Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta en silti ymmärrä, mikä kamalaa esimerkiksi nyhtökaurassa on. Kauraleipää ja kaurapuuroa saa syödä, mutta kauraa ei saa laittaa vaikka makaronilaatikkoonsa ilman että se nostattaa joissakin hirveää raivoa. Se nyhtökauravalmiste sisältää kauraa, herneproteiinia, papuja ja rypsioljyä. Onhan se toki tehtaassa valmistettu valmiste, eikä mikään suoraan pellolta kerättävä, mutta mitä sitten. Syödäänhän sitä kaikkea kyseenalaista lihapitoistakin einestä, niin mikä terveellisessä nyhtökaurassa sitten oikein on, en tajua. Itse ostan sitä aina joskus, teinien toiveesta, ja muutamaan ruokaan se tuntuu itselle ihan sopivan.
Johan se rypsiöljy kertoo sen, että se on kelpaamaton ihmisen ravinnoksi.
Oivariini on Suomen suosituin levite. Siinä on rypsiöljyä.
Tääkin sai alapeukkuja. Sekasyöjät pahoittaa mielensä kun hekin syö rypsiöljyä voin kanssa 😂
Olen eri, mutta en nyt ihan ymmärrä mistä se rypsiöljy ilmestyy suuhuni kun käytän ihan vain pelkkää voita, en rasvaseoksia. Tiedän mitä ruokani sisältää ja ei sisällä, joten eipä ole mitään tarvetta pahoittaa mieltäni.
Tietenkin on myös ihmisiä jotka syö tietoisesti epäterveellisesti, riippumatta siitä käyttääkö eläinperäisiä tuotteita vai ei. Ja sitten on ihmisiä jotka luulee syövänsä terveellisesti noudattamalla virallisia suosituksia. Joka tapauksessa Oivariinikin on parempi vaihtoehto kuin rypsiöljyn lisäksi palmuöljyä ja muita turhia lisäaineita sisältävät kasvirasvalevitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisyöjät ottavat aina kohteliaasti kasvissyöjät huomioon ruokatarjoiluissaan, miksi kasvissyöjille on niin mahdotonta huomioida lihaa syövät vieraansa? Koko vihreä aate on kuin jokin kultti joka ei siedä mitään poikkeavaa! Ahdasmielustä ja suvaitsematonta koko touhu.
Myötätunnotomat isottelijat kun joutuisivat kerran vieraaksi toisen kulttuurin häihin, joissa tarjoillaan koiraa, kissaa ja pikkulintuja, niin ääni muuttuisi kellossa nopeasti. Kyseessähän on oikeasti uhatuksi tulemisen tunne, että joku vie minulta oikeuden pihviini, eikä loppujen lopuksi siitä, miltä ruoka maistuu. "Jos se on vegaanista, niin sen täytyy olla pahaa." Paisti jos kyseessä on kalja. Silloin ei ole mitään ongelmaa käyttää vegaanista tuotetta. Erikoista, että samat vanhemmat opettavat lapsilleen, ettei ruoasta saa sanoa hyi, mutta itse kuitenkin taantuvat lapsiaan huonommalle tasolle. Kyky ajatella omia asenteitaan analyyttisesti puuttuu monelta.
Ei keinotekoinen ruoka ole millään tavalla hyvää. Vegaanit käyttää korvikkeita aidon ruuan sijaan. Eikä kyse ole vain mausta.
Mitäköhän nämä feikkilihojen ja -juustojen kehittäjät ajattelevat saunailloissaan? Varmaan naureskelevat, kuinka hölmöjä kuluttajat ovat, jotka söisivät varmaan pas kaa kin, jos sitä mainostettaisiin terveellisenä.
Jokainen syököön mitä haluaa. Onko ruuasta tullut joku uskonto, jossa toisin ajattelevat ovat ” syntisiä”? Ja jokainen voinee joustaa omasta ruokavaliostaan toiseen suuntaan väliaikaisesti, ellei ole allergia tai sairaus.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta en silti ymmärrä, mikä kamalaa esimerkiksi nyhtökaurassa on.
Itse olen sekasyöjä ja koetin nyhtökauraa täysin avoimin mielin. Ongelma siinä oli kuitenkin se, että se ei itsessään maistunut miltään. Ei yhtään miltään. Vaatisi taitoa ja viitseliäisyyttä saada siihen makua. Eläinperäisessä jauhelihassa, olipa se mistä eläimestä tahansa, on kuitenkin jonkinlainen maku itsessään ja jos haluaa makua lisää niin suola ja/tai pippuri riittävät. Esimerkiksi jos tekee pastaa jauhelihan kanssa niin pasta itsessään harvoin maistuu juuri miltään mutta jauheliha tuo maun ruokaan. Nyhtökaura + pasta yhdistelmässä ei kummasakaan ole oikein mitään makuja, joten ruokaa pitää tuunata aivan liikaa mausteilla, jotta siihen saa makua. Itselläni ei ole siihen viitseliäisyyttä.
Kokeilin joskus elää vegaaniruualla. Ainainen nälkä vaivasi. Nyt syön lihaa monipuolisesti. Olo on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi miten terveen näköistä porukkaa. Juu, ei ole. Näkee jo kaukaa kuka on vegaani. Näyttää myös ikäistään vanhemmalta. On myös hitaita kun on vaikuttanut hermostoon.
Katsokaa YouTubesta Ellen Fisheriä, jolla on ihan kuplat silmien alla. Lapsistakin näkee silmäpussit.
En ole ikinä maistanut oikeasti herkullista vegaanista täytekakkua, en hää- tahi muutakaan kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta ottaa muutkin kuin vegaanit huomioon jos juhlat järjestää. Ottavathan muutkin samalla tavalla nykyään huomioon erikoisruokavaliot.
Mainitsiko aloittaja, että paikalla olijoilla oli muita erikoisruokavalioita?
Jos ei, niin vegaaniruokaahan pystyvät syömään kaikki. Olen itse sekasyöjä, eikä yhtään haittaa jos ruoka on välillä vegaanista. Kokkaan toisinaan vegaanista ruokaa itsekin. Enkä tosiaan oleta, että jokaisessa ruokatarjoilussa on tarjolla kaikkea mitä pystyn syömään, sehän olisi mahdotonta.
Joo, vegaaniruokaa varmasti "pystyy" jokainen syömään. Useimmat eivät vain halua syödä korvikeruokaa. Jo ihan terveydenkin vuoksi.
Mielenkiintoinen tuo käsite korvikeruuasta, kun tänäkin päivänä iso osa maailman ihmisistä syö vegaanisesti käyttäen luonnollisia raaka-aineita ilman mitään ruokateollisuuden panostusta. Voit kasvattaa oman ruokasi ja syödä vegaanisesti. Miten tämä muka olisi korvikeruokailua?
Sallikaa mun nauraa. Miksi vegaanit vain valehtelevat? Pääosin hiilaripitoista ruokaa se vegaaninen ruoka on ja linssipadatkin näkyy harvassa. Suurimmalta osin syövät korvikeruokia, joita niin hehkutetaan. Ja ollaan olevinaan niin ravintotietoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta nyt kun olen saanut seurata vegaanin elämää läheltä niin yhden asian olen pistänyt merkille:suvaitsemattomuuden. Minä sekasyöjänä varmistan, että hänellekin on sopivaa ruokaa mutta hän vegaanin ajattelee, että kyllä muutkin tätä minin ruokaa voi syödä. Eli hän ei näe vaivaa muiden eteen, mutta vaatii että hänen eteen pitää nähdä, vaikka ei hänkään ole allerginen juustoille ja lihalle.
En ole vegaani, mutta olen kasvissyöjä. Itse en ole tullut koskaan ajatelleeksi, että olisin suvaitsematon, jos tarjoan kasvisruokaa, kun tiedän, että se sekasyöjäkin syö välillä muutenkin kasvisruokaa. Ajattelen myös niin, että se liha on sekasyöjänkin ruokavaliossa vain pieni osa. Jos tarjoaa ruokaa, ei sillä yhdellä ruokailukerralla välttämättä ole tarjolla kaikkea muutakaan, mitä olisi terveellisesti hyvä syödä. Jos pyöräyttää lihapullat, ei välttämättä ole tarjolla kalaa tai ruisleipää, ja nekin ovat osa sekasyöjän ruokavaliota. Miksei siitä yhdellä ruokailukerralla voisi puuttua se lihakin, jos ruoka muuten on herkullista?
Sinua ei haittaa, jos sekasyöjä tarjoaa sinulle liha-/kana-/kalaruokaa, kun joka ruokailulla ei ole kaikkea tarjolla. Ja juuri silloin ei satu olemaan kasvisruokapäivä, etkä kuole lihan/kalan/kanan syömiseen
Kasvissyöjä ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksiakin. Miten esimerkkisi liittyy tähän?
On kyllä vaikea käsittää tätä keskustelua: ihanko todella on olemassa ihmisiä, joiden on ehdottomasti saatava lihaa/kalaa/kanaa jokaisella ruokailukerralla, vai onko tämä vänkääminen ihan vain pahantahtoisuutta? En tunnista tuollaista ajattelutapaa omasta elinpiiristäni. Itse olen kasvissyöjä, eikä tarjoamani ruoka ole koskaan ollut mikään ongelma tuntemilleni sekasyöjillekään.
Sekasyöjä ei ihan mitä tahansa syö. Kasviksia voi kyllä sellaisenaan, mutta ei todellakaan mitään keinotekoisia ruokia, joilla koitetaan matkia munavoita tai lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta ottaa muutkin kuin vegaanit huomioon jos juhlat järjestää. Ottavathan muutkin samalla tavalla nykyään huomioon erikoisruokavaliot.
Sehän tässä on hauskaa, että voin tarjota ruokaa joka sopii kaikille. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Tuleeko ongelma, jos kuulet ruuan olevan vegaanista tai sopivan kasvissyöjälle tai jotain muuta ruokavaliota noudattavalle? Se että ruoka sopii ruokavalion x noudattajalle ei tarkoita sen olevan ei-sopivaa kaikille muille.
Vegaaniruoka ei todella sovi kaikille. Useimmat haluavat kuitenkin syödä oikeaa ruokaa, ei vegaanien keinoruokaa.
Veganiruuan voi tehdä, että se sopii kaikille. Yleistät oman oletuksesi pohjalta vegaaniruuan tarkoittavan jotain, mitä se ei oikeasti tarkoita. Vegaaninen tarkoittaa, että ruuassa ei ole eläinperäisiä raaka-aineita. Tällä rajauksella voi tehdä hyvää tai pahaa ruokaa moninaisista raaka-aineista. Yhtään einestä ruuassa ei tarvitse käyttää.
Anna esimerkkejä sopivasta vegaaniruuasta, jossa ei ole pähkinöitä, manteleita, soijaa ja palkokasveja. Ja mikä tärkeintä, ei teollisia juuston- ja kermankorvikkeita, joissa on vieraan kuuloisia lisäaineita.
En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta kukkakaalikorma perunoiden tai riisin kanssa on tosi hyvää. Samoin ratatouille. Myös vegaaninen lasagne on hyvää. Sen voi tehdä esim. kauramaidosta. Kauramaidossa ei ole vieraan kuuloisia lisäaineita, siinä on yleensä vain kauraa, vettä, suolaa, rapsiöljyä ja lisättyjä vitamiineja.
Meillä oli eilen ruokana "kasvisbolognesea", eli tomaattimurskapohjaista kastiketta, jossa oli raastettuna porkkanaa, punajuurta ja lanttua. Mausteena myös valkosipulia perusmausteiden ohella. Oikein hyvää oli spagetin kanssa.
Huomenna voisin tehdä kasviswokkia, johon laitan peruskasvisten lisäksi sieniä (suppilovahverot sopivat erinomaisesti hapanimelän kastikkeen kanssa). Itse tykkään lisätä pähkinöitä, mutta ne voi jättää pois. Lisäkkeenä nuudeleita.
Yksi lapsista on allerginen kauralle, eli meillä ei syödä kaurapuuroakaan. Lisäksi olen itse allerginen muutamalle perusasialle, joten nuo kaupoista saatavilla olevat nyhtökaurat, härkikset sun muut jäävät kauppaan. Hernis ja ihan perussoijasuikaleet/soijarouhe onneksi sopivat kaikille!
Mutta valitettavasti usein vegaaninen tai kasvisruoka eivät käy allergioiden takia minulle, mutta samat ainekset on yleensä sitten liharuuissakin, joten juhlissa olen varautunut siihen, että jään nälkäiseksi, jos jälkiruokapöytä ei ole poikkeuksellisen runsas.
Meidän perhe on aivan painajainen juhlien järjestäjälle, jos haluaisi tehdä kaikille maistuvaa yhtä ruokaa... Helpoimpia ovat ne tilaisuudet, joissa on RUNSAS perinteinen seisova pöytä (myös sitä lihatonta makaroonilaatikkoa!), koska sieltä pystyy valikoimaan yleensä jotain, vaikka keitettyjä perunoita ja leipää.
Rajoittakaa lapsen mahdollisuuksia valita tulevaisuudessa miten ja mitä syö ja mahdollisesti voi tulla lisää allergioita. Eräskin vegaaniperheen lapsi allerginen monille palkokasveille ja hedelmille ja aika suppea vegaaninen ruokavalio lapsella. Ja jos koittaa isona siirtyä eläinperäiseen ravintoon, niin voi olla aika mahdotonta, sillä joillakin vatsa ei kestä pientäkään määrää eläinperäistä, jos ei ole koskaan sitä syönyt. Sen varmaan vegaanit tajuaa itsekin, että miltä tuntuu jos 15 vuotta vegaanina ja vahingossa syökin nokareen voita tai pienen palan lihaa, niin vatsa ei tykkää. Moni vegaaneista on kuitenkin lihaa syönyt aiemmin ongelmitta, kun taas lapsella ei ole mahdollisuutta tehdä aikuisena toisenlaista päätöstä kun taas sekasyöjä voi alkaa vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.... Eikä sekään aina riitä, että he saavat oman ruokansa, vaan pitää tehdä kunnon käännytystyö kouluihin ja päiväkoteihin. Ei kelpaa, että tasapuolisesti olisi tarjolla kasvis- sekä liha-/kalavaihtoehto.
Juurikin tämä.
Kouluissa on täysvegepäivää monta kertaa viikossa, ja silloin on ruokaan tottuneet nälässä koko päivän.
Vegeä on tarjolla joka päivä, mutta on siis päivät milloin pakotetaan kaikki syömään vegee...arvaa onko toisin päin ollut kertaakaan, eli vege olisi jätetty pois, jotta äidinpikkusalattiaivot saisivat kerrankin jotain ruokaa. No ei ole. Tasa-arvoako?
Muutenkin tuo kaikenlainen vanhempien aivovammojen hoito ei kyllä ole peruskoulun tehtävä. Jos haluaa näännyttää pentusa, niin siitä vaan, mutta miksi pitää naapurin kakaratkin yrittää tappaa nälkään?
Sitten positivinen asia pakkovegestä: Onneksi se kouluvege on sellaista paskaa, että lapsikin tajuaa että se ei ole syötäväksi tarkoitettu, ja osaa tulevaisuudessa välttää Vegeä.
KIITOKSIA PALJON Teille arvon heinänpurijat, ei tarvitse itse opettaa lapsille, että vege on paskaa :D
Nykyvanhemmat sysäävät lähes kaiken koulun vastuulle. Hyvä, jos lapset osaavat vielä pukea itse. Ei tarvitse vielä sitä koulun tehdä. Ja päiväkodin että koulun keittiössä töitä tehneenä sanon sen, että se vegaaninen vaihtoehto ei ole järin ravitseva saati maukas. Nekin kohtaamani vegaaneiksi ilmoitetut lapset olivat todella kalpeita ja silmänaluset mustina. Heräsi aina epäilys että miten vanhemmat hoiti lapsen ruokapuolen kotona.
Palataas asiaan, eli niihin häihin.
Jos kerran saitte kuulla pahaa jälkeenpäin, varmaan se oli pahaa vegaaniruokaa. Tai ainakin ruokana pahaa. Kaikki ihmiset eivät ole märehtijöitä, on vain yksi maha, ei mitään satakertoja, pötsejä tai verkkomahoja.
Kai te edes varoititte kutsussa, ettette aio tarjota edes kunnon ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta en silti ymmärrä, mikä kamalaa esimerkiksi nyhtökaurassa on.
Itse olen sekasyöjä ja koetin nyhtökauraa täysin avoimin mielin. Ongelma siinä oli kuitenkin se, että se ei itsessään maistunut miltään. Ei yhtään miltään. Vaatisi taitoa ja viitseliäisyyttä saada siihen makua. Eläinperäisessä jauhelihassa, olipa se mistä eläimestä tahansa, on kuitenkin jonkinlainen maku itsessään ja jos haluaa makua lisää niin suola ja/tai pippuri riittävät. Esimerkiksi jos tekee pastaa jauhelihan kanssa niin pasta itsessään harvoin maistuu juuri miltään mutta jauheliha tuo maun ruokaan. Nyhtökaura + pasta yhdistelmässä ei kummasakaan ole oikein mitään makuja, joten ruokaa pitää tuunata aivan liikaa mausteilla, jotta siihen saa makua. Itselläni ei ole siihen viitseliäisyyttä.
Onneksi ei tarvitse syödä paikassa, jossa suola ja/tai pippuri riittävät jauhelihan maustamiseksi. Olisi kiva jonkinlaisena kuriositeettina tietää, mistä ihmesuolasta tai ihmepippurista on kyse. Onneksi tuolle "maustajalle" on, ettei hänen tarvitse yrittää syödä maustamaani jauhelihaa. -markettien halpajauheliha on muuten usein niin huonoa, ettei sitä peitä oikein millään maustamisella. Kaikkein etovinta on sika(nauta)jauheliha, hyvin usein siinä on kusimainen karjun löyhkä ja maku. Varmaan vegojauheliha on saman luokan tuote.
Tuohan tarkoittaa sitä, että häistä jäi jotain ihmisten mieleen.
Eikö ne tyypillisimmät "ikimuistoiset" häät ole sellaisia, että muutaman vuoden kuluttua häävieraat eivät muista niistä mitään, tai jos jotain muistavat, eivät muista, kenen häissä se tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
Ainoastaan uskovaiset käännyttävät. Eli vegaanisuus on sinulle uskonto.
Lähettäkää heille Animalian kuvaamaa eläinten olosuhteista niin navetoissa, teurastus-kuljetuksissa kuin teurastamoissakin. Niin järkyttävää materiaalia ihan nyky-suomesta että ihmettelen miten joku voi syödä enää tehotuotettua lihaa tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta en silti ymmärrä, mikä kamalaa esimerkiksi nyhtökaurassa on. Kauraleipää ja kaurapuuroa saa syödä, mutta kauraa ei saa laittaa vaikka makaronilaatikkoonsa ilman että se nostattaa joissakin hirveää raivoa. Se nyhtökauravalmiste sisältää kauraa, herneproteiinia, papuja ja rypsioljyä. Onhan se toki tehtaassa valmistettu valmiste, eikä mikään suoraan pellolta kerättävä, mutta mitä sitten. Syödäänhän sitä kaikkea kyseenalaista lihapitoistakin einestä, niin mikä terveellisessä nyhtökaurassa sitten oikein on, en tajua. Itse ostan sitä aina joskus, teinien toiveesta, ja muutamaan ruokaan se tuntuu itselle ihan sopivan.
Hyvä diagnoosi, nyhtökauraraivo! Kaipa se jonninlainen mielenviiraus on että kun teollinen tuote ei sisällä mitään eläinperäistä niin se on kamala asia. Jos nyhtökaura sisältäisi vaikka laktoosia niin se ei olisi mikään ongelma näille nyhtisraivoajille.
Kaupat täynnänsä kaikenlaista tekoeinestä lihansyöjille, karkkeja, naksuja, juustoja, vanukkaita, soseita, kehgänpohjapitsoja joissa lisäaineita, keinoaineita, soijaa, soijarouhetta. Mutta niin kauan kuin mukana on joku eläinainesosa niin kyllä maistuu lihaanille!
Ihmettelen että miten nämä raivoajat pystyvät syömään esim. ruisleipää, siinähän ei ole mitään eläinperäistä, eivät ole vielä nouseet ruisleipää vastaan. Noh sitä odotellessa.
Mistä proteiinit?? Kaurajuoman voi tehdä itse ilman rypsiä jos pitää sillä naurettavalla litkulla leikkiä. Vegaanit ovat ihan luonnosta vieraantuneita.