Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, ettei tyhjää tonnikalapurkkia saa laittaa sekajätteisiin?

Vierailija
08.06.2016 |

Minä en ole tiennyt ja siksi olen aina laittanut. Miksi? No siksi, ettei taloyhtiössämme ole mitään jätteiden lajittelua, vaan kaikki jätteet ovat sekajätettä. Enkä oikein ymmärrä, että mihin ne purkit silloin pitäisi laittaa muualle kuin sekajätteisiin...

Kommentit (164)

Vierailija
61/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeestiko te kaikki lajittelette noin tunnollisesti?

Me asutaa pienessä kaksiossa kahdestaan, eikä meillä ole tilaa säilöä kaikkia eri jätelajeja. Lasia ja metallia tulee etenkin niin harvoin. Biojätteet lajitellaan sitten, jos kokkaillaan ja tulee enemmän. Mutta satunnaisten banaanin tai appelsiininkuorien takia ei kyllä edes biojätteitä laiteta erikseen. Pahvia ja paperia tulee sen verran enemmän, että ne viedään omiin astioihin.

Sama täällä. Kierrätän pantittomat tölkit sekä sellaiset säilykerasiat jotka on huuhtaisemalla puhtaita (esim. ananas), mutta en pese tiskiaineen kanssa tonnikalatölkkejä. Metallijätettä tulee niin vähän kahden hengen taloudessa jossa arkiruoat syödään ulkona, että ne kalatölkit olisi joko kuukausikaupalla kaapissa haisemassa, tai niiden peseminen kuumalla vedellä ja pesuaineella mitätöisi kierrätyksen hyödyt.

Sama on biojätteen kanssa - sinne tulisi ehkä viikossa parin banaanin kuoret ja kahden porkkanan kuorimisjätteet. Ruokahävikkiä meillä ei synny, emmekä esim. syö (eli kuorikaan) perunoita. Pienelläkin astialla kestäisi vähintään 2 viikkoa tulla täyteen, ja sen arvaa miten alkaisi pörrätä banaanikärpäsiä ja haista siinä ajassa. Ihan hyvällä omalla tunnolla kippaan tuon määrän poltettavaksi.

Asia on varmaan eri isossa perheessä, jossa jätemäärät voi olla kymmenkertaisia (jos tehdään paljon kotona ruokaa, monelle ihmiselle).

Jos sitä vettä ei lotraa pestessä litratolkulla, niin ei se kierrättämisen hyöty mihinkään häviä. Kierrätäessä laitetaan myös materiaalit kiertoon, ei ole oikeasti kauaa resursseja olla noin tuhlaavainen. Biojätteet voisi laittaa esimerkiksi itse taiteltuun paperipussiin, jonka voi vaikka joka päivä viedä pois. Tabloid-kokoisesta lehdestä tulee vielä kätevän pieni pussi. Tässä vielä ohjekin valmiiksi etsittynä!

Materiaalit laitetaan esim. pääkaupunkiseudulla kiertoon riippumatta siitä, mihin pussiin yksittäinen kansalainen satunnaisen tonnikalapurkkinsa laittaa. Ero on siinä, hoitaako järjestelmä metallit talteen prosessista, vai käyttääkö se kansalainen omaa aikaa, vaivaa ja lämmintä vettä sen purkin erotteluun ja puhdistamiseen. -on muuten metallin sulattamisessa ihan yhdentekevää onko siinä purkissa hieman tonnikalanjämiä tai öljyä... 

Vierailija
62/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työni kautta saanut olla näkemässä konkreettisesti metallien kierrätysprosessia. Sen nähtyäni leikkaan jopa vetoketjut irti vanhoista vaatteista ja laitan tuikkukynttilöiden metallialuset kierrätykseen. On ihan mahtavaa, että vanhasta ja turhasta saadaan aikaan uutta ja että tuo prosessi jopa toimii. Sen lisäksi metalli on aineksena sellainen, että se sotkee turhaan sekajätteen käsittelyä, on se sitten kaatopaikkaaminen tai poltto.

Jos jokainen ajattelisi heittävänsä ne metallisäilyketölkit roskiin, oltaisiin pian tilanteessa, jossa EU kieltäisi kokonaan ruuan säilömisen metallitölkkeihin, koska jäljellä olevat metallit tarvittaisiin tähdellisempiin asioihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinko kysyä teiltä ekoihmisiltä, mistä te sitten maksatte jätehuollolle roskisten tyhjentämisessä, jos itse kuskaatte pestyt maitotölkit pahvinkeräykseen, lasipurkit lasinkeräykseen, metallipurkit metallinkeräykseen jne. jne.? Eihän teillä synny sitten lainkaan jätettä kotiin roskalaatikon tyhjentäjälle!

Suurin osa ainakin meillä syntyvät jätteestä on silti edelleen sekajätettä. Valta osa kaupassa myytävistä asioista kun myydään muovisissa pakkauksissa.

Kyllä meillä lajitellaan muovikin. Luulin että se on jo koko maassa. Sekäjätettä tulee olemattoman vähän.

Vierailija
64/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä metalli- ja lasipurkkeja ei tule pestä, vaan ne heitetään likaisina sinne keräysastiaan. Älkää tuhlatko vettä, jos haluatte suojella luontoa. Ihme porukkaa, kun halutaan olla niin luonnonsuojelijaa, mutta kuitenkin surutta tuhlataan luonnonvaroja ja pestään vieläpä pesuaineen kanssakin niitä purkkeja. 

Vierailija
65/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tölkit ja muu metalli erotellaan kyllä siellä jätteenkäsittelylaitoksella. Ei sekajätettä noin vaan tuupata kaatopaikalle vaan se menee prosessin läpi jossa otetaan kaikki hyöty irti. Ja metalli on vieläpä kaikista helpointa noukkia muun jätteen seasta pois koska on magneettisia.

Meilläkin kun tulee ehkä yksi tölkki viikossa niin en todellakaan ala niitä säilyttämään ja kanniskelemaan ympäriinsä.

Vierailija
66/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun asumaan vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, jossa joka päivä 40000 autoilijaa kokee oikeudekseen työntää bentseeninsä minun hengitysilmaani. On se ihme jos minä viitsin lajitella joka vitun ananaspurkin kun minustakaan ei kukaan välitä.

Meinaat että niiden 40000 autoilijan pitäisi painua jonnekin muualle, koska sinä haluat asua valtaväylän vieressä?

Meinaan, että kaupoista saa sähköautoja, mutta eipä tunnu niitä 40000 autoilijaa kiinnostavan. Eipä kiinnosta minuakaan säilykepurkit.

Vierailija
67/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lajittelen muovit ja erikseen energiajätteen (pakollinen kerättävä Päijät-Hämeessä), kartongit, pahvit ja tölkit, palautuspullot ja tölkit, paristot, keräyspaperin, lasin, metallin ja saunan sytykkeet. Ja tietysti biojätteen. En koe ongelmaksi. Säästän selvää rahaa ja luonto kiittää. Vähän vaivaahan se toki vaatii.

Vierailija
68/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sekajätteen tyhjennysväli on sen verran harva (maksamme myös vähemmän) että kyllä se astia ehtii täyttyä.

Anna kun arvaan, haju kesähelteillä on aivan hirveä ja kärpäsiä mustana pilvenä. Mutta saahan siinä fiiliksen kesälomasta jossain etelän lämmössä.

Tän takia laitoin biokompostorin. Ei haise eikä näy kärpäsiä. Bonuksena hyvää multaa pienellä vaivalla.

Sekäjätettäkö sinä sinne biokompostoriisi tunget vai mistä tämä kommentti? Meilläkin on tosiaan kompostori, jonne laitamme biojätteet. Sehän se haiseva osuus lajittelemattomasta sekajätteestä onkin. Sekajätteeseen menee meillä oikeastaan vain erilaisia muoveja (pakkauksista ym.), eikä ne kyllä mitenkään haise vaikka pidempäänkin olisivat.

Vierailija
69/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun asumaan vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, jossa joka päivä 40000 autoilijaa kokee oikeudekseen työntää bentseeninsä minun hengitysilmaani. On se ihme jos minä viitsin lajitella joka vitun ananaspurkin kun minustakaan ei kukaan välitä.

Meinaat että niiden 40000 autoilijan pitäisi painua jonnekin muualle, koska sinä haluat asua valtaväylän vieressä?

Meinaan, että kaupoista saa sähköautoja, mutta eipä tunnu niitä 40000 autoilijaa kiinnostavan. Eipä kiinnosta minuakaan säilykepurkit.

Mahtaa olla elämä tuolla asenteella kyllä varsin ikävää. Onnesi on sinun omissa käsissäsi, ei tarvitsisi itseä miksei kaikki muut suostu ajattelemaan sinun hyvinvointiasi.

Vierailija
70/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalossakin ollut jo pitkään neljän jakeen jäteastia: kartongit, poltettava sekäjät, metallit ja lasi.

Vierailija
71/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilypurkit erotellaan kyllä sekajätteestä jätteenkäsittelyn yhteydessä.

Bentseeni taas tosiaan menee suoraan kaikkien verenkiertoon, myös autoilijoiden. Pakokaasuilla on selvät ja tutkimuksissa näkyvät terveyshaitat, ja Suomessakin kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa niistä johtuviin keuhko- ym. syöpiin, joten ehkä tosiaan kannattaisi panna paukut pakokaasujen vähentämiseen jonkun pilipalipurkkien sijasta.

Vierailija
72/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omakotitalossakin ollut jo pitkään neljän jakeen jäteastia: kartongit, poltettava sekäjät, metallit ja lasi.

On ollut myös pitkään ollut tarkoitus laittaa kompostori biojätteelle, mutta kun Biolan eristetty maksaa melkein 500€, niin on jäänyt hankkimatta.

Vierailija
73/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tölkit ja muu metalli erotellaan kyllä siellä jätteenkäsittelylaitoksella. Ei sekajätettä noin vaan tuupata kaatopaikalle vaan se menee prosessin läpi jossa otetaan kaikki hyöty irti. Ja metalli on vieläpä kaikista helpointa noukkia muun jätteen seasta pois koska on magneettisia.

Meilläkin kun tulee ehkä yksi tölkki viikossa niin en todellakaan ala niitä säilyttämään ja kanniskelemaan ympäriinsä.

Aika suuri osa metalleista ei ole magneettisia. Vain valurautaiset ja sinkityt pellit ovat. Alumiineja, ruostumattomia, kupareita ja lukemattomia muita metalleja et magneetilla pysty erottelemaan.

Vierailija
74/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki samaan. Lasit, metallin yms. Meillä on vaan yks pönttö pihalla. Ja sitä paitsi oon nähnyt kun sama roska-auto kumminkin vie kaikki jätteet pois, turhaa om teidän lajittelut.

Miten on mahdollista, että kaikissa taloyhtiöissä ei ole erikseen astiaa metallille, lasille, lehdille, kartongille ja sekajätteelle? Vai onko kyse omakotitaloista?

Ja jätteitä ei todellakaan sekoiteta missään roska-autossa, vaan kaikki jätteet päätyvät omiin paikkoihinsa. 

On turhauttavaa, että vieläkin on paljon välinpitämättömiä ihmisiä, joille ympäristö ei merkitse oikein mitään. Olisi kiva vierailla heidän kotonaan. Tietty siellä voi olla tosi siistiä. Eli välitetään vain omasta hyvinvoinnista lyhyellä aikavälillä. 

Vierailija
75/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut myös pitkään ollut tarkoitus laittaa kompostori biojätteelle, mutta kun Biolan eristetty maksaa melkein 500€, niin on jäänyt hankkimatta.

Miksi kompostorin pitää olla Biolanin 500e laitos? Meillä on lidlin 35e maksanut pönttö. Toimii hyvin. Kovemmilla pakkasilla saattaa jäätyä mutta ei se mitään haittaa, pöntössä on tilaa koska syksyisin tyhjennetään. Kun pakkaset on ohi niin lähtee itsestään käyntiin. Täällä kompostori on ihan ehdoton jos haluaa omakotitalossa säästää jätekuluissa. Ilman kompostia on sekajätteen tyhjennysväli vain 2 viikkoa, kompostilla voi pidentää jopa 8 viikkoon. 35 pönttö maksoi itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa. Ja nyt saadaan ilmaista multaa.

Vierailija
76/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki samaan. Lasit, metallin yms. Meillä on vaan yks pönttö pihalla. Ja sitä paitsi oon nähnyt kun sama roska-auto kumminkin vie kaikki jätteet pois, turhaa om teidän lajittelut.

Miten on mahdollista, että kaikissa taloyhtiöissä ei ole erikseen astiaa metallille, lasille, lehdille, kartongille ja sekajätteelle? Vai onko kyse omakotitaloista?

Ja jätteitä ei todellakaan sekoiteta missään roska-autossa, vaan kaikki jätteet päätyvät omiin paikkoihinsa. 

On turhauttavaa, että vieläkin on paljon välinpitämättömiä ihmisiä, joille ympäristö ei merkitse oikein mitään. Olisi kiva vierailla heidän kotonaan. Tietty siellä voi olla tosi siistiä. Eli välitetään vain omasta hyvinvoinnista lyhyellä aikavälillä. 

Ja tietysti jokaisella taloyhtiöllä on myös biojätteen keräys. 

Ja kait nyt jokainen sentään vie ongelmajätteet niille kuuluviin keräyspaikkoihin?

Pk-seudulla kiertää joka kevät keräysauto, johon voi jättää esim. elektroniikkaromua ja ongelmajätteitä, kuten maaleja, loisteputkia jne. Auto pysähtyy kuhunkin paikkaan keräysreitin varrella vain lyhyeksi aikaa, joten on oltava tarkkana ajan kanssa. Aikataulu löytyy netistä. Joten ensi keväänä olkaa tarkkoina ja pääsette romuista eroon tälläkin tavalla. 

Vierailija
77/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompostori ei ole kuin muovikuori. Eristetty kompostori tarkoittaa, että siihen on laitettu muodon vuoksi vähän eristelevyä. Ei se kuitenkaan ole saumattomasti eristetty, vaan kylmäsiltoja on jokainen rako.

Se komposti itsessäänkin on eristävää ja sitä paremmin mitä enemmän kuiva-aineita. Ei ne muovikuoret paljoa maksa ja mitä isompi pohjaltaan, sen parempi. Talvella komposti jäähtyy joka tapauksessa eristeistä riippumatta.

Vierailija
78/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kierrätä mitään. Turhaa säätämistä.

Vierailija
79/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla elämä tuolla asenteella kyllä varsin ikävää. Onnesi on sinun omissa käsissäsi, ei tarvitsisi itseä miksei kaikki muut suostu ajattelemaan sinun hyvinvointiasi.

Ai arvelet, että jos minä alan tiskata säilykepurkkeja, Mansku yhtäkkiä täyttyy sähköautoista? Ja minä luulin, että minulla on joskus outoja harhoja...

Vierailija
80/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai arvelet, että jos minä alan tiskata säilykepurkkeja, Mansku yhtäkkiä täyttyy sähköautoista? Ja minä luulin, että minulla on joskus outoja harhoja...

Oliko se Tesco, joka mainosti ekotekoja "every little helps"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi