D-vitamiinia.

Onhan se aivan sairas ajatus juoda eläimen äidinmaitoa. 

Vierailija
4565/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesikin on vegaanista joten se ei käy. Meillä juodaan pelkkää laardia.

meillä ei keittiöön tuoda mitään kasviperäistä.

Oikeesti? Onko tällaisia pelkkää eläinperäistä syöviä ihan todella olemassa (sen yhden lehdessä poseeranneen lisäksi)? Meneekö edes vesi, vai juotteko pelkästään eläinperäistä?

Vierailija
4566/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kauramaitoa maistanut mutta kyllä minäkin manteleita sellaisenaan mielelläni syön, mutta mantelimaito on aivan järkyttävää litkua. Ei ihan toimi tuo vertaus.

Vierailija
4567/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeaa että teitte häistänne oman näköiset. Ihan hyvä on ihmisten tutustua terveelliseen ja luontoystävälliseen kasvisruokaan.

Häistä voi tehdä omannäköiset muilla konstein kuin tuputtamatta omaa normaalista poikkeavaa ruokaa juhlaväelle.

Kyllä minä lähden juhlatarjoilussa aina vieraista enkä itsestäni ja mietin, mistä useimmat pitäisivät. Juhlat eivät ole toisenlaisen ruokavalion kokeilupaikka.

Joku lohisoppa ja makaronilaatikko eivät ole kovin juhlavia ruokia, mutta ihan mieluusti söisin niitä häissä tai muissa juhlissa. Ainakin mieluummin kuin sienipiirakkaa. Kohtuullisen hyvää ja vaivatonta. Tuskin hirveästi satelisi kehuja, mutta suurin osa saisi vatsan täyteen.

Ei kai jokaiselle ole tarkoitus tarjota sitä henk koht lempiruokaa, vaan jotain, mikä sopii useimmille. Mitä erikoisempaa yritetään tarjota, sitä useampi on tyytymätön.

Aika paljon täällä porukkaa, jolle ei maistuis kantarellipiirakka. Kummallista, kun se meidän juhlissa on aina ollut takuuvarma hitttituote. Kinkkupiirakka jää mennen tullen toiseksi.

Sienet on jotain mitä itse en voi sietää. Se maku ja koostumus yksinkertaisesti kuvottaa. Kinkkupiirakka on hyvää, mutta feta-parsakaali vie voiton siitäkin.

Vierailija
4568/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä muistaa tämä lihaa syövänä, kun häät pidetään. Kaikki on kutsuttu mukaan juhlimaan avioliittoa, ei ruokaa. Meidän häissä tarjotaan vain lihaa. Vegaanit voi jättää tulematta, jos ei miellytä. Häät ovat minun ja puolison päivä, ei teidän vieraiden.

Kaikin mokomin.

Kakku tulee olemaan suuri yllätys kaikille.

Lihakakku! =D

Söisin.

Samoin! Maistuisi mulle paremmin kuin kermakakku!

Aina kun meillä on juhlat ja vieraat alkavat nurista vegaanisista tarjottavistammen, osoitan kädellä ulos päin ja kerron että siellä juoksentelee jäniksiä ja fasaaneja, ollos hyvä ja kipaisee sieltä hakemassa lihaa. Ei luulisi aidolle lihansyöjälle olevan liian vaikeaa juosta yhtä jänistä kiinni hampaillaan ja raadella ja syödä poskeensa. Ei ole kukaan vielä ottanut onkeensa.

Tällä logiikalla jotta sinä olisit "aito" vegaani tulisin sinun mennä ulos ja etsiä ne juuret ja vihannekset mitä sieltä löydät sensijaan että käyt kaupassa ostamassa nyhtökauraa ja mantelimaitoa.

Vierailija
4569/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero onkin siinä, että lihansyöjät tarjoavat yleensä lihaa JA kasvispöperöä. Kasvispöperön syöjät tarjoavat vain sitä kasvispöperöä. Siinä se ero. Kasvissyöjät katsovat ja ajattelevat vain omaa napaansa.,

Vierailija
4570/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvi teidän pihalta mennä jäniksiä nappaan, niitä on pakastimessa, samoin kaurista ja hirveä ja lintuja. Käyn ite metällä ja hankin riistaa. Mikäs sen parempaa. Nylkemisee voi käyttää puukkoa, ei siihen hampaita tarvita. Hienostelija kasvissyöjät ei voi edes käsiään sotkea multaan ja kasvattaa itse kasviksensa, saati että niitä noukkisi mullasta. Kaupan hyllystä vaan valmiina käteen ja ollaan niin kasvissyöjää niin kasvissyöjää. Ei voi kun nauraa tälläsille pelleille!

Vierailija
4571/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää miksi vegaani ei saa laittaa kahviin maitoa? Sehän on kuitenkin tunnetusti paljon maukkaampaa kahvissa kuin kauramaito. Ei kai vegaani saa mitään vakavia oireita jos kerran ottaa kahvin maidolla? Tai vaikkapa mustana jos kertakaikkiaan haluaa vegaaniraamatun käskyjä noudattaa?

Itse tarjoan aina kahvin maidolla, meillä ei keittiöön tuoda mitään kasviperäistä.

Auts, eihän teillä sitten tarjota kahviakaan.

Vierailija
4572/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin paikalla, eikä sillä että morsianta sanotaan elähtäneeksi ole mitään tekoa kasvisruoan kanssa. Olisi kannattanut aloittaa elämäntaparemontti reippaasti ennen häitä, niin ei olisi alttarilla näyttänyt rupsahtaneelta ja krapulaiselta maitovalaalta. 

Vegaanit tuppaavat rupsahtamaan aiemmin. Oma työtoverini näyttää 10 vuotta vanhemmalta, vaikka ikää on 35 vuotta. Ja on vegaani. Ruokavalio koostuu hänellä pääasiassa vegaanisista eineksistä, vebabeista, tofuista ja muista lihankorvikkeista, jälkkäriksi usein kauravanukkaita ja välipalana kaurajugua.

Vierailija
4573/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarjotaan vaan pelkkää kasvispöperöä, on se kohteliasta ilmoittaa etukäteen, niin tietää syödä ennen juhliin tuloa. Ite en kasvisruokaa syö koska maha tulee helkkarin kipeäksi ja ilmavaivat ihan järkyt. Salaattia toki syön, mutta en muita kasvispöperöitä. Ja yleensä ne ei maistu miltään tai sitten maistuu pelkälle mausteelle kun ei osata tehdä ja koetetaan saada edes jotain makua. 

Ja mieti,  jos juhlissa olisi tarjolla pelkkää lihaa (nami nami), niin minkä metelin kasvispöperö syöjät nostaisi. Siitä kuultaisiin vuosia kun joutu oleen nälässä ja liha vaan tirisi.

Mä suosittelisin sinulle lääkärissäkäyntiä. Ei ole tosiaan normaalia, että ei voi syödä perunamuusia tai vaikka ranskalaisia perunoita, kasvissosekeittoa, pinaattilettuja tai -keittoa, pannukakkua, mitään keitettyjä vihanneksia, porkkanaraastetta, ei edes pelkkää keitettyä perunaa tai riisiä.

Aika monta vuotta olen ravintoloissa työskennellyt, ja vaikka paljon erilaisia karppi- ja muita tuunattuja erikoisannoksia onkin tilattu, ei ikinä pelkkää lihaa. Varmasti senkin tilauksesta saisi. Ensin ottaisi alkusalaatit ja sen jälkeen pelkät pihvit. Mutta ihan kokemuksesta sanoisin, että erittäin harvinainen ongelma on kyseessä, jos mitään kasvisruokaa ei pysty syömään edes satunnaisesti. (Paitsi ilmeisesti raakana, mikä nimenomaan joillekin ei sovi.)

Vierailija
4574/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun tarvi teidän pihalta mennä jäniksiä nappaan, niitä on pakastimessa, samoin kaurista ja hirveä ja lintuja. Käyn ite metällä ja hankin riistaa. Mikäs sen parempaa. Nylkemisee voi käyttää puukkoa, ei siihen hampaita tarvita. Hienostelija kasvissyöjät ei voi edes käsiään sotkea multaan ja kasvattaa itse kasviksensa, saati että niitä noukkisi mullasta. Kaupan hyllystä vaan valmiina käteen ja ollaan niin kasvissyöjää niin kasvissyöjää. Ei voi kun nauraa tälläsille pelleille!

En arvosta metsästystä, mutta eipä ole myöskään tarvetta pilkata ja nimitellä ketään pelleksi. Eipä meistä kukaan ole toista arvokkaampi.

Vierailija
4575/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.

Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.

Kaikki vegaanista eli maukkaat juhlat tulossa!

Vierailija
4576/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa pääsisin joskus juhliin joissa on hyvää vegaaniruokaa.

Vierailija
4577/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.

Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.

En tiedä onko tuo maitokannujuttu tahallista provoa (ketään ei saa huijata syömään tai juomaan mitää), mutta muutenhan kuulostaa ihan hyvältä. Itse olen nyt hurahtanut hummukseen ja paputahnoihin, ne on leivän päällä niin hyvää että ihan kokonaan on jääneet pois leivältä voit ja leikkeleet. Ja ihan perussekasyöjä muuten olen.

Vierailija
4578/6229 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpa pääsisin joskus juhliin joissa on hyvää vegaaniruokaa.

Aika mahdoton yhdistelmä.

Vierailija
4579/6229 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli varmaan vitsi :)

Vierailija
4580/6229 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaista viljasta tehtyä tekolihaa? Miksei kasviksia? Soijaa viljellään kaukana metsät kaataen. Miksi ette tee ruokia kotimaisesta lähellä tuotetuista vihanneksista ja metsistä poimituista marjoista?

Itse en syö mitään Suomeen muualta tuotua suolaa lukuunottamatta.