Asunnon myyminen - kannattaako pintaremontti?
Kannattaako myytävän asunnon tapettien ja muiden pintojen vaihtaminen neutraaliin pintaan? Myyntiin menossa olevassa asunnossa on hyväkuntoiset, mutta vahvan sävyiset pinnat. Mielestäni tummanpunaiset ja värikkäät, kuviolliset tapetit kannattaisi poistaa ja muuttaa värimaailma neutraalimmaksi, puolison mielestä työ olisi turhaa rahanhukkaa. En itse ostaisi asuntoa jossa tapetin väri varastaa kaiken huomion ja osin syö valoa tummuutensa vuoksi. Puolison mielestä ostaja voi itse vaihtaa tapetit jos ei niistä pidä. Mitä sanoo av?
Kommentit (18)
Isommat reiät ja näkyvät "viat" kannattaa kyllä korjata. Laittaa listat jos puuttuu jne.
Mutta nuo tapetit ja maalaukset on tosiaan vähän niin ja näin...
Osa osaa ja haluaa rempata, ja helppoja hommiahan ne periaatteessa on, mutta yhä enemmän ja enemmän ostajat haluaa muuttovalmiin kohteen. Ostajissa on koko ajan enemmän sellaisia uusavuttomia, jotka joutuisivat teettämään homman jollakin maksullisella ammattilaisella. Sellainen ostaja varmasti arvostaisi neutraaleja värejä ja helpostilähestyttävää asuntoa jota ei tarvitsisi alkaa heti remppaamaan.
Myyntihintaahan se ei teille nosta, mutta on ehkä enemmän kiinnostuneita ostajia.
Me siivottiin kunnolla ja maalattiin makuuhuoneet ja olohuoneesta yksi seinä. Seinissä oli reikiä kirjahyllyjen seinäkoukkujen jäljiltä ja ne olivat myös vähän likaisia. Uusi omistaja olisi joutunut sen homman kuitenkin tekemään ja tuntui helpommalta myydä asunto sellaisena, ettei uuden omistajan tarvitse tehdä muuta kuin kantaa kamat sisään.
Vierailija kirjoitti:
Me siivottiin kunnolla ja maalattiin makuuhuoneet ja olohuoneesta yksi seinä. Seinissä oli reikiä kirjahyllyjen seinäkoukkujen jäljiltä ja ne olivat myös vähän likaisia. Uusi omistaja olisi joutunut sen homman kuitenkin tekemään ja tuntui helpommalta myydä asunto sellaisena, ettei uuden omistajan tarvitse tehdä muuta kuin kantaa kamat sisään.
On myös niitä ostajia, joita ei pikkuviat, 40 vuotta vanhat keittiönkaapit tai tapetin väri kiinnosta yhtään, vaan kantavat vaan kamat sisälle joka tapauksessa tai laittavat sellaisenaan vuokralle.
Kyllä väärät värit (vihreä musta punainen keltainen oranssi) pistävät silmään. Helposti tulee fiilis, että neeext. Eli palaisiin asuntoon, mikäli siinä kaikki muu olisi törkeen hyvää ja kaikissa muissa samanhintaisissa ja - kokoisissa huonoa. Pientä pintaremppaa -sisustusarkkitehdin täytetyin huulin sanoisin: Raikastakaa vaalean harmaalla tai beigellä. Niillä väreillä, mitä hekin käyttävät.
Ajattelen itse niin että jos uusi ostaja haluaisi vaihtaa tapetit niin olisihan hänellekin helpompi jos pohjalla olisi neutraali maalipinta. Tapetit on kuitenkin poistettava ennen uutta tapetointia tai maalausta koska värit ovat niin vahvat ja kuultaisivat läpi. Uskon että tämäkin vaikuttaa ostohalukkuuteen, varsinkin kun lähialueella on paljon saman kokoluokan asuntoja myytävänä.
Ap
Asunnonvälittäjät aina sanoo, ettei kannata rempata, mutta ne muutaman kerran, kun olen itse ollut myymässä, niin nimenomaan siisti ja pinnoiltaan kauniiksi laitettu asunto on saanut ostajat tekemään päätöksen heti ja silmät loistaen.
Meillä oli monta kuukautta kämppä myynnissä ja innostus oli vähäistä. Otettiin vahvat tapetit pois ja maalattiin kaikki seinäpinnat valkoiseksi ja kämppä meni heti sen jälkeen. Onhan se hölmöä, että ostajat kiinnittävät huomionsa epäoleellisiin asioihin, mutta tosiasia se taitaa kuitenkin olla. Neutraali ja raikas asunto saa ostajakandidaatit kuvittelemaan itsensä huonekaluineen sinne asumaan, kun taas liian persoonallinen saa monet ohittamaan asunnon jo ilmoituksen kuvien perusteella. Eli kyllä suosittelen tekemään pintaremppaa.
Hintaan ei kovin paljon vaikuta, mutta nopeammin ja varmemmin kauppa tulee kun pinnat ovat uudet neutraalit värit . Toki 1000-2000e max rahaa pieneen tuunaukseen + omaa työtä.
Fakta on että kaikki vaikuttaa kaikkeen loppupeleissä.
Minulle se siivoaminen ja maalaaminen oli tärkeä osa luopumistyötä. Vaikka uusi koti, johon olimme muuttaneet, oli monella tavalla meidän unelmien täyttymys, siinä vanhassa kodissa oli paljon muistoja. Ikkunoita pesin tippa linssissä kun katsoin puistoon, jonne lapsemme oli reippaasti mennyt toisten lasten seuraan leikkimään ensimmäistä kertaa. Monta muutakin muistoa tuli mieleen siellä tyhjässä kodissa häärätessä. Sen verran aikaa siihen kaikkeen puleeraamiseen, lattianvahaukseen ja maalaamiseen meni, että ehdin siinä tehdä luopumistyötä riittävästi ja sen jälkeen olinkin valmis luopumaan rakkaasta kodista muhkeaa rahatukkoa vastaan, eikä jäänyt yhtään paha mieli! :-)
Minä uskon että tapettien poistaminen ja pinnan paikkaaminen/maalaaminen valkoiseksi kannattaa, sillä se olisi silloin helpompi esitellä ostajalle ikään kuin tyhjänä tauluna, jolloin kokonaisuus on todella selkeä. Silloin myydään tavallaan tilaa, ei jonkun vanhaa kotia.
Arvostaisin todellakin, että tapetit on poistettu, etenkin jos ne ovat jo useamman vuoden vanhat. Minulla on erittäin huonoja kokemuksia tapetin poistosta, eli sitä piti repiä seinästä noin 1 cm x 1 cm paloina. Tosin tuo nr. 2 varmaan pitää minua sen takia uusavuttomana. Olen kyllä nähnyt, miten tapetti irtoaa helposti myös suurina vuotina.
Neutraalinkin tapetin sijaan kestäisin paremmin vaikka kuinka räikeän maalatun seinän.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hölmöä, että ostajat kiinnittävät huomionsa epäoleellisiin asioihin
Minun mielestä kyseessä ei ole epäoleellinen asia. Jotkut saattavat joutua muuttamaan suoraan edellisestä asunnosta, eivätkä halua asua remontin keskellä.
Pintaremontti kannattaa melkeinpä aina (asunto menee todennäköisesti nopeammin kaupaksi ja selvästi parempaan hintaan), mutta markkinointinäkökulmasta remppaa ei kannata isommin mainostaa varsinkaan jos taloon on lähivuosina tulossa isompia remontteja (LVIS, julkisivu). Jos tällaisessa tapauksessa myynti-ilmoituksessa hehkuttaa tuoretta pintaremonttia, niin ostajalle tulee helposti sellainen olo että häntä yritetään harhauttaa.
Kiitos neuvoista! :) Kyllä taidetaan vähän uusiksi seiniä laittaa, toivotaan että siitä on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista! :) Kyllä taidetaan vähän uusiksi seiniä laittaa, toivotaan että siitä on hyötyä.
Ap
Itse ajattelen tekeväni pintaremontin joka tapauksessa. En usko, että joku asunto olisi juuri omaan makuuni. Toiset voivat arvostaa muuttovalmista, minä oman maun mukaista.
17: Eihän esim. vanhojen likaisten tapettien poistaminen tarkoita sitä, että ostaja ei arvosta oman maun mukaista. Myyjän suorittama pintaremontti vain tekee sen oman näköisen asunnon saamisen helpommaksi.
En automaattisesti lähtisi remppaamaan. Voihan se olla, että joku tykkää sellaisesta. Jos selvästi ei asunto kiinnosta ihmisiä, niin sitten voi asiaa miettiä uudelleen. Ja moni haluaa kuitenkin asunnosta oman näköisensä ja tekee joka tapauksessa jotain remppaa.