Pirun kova kipu pallean alueella, kuin kramppaisi. Alkoi myöhemmin uudestaan kun menin kyljelleni
Joskus ennenkin ollut tällaista, kun pahin kipu loppuu, niin ylävatsa tuntuu kovalta ja saattaa olla kosketusarkakin.
Kipu on sellaista, ettei oikein voi mihinkään suuntaan liikkua ja tuntuu, että hengittäminenkin rutistaa kohtaa vain joka kerta. Kuin pallean tai jonkin sisälle laitettais ilmapallo mitä pumpattaisiin isommaksi ja isommaksi.
Kun kipu sitten hellitti ja menin myöhemmin nukkumaan, niin kylkiasennossa alkoi uudestaan.
Voiko olla ihan vain pallean kramppaamista, miksi se kramppaisi?? Onko kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (21)
Ja siis koko ylävatsan alueella, tai tuossa kylkiluiden välissä yläosassa keskellä. Ei ole mitenkään toispuoleinen kipu joka viittaisi sappikiviin
Sappi mulla oireili noin. Koko palleaan koski ja tosiaan ihan kuin ilmaa olis pumpattu lisää ja lisää. Karmea kipu! Ultralla todettiin sappikivet, nyt leikattu ja mikä autuas olo!
Mutta voiko sappikohtauksen laukaista jokin tietty asento? Joskus tullut kylkiasennossa samanlaista, mutta se on loppunut kun olen nopeasti kääntynyt selälleni.
Sappikohtaus. Ruokavalion uudelleenjärjestely auttaa.
Tänään taas illalla kipeänä, ei kramppaa samalla tavalla kuin eilen. Tuntuu ylävatsassa kuin ois ylensyönyt
Voisiko olla pahemman luokan närästys?
Ei mitään ideaa? En tuohon sappikohtaukseenkaan oikein uskoisi
Ilmavaivoja on myös paljon, otin somacin nyt varmuudeksi
Melko varmasti sappikivet vaivaavat. Tuntui tolta, puriti epämääräisesti , niinku olis ollut ylikireet rintsikat.
No mikähän siihen auttaisi? En ole syönyt tänään erityisen rasvaista ruokaakaan.
Nytkään ei ole kipua vaan epämiellyttävä olo vatsassa
Joko sappikivet tai vatsakatarri (dyspepsia). Oletko stressannut viimeaikoina paljon?
Kokeile rennietä tms mahahappoja vähentäviä lääkkeitä ja osta Silica-geeliä. Syö mietoja ruokia ja vältä kahvia ja tupakkaa mikäli näitä käytät. Kaurapuuro ja kamomillatee auttaa. Rauhallinen kävelylenkki auttaa myös.Vältä stressiä.
Ja pieniä ruoka-annoksia usein. Älä anna vatsan päästä tyhjäksi. Itse syön pahimpina aikoina vain kamomillateetä, vaaleaa leipää ja kaurapuuroa.
Kokeile jättää kaikki voimakkaat ruoka-aineet pois. Itselleni hallaa tekevät voimakkaat mausteet,tuorekurkku,paprika,ruisleipä, grillatut ja pannulla paistetut tuotteet,huonosti sulavat ja liian rasvaiset ruoat. Keitettyä vaaleaa lihaa ja kalaa punaisen sijasta.
Jos ei näillä konsteilla rupea muutamassa päivässä helpottamaan, suosittelen lääkärissä käyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko sappikohtauksen laukaista jokin tietty asento? Joskus tullut kylkiasennossa samanlaista, mutta se on loppunut kun olen nopeasti kääntynyt selälleni.
Juu voi. Kivet liikkuu ja tukkii tiehyet. Kerran kovassa kohtauksessa lähdettiin ajamaa
n sairaalaan. Tiessä oli monttu, auto tärähti kunnolla ja kipu loppui. Koita päästä sinne ultraan!
Solar plexus tukossa syyllisyydestä.
Ja olen huomannut, että iltaisin vasta alkaa vaivaamaan
Otin eilen somacin, toivottavasti auttaa
Mulla on sama juttu aamulla pahimmillaan kun on maha tyhjänä. Joka puolen minuutin välein sattuu vaan niin perkuleesti. Olen ottanut maitohappo bakteerin. Olen myös huomannu ilmavaivoja ja syödessä krampit ylestyvät. Olisikohan sitten niistä sappi kivistä?
Tosiaan ihan kaikki viittaa palleatyrään ja refluksiin, jotka ovat melko sama asia oireiltaan. Kun refluksiin etenee niin että muodostuu palleatyrä. Se ruuan tai ilman tai hapon nousu kramppaa siellä
Minulla on ollut yöllisiä kipuja, joissa tuntuu kuin pallean kohdalla olisi vyö, joka sitten vuoroin kiristyy ja löystyy. Ajattelin sappivaivoiksi mutta ultrata ei löytynyt mitään. Yleensä kun kivut alkavat, olen kyljelleni ja selällään oleminen sitten alkaa hiljalleen helpottaa. Ehkä kylkiasento haittaa sappiteitä vaikkei kiviä olisikaan, en tiedä, mutta mitään vikaa minusta ei sii löytynyt.
Haimatulehdukselta kuulostaa. Oletko juonut alkoholia viime aikoina? Voi tulla yllättävän vähästä ja tissuttelusta.
Voi olla ruokatorven krammppikohtaus. Itsellä on ajoittain vaivannut. Siihen liittyi stressi. Ensimmäinen kohtaus oli raskauden neljännellä kuukaudella. Niitä seurasi myöhemminkin. Siihen auttoi yleensä veden juominen. Kohtaus saattoi kestää puolisen tuntia.
Stressin vähentyminen lähes lopetti nuo krampit.
Sappi. Oletko syönyt paistettua tai rasvaista ruokaa? Tai sipulia, paprikaa, sieniä?