Voiko tästä nostaa jonkun syytteen?
Meillä on töissä eräs nuori mies, joka usein tekee pilkkaavia kuvia kolleegoistaan. Esimerkiksi tänään hän teki kuvan, jonka teksti viittasi siihen että minulla on sukupuolitauti. Kuvia hän levittää mm. facebook messengerissä. Olemme yrittäneet sanoa hänelle että emme pidä asiasta, mutta hän vain naureskelee. Onko kukaan nostanut esim kunnianloukkaussyytettä kaltaisesta asiasta?
Kommentit (26)
Kuulostaa systemaattiselta työpaikkakiusaukselta. Kannattaa vaihtaa työpaikkaa jos on noin mulkku pomokin.
Ärsyttää tämä käsitteiden jatkuva väärinkäyttö!Kukaan yksityishenkilö ei voi "nostaa syytettä"Suomen oikeusjärjestelmässä syytteen nostaa syyttäjä.Ihminen voi tehdä poliisille tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen,joka sitten etenee tai on etenemättä syytteeseen asti.On mahdollista myös edetä oikeuteen riita-asiassa,mutta tällöinkään ei itse voi syytettä nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta tässä on se, että esimies naureskelee mukana. Hän vain käskee olla välittämättä asiasta, ilmeisesti jotain vanhoja kalakavereita... Yksi on jo estänyt hänet sosiaalisessa mediassa, mutta hän printtasi tälläisen kuvan langattomalla printterillä kyseisen henkilön työpisteelle. Pitää ilmeisesti ottaa yhteyttä johonkin korkeampaan tahoon.
-ap
Esimiehen esimies -> poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tämä käsitteiden jatkuva väärinkäyttö!Kukaan yksityishenkilö ei voi "nostaa syytettä"Suomen oikeusjärjestelmässä syytteen nostaa syyttäjä.Ihminen voi tehdä poliisille tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen,joka sitten etenee tai on etenemättä syytteeseen asti.On mahdollista myös edetä oikeuteen riita-asiassa,mutta tällöinkään ei itse voi syytettä nostaa.
Voipas. Toissijainen syyteoikeus. Esimerkki: http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/syytetta-ei-nostettu-nuori-nainen-…
Aika selkeitä työpaikkakiusaamisen merkkejä:
– On hauskaa vain tekijän itsensä mielestä.
– Tietää että muut eivät pidä kyseisestä käytöksestä.
– Ei ole molemminpuoleista "kiusoittelua" vaan yksisuuntaista.
Ainoa "lohtu" on, että uhreja on useampia ja tekijä on yksin. Tai melkein. Pomo sivustaseuraajana hyväksyy tilanteen ja siten tavallaan osallistuu kiusaamiseen.