Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säätöni kertoi näkevänsä viikottain haamun - miten suhtautua?

Vierailija
08.06.2016 |

Vihaan sanaa säätö, mutta taustatiedoksi, hän on ulkomaalainen ja emme siis ole vielä tavanneet "oikeassa elämässä", siksi en pysty kutsumään häntä vielä poikaystävä -nimellä. Olemme molemmat parikymppisiä, ja tunteneet toisemme reilut puoli vuotta, joista muutama kuukausi on ollut vakavempaa seurustelua. Juttelemme skypessä ja facebookissa päivittäin, ja tunnemme toisemme läpikohtaisin, tai ainakin luulin tuntevani.

Nimittäin noin viikko sitten tämä kyseinen jenkkimies paljasti, että kymmenvuotiaasta asti on nähnyt ainakin kerran-pari viikossa naisen, joka tuijottaa häntä. Hän voi ilmestyä ihan missä vain. Ei kuulemma puhu eikä näytä uhkaavalta, ainoastaan tuijottaa. On kuulemma täysin tottunut hänen olemassaoloon, tosin joskus saattaa säikähtää kun hän joskus tulee yllättäen oven takaa. Kuulemma miehen koiratkin reagoivat oudosti samaan aikaan, kun haamu ilmestyy.

Menin tästä tiedosta ihan hämilleni. Mies on muuten täysin normaali, ehkä hieman "tavallista" miestä herkempi (mutta vain hyvällä tavalla, on esim. paljon parempi puhumaan tunteistaan kuin minä, lukee hyvin kehonkieltä ja kasvojeneleitä). Opiskelee yliopistossa sekä käy arkisin töissä. Rikkonainen lapsuus on tosin ollut hänellä (narsistinen äiti), mutta silti tämä koko juttu tuli aivan puskista.

Meidän olisi tarkoitus tavata ensimmäistä kertaa syksyllä, kun molemmilla aikataulut silloin höllää hieman. Mutta pakko myöntää että aloin epäröimään, sillä vaikka itse jollain tasolla uskon sieluihin ja muihin henkimaailman juttuihin, olen lähes varma että tämä on hänen psyykkistä oireiluaan, tai ainakin erittäin vilkkaan mielikuvituksen tuotetta. Vaikka hän puhu asiasta ihan rennosti ja avoimesti, väkisinkin sitä miettii että mitä jos hän alkaa näkemään sen uhkaavaksi tai vielä pahempaa, alkaa puhumaan. Vaikka niin ei ole tapahtunut koskaan, silti kieltämättä alkoi itsellä mielikuvitus laukkaamaan että mitä kaikkea pahaa voi tapahtua minulle, sillä myös itselläni on ollut rikkonainen lapsuus, joten kärsin välillä turvattomasta olosta enkä ole kunnolla seurustellut koskaan ennen. Hän huomasi miten reagoin tähän asiaan ja kertoi katuvansa hieman että kertoi tästä minulle. Olen pohtinut tätä nyt joka päivä, ja toki luotan kyllä häneen täysin, mutta en vain tiedä mitä oikein nyt teen... :(

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokihan voi olla kyse jostain mielenterveysongelmista, mutta jotkut ihmiset ihan oikeasti näkevät ja kokevat yliluonnollisia asioita. Onhan se ehkä pelottavaa, mutta ei sen perusteella kannata ihmisiä lokeroida.

En haluaisikaan lokeroida. Koko aihe on vain itselleni täysin vieras, joten siksi epäröin suhtautumistani. :/ -ap

Tarvitseeko sinun jotenkin nimenomaisesti suhtautua mitenkään? Minä näen henkiä, vaikken todellakaan haluaisi, enkä anna koko jutun vaikuttaa mun elämään.

Vierailija
22/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli teininä tuttava joka näki aivan outoja hallusinaatioita keskellä kirkasta päivää, tyyliin koulumatkalla jostain ojasta saattoi hypätä silmien eteen violetti norsu. Kuulemma saattoi johtua jostain traumasta tms. sai jonkun lääkityksen mikä lopetti hallusinaatiot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten säätösi itse suhtautuu kokemuksiinsa. On ymmärrettävää, jos hän pitää aihetta mielenkiintoisena, kunhan vaan pysyy tässä elävässä elämässä kiinni: on yhä terveellä tavalla kiinnostunut mm. opiskelusta, työnteosta, harrastuksistaan jne. Ja vaikka uskoisikin henkimaailmaan, niin ymmärtää silti järjellä, että on olemassa mahdollisuus, että kyse on hallusinaatiosta. 

Jos hän alkaa tuon innoittamana julistaa haamujen ilosanomaa, hössöttää reikihoidoista, kaksoisliekeistä, indigo-/kristalli-ihmisistä, enkeliterapiasta ym., ja elämä alkaa pyöriä pelkkien kummitusten ja henkien ympärillä, kyse on mitä luultavimmin joko a) skitsofreniasta tai b) alhaisen älykkyysosamäärän ja huomionhakuisuuden yhdistelmästä. Tunnen ihmisiä, jotka ovat aivan normaaleja, mutta jotka ovat luottamuksella kertoneet nähneensä joskus aaveen. Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat yliluonnollisen kokemuksen jälkeen täysin pimahtaneet ja tulleet työkyvyttömiksi ja etenkin -haluttomiksi, koska elämä pyörii pelkkien henkien ja muiden hörhökavereiden ympärillä, eikä millään muulla ole väliä. En nyt ota kantaa siihen, kertooko haamujen näkeminen mielen sairastumisesta vai ei, mutta vielä enemmän henkisestä tilasta paljastaa, kestääkö psyyke yliluonnollisen kokemuksen / yliluonnollisen hallusinaation, kumpi nyt kyseessä ikinä onkaan. 

Vierailija
24/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä tyttö mene tapaamaan jotain random jenkkimiestä, johon olet tutustunut netissä. Ihan sama näkeekö mies menninkäisiä vai ei.

Vierailija
25/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaverini näki nuoresta asti henkiä/demoneita/kummituksia/otuksia aina välillä, syynä skitsofrenia. Äidillään oli myös skitsofrenia. Kaverini kanssa yritin jatkaa kaveruutta, mutta se kävi liian raskaaksi, sillä hän ei hakenut apua ja vaiva paheni pikkuhiljaa. Olisin ap:nä tosi varovainen, ei tuo välttämättä ole ainut ongelma, mikä miehellä on!

Vierailija
26/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmä provo

Vierailija
27/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia tai muuten vaa sekasin päästään

Vierailija
28/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, miten säätösi itse suhtautuu kokemuksiinsa. On ymmärrettävää, jos hän pitää aihetta mielenkiintoisena, kunhan vaan pysyy tässä elävässä elämässä kiinni: on yhä terveellä tavalla kiinnostunut mm. opiskelusta, työnteosta, harrastuksistaan jne. Ja vaikka uskoisikin henkimaailmaan, niin ymmärtää silti järjellä, että on olemassa mahdollisuus, että kyse on hallusinaatiosta. 

Jos hän alkaa tuon innoittamana julistaa haamujen ilosanomaa, hössöttää reikihoidoista, kaksoisliekeistä, indigo-/kristalli-ihmisistä, enkeliterapiasta ym., ja elämä alkaa pyöriä pelkkien kummitusten ja henkien ympärillä, kyse on mitä luultavimmin joko a) skitsofreniasta tai b) alhaisen älykkyysosamäärän ja huomionhakuisuuden yhdistelmästä. Tunnen ihmisiä, jotka ovat aivan normaaleja, mutta jotka ovat luottamuksella kertoneet nähneensä joskus aaveen. Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat yliluonnollisen kokemuksen jälkeen täysin pimahtaneet ja tulleet työkyvyttömiksi ja etenkin -haluttomiksi, koska elämä pyörii pelkkien henkien ja muiden hörhökavereiden ympärillä, eikä millään muulla ole väliä. En nyt ota kantaa siihen, kertooko haamujen näkeminen mielen sairastumisesta vai ei, mutta vielä enemmän henkisestä tilasta paljastaa, kestääkö psyyke yliluonnollisen kokemuksen / yliluonnollisen hallusinaation, kumpi nyt kyseessä ikinä onkaan. 

Joo, en osaisi kuvitella häntä hössöttämässä yliluonnollisia juttuja :D. Puhui tuostakin aiheesta niin sivumennen, etten usko sen olemassaolon häiritsevän häntä sen kummemmin. On siis kiinni ihan arjessa, onneksi. -ap

Vierailija
29/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä tyttö mene tapaamaan jotain random jenkkimiestä, johon olet tutustunut netissä. Ihan sama näkeekö mies menninkäisiä vai ei.

Jenkkeihin en ole menossakaan, meille oli alusta asti selvää että mies tulee tänne omilla rahoillaan, ja minä ilmaiseksi asunnon. Jatko sitten suunnitellaan sen mukaan miten meillä täällä menee. Olemme tapamiseen mennessä tunteneet hieman alle vuoden, joten en silti ihan randomi enää olekkaan, vaikka joo fyysisellä tasolla tuntematon. Olen jo etukäteen miettinyt, että olemme ystäväni kanssa tiiviisti yhteydessä varsinkin alkupäivät. Myös vanhempani tietävät tästä, ja asuvat suht. lähellä, jos jotain tapahtuu. Eli ihan hyvillä mielin olen tapaamisen suhteen. -ap

Vierailija
30/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ minä tarjoan hänelle ilmaiseksi paikan jossa yöpyä, eli omasta asunnostani tulee väliaikaisesti meidän, siis. -ap

Vierailija
31/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyhmä provo

Jos provoaisin, pistäisin tarinaan mukaan paljon enemmän draamaa. Nimenomaan, tylsähän tämä tällaisenaan olisi. -ap

Vierailija
32/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jospa katselisit vähän aikaa, menevätkö jutut oudommiksi. Jos kummitus on ollut mukana koko elämän, eiköhän kyse ole silloin stabiilista ominaisuudesta (ei siis psykoosi tms.).

Vierailija
33/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jospa katselisit vähän aikaa, menevätkö jutut oudommiksi. Jos kummitus on ollut mukana koko elämän, eiköhän kyse ole silloin stabiilista ominaisuudesta (ei siis psykoosi tms.).

Jep, onhan tässä onneksi vielä aikaa. Lentolippujakaan ei olla vielä varattu, ainoastaan tarjouksia ja reittejä katsottu. -ap

Vierailija
34/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aioin juuri kysyä, että missä aiotte tavata. Aioin myös sanoa, että ethän vie miestä kotiisi, jos mukana ei ole ja asu joku muukin henkilö. Mitä teet, jos jo parin päivän jälkeen olet tilanteessa, että haluat miehen ulos? Miten pitkään hän aikoo viipyä? Sanoisin saman, vaikka mies ei olisi nähnyt yhtään haamua.

Jos hän on terve ja kokemus on tosi, hän luultavasti arvioi, että voi paljastaa tämän sinulle. Olen itse nähnyt yhden kuolleen hengen ja tuntenut kaksi muuta (tiedän heidän henkilöllisyytensä) ja nähnyt yhden ihmisen auran. Yhtään näistä kokemuksista en ole toivonut ja olenkin kertonut niistä vain luotetuille ihmisille, jotka tuntevat minut vuosien takaa ja tietävät, että olen täysin selväjärkinen, tasapainoinen 50 v. perheenäiti, koulutettu, asiantuntijatyössä. Suhtaudun silti terveellä ennakkoluulolla näihin haamuihin. Mies voi olla ihan ok, mutta et tiedä sitä vielä.

Vierailija
35/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itse jenkkeihin.jos mies ei pärjää matkoilla tai kysy omaisilta pärjääkö .

Vierailija
36/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aioin juuri kysyä, että missä aiotte tavata. Aioin myös sanoa, että ethän vie miestä kotiisi, jos mukana ei ole ja asu joku muukin henkilö. Mitä teet, jos jo parin päivän jälkeen olet tilanteessa, että haluat miehen ulos? Miten pitkään hän aikoo viipyä? Sanoisin saman, vaikka mies ei olisi nähnyt yhtään haamua.

Jos hän on terve ja kokemus on tosi, hän luultavasti arvioi, että voi paljastaa tämän sinulle. Olen itse nähnyt yhden kuolleen hengen ja tuntenut kaksi muuta (tiedän heidän henkilöllisyytensä) ja nähnyt yhden ihmisen auran. Yhtään näistä kokemuksista en ole toivonut ja olenkin kertonut niistä vain luotetuille ihmisille, jotka tuntevat minut vuosien takaa ja tietävät, että olen täysin selväjärkinen, tasapainoinen 50 v. perheenäiti, koulutettu, asiantuntijatyössä. Suhtaudun silti terveellä ennakkoluulolla näihin haamuihin. Mies voi olla ihan ok, mutta et tiedä sitä vielä.

Joo, en välttämättä uskaltaisi viedä häntä heti kotiini ellen tietäisi että paras kaverini asuu ihan kivenheiton päässä ja vanhempani parinkymmenen kilometrin päässä. Ilmeisesti suomessa saa olla 90 päivää ilman viisumia, (saa korjata jos muistin väärin) joten sen pituista reissua ajattelimme, sillä ei noin kaukaa kannata tulla suomeen vain pariksi viikoksi. Ja aina on mahdollisuus lähtä aikaisemmin jos asiat eivät suju suunnitelmien mukaan.

Jep, mietin samaa. Hän itsekkin sanoi että jakoi tämän asian mulle siksi että luottaa muhun ja tunsi että aika on oikea. Ei hän odottanutkaan mitään positiivista suhtautumista, ja arvostan toki sitä että oli rehellinen. Kyllä mielestäni tuollainen asia on mainitsemisen arvoinen, koska jokseenkin isosta asiasta on kyse vaikkei se häiritsekään jokapäiväistä elämäänsä. -ap

Vierailija
37/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen t-paidassa näkemäni teksti "kuulen ääniä eivätkä ne pidä sinusta". Toivottavasti se miehen näkemä haamu ei käske tehdä sinulle jotain...

Vierailija
38/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuommoinen olisi deal breaker. Mikäli siis ei keksinyt tarinaansa päästään yrittäen tehdä vaikutusta jotenkin. Skitsofrenialtahan tuommoinen harhojen näkeminen meinaan kuulostaa. En nyt osaa sanoa onko hän vaaraksi itselleen tai muille, nyt tai tulevaisuudessa, mutta en ottaisi riskiä. 

En ehkä saman tien katkaisisi kokonaan yhteyksiä, mutta pikkuhiljaa hivuttautuisin korkeintaan sellaiselle hyvänpäiväntuttu-tasolle.

Vierailija
39/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene itse jenkkeihin.jos mies ei pärjää matkoilla tai kysy omaisilta pärjääkö .

Menisin mielelläni, mutta oma rahantilanteeni ei ole näin pienituloisena opiskelijana niin stabiili kuin miehellä, eli joutuisin säästämään varmaan jopa parikin vuotta siihen. Enkä todennäköisesti uskaltaiskaan lähteä toiselle puolelle mannerta ensitapaamista varten. -ap

Vierailija
40/47 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen t-paidassa näkemäni teksti "kuulen ääniä eivätkä ne pidä sinusta". Toivottavasti se miehen näkemä haamu ei käske tehdä sinulle jotain...

Heh, no tuopa juuri oli se mitä pelkäänkin. Kerroin tuosta avoimesti hänelle. Kuitenkin se, että reilut 10 vuotta kun on nähnyt tämän naisen, nainen ei ole päästänyt pihaustakaan. Eipä ole oikeastaan syytä, miksi se haamu muuttaisi käyttäytymistään. Käskin kuitenkin miehen heti kertoa, jos tämä haamu käy uhkaavaksi tai alkaa puhumaan. Lupasi kertoa. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi