Lähihoitajan työmäärä ja palkkaus ?
Onko 1800 euroa kuussa nettona mielestäsi ok korvaus raskaasta ( niin henkisesti kuin fyysisesti ) vuorotyöstä suurella vastuulla ? Kotihoito työpaikkana ja harteillani kannan aikamoista taakkaa päivästä toiseen, kun lääkäreitä ei ole saatavilla kuin hätätilanteissa, sairaanhoitajia koko ajan vähennetään & meidän vastuu mielestäni aivan liian suuri.
Saan olla psykologi, talonmies, fysioterapeutti, kuljettaja, hoitaja, lääkäri, siivooja jne. samassa vuorossa ja siksi korvaus tuntuu ajoittain mitättömältä. Ihan hirveästi meitä lähäreitä haukutaan, mutta on meitä sellaisiakin, joilla on sekä järkeä että sydäntä <3
Kommentit (63)
Palkka ei määräydy sen mukaan, kuinka raskasta työ on fyysisesti tai henkisesti. Se ei myöskään määräydy sen mukaan, miten pitkä koulutus siihen on. Palkka määräytyy sen mukaan, millä hinnalla joku sitä osaa ja suostuu tekemään. Siksi se on niin alhainen, kun niin moni sitä suostuu tekemään.
Vaihtakaa alaa jos ei oma ammatti kiinnosta.
Ja tämä ei ole työn arvostelua tai vähättälyä. Arvostan kaikkia ammatteja ja (erilaista) hoitotyötä olen itsekin joskus tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei määräydy sen mukaan, kuinka raskasta työ on fyysisesti tai henkisesti. Se ei myöskään määräydy sen mukaan, miten pitkä koulutus siihen on. Palkka määräytyy sen mukaan, millä hinnalla joku sitä osaa ja suostuu tekemään. Siksi se on niin alhainen, kun niin moni sitä suostuu tekemään.
Vaihtakaa alaa jos ei oma ammatti kiinnosta.Ja tämä ei ole työn arvostelua tai vähättälyä. Arvostan kaikkia ammatteja ja (erilaista) hoitotyötä olen itsekin joskus tehnyt.
En usko, että hoitajan ammatin arvostus tulee koskaan lisääntymään palkan tai minkään muunkaan muodossa. Varsinkin lähihoitajia työnnetään oppilaitoksista ulos kiihtyvään tahtiin. Poistuma ei haittaa, kun aina voidaan palkata uusi vastavalmistunut. Tällä hetkellä moni yksikkö vain jättää rekrytoimatta, vaikka olisikin tarvetta. Jos hoitotyön laadulla olisi jotain merkitystä, tilanne voisi muuttua. Vanhustyön ongelmat ovat olleet tapetilla jo ainakin 10 vuotta, mutta tilannetta kurjistetaan entisestään.
Itse teen akuuttia hoitotyötä, enkä voi kuin nostaa hattua vanhus- ja vammaistyötä tekeville. Suoraan sanottuna en tiedä miten paljon minulle pitäisi maksaa, että itse motivoituisin siitä alasta. Ei vaan ole minun juttu. Muutenkin koen, että potilaiden vaihtuvuus ja lyhyet kontaktit on minulle mieluisia - jonkun vuodepotilaan hoito viikosta ja kuukaudesta toiseen olisi minun persoonalleni tosi raskasta.
Maamme vanhushoidon tilasta päätellen moraali ja työssäjaksaminen ei ole huipussaan, itse näkisin että työoloja tulisi parantaa huomattavasti ja tarjota houkuttelevampaa rahallista korvausta jotta työntekijät jaksaisivat pitää huolta meidän mummoista ja papoista.
Mieti omalle kohdallesi, paljonko sinulle pitäisi maksaa että viettäisit vuodesta toiseen joulut ja juhannukset vanhusten kakkavaippoja vaihtaen ja makuuhaavoja hoitaen? Ei ole herkkua ei. Mutta niin tärkeää ja arvokasta työtä!