Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4521/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin manteli on myrkkyä eikä sovi monenkaan vatsalle.

Toiseksi en ymmärrä tuota miksi omaa ideologiaa täytyy yrittää tuputtaa väkisin muille. Mikä siinä olisi ollut niin vaikeaa laittaa sitä lehmänmaitoa tarjolle ja antaa ihmisten itse päättää.

Kolmanneksi suurin osa kasvijalosteista on epäterveellisiä. Ne on yleensä maustettu rasvaiseksi rypsiöljyllä joka hapettuu verenkierrossa kovettaen verisuonet ja johtaen sydän- ja verisuonisairauksiin. Ymmärrän että niitä halutaan syödä ideologisesta vinkkelistä mutta epäterveellistä se on kuin tupakanpolttaminen. Eikä kenelläkään varmaan tulisi mieleen pakottaa vieraitaan röökiä vetämään.

Parempi vertaus on, jos röökiä vetävä vieras suivaantuu siitä, että joku päättää pitää röökittömät juhlat.

Vierailija
4522/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa häiden kutsuvieraat tämä:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Pitääpä muistaa tämä lihaa syövänä, kun häät pidetään. Kaikki on kutsuttu mukaan juhlimaan avioliittoa, ei ruokaa. Meidän häissä tarjotaan vain lihaa. Vegaanit voi jättää tulematta, jos ei miellytä. Häät ovat minun ja puolison päivä, ei teidän vieraiden.

Kaikin mokomin.

Kakku tulee olemaan suuri yllätys kaikille.

Lihakakku! =D

Söisin.

Samoin! Maistuisi mulle paremmin kuin kermakakku!

Aina kun meillä on juhlat ja vieraat alkavat nurista vegaanisista tarjottavistammen, osoitan kädellä ulos päin ja kerron että siellä juoksentelee jäniksiä ja fasaaneja, ollos hyvä ja kipaisee sieltä hakemassa lihaa. Ei luulisi aidolle lihansyöjälle olevan liian vaikeaa juosta yhtä jänistä kiinni hampaillaan ja raadella ja syödä poskeensa. Ei ole kukaan vielä ottanut onkeensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4523/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden keskustelujen pohjalta voisi melkein päätellä, että eläinkunnan tuotteet voivat aiheuttaa vakavaa riippuvuutta. Yhtä kiukkuinen olisi vain alkoholisti viinattomissa juhlissa.

Vierailija
4524/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän sama juttu kun mun kaaso oli vegaani niin mun polttareiden olisi pitänyt myös olla veget.

Tiesi tasan tarkkaan et mä ja muut vieraat ei tykätä hirveesti mistään kasvisruuasta, mut oli silti nillittänyt miten pitäisi olla sitä ja tätä ja tuota vegeruokaa. Vaikka hänellekin toki oli vaihtoehtoja.

Onneksi yksi kaveri oli pitänyt mun puolia ja kysynyt, että niin mitenkäs tämä sinun ehdotus kuvastaa itse morsiamen toiveita

Vierailija
4525/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Ei sitä luule häissä saavansa mitä tahansa erikoisuuksia tai mieleistä lukuun ottamatta tietysti allergikoita. Ja se kahvimaito pöytään kasvipohjaisen vaihtoehdon lisäksi, muut olisi voinut saada anteeksi. Money tuntemani vegaanit ovat ymmärtäneet tuon kahvimaidon tärkeyden. AP:lla vain ei ollut mitään hajua, mitä häämenu todellisuudessa on. Vihainen palaute taatusti koski enemmän pientä tarjoilua koska vieraat olettivat häämenua salaatteineen, lämpimine ruokineen, leipäpöytineen ja jälkkäreineen, jos pari kutsui häihin.

Kiinnostaisi tietää miksi lihaani ei saa laittaa kahviin kauramaitoa? Sehän on  kuitenkin tunnetusti paljon maukkaampaa kahvissa kuin tavallinen maito. Ei kai lihaani saa mitään vakavia oireita jos kerran ottaa kahvin kauramaidolla? Tai vaikkapa mustana jos kertakaikkiaan haluaa lihaaniraamatun käskyjä noudattaa?

Itse tarjoan aina kahvin  kauramaidolla, meillä ei keittiöön tuoda mitään eläinperäistä.

Vierailija
4526/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeaa että teitte häistänne oman näköiset. Ihan hyvä on ihmisten tutustua terveelliseen ja luontoystävälliseen kasvisruokaan.

Häistä voi tehdä omannäköiset muilla konstein kuin tuputtamatta omaa normaalista poikkeavaa ruokaa juhlaväelle.

Kyllä minä lähden juhlatarjoilussa aina vieraista enkä itsestäni ja mietin, mistä useimmat pitäisivät. Juhlat eivät ole toisenlaisen ruokavalion kokeilupaikka.

Joku lohisoppa ja makaronilaatikko eivät ole kovin juhlavia ruokia, mutta ihan mieluusti söisin niitä häissä tai muissa juhlissa. Ainakin mieluummin kuin sienipiirakkaa. Kohtuullisen hyvää ja vaivatonta. Tuskin hirveästi satelisi kehuja, mutta suurin osa saisi vatsan täyteen.

Ei kai jokaiselle ole tarkoitus tarjota sitä henk koht lempiruokaa, vaan jotain, mikä sopii useimmille. Mitä erikoisempaa yritetään tarjota, sitä useampi on tyytymätön.

Vierailija
4527/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä luule häissä saavansa mitä tahansa erikoisuuksia tai mieleistä lukuun ottamatta tietysti allergikoita. Ja se kahvimaito pöytään kasvipohjaisen vaihtoehdon lisäksi, muut olisi voinut saada anteeksi. Money tuntemani vegaanit ovat ymmärtäneet tuon kahvimaidon tärkeyden. AP:lla vain ei ollut mitään hajua, mitä häämenu todellisuudessa on. Vihainen palaute taatusti koski enemmän pientä tarjoilua koska vieraat olettivat häämenua salaatteineen, lämpimine ruokineen, leipäpöytineen ja jälkkäreineen, jos pari kutsui häihin.

Kiinnostaisi tietää miksi lihaani ei saa laittaa kahviin kauramaitoa? Sehän on  kuitenkin tunnetusti paljon maukkaampaa kahvissa kuin tavallinen maito. Ei kai lihaani saa mitään vakavia oireita jos kerran ottaa kahvin kauramaidolla? Tai vaikkapa mustana jos kertakaikkiaan haluaa lihaaniraamatun käskyjä noudattaa?

Itse tarjoan aina kahvin  kauramaidolla, meillä ei keittiöön tuoda mitään eläinperäistä.

No tuo nyt on makuasia mitä kukin pitää maukkaana. Itse olen sekasyöjä, mutta käytän kahvissa mieluiten kauramaitoa eikä kotona ole koskaan tavallista maitoa. Kylässä voin ottaa lehmänmaitoa, kun se vieläkin on aika usein ainut mitä on tarjolla. Eli talossa talon tavalla tai ilman, puolin ja toisin.

Vierailija
4528/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo nyt on makuasia mitä kukin pitää maukkaana. Itse olen sekasyöjä, mutta käytän kahvissa mieluiten kauramaitoa eikä kotona ole koskaan tavallista maitoa. Kylässä voin ottaa lehmänmaitoa, kun se vieläkin on aika usein ainut mitä on tarjolla. Eli talossa talon tavalla tai ilman, puolin ja toisin.

Käsittääkseni se on joku ideologinen juttu tai päähänpinttymä että ei voi edes kerran ottaa kahvia kauramaidolla, mikähän lienee tässä syynä? Kuitenkin sama ihminen syö aamulla kaurapuuroa hyvillä mielin.

Vegaanit kuitenkin voivat ihan hyvin olla juhlissa tai kutsuilla mustan kahvin kera ilman että alkaa hirveä raivoaminen.

Vierailija
4529/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa allergioista jankkaamista. Sieniä, tomaattia, mantelia, pähkinää on ei-vegaanisissakin ruoissa, ei vegaaniruoka ole mitenkään sen yleisemmin allergista kuin sekaaniruoka. Tietysti allergiat pitää huomioida erikseen, ihan sama millaista ruokaa tarjotaan.

Minusta häät ovat ensisijaisesti hääparin juhla. Hääpari haluaa kutsua perheen ja ystävät koolle juhlistamaan ja todistamaan heidän liittoaan, ja järjestävät vieraille juhlat, kukin hääpari omalla tyylillään. Mielestäni vierailla ei ole kamalasti oikeutta vaatia. Miksi vegaanit tilaisivat omiin häihinsä ruokia joita he ja muut vegaaniset vieraat eivät lähtökohtaisesti aio syödä? Vegaaniset tarjoilut sopivat tuollaisissa häissä kaikille (allergiat huomioituna). Kukaan ei kuole jos yhden aterian verran ei syö eläinperäisiä tuotteita tai kerran joutuu juomaan mustaa kahvia jos mantelimaito ei maistu.

Mutta noissa häissä ei ollut edes sitä vegaania ruokaa. Ei ollut mitä syödä.

Aika monenlaistahan tuossa luettelossa oli. Itse en juuri useampaa sorttia jaksaisikaan, mutta taidan edustaa (normaalipainoista) vähemmistöä?

Sama. Meidän häissä tarjolla oli oman kasvimaan herkkuja itse poimittuina. Norjasta asti tulleet vieraat kaatuivat kasvimaalle ja jouduttiin tilaamaan ambulanssi. Kaikennäköistä dramatiikkaa ne halusivat vaikka ensihoitajat kyllä mumisivat tekevänsä meistä huoli ilmoituksen.

Normaalipainoinen ihminen pysyy ilman ruokaa hengissä pari kuukautta, jos hän saa riittävästi vettä, vitamiineja ja mineraaleja. Mikäli vain vettä on riittävästi, elinaika jää lyhyemmäksi. Jos ei saa nestettäkään, kuolema saapuu muutamassa päivässä.

Mikä sairaus vieraitanne vaivasi, kun noin tuupertuivat? Ja olivatko he teidän huollettavianne, alaikäisiä lapsia kenties, kun huoli-ilmoitus kerran otettiin esille? Miksi he asuvat Norjassa, ja miksei heillä ollut mukana aikuista saattajaa, joka olisi huolehtinut matkan aikana ainakin nesteytyksestä?

Vierailija
4530/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä muistaa tämä lihaa syövänä, kun häät pidetään. Kaikki on kutsuttu mukaan juhlimaan avioliittoa, ei ruokaa. Meidän häissä tarjotaan vain lihaa. Vegaanit voi jättää tulematta, jos ei miellytä. Häät ovat minun ja puolison päivä, ei teidän vieraiden.

Kaikin mokomin.

Kakku tulee olemaan suuri yllätys kaikille.

Lihakakku! =D

Söisin.

Samoin! Maistuisi mulle paremmin kuin kermakakku!

Tuollaisesta en ole koskaan ennen kuullutkaan. Kakkukerroksina porsaan fileitä, väleissä aladobia ja kuorrutuksena ihraa?

(Jaiks, karnivoreille varmaan maistuis, mutta minä kyllä ottaisin mieluummin sitä kermakakkua vaikka sekasyöjä olenkin.)

Vierailija
4531/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni se on joku ideologinen juttu tai päähänpinttymä että ei voi edes kerran ottaa kahvia kauramaidolla, mikähän lienee tässä syynä? Kuitenkin sama ihminen syö aamulla kaurapuuroa hyvillä mielin.

Vegaanit kuitenkin voivat ihan hyvin olla juhlissa tai kutsuilla mustan kahvin kera ilman että alkaa hirveä raivoaminen.

No juu tuollainen periaatteellinen kiukuttelu on ihan vain uhmaikäisen käytöstä. Vegaanit ovat ihan varmasti normaalisti siellä vähempiosaisten puolella, mitä tarjoiluihin tulee. Ja useimmiten ovat asiasta hiljaa, vaikka kaikki ovatkin kuulleet tarinoita itsekkäistä ja ylimielisistä vegaaneista, jotka paitsi vaativat erityiskohtelua, myös tuputtavat ideologiaansa kaikelle kansalle.

En tiedä onko vegaaneissa sama ilmiö kuin transihmisiin liittyvissä stereotypioissa. Kun on nähnyt somessa tai julkisuudessa jonkun, luulee nähneensä kaikki. Vaikka tosiasiassa olisi elämässään tavannut useitakin tunnistamatta heitä ollenkaan.

Vierailija
4532/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maitoallergikkona käytän kaurajuomaa kahvissa. Arvatkaa vaan, säilyykö se duunipaikan jääkaapissa? No ei. Kummasti muille maistuu erittäin hyvin sekin parjattu kasvispohjainen, kun oma lehmänmaito on lopussa. Ja tavattoman usein se onkin lopussa - miksi ostaa itse, kun voi juoda työkaverin kaurajuomat?

Vierailija
4533/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeaa että teitte häistänne oman näköiset. Ihan hyvä on ihmisten tutustua terveelliseen ja luontoystävälliseen kasvisruokaan.

Häistä voi tehdä omannäköiset muilla konstein kuin tuputtamatta omaa normaalista poikkeavaa ruokaa juhlaväelle.

Kyllä minä lähden juhlatarjoilussa aina vieraista enkä itsestäni ja mietin, mistä useimmat pitäisivät. Juhlat eivät ole toisenlaisen ruokavalion kokeilupaikka.

Joku lohisoppa ja makaronilaatikko eivät ole kovin juhlavia ruokia, mutta ihan mieluusti söisin niitä häissä tai muissa juhlissa. Ainakin mieluummin kuin sienipiirakkaa. Kohtuullisen hyvää ja vaivatonta. Tuskin hirveästi satelisi kehuja, mutta suurin osa saisi vatsan täyteen.

Ei kai jokaiselle ole tarkoitus tarjota sitä henk koht lempiruokaa, vaan jotain, mikä sopii useimmille. Mitä erikoisempaa yritetään tarjota, sitä useampi on tyytymätön.

Aika paljon täällä porukkaa, jolle ei maistuis kantarellipiirakka. Kummallista, kun se meidän juhlissa on aina ollut takuuvarma hitttituote. Kinkkupiirakka jää mennen tullen toiseksi.

Vierailija
4534/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun meillä on juhlat ja vieraat alkavat nurista vegaanisista tarjottavistammen, osoitan kädellä ulos päin ja kerron että siellä juoksentelee jäniksiä ja fasaaneja, ollos hyvä ja kipaisee sieltä hakemassa lihaa. Ei luulisi aidolle lihansyöjälle olevan liian vaikeaa juosta yhtä jänistä kiinni hampaillaan ja raadella ja syödä poskeensa. Ei ole kukaan vielä ottanut onkeensa.

Kuulostat sellaiselta ilopilleriltä, että teillä on varmasti juhlia usein, ja vieraita tulee kaukaa. :-)

Vierailija
4535/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo alkuperäiset tarjottavat olivat aika ankeat, vähän kun menisi päiväkahville jonkun luokse, ei juhliin.

Mutta sitä en tajua, että miksi niin monen mielestä ruoassa on pakko olla lihaa tai kalaa? Itse en hämmästyisi yhtään, jos menisin häihin ja siellä olisi kasvisruokatarjoilu. Varsinkaan silloin, jos hääpari on vegaaneja. 

Ehkä meidän sekasyöjäperhe on sitten omituinen, mutta ei me lihaa joka ruokailussa syödä, meillä on aina välillä kasvisruokia.

Sitäkään en tajua, kun jotkut kommentoivat, että vegaanivieraalle voi sitten tarjota pelkkää lihaa. Eihän tuo nyt ole sama asia. Noita vegaaniruokia ap:n häissä saattoivat syödä kaikki, joten olihan siinä vieraiden ruokavaliota ajateltu. 

Tiedoksi sinulle: vegaanit eivät lihan ja kalan lisäksi syö myöskään kananmunia, juustoja, kermaa, rahkaa, jäätelöä ym. maitotuotteita. Meilläkin on aina välillä kasvisruokia, jotka eivät sisällä lihaa tai kalaa, mutta niissä on silti kananmunaa tai maitotuotteita.

Vegaaneilla ruokavalio on huomattavasti tarkempi kuin kasvissyöjillä, jopa suurinta osaa karkeista ei saa syödä koska niissä on liivatetta.

Sen takia kasvissyöjät ovat edelleen tervetulleita kotiini. Kasvissyöjän ruokavaliosta löytyy sellaista, mitä sekasyöjäkin vielä syö; juustot, kananmunat, maito, kerma, rahka, voi, jogurtit ja jäätelöt. Helpompi se on tehdä feta-pinaattipiirakkaa, riisipiirakoille munavoita tai tomaattikeittoa, jota tarjoilla raejuuston tai fetan kanssa, joka kelpaa sille kasvissyöjälle taatusti ja miksei sekasyöjällekin.

Vierailija
4536/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mies että minä olemme lihansyöjiä, jolloin tietenkin lihan ja eläinperäisten ruokien tarjoaminen tuntui meille luontevalta. Ajattelimme että vegaanit ja kasvissyöjät ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.

Ottaisiko ap?

Vierailija
4537/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin pistät itkupotkuraivarit päälle, kun sulle ei ole juhlissa tehty jotain instagramvegepöperöä. Ehkä purkillinen suolakurkkuja ajaisi saman asian?

Vierailija
4538/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegehäät pitäisi järjestää iltapäivällä siten, että vieraat saavat syödä vatsansa täyteen edes kerran päivässä. 

Vierailija
4539/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää miksi vegaani ei saa laittaa kahviin maitoa? Sehän on kuitenkin tunnetusti paljon maukkaampaa kahvissa kuin kauramaito. Ei kai vegaani saa mitään vakavia oireita jos kerran ottaa kahvin maidolla? Tai vaikkapa mustana jos kertakaikkiaan haluaa vegaaniraamatun käskyjä noudattaa?

Itse tarjoan aina kahvin maidolla, meillä ei keittiöön tuoda mitään kasviperäistä.

Vierailija
4540/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Samoin grillijuhlissa olen osoittanut nurmikkoa, jos ei grilliliha tai makkara kelpaa.