Lähihoitajan työmäärä ja palkkaus ?
Onko 1800 euroa kuussa nettona mielestäsi ok korvaus raskaasta ( niin henkisesti kuin fyysisesti ) vuorotyöstä suurella vastuulla ? Kotihoito työpaikkana ja harteillani kannan aikamoista taakkaa päivästä toiseen, kun lääkäreitä ei ole saatavilla kuin hätätilanteissa, sairaanhoitajia koko ajan vähennetään & meidän vastuu mielestäni aivan liian suuri.
Saan olla psykologi, talonmies, fysioterapeutti, kuljettaja, hoitaja, lääkäri, siivooja jne. samassa vuorossa ja siksi korvaus tuntuu ajoittain mitättömältä. Ihan hirveästi meitä lähäreitä haukutaan, mutta on meitä sellaisiakin, joilla on sekä järkeä että sydäntä <3
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Täällä dementikkojen parissa työskentelevä lähäri. 20 hoidettavaa, joista suurin osa täysin autettavia. Vuorossa 2 lähihoitajaa sekä sairaanhoitaja, joka ei osallistu hoitotyöhön, vaan istuu koneella. Ei edes jaa lääkkeitä. Kyllä siinä saa tossua toisen eteen laittaa, että ehtii työt tehdä. Työt tehdään miten tehdään, ei todellakaan ole aikaa kuunnella turhia horinoita, vaan liukuhihna meiningillä mennään ja nopeasti. Siinä ei kerkiä asukkaan omatoimisuutta yms. tukea, kun täytyy kaikki ylös sängyistä ja aamiaiselle. Täysin epäinhimillistä toimintaa. Palkka nettona 1650-1800 /kk, riippuen vuoroista. Ei todellakaan vastaa työmäärää. Olen aivan loppu, olen päättänyt jäädä työttömäksi, koska en jaksa enää. Tämä Vantaalla, yksityisessä paikassa.
Pienempihän teillä on hoidettava/hoitaja suhdeluku kuin alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä ja ihan yhtä avuttomia ja autettavia ne on nekin. Paitsi että lapsissa on paljon enemmän vahtimista.
Ja ei, en ole päiväkodissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä dementikkojen parissa työskentelevä lähäri. 20 hoidettavaa, joista suurin osa täysin autettavia. Vuorossa 2 lähihoitajaa sekä sairaanhoitaja, joka ei osallistu hoitotyöhön, vaan istuu koneella. Ei edes jaa lääkkeitä. Kyllä siinä saa tossua toisen eteen laittaa, että ehtii työt tehdä. Työt tehdään miten tehdään, ei todellakaan ole aikaa kuunnella turhia horinoita, vaan liukuhihna meiningillä mennään ja nopeasti. Siinä ei kerkiä asukkaan omatoimisuutta yms. tukea, kun täytyy kaikki ylös sängyistä ja aamiaiselle. Täysin epäinhimillistä toimintaa. Palkka nettona 1650-1800 /kk, riippuen vuoroista. Ei todellakaan vastaa työmäärää. Olen aivan loppu, olen päättänyt jäädä työttömäksi, koska en jaksa enää. Tämä Vantaalla, yksityisessä paikassa.
Pienempihän teillä on hoidettava/hoitaja suhdeluku kuin alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä ja ihan yhtä avuttomia ja autettavia ne on nekin. Paitsi että lapsissa on paljon enemmän vahtimista.
Ja ei, en ole päiväkodissa töissä.
Ei vittu, sä et kyllä tiedä vanhustenhoidosta yhtään mitään...
Ja kassalla muka raskasta... höpöhöpö. Tullut sitäkin kokeiltua liki 5 vuotta. Sehän vasta kepeää onkin. Toki aika ykstoikkoista ja osa asiakkaista oli ihan hanurista, mikä omalla tavallaan tekee työstä raskasta. Mutta ei se tavaroiden piippailu nyt kovin raskasta ollut ja hyllyttäminen/ myymälän siivoaminen oli vain mukavaa vaihtelua kassalla istumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap. Minäkin olen ison kaupungin kotihoidossa, valmistuin lähäriksi viime vuonna. Ensin oli 8kk yhdessä paikassa ja nyt toisessa paikassa meneillään viiden kuukausi. Ja voin sanoa, ettei tämä työ oikeasti ole mitenkään erityisen rankkaa. Erityisesti yövuorot on tosi köykäisiä ja suurin stressi on valvominen. Työtä ei öisin juuri ole ja taukoja ehditään pitää mukavasti + päästään töistä aikaisemmin, kun kaikki on tehty. Harmi kyllä pääosin teen päivää, öitä saisi olla enemmän rahan ja työn keveyden takia.
Palkkaa saan vähemmän kuin sinä johtuen siitä, että lisiä tulee aika hintsusti. Olen tätä aikaisemmin ollut töissä tehtaassa ja marketin kassalla. Jälkimmäinen erityisesti oli paljon rankempaa sekä fyysisesti että henkisestä kuin tämä nykyinen duuni. Vastuuta toki on enemmän, mutta ei sitäkään mitenkään paljoa.
Tykkään tästä työstä. Töitä on sopivasti, ettei pitkästy työaikana, kuten tehdastyössä joskus kävi ja työpäivät tuntui pitkiltä. Koen tekeväni tärkeää ja arvokasta työtä. En silti väitä, että työni olisi kovin vaativaa tai raskasta.
Kiva ois tietää missä oikeasti olet töissä, kuulostaa tosi oudolta kotihoidon työksi. Olen myös ollut ihan muilla aloilla ja kyllä vastuu/rankkuus on ihan omaa luokkaansa kotihoidossa. Ehkä kunnissa on vaan niin paljon eroja työnkuvassa ja kiireessä ?!
Ap
Olen isossa kaupungissa (yhdessä Suomen suurimmista) ja nyt kokemusta kahdelta "alueelta". Mielestäni työtahti ei ole tappava ja yöt todellakin melkein löysiä. Saa tehdä "töitä" parin kanssa eli käytännössä suhailla ympäriinsä. Hoitotoimenpiteitä ei juuri öisin tehdä ja yökeikat on ohi kuuteen mennessä, vaikka työaika on seitsemään. Lisäksi me yöpartiot pidetään piiiitkä tauko yöllä ja juodaan kahvit porukalla. Toki valvominen on muuten raskasta. Voisin tehdä pelkkää yötä, jos saisin. Palkka nousisi kivasti ja stressi ei painaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan niitä lähäreitä joiden mielestä laitoshuoltajien pitää kulkea sun perässä siivoamassa sun jälkiä.
Höpön höpön. Esimerkiksi meillä asuu ympärivuorokautista hoitoa/valvontaa vaativia vanhuksia, ja heidän hoitonsa lisäksi joudumme mm. keittämään puuroa, jakamaan ruokaa, pesemään lattioita, pyörittämään tiskikonetta... Nämä haukkaavat työajasta joka päivä noin puolet. Laitoshuoltajien määrää vähennetään ja he käyvät vain siivoamassa huoneet/WC:t kerran pari viikossa. Siivoamiseen yms hoitajilla kuluva aika on pois vanhuksilta, ja etenkin sairaanhoitajien ammattitaito menee täysin hukkaan lattioita luututessa. Minulla ei ole mitään niitäkään tehtäviä vastaan, mutta en ole kuitenkaan laitoshuoltaja vaan HOITAJA. Ja kyllä, aion jatkaa kouluttautumista/vaihtaa alaa.
Muista nyt sitten painottaa tuota HOITAJA sanaa :) Teillä muuten on sen laitoshuoltajan kanssa melkein samanmittaiset koulutukset eikä se sen työ ole varmasti sen kevyempää kuin sullakaan eikä myöskään palkka ole takuulla parempi. Ei lähäri ole mikään lääkäri eikä sen palkan kuulukaan olla samaa luokkaa kuin lääkäreillä, ei edes lähellä.
Ap: mikä sun mielestä olisi sopiva palkka tuosta työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan niitä lähäreitä joiden mielestä laitoshuoltajien pitää kulkea sun perässä siivoamassa sun jälkiä.
Höpön höpön. Esimerkiksi meillä asuu ympärivuorokautista hoitoa/valvontaa vaativia vanhuksia, ja heidän hoitonsa lisäksi joudumme mm. keittämään puuroa, jakamaan ruokaa, pesemään lattioita, pyörittämään tiskikonetta... Nämä haukkaavat työajasta joka päivä noin puolet. Laitoshuoltajien määrää vähennetään ja he käyvät vain siivoamassa huoneet/WC:t kerran pari viikossa. Siivoamiseen yms hoitajilla kuluva aika on pois vanhuksilta, ja etenkin sairaanhoitajien ammattitaito menee täysin hukkaan lattioita luututessa. Minulla ei ole mitään niitäkään tehtäviä vastaan, mutta en ole kuitenkaan laitoshuoltaja vaan HOITAJA. Ja kyllä, aion jatkaa kouluttautumista/vaihtaa alaa.
Muista nyt sitten painottaa tuota HOITAJA sanaa :) Teillä muuten on sen laitoshuoltajan kanssa melkein samanmittaiset koulutukset eikä se sen työ ole varmasti sen kevyempää kuin sullakaan eikä myöskään palkka ole takuulla parempi. Ei lähäri ole mikään lääkäri eikä sen palkan kuulukaan olla samaa luokkaa kuin lääkäreillä, ei edes lähellä.
Sanoiko ap, että pitäisi olla sama palkka kuin lääkärillä? Onhan se tosi, että lähihoitajan palkka on pieni koulutuksen vaativuuteen ja työn vastuuseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenopettajan netto on 2 100 e. Kuinka pitkä koulutus lähäreillä taas olikaan?
Tee täyttä työaikaa, niin saat täyden työajan palkan.
Minä teen täyttä työaikaa ja saan täyden työajan palkan.
Useamman lähisukulaisen luona sairaalassa runsaasti aikaa viettäneenä uskallan sanoa, että kyllä on kuulkaa kiire ollut kaukana kaikesta muusta hoitajilla paitsi puheesta. Ihan oikeasti. Se on mantra, jota olette tottuneet hokemaan. Samoin tuo sana vastuu. Jos olisitte työskennelleet joskus oikeasti kiireisessä ja vastuullisessa työssä muuttuisi mieli nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi laitoshuoltaja, jos lukisit viestini kunnolla, niin huomaisit etten a) arvostele kummankaan alan palkkausta, b) sano mitään laitoshuoltajien työmäärästä, c) sano mitään kummankaan koulutuksen pituudesta tai laadusta. Arvostelin sitä, että hoitajien työajasta suurin osa menee täysin muihin asioihin kuin hoitotyöhön (johon olemme kouluttautuneet) ja se aika on pois vanhusten hoidosta. Laitoshuoltajilla on omat työtehtävänsä ja hoitajilla omansa, ja se ei tietenkään ole laitoshuoltajien vika, että hoitajille sysätään heidän tehtäviään.
Mä en kyllä sitten voi ymmärtää noita ainaisia "lähäri ei ole mikään lääkäri"-settejä. Mikä tuossa munkaan viestissä viittaa siihen? Oikeasti?
On se kyllä aikaisemminkin huomattu, että lähihoitaja ei saisi tuntea mitään ammattiylpeyttä, kun on vaan se "lähäri". Tiedän varsin hyvin, etten ole korkeakoulutettu vaan ihan perusduunari. Tiedän silti myös tekeväni arvokasta työtä, enkä käsitä, miksen saisi olla ylpeä siitä, että olen hoitaja. Vaikkakin vaan se lähäri.
No, sinä kysyit onko palkkauksesi oikein ja vastasin siihen, että mielestäni on. Se on täysin suhteessa muihin julkisen alan palkkoihin työmäärään ja koulutukseen nähden. Jos lähihoitajien palkkoja nostettaisiin (taas) roimasti en ymmärrä miksi muita palkkoja ei nostettaisi myös. Ammattiylpeydellä asian kanssa ei ole mitään tekemistä, ei siitä makseta muissakaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
No, sinä kysyit onko palkkauksesi oikein ja vastasin siihen, että mielestäni on. Se on täysin suhteessa muihin julkisen alan palkkoihin työmäärään ja koulutukseen nähden. Jos lähihoitajien palkkoja nostettaisiin (taas) roimasti en ymmärrä miksi muita palkkoja ei nostettaisi myös. Ammattiylpeydellä asian kanssa ei ole mitään tekemistä, ei siitä makseta muissakaan töissä.
Jos puhut edelliselle viestittäjälle eli minulle, en ole edelleenkään ottanut palkka-asiaan kantaa. Ammattiylpeyden otin esille vain siitä syystä, että olen kyllästynyt näihin "lähäri ei oo lääkäri, mikä sä kuvittelet olevasi kun oot vaan lähihoitaja"- viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Useamman lähisukulaisen luona sairaalassa runsaasti aikaa viettäneenä uskallan sanoa, että kyllä on kuulkaa kiire ollut kaukana kaikesta muusta hoitajilla paitsi puheesta. Ihan oikeasti. Se on mantra, jota olette tottuneet hokemaan. Samoin tuo sana vastuu. Jos olisitte työskennelleet joskus oikeasti kiireisessä ja vastuullisessa työssä muuttuisi mieli nopeasti.
Tervetuloa lämpimästi töihin. Voisi mielipide muuttua. Helppoahan se on hoitajia arvostella, kun itse omaisena käy katsomassa sitä dementikko omaistaan, silloin kuin itselle sopii. Yleensä 2 kertaa vuodessa. Perintö kyllä kiinnostaa, mutta rahaa ei ole äidin/isän välttämättömiin hankintoihin, esim. uusiin silmälaseihin, hammaslääkäriin tai lääkkeisiin, mistään virkistäytymisistä puhumattakaan. Hoitajia kyllä osataan syyllistää kaikesta. Pitäisikö hoitajien maksaa pienestä palkastaan asukkaiden kampaajallakäynnit, retket yms. ? Osa hoidettavista ei koskaan saa mitään virkistäytymistä, vaikka omaisilla olisi varaa. Yksityiset hoitopaikat pyörivät pelkän voiton tavoittelun periaatteella, jos et kykene maksamaan , mitään ylimääräistä et saa. Inhoan tätä systeemiä, mutta ei huonopalkkainen hoitaja voi tehdä mitään. Jos kritisoit asioista, saat potkut ja uutta työtä on turha etsiä. Tällä alalla piirit ovat pienet.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen viestin lukemisen jälkeen tekisi mieli haistattaa paskat, mutta ehkä sitten luotan siihen, että läheisesi hoitopaikassa todella ei ole kiire. Hienoa jos sellaisiakin paikkoja on, tähän tosin suhtaudun hieman skeptisesti... Sinun on kuitenkin tuolla kokemuksella (lähiomaisen luona vierailut, kokemus yhdestä vanhuspaikasta) turha yleistää, että jokaisessa työpaikassa on sama tilanne. Omalla työpaikallani ehtii aamuvuoron aikana juoda kupin kahvia, ehkä tuurilla käydä pissalla ja sitten ruokatauko on ehkä hyvällä tuurilla klo 12. Vuoro alkaa klo 7. Meillä ei ole erillistä ruokailu- tai taukotilaa, vaan "tauot" vietetään asukkaiden kanssa samassa tilassa. Toisin sanoen vastaat syömisen lomassa asukkaiden hälytyksiin ja avustat heitä. Vastaako tämä käsitystäsi tauosta? Jos iltavuoron saavuttua ehdin kirjaamisen jälkeen istua kunnolla alas ja juoda sen kupin kahvia kaikessa rauhassa, niin todellakin sen tilaisuuden käytän. Jos jonkun vierailijan mielestä laiskottelen näin tehdessäni, niin hän on kyllä tervetullut seuraamaan aamuvuoron kulkua. Tilaisuuksia istua ei ole montaa ja ruokataukojakaan ei käytännössä koskaan saa pidettyä ilman, että nouset välillä auttamaan jotain.
Työpäivät menevät vauhdilla ja työn lomassa saa hyvin liikuntaa, ja pidän kyllä vanhusten parissa työskentelemisestä. Olen vielä nuori ja jaksan tätä tahtia, mutta en varmasti eläkeikään asti.
Tyytymättömistä hoitsuista sana kiirii äkkiä kauas. Mieluummin pidetään töissä vaikka selkävammasta vähän väliä sairaslomalla olevaa hoitajaa, joka EI VALITA, kuin sellaista hoitajaa joka uskaltaa ääneen kritisoida.
Päällikkötasolla on kova "kilpailu" siitä, kenen osasto on hyvä, vähiten kuluja aiheuttava ja missä vaihtuvuus on suurta. Ei siinä ole ihmisellä mitään merkitystä. Laskelmia, taulukoita .. ja kunhan ne työt joku (mukisematta) tekee. Sijaisiksikin täällä saa ottaa vaan 6h kerrallaan, ei siis koko vuoroksi. Siinä sitten parhaassa tapauksessa teet yksin pari tuntia parinkymmenen dementikon kimpussa, hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä työt ovat, joita joudut tekemään vaikka ei kuulu työnkuvaasi?
Onhan aika vastuutonta alkaa tekemään sellaista mihin ei ole koulutus. Itse ainakaan en suostuisi, siinä on vaakalaudalla oma työpaikka. Mitä jos jotain sattuu? Älä luulekaan, että johtajat tuolloin myöntävät painostaneensa alaisia tekemään hommia yli rajojen.
Se työpaikka lähihoitajana on vaakalaudalla nimenomaan jos ei suostu tekemään asioita, joihin ei ole koulutusta.
Itse olen ainakin kurkkua myöten täynnä kehittämisiin ja ideointiin, puhutaan omatoimisuuden tukemisesta ja vanhustahtisesta hoidosta - tätä samaa toitotettu kakskytä vuotta ja mikään ei muutu. Jos jollain mummulla menee 5min housujen ylösnostamiseen ja toiset 5min paidan napittamiseen ohjatusti niin meidän työpaikalla ainakin se aikatulu sitten kusee jo siinä. Ei vaan ole aikaa sellaiseen hoitoon, johon nyt panostetaan! Hienoahan se olisi. Kerran päivässä joku pääsee ulos, muut jää sisälle. Ei millään kaikki pääse edes kerran viikossa. Onneks vapaaehtoisia käy edes joskus.
Kyllä se on liukuhihnatyötä. Siinä liukuhihnan äärellä sitten yrittää samalla vähän jutella ja kysellä, mutta väistämättä aina joutuu sanomaan puhumaan innostuneelle että "jatketaan myöhemmin, nyt en valitettavasti ehdi..." ja tuskin ehtii myöhemminkään.
Koko ruoka- ja siivouspuoli aamusta iltaan kun olisi jollekin työllistetyille tms. laitettu, niin helpottas hommaa todella paljon! Työajasta menee ihan liikaa aikaa keittiöhommiin, ja sieltä sitten välillä juostaan pesemään jonkun kakkapylly. Hygieenista? :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap. Minäkin olen ison kaupungin kotihoidossa, valmistuin lähäriksi viime vuonna. Ensin oli 8kk yhdessä paikassa ja nyt toisessa paikassa meneillään viiden kuukausi. Ja voin sanoa, ettei tämä työ oikeasti ole mitenkään erityisen rankkaa. Erityisesti yövuorot on tosi köykäisiä ja suurin stressi on valvominen. Työtä ei öisin juuri ole ja taukoja ehditään pitää mukavasti + päästään töistä aikaisemmin, kun kaikki on tehty. Harmi kyllä pääosin teen päivää, öitä saisi olla enemmän rahan ja työn keveyden takia.
Palkkaa saan vähemmän kuin sinä johtuen siitä, että lisiä tulee aika hintsusti. Olen tätä aikaisemmin ollut töissä tehtaassa ja marketin kassalla. Jälkimmäinen erityisesti oli paljon rankempaa sekä fyysisesti että henkisestä kuin tämä nykyinen duuni. Vastuuta toki on enemmän, mutta ei sitäkään mitenkään paljoa.
Tykkään tästä työstä. Töitä on sopivasti, ettei pitkästy työaikana, kuten tehdastyössä joskus kävi ja työpäivät tuntui pitkiltä. Koen tekeväni tärkeää ja arvokasta työtä. En silti väitä, että työni olisi kovin vaativaa tai raskasta.
Kiva ois tietää missä oikeasti olet töissä, kuulostaa tosi oudolta kotihoidon työksi. Olen myös ollut ihan muilla aloilla ja kyllä vastuu/rankkuus on ihan omaa luokkaansa kotihoidossa. Ehkä kunnissa on vaan niin paljon eroja työnkuvassa ja kiireessä ?!
Ap
Olen isossa kaupungissa (yhdessä Suomen suurimmista) ja nyt kokemusta kahdelta "alueelta". Mielestäni työtahti ei ole tappava ja yöt todellakin melkein löysiä. Saa tehdä "töitä" parin kanssa eli käytännössä suhailla ympäriinsä. Hoitotoimenpiteitä ei juuri öisin tehdä ja yökeikat on ohi kuuteen mennessä, vaikka työaika on seitsemään. Lisäksi me yöpartiot pidetään piiiitkä tauko yöllä ja juodaan kahvit porukalla. Toki valvominen on muuten raskasta. Voisin tehdä pelkkää yötä, jos saisin. Palkka nousisi kivasti ja stressi ei painaisi.
No se onkin asia erikseen jos töissä ei tee töitä, mitä varten siellä tosin siis yleensä ollaan. Kyllä vanhainkodissa yötunneillakin töitä riitti (vaikka ei yhtä paljon kuin päivisin, mutta kuitenkin), koska 1 hoitaja oli vastuussa kahdesta osastosta, eli n. 40:stä potilaasta. Potilaita piti esim. käännellä öisin, koska osalla oli/ tuli helposti makuuhaavoja. Potilaita piti päästää vessaan, vaippaa piti vaihtaa, piti käydä antamassa vettä janoon, ohjailemassa harhailevia takaisin omiin peteihinsä. Kierrokset kuului myös yövuoroihin, eli jokainen huone käytiin läpi ja tsekattiin että kaikki on kunnossa. Kun huoneita on 40 kpl, siihenkin menee oma aikansa.. Ja sitten ohessa oli myös esim. kirjallisia töitä tai pientä siivoushommaa. Ja miten ihmeessä sieltä olisi voinut lähteä kuudelta, jos aamuvuoro tulee töihin seitsemäksi ja yhdessä pidetään vielä nopea aamupalaveri jossa käydään yön asiat läpi?
Mutta taitaa monessa yksikössä olla nykyään "helppoa" öisin - koska töitä ei tosiaan tehdä öisin. Kun tarttis parin siihen nostamiseen eikä sitä välttämättä ole -> jätetään potilaat kääntelemättä ja vessattamatta. Ei vaihdeta paskavaippoja öisin vaan jätetään aamuvuoron vastuulle. Suhaillaan vaan ympäriinsä ja pidetään taukoa tauon perään, lukitaan potilaat huoneisiin etteivät karkaa.
Ei ole kohtuullinen. Itsehän en tuota työtä (vanhainkodit, vammaislaitokset, vuodeosastot yms) edes suostu tekemään, on se vaan sen verta paskaa nykyään (ei potilaiden vuoksi, vaan mitättömien resurssien ja loputtomien vaatimusten suhteen). Työajat lisäksi täysin paskat, työ määrittelee koko elämän ja arjen menot joten eihän se mistään kotoisin ole.
Työ esim. vanhainkodissa muistisairaiden yksikössä, 3-vuorotyönä on taatusti raskaampaa kuin esim. lto:n työ päiväkodissa. On meillä päiväkodissakin rajalliset resurssit, mutta työ ei kuitenkaan ole yhtä kuormittavaa koska hoidettavat on pieniä, ilmapiiri on selvästi iloisempi (lapset vrt. kärsivät vanhukset) ja työajat on mukavat.