Mitä mieltä olette sähkötupakasta?
Uskotteko sen olevan todellakin terveellisempi vaihtoehto normaalille tupakalle? Lehdistä on saanut lukea aika ristiriitaista tietoa, mutta uskon että siinäkin on ihan samanlaiset terveyshaitat kuin normaalissa tupakassa. Pitkäaikaista tutkimustietoa ei nimittäin ole.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaisin vielä, että jos vertaa e-nesteen ja Nicorette suusumute (laillinen ja lääkeyhtiöiden suosittelema tuote tupakan lopetukseen) Niin sumutteessa on ihan samat aineet kuin e-nesteessä, ja vielä paljon muitakin.
Saman totesin itsekin juuri samat aineosat kuin sähkötupakan nesteessä, huono tuote kirvelee helvetisti suussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata aloittaa sähkötupakan polttamistakaan. Itse pysyin sen avulla ehkä vuoden erossa tavallisesta tupakasta, mutta tuossa ajassa koukutuin siihen sähkötupakkaan vahvemmin kuin tavalliseen tupakkaan - sitä pystyi polttaa kaikkialla, sisällä ja autossa jne. joten sitä tuli poltettua paljon enemmän kuin tavallista tupakkaa. Nyt olen lopettanut tupakoinnin kokonaan, pari ekaa viikkoa meni nikotiinipurkkaa, nyt syön silloin tällöin jos himo iskee. Yllättävän kivuttomasti mennyt, vaikka minäkin ehdin vuosia polttaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että asenne ratkaisee. Aiemmat lopetusyritykset ovat kaatuneet motivaation puutteeseen, mutta nyt kun tahtotila oli vahva niin kas, lakko on mennyt erinomaisesti. Päätin, etten ole parikymppisenä jatkuvasti yskivä ja huonokuntoinen tupakoitsija.
Vaihdoitko suoraan höyrykkeestä nikotiinipurkkaa vai alotko tupakoimaan välissä? Höyrykkeestä puuttuu ne koukuttavimmat, eli maoestäjät ym mitä analogisessa on. Mä oon ainakin huomannut, että ajan myötä höyrykkeessä tulee laskettua sitä nikotiinia ja moni on päässyt nikotiinista kokonaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata aloittaa sähkötupakan polttamistakaan. Itse pysyin sen avulla ehkä vuoden erossa tavallisesta tupakasta, mutta tuossa ajassa koukutuin siihen sähkötupakkaan vahvemmin kuin tavalliseen tupakkaan - sitä pystyi polttaa kaikkialla, sisällä ja autossa jne. joten sitä tuli poltettua paljon enemmän kuin tavallista tupakkaa. Nyt olen lopettanut tupakoinnin kokonaan, pari ekaa viikkoa meni nikotiinipurkkaa, nyt syön silloin tällöin jos himo iskee. Yllättävän kivuttomasti mennyt, vaikka minäkin ehdin vuosia polttaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että asenne ratkaisee. Aiemmat lopetusyritykset ovat kaatuneet motivaation puutteeseen, mutta nyt kun tahtotila oli vahva niin kas, lakko on mennyt erinomaisesti. Päätin, etten ole parikymppisenä jatkuvasti yskivä ja huonokuntoinen tupakoitsija.
Vaihdoitko suoraan höyrykkeestä nikotiinipurkkaa vai alotko tupakoimaan välissä? Höyrykkeestä puuttuu ne koukuttavimmat, eli maoestäjät ym mitä analogisessa on. Mä oon ainakin huomannut, että ajan myötä höyrykkeessä tulee laskettua sitä nikotiinia ja moni on päässyt nikotiinista kokonaan eroon.
Poltin tavallista tupakkaa välissä. Joo, laskin kyllä nikotiinimääriä sähkötupakassa, mutta silti sitä tuli poltettua jatkuvasti. Ja nyt lopettaessani tein päätöksen, ettei mitään keuhkoihin vedettävää - en halua sanoa, ettäkö sähkötupakka olisi kamala vaihtoehto, muttei sekään täysin vaaratonta ole. Joitakin se auttaa, minulla ei toiminut. Ja nyt tosiaan selviän sillä, että kerran tai kahdesti viikossa nappaan nikotiinipurkan, jos oikein pahasti tekee mieli tupakkaa. :)
Nimenomaan, sähkötupakassa helppo laskea nikotiinin määrää, ei mene kauan kun se on 0 ja edelleen tuntuu kurkussa aivan samanlaiselta. Aivan kuten normaalitupakassakin jos punaisesta siirtyy siniseen niin on alkuun mietoa, mutta muutaman tupakan poltettua se on jo normaalia, sitten taas siirtyy ykköstupakkaan ja sama juttu. Ainoa ero, että ykköstupakasta ei ole enää sitä nikotiinitonta vaihtoehtoa.
Sähkötupakalla pääsee ensin nikotiiniriippuvuudesta eroon ja lopulta tavasta, koska ei sitä nolla nikotiinillista tee mieli vetää, kun siitä ei saa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltin tavallista tupakkaa välissä. Joo, laskin kyllä nikotiinimääriä sähkötupakassa, mutta silti sitä tuli poltettua jatkuvasti. Ja nyt lopettaessani tein päätöksen, ettei mitään keuhkoihin vedettävää - en halua sanoa, ettäkö sähkötupakka olisi kamala vaihtoehto, muttei sekään täysin vaaratonta ole. Joitakin se auttaa, minulla ei toiminut. Ja nyt tosiaan selviän sillä, että kerran tai kahdesti viikossa nappaan nikotiinipurkan, jos oikein pahasti tekee mieli tupakkaa. :)
Yks tapa sopii yhdelle, toinen toiselle. Mä oon vajaa 5 vuotta höyrytelly, ekaks 24mg nesteillä ja nyt 6mg. Osa nesteistä on kokonaan nikotiinittomia jo. Tupakkaa mulla ei ole enää vuosiin tehnyt mieli.
No eihän sitä tupakkaa tee mieli kun löytyy paremman makuisia vaihtoehtoja. Toivotaan että Suomen hallitus avaa silmänsä eikä salli tuota uutta direktiivia tulemaan voimaan, joka kieltäisi nesteet jotka maistuvat muulle kuin tupakka.
Mehän lopetimme tupakoinnin, miksi haluatte että höyryttelisimme pelkästään tupakanmakuisia nesteitä?
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä tupakkaa tee mieli kun löytyy paremman makuisia vaihtoehtoja. Toivotaan että Suomen hallitus avaa silmänsä eikä salli tuota uutta direktiivia tulemaan voimaan, joka kieltäisi nesteet jotka maistuvat muulle kuin tupakka.
Mehän lopetimme tupakoinnin, miksi haluatte että höyryttelisimme pelkästään tupakanmakuisia nesteitä?
Käsittääkseni valmiit nesteet voidaan myydä ilman makua, mutta kuka kieltää ostamasta tiivistettä jatkossakin ja kokkailemaan mieleisensä nesteen? Kunha niitä ei myydä sähkötupakkanesteinä, mutta niihinhän voidaan laittaa nimeksi vaikka makuneste :D
Käsittääkseni jatkossa saa kaupasta ostaa nesteitä, mutta ulkomailta ei saa tilata. Eli hinnat tulevat varmasti nousemaan ja paljon
10ml 20mg pullo tyyliin 10e luokkaa jos tulee voimaan. Tsiisus
Pistäkää nyt edes jotain faktaa näiden puolustuspuheiden perusteeksi. Vai onko kyseessä tälläinen "luin netistä ja kaikki netissä on totta" fakta?
Vierailija kirjoitti:
Pistäkää nyt edes jotain faktaa näiden puolustuspuheiden perusteeksi. Vai onko kyseessä tälläinen "luin netistä ja kaikki netissä on totta" fakta?
Jos Englannin, maa jossa on paljon, PALJON enemmän tupakoivia ja höyrytteleviä Suomeen verattuna, terveysministeriön tutkimus osoittaa että höyryttely on 95% turvallisempaa kuin tupakointi, ja et usko tätä, en tiedä mitä sitten uskot.
Jatka sitten iltalehtipaskan uskomista.
Vierailija kirjoitti:
10ml 20mg pullo tyyliin 10e luokkaa jos tulee voimaan. Tsiisus
Tuskin tulee olemaan noin halpaa, kun nyt jo 10ml pullot nikotiinitonta maksaa tuon 10€. Eikös ne viisaat laskeneet, että toi 10ml:n pullo vastaa tupakkakartonkia. Kai ne hinnatkin tulee olemaan samaa luokkaa =(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni valmiit nesteet voidaan myydä ilman makua, mutta kuka kieltää ostamasta tiivistettä jatkossakin ja kokkailemaan mieleisensä nesteen? Kunha niitä ei myydä sähkötupakkanesteinä, mutta niihinhän voidaan laittaa nimeksi vaikka makuneste :D
Käsittääkseni jatkossa saa kaupasta ostaa nesteitä, mutta ulkomailta ei saa tilata. Eli hinnat tulevat varmasti nousemaan ja paljon
Toivottavasti myydään ilman makua. Jos sitä tupakanmakua (mitä ei vielä ole keksitty) pitää alkaa peittää jollain muulla, niin vaikeaksi menee. No onneks mulla on nesteitä varastossa jo useamman vuoden tarpeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Englannin, maa jossa on paljon, PALJON enemmän tupakoivia ja höyrytteleviä Suomeen verattuna, terveysministeriön tutkimus osoittaa että höyryttely on 95% turvallisempaa kuin tupakointi, ja et usko tätä, en tiedä mitä sitten uskot.
Jatka sitten iltalehtipaskan uskomista.
Eikös se englannissa päässyt viralliseksi tupakanvieroitustuotteeksi. Täällä mennään taas perse edellä puuhun ja tehdään tupakasta eroon pääseminen entistä vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niitä faktoja löytyy (oikein) netistä pilvin pimein, ja ihan virallisia tutkimustuloksia. Aloita vaikka tuosta:
Asiantuntijalausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 5
http://vapers.fi/2016/03/asiantuntijalausunto-sosiaali-ja-terveysvaliok…
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso fakta on se, ettei sähkörööki sisällä tervaa eikä häkää. Se on todella iso plussa sähkötupakan eduksi tavalliseen verrattuna.
Minä ostin ja kaikki sähkötupakkaa käyttävät tutut ostaa vieläkin nesteet ja tarvikkeet äijältä joka myy niitä pakun tavaratilasta, että lait ja säädökset ei kaikkia hirveästi kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin ja kaikki sähkötupakkaa käyttävät tutut ostaa vieläkin nesteet ja tarvikkeet äijältä joka myy niitä pakun tavaratilasta, että lait ja säädökset ei kaikkia hirveästi kiinnosta.
On valitettavaa, että terveellisempi vaihtoehto tupakoinnille tuleekin olemaan enimmäkseen harmaan markkinan hallinnoimaa.
Löytyykö vielä lisää anti-höyry mammoja jotka höyrypäissään puolustavat tupakkateollisuutta olemalla sähkötupakkaa vastaan? :)
Mulla: Propyleeniglykoli, glyseroli, nikotiini ja mentholkiteet. Googlella löydät niistä enemmän tietoa.