Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Aika erikoinen ajatus, että jo sekin, ettei tarjoa jotakin, nähdään tuputtamisena.
Kyllä minä sen tiedän, että jotkut tuputtavat ideologiaansa. Syyllistävät, paheksuvat ja kommentoivat vaikka toisten somejulkaisuja tuomitsevasti. Tai menevät sinne häihin tuputtamaan omaa näkemystään, mikä poikkeaa järjestäjän arvoista.
Mutta se, että omissa juhlissasi tarjoat omien arvojesi mukaiset eväät, on ihan vain normaalia käytöstä. Muu ei olisi ajattelevaisuutta tai epäitsekkyyttä, vaan oman itsensä yli kävelevää nuoleskelua.
"Ai täällä on kaikki gluteenitonta? No voi ei, kun nämä eivät kyllä nyt ole yhtään sama kuin kunnon vehnäset. Kyllä olisi pitänyt ajatella meitäkin, jotka gluteenia tykkäämme käyttää." Jep, aivan sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.
Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.
Kaikki vegaanista eli maukkaat juhlat tulossa!
Miksi tuollaista viljasta tehtyä tekolihaa? Miksei kasviksia? Soijaa viljellään kaukana metsät kaataen. Miksi ette tee ruokia kotimaisesta lähellä tuotetuista vihanneksista ja metsistä poimituista marjoista?
Itse en syö mitään Suomeen muualta tuotua suolaa lukuunottamatta.
Hyvä että et juo kahvia niin säästytään kahvimaitokalabaliikilta. Et varmaan sitten syö myös teollista lihaakaan(ruokittu soijalla, kana, sika, lohi) vaan suoraan riistaa.
Olen eri, mutta itse syön vain omia kananmunia ja kananlihaa, ja niitähän ei ole ruokittu soijalla. Mieheni metsästää, joten riista kuuluu ruokapöytäämme. Jos syömme ostolihaa, ostamme yleensä lammasta. Kai tiesit ettei kotimaisten nautojen ruokkimiseen käytetä ollenkaan soijaa? Maaseudulla on helppo syödä ilman soijaa kasvatettua luomua lähiruokaa.
Soijaa käytetään kyllä myös siipikarjan rehuksi, olet nyt erehtynyt. Ei kaikki paikat varmasti käytä, mutta kyllä se on Suomessakin käytössä.
Kaikkien riistan syöjien kannattaa muistaa että jos kaikki siirtyisivät syömään riistaa tehotuotetun/kasvatetun lihan sijaan niin meiltä loppuisi eläimet viikossa metsistä, lihankulutus vain yksinkertaisesti on niin suurta. Maailman eläimistä villieläimiä on vaan muutama prosentti. Eli riista ei voi olla ratkaisu lihansyönnin eettisiin ongelmiin muuta kuin yksittäiselle ihmiselle (toki silloinkin kyseenalaista eettisyys kun eläin kuitenkin kuolee mutta itse pidän kyllä tehotuotantoa parempana).
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien riistan syöjien kannattaa muistaa että jos kaikki siirtyisivät syömään riistaa tehotuotetun/kasvatetun lihan sijaan niin meiltä loppuisi eläimet viikossa metsistä, lihankulutus vain yksinkertaisesti on niin suurta. Maailman eläimistä villieläimiä on vaan muutama prosentti. Eli riista ei voi olla ratkaisu lihansyönnin eettisiin ongelmiin muuta kuin yksittäiselle ihmiselle (toki silloinkin kyseenalaista eettisyys kun eläin kuitenkin kuolee mutta itse pidän kyllä tehotuotantoa parempana).
Keksin itsekin muutaman eettisemmänkin harrastuksen kun eläinten ampuminen. Kannanhoidolliset velvollisuudet ovat valheellinen perustelu. Jos ihminen ei olisi alunperinkään puuttunut luonnon kiertokulkuun, se pitäisi ihan itse itsensä tasapainossa.
minut pakotettiin syömään jotain vegaanista mössöä häissä ja siitä meni maha aivan kuralle. tuli jopa niskakakat ja minä olin sentään sulhanen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.
Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.
Miksi tuollaista viljasta tehtyä tekolihaa? Miksei kasviksia? Soijaa viljellään kaukana metsät kaataen. Miksi ette tee ruokia kotimaisesta lähellä tuotetuista vihanneksista ja metsistä poimituista marjoista?
Hyvä että et juo kahvia niin säästytään kahvimaitokalabaliikilta. Et varmaan sitten syö myös teollista lihaakaan(ruokittu soijalla, kana, sika, lohi) vaan suoraan riistaa.
Olen eri, mutta itse syön vain omia kananmunia ja kananlihaa, ja niitähän ei ole ruokittu soijalla. Mieheni metsästää, joten riista kuuluu ruokapöytäämme. Jos syömme ostolihaa, ostamme yleensä lammasta. Kai tiesit ettei kotimaisten nautojen ruokkimiseen käytetä ollenkaan soijaa? Maaseudulla on helppo syödä ilman soijaa kasvatettua luomua lähiruokaa.
Soijaa käytetään kyllä myös siipikarjan rehuksi, olet nyt erehtynyt. Ei kaikki paikat varmasti käytä, mutta kyllä se on Suomessakin käytössä.
Kannattaako ostaa kanaa, jota on ruokittu soijalla? Voit ihan ottaa selville, ketkä siipikarjan kasvattajat käyttävät soijan sijasta kotimaisia valkuaislähteitä ja kannattaa näitä kasvattajia. Aika paljon on itsestä kiinni millaista ruokaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
En tiennytkään, että valtaosa suomalaisista kasvattaa itse kanansa ja metsästää lihansa. Ja että maaseudun asukkaat syövät vain luomua lähiruokaa. Aina sitä oppii uutta.
(Etköhän sä oikeesti ole ihan yhtä äärimmäinen esimerkki sekasyöjästä kuin tuo lihansyöjien repostelema vegaani on vegaanista.)
Tervetuloa käymään maalle, tai vaikka pikkukaupunkeihin, niin huomaisit aika monen pitävän kesäisin kanoja pihallaan :) Tosin meillä on ihan oikea pieni kanala. Teimme sen yhteisvastuullisesti naapurin kanssa, juuri siksi, että kunnolla ruokittujen kanojen munat maistuvat hyviltä ja kanojen hoitaminen on mukavaa.
Riistaakiin täältä saa ostaa, ei tarvitse edes itse metsästää. Lampaanlihaa löytyy myös suoraan tuottajilta ja kai tiesit, että eteläisessä Suomessa lampaita kasvatetaan todella paljon? Lähiruoka on aika tärkeä juttu, koska naapureiden elinkeinon tukeminen auttaa koko maaseutua pysymään elävänä. Esimerkiksi täältä löytyy terveellistä lähiruokaa: https://slowfoodvastnyland.org/fi/ tai täältä https://xn--vs-lhiruoka-o8a.fi/ruokaketju/
Kannustan suosimaan kotimaisia tuottajia!
Kiitos näistä linkeistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
En tiennytkään, että valtaosa suomalaisista kasvattaa itse kanansa ja metsästää lihansa. Ja että maaseudun asukkaat syövät vain luomua lähiruokaa. Aina sitä oppii uutta.
(Etköhän sä oikeesti ole ihan yhtä äärimmäinen esimerkki sekasyöjästä kuin tuo lihansyöjien repostelema vegaani on vegaanista.)
Eieiei. Tällä kanavalla KAIKKI lihaanit syövät vain itse pyydystettyä riistaa, kahvia ja mausteitakaan ei osteta ulkomaisina ja sen sijaan itse tehdään vadelman lehdistä teetä. Suklaatakaan ei syödä vaan sen sijaan valutetaan koivusta keväisin mahlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, miten kaikki sekasyöjät syövät vain lähellä tuotettua eettistä luomua, mutta silti kaupat pursuvat kaiken maailman eläinperäistä eineshöttöä. Ketä varten ne ovat? Miten niiden tarjoaminen kannattaa, jos kukaan ei niitä syö?
Jep. Ja tosiaan. Samalla kun ollaan itsekin sekasyöjäksi harvinainen poikkeus, niputetaan iloisesti kaikki vegaanit samanlaiseen lokeroon.
T: Täysin epäeettistä lihatuotetta tänäänkin lounaaksi syövä, mutta vegaaneille ehdottomasti hattua nostava. En kertakaikkiaan ymmärrä, miten se olisi yhtään millään tavalla minulta pois, jos joku muu toimii eettisemmin.
Eettisyys on monelta vegaanilta kaukana. Tekopyhyys olisi kuvaavampi termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, miten kaikki sekasyöjät syövät vain lähellä tuotettua eettistä luomua, mutta silti kaupat pursuvat kaiken maailman eläinperäistä eineshöttöä. Ketä varten ne ovat? Miten niiden tarjoaminen kannattaa, jos kukaan ei niitä syö?
Jep. Ja tosiaan. Samalla kun ollaan itsekin sekasyöjäksi harvinainen poikkeus, niputetaan iloisesti kaikki vegaanit samanlaiseen lokeroon.
T: Täysin epäeettistä lihatuotetta tänäänkin lounaaksi syövä, mutta vegaaneille ehdottomasti hattua nostava. En kertakaikkiaan ymmärrä, miten se olisi yhtään millään tavalla minulta pois, jos joku muu toimii eettisemmin.
Nyt on kyllä vahvana aistimus, ettet tunne live-elämässä yhtään vegaania, vaan tuo pieksemäsi olkiukko on peräisin netin anonyymeiltä keskustelupalstoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa häiden kutsuvieraat tämä:
Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.
Ei sitä luule häissä saavansa mitä tahansa erikoisuuksia tai mieleistä lukuun ottamatta tietysti allergikoita. Ja se kahvimaito pöytään kasvipohjaisen vaihtoehdon lisäksi, muut olisi voinut saada anteeksi. Money tuntemani vegaanit ovat ymmärtäneet tuon kahvimaidon tärkeyden. AP:lla vain ei ollut mitään hajua, mitä häämenu todellisuudessa on. Vihainen palaute taatusti koski enemmän pientä tarjoilua koska vieraat olettivat häämenua salaatteineen, lämpimine ruokineen, leipäpöytineen ja jälkkäreineen, jos pari kutsui häihin.
Kiinnostaisi tietää miksi lihaani ei saa laittaa kahviin kauramaitoa? Sehän on kuitenkin tunnetusti paljon maukkaampaa kahvissa kuin tavallinen maito. Ei kai lihaani saa mitään vakavia oireita jos kerran ottaa kahvin kauramaidolla? Tai vaikkapa mustana jos kertakaikkiaan haluaa lihaaniraamatun käskyjä noudattaa?
Itse tarjoan aina kahvin kauramaidolla, meillä ei keittiöön tuoda mitään eläinperäistä.
Kahvi kaurajuomalla maistuu pahalta. Maitoahan tuo kauralimasta suodatettu litku ei ole nähnytkään.
Kumman hyvältä näyttää maistuvan minun kaurajuomani silloin, kun oma lehmänmaito on työkavereilta loppunut.
Ne on parantuneet viime vuosien aikana. Esim Valion Oddly Good on ihan ok kahviin (käytän kahvissa myös sokeria).
Enää en kahvimaidon takia hyökkää vegaaneja vastaan, mutta sitä en siedä jos vegaani kuvittelee jotenkin olevansa parempi IHMINEN vegaaniuutensa perusteella. Ja jos ollaan niin ehdottomia että mitään eläinperäistä ei voi käyttää, niin silloin ollaan vaarallisen fundamentaalisuuden ja ristiretkien tiellä.
Lakkasit hyökkäilemästä vegaaneja vastaan maidon vuoksi, kun huomasit että sehän on vegaanin kaurajuoma ihan mukava lisä sen mustan kahvin kanssa, ja säätyy omat rahat kun ei tarvii sitä lehmänmaitoa kaupasta hakea. 😅
Mutta toki vegaani on silti hyvin, hyvin huono ihminen, vaikka sallitkin hänen tarjota sinulle kahvimaidot - tosin tietämättään, kun sitä kaurajuomaa aina salaa kahviisi lorotat.
Nyt tuli nälkä, alkoi tehdä mieli mureaa, tirisevää, punaista pihviä. Illalla grilli tulille ja lehmä lauteille lämmittelemään!
Asiasta sen verran että jos häissä on tarjolla vegeruokaa, näykin sen verran että selviän mäkkärin kautta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se että kun olen ollut vegaani 30 vuotta niin 11 000 eläintä on minun ansiostani säästynyt teurastukselta/riskaukselta/riistolta.
Ai että on ihanaa elää eettisesti! Hyvä omatunto! Parasta herkutella ihanalla kasvisruoalla tietäen että eläimet eivät ole joutuneet kärsimään!
Sinä sen sijaan tapatat ja laitat kärsimään päälle 300 eläintä vuodessa! Huh huh! Varmaan tuntuu kamalalta elää tuota elämää ja mutustaa lihaa naamaansa! Onneks mä en ole sä!
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli nälkä, alkoi tehdä mieli mureaa, tirisevää, punaista pihviä. Illalla grilli tulille ja lehmä lauteille lämmittelemään!
Asiasta sen verran että jos häissä on tarjolla vegeruokaa, näykin sen verran että selviän mäkkärin kautta kotiin.
Minullakin nälkä, tekee mieli ihanaa mausteikasta kasviswokkia! Hyvän mielen ruokaa! Eläimet eivät kärsi!
Aika psykopaattiselta tuntuisi nauttia ruoasta jonka eteen tietäisin eläimen kärsineen...alkaisin miettiä mikähän osa aivoissani on huonokuntoinen, ehkä vioittunutkin. Psykopaateilla on usein lapsuudessa osunut päähän joku isku.
En kyllä usko, että aloitus on aito, tai voihan se vegeruoan pehmentämillä aivoilla ollakin...
Kutsuisin ap:n omiin juhliini. Alkudrinkiksi lihalientä.
Alkuruoaksi broilerinmaksaa. Juomaksi lihalientä.
Pääruoaksi kokonainen kalkkuna, ja juomaksi lihalientä.
Jälkiruoaksi hanhenmaksatartelette, ja lihalientä.
Kahvi, johon runsaasti rasvaista kermaa.
Eikös olisikin kivaa?
= typerää tuputtaa omaa ideologiaansa juhlapäivänä. Silloin pitää ottaa kaikki ruokavaliot huomioon, niin että jokaiselle löytyy sopivaa syötävää.
Vierailija kirjoitti:
No juuri näin. Sen kun tiristelee ihan mielin määrin lehmiä kotonaan ja menee juhlista kotiin mäkkärisatsit kainalossa. Se on ihan oma valinta. Mutta toisten juhlissa pitää päänsä kohteliaasti kiinni, joko näykkien tai näykkimättä.
Eläinten henkien lisäksi vegaani säästää lihaaniin verrattuna
vettä 1 500 000 litraa
metsää 3.3 neliötä
viljaa 7500 kg
CO2 3300 kg
Ajatella että yksi lihaani kuluttaa lihan mässyttämisellään vuodessa puolitoista miljoonaa litraa vettä! Huh! Ja viljaa tuhansia kiloja! Nuohan voisi antaa nälästä kärsiville ihmisille, mutta ei, lihaanin on tärkeämpää saada makkaransa syötyä! Itsekästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä vahvana aistimus, ettet tunne live-elämässä yhtään vegaania, vaan tuo pieksemäsi olkiukko on peräisin netin anonyymeiltä keskustelupalstoilta.
Mikä vielä pahempaa, jos nyt ylipäänsä ihmisiä tuntee, tuntee hyvin todennäköisesti jonkun vegaaninkin, muttei vain tiedä sitä. Pahaa aavistamatta erehtyy vielä pitämään ihan mukavana ihmisenä. Omg.
Minäkin olen nauranut sketseille, joissa kerrotaan vegaanien kertovan vegaaniudestaan ennen kuin kertovat nimensä. Samalla tietysti ymmärtäen niiden olevan ihan yhtä totta kuin blondi- tai laihialaisvitsitkin.
Kiillota nyt vielä lisää kruunuasi, sinne taisi jäädä vielä tahra. Kai tajuat, että kumpikaan, ei sinun eikä työkaverisi ruokavalio ole yleistettävissä keskivertovegaanin tai -sekasyöjän ruokavalioksi. Aika paljon näkee sekasyöjienkin lautasella kaukaa tuotua, kidutettua lihaa tai sellaista, jolle on ainakin syötetty sitä kaukaa rahdattua soijaa. Usein tämä liha on vielä eineksen muodossa, jossa ei niitä vihanneksia löydy nimeksikään tai häivähdystäkään mistään terveellisyydestä.
Voi myös muistaa, että ruoan kuljetusvaikutukset ovat ihan tutkitusti hyvin pieni osa hiilijalanjälkeä, varsinkin mitä tulee vaikka kuivapapuihin, jotka eivät vaadi kylmäsäilytystä. Joka tapauksessa tuollaiset selitykset ovat aina yhtä naiiveja: joku ihminen internetissä on tavannut yhden vegaanin, joka edustaa hänelle sitten niitä kaikkia. Ja tuntee itsensä niin erinomaiseksi, kun syö kotimaista porkkanaa ja punajuurta - voin nyt paljastaa, että vegaanit syö noita ihan samoja juureksia kuin sinäkin. Ja suurin osa sekasyöjistä syö riisiä, samoin kuin esimerkiksi banaania tai muita hedelmiä. Nekin katsos tuodaan kaukaa. Ihan turhaa tuoda tuollaista vastakkainasettelua, kun vegaanien ja sekasyöjien ruokavaliosta kuitenkin varmaan 70-80 % on ihan samaa settiä, mikäli sekasyöjä syö suunnilleen suositusten mukaan eikä sylje vihanneksia kohti.