Säätöni kertoi näkevänsä viikottain haamun - miten suhtautua?
Vihaan sanaa säätö, mutta taustatiedoksi, hän on ulkomaalainen ja emme siis ole vielä tavanneet "oikeassa elämässä", siksi en pysty kutsumään häntä vielä poikaystävä -nimellä. Olemme molemmat parikymppisiä, ja tunteneet toisemme reilut puoli vuotta, joista muutama kuukausi on ollut vakavempaa seurustelua. Juttelemme skypessä ja facebookissa päivittäin, ja tunnemme toisemme läpikohtaisin, tai ainakin luulin tuntevani.
Nimittäin noin viikko sitten tämä kyseinen jenkkimies paljasti, että kymmenvuotiaasta asti on nähnyt ainakin kerran-pari viikossa naisen, joka tuijottaa häntä. Hän voi ilmestyä ihan missä vain. Ei kuulemma puhu eikä näytä uhkaavalta, ainoastaan tuijottaa. On kuulemma täysin tottunut hänen olemassaoloon, tosin joskus saattaa säikähtää kun hän joskus tulee yllättäen oven takaa. Kuulemma miehen koiratkin reagoivat oudosti samaan aikaan, kun haamu ilmestyy.
Menin tästä tiedosta ihan hämilleni. Mies on muuten täysin normaali, ehkä hieman "tavallista" miestä herkempi (mutta vain hyvällä tavalla, on esim. paljon parempi puhumaan tunteistaan kuin minä, lukee hyvin kehonkieltä ja kasvojeneleitä). Opiskelee yliopistossa sekä käy arkisin töissä. Rikkonainen lapsuus on tosin ollut hänellä (narsistinen äiti), mutta silti tämä koko juttu tuli aivan puskista.
Meidän olisi tarkoitus tavata ensimmäistä kertaa syksyllä, kun molemmilla aikataulut silloin höllää hieman. Mutta pakko myöntää että aloin epäröimään, sillä vaikka itse jollain tasolla uskon sieluihin ja muihin henkimaailman juttuihin, olen lähes varma että tämä on hänen psyykkistä oireiluaan, tai ainakin erittäin vilkkaan mielikuvituksen tuotetta. Vaikka hän puhu asiasta ihan rennosti ja avoimesti, väkisinkin sitä miettii että mitä jos hän alkaa näkemään sen uhkaavaksi tai vielä pahempaa, alkaa puhumaan. Vaikka niin ei ole tapahtunut koskaan, silti kieltämättä alkoi itsellä mielikuvitus laukkaamaan että mitä kaikkea pahaa voi tapahtua minulle, sillä myös itselläni on ollut rikkonainen lapsuus, joten kärsin välillä turvattomasta olosta enkä ole kunnolla seurustellut koskaan ennen. Hän huomasi miten reagoin tähän asiaan ja kertoi katuvansa hieman että kertoi tästä minulle. Olen pohtinut tätä nyt joka päivä, ja toki luotan kyllä häneen täysin, mutta en vain tiedä mitä oikein nyt teen... :(
Kommentit (47)
No mitäs siitä? Näkeehän av-mammatkin usein haamuviivoja.
Ap hei, nyt valoja päälle. Kuulostaa aivan joltain huonon kauhuelokuvan alkuasetelmalta. Älä missään tapauksessa ota suoraan luoksesi miestä, jolla aivan ilmeisesti on harhoja. Skitsofreenikon omaisena voin kertoa, että harhat seuraavat sairastunuttä läpi elämän ja useimmiten he itsekin ymmärtävät niiden olevan harhoja. Jos miesystäväsi ei tunnusta tätä mahdollisuutta, hänellä ei ole asiat hyvin. Psykoosin puhjetessa hän ei ymmärrä kyseessä olevan sellainen, jos nyt pitää naista todellisena. Psykoosi puhkeaa tyypillisesti psyykkisessä rasitustilanteessa, kuten parisuhteen alussa tai lopussa. Anteeksi että sanon näin suoraan, mutta olet vaarassa, jos päästät hänet kotiisi tuntematta häntä ensin IRL. Hänen huono äitisuhteensa lienee aiheuttanut sen, että hahmo on nainen, ja silloin sinä olet tavallaan hahmon kilpailija, jolle "hahmo" eli siis mies itse voi tehdä jotain pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap hei, nyt valoja päälle. Kuulostaa aivan joltain huonon kauhuelokuvan alkuasetelmalta. Älä missään tapauksessa ota suoraan luoksesi miestä, jolla aivan ilmeisesti on harhoja. Skitsofreenikon omaisena voin kertoa, että harhat seuraavat sairastunuttä läpi elämän ja useimmiten he itsekin ymmärtävät niiden olevan harhoja. Jos miesystäväsi ei tunnusta tätä mahdollisuutta, hänellä ei ole asiat hyvin. Psykoosin puhjetessa hän ei ymmärrä kyseessä olevan sellainen, jos nyt pitää naista todellisena. Psykoosi puhkeaa tyypillisesti psyykkisessä rasitustilanteessa, kuten parisuhteen alussa tai lopussa. Anteeksi että sanon näin suoraan, mutta olet vaarassa, jos päästät hänet kotiisi tuntematta häntä ensin IRL. Hänen huono äitisuhteensa lienee aiheuttanut sen, että hahmo on nainen, ja silloin sinä olet tavallaan hahmon kilpailija, jolle "hahmo" eli siis mies itse voi tehdä jotain pahaa.
Vaikka kyse olisikin hallusinaatiosta, se on pysynyt täysin samana reilut 10 vuotta. Kuulemma ennen sitä ei ollut tapahtunut mitään traumaattista ja välit äidin kanssa kiristyivät kunnolla vasta teini-iästä tähän päivään asti. Joten en oikein tiedä. Hieman odotinkin vastauksia puoleen ja toiseen. -ap
Mua pelottaisi eniten ajatus siitä, että tuo haamu saapuisi miehen mukana kotiini. Mutta tätähän ap ei pelkää, koska ei usko hahmon olevan todellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaisi eniten ajatus siitä, että tuo haamu saapuisi miehen mukana kotiini. Mutta tätähän ap ei pelkää, koska ei usko hahmon olevan todellinen.
Kaikella järjellä ajateltuna en usko olevan todellinen, mutta toisaalta olen agnostikko joten mistäs sitä tietää. Koko tilanne on kieltämättä hämmentävä, varmasti enemmän minulle kuin miehelle. -ap
Itse olen nähnyt henkiä ja haamuja 10 vuotiaana
No periaatteessa mullekkin, jos olisin tiennyt tästä ihan alussa kun mulle ei vielä ollut kehittynyt tunteita, läksisin menemään. Nyt tässä vaiheessa se tuntuu epärealistiselta vaihtoehdolta. -ap