Mistä vuosi 1996 on jäänyt mieleesi?
20 vuotta sitten vuonna 1996 ihmiset tanssivat mm. Spice Girlsin Wannaben ja Macarenan tahtiin. Kotimaisista Mascaran Erittäin hyvä ellei täydellinen ja Aikakoneen Keltainen olivat soitettuja hittejä. Telkkarista tuijotettiin mm. Ihmeidentekijöitä ja Atlantan kesäolympialaisia. Viihdeuutisissa lehtien palstoilla puhututtivat mm. Lola Odusoga ja Tupac Shakurin kuolema.
Mitä sinulle on jäänyt mieleen vuodesta 1996? Mitkä asiat olivat tuolloin tärkeitä/ajankohtaisia? Missä olit silloin? Tapahtuiko elämässäsi jotakin merkittävää?
Kommentit (84)
Menin mieheni kanssa naimisiin, elokuussa tulee 20 vuotta avioliittoa täyteen. Elokuu oli lämmin, mutta heti kun syyskuuhun päästiin, niin pohjoisesta alkoi tuulla kylmästi. Heti häitten jälkeen tulin raskaaksi, tuossa tuo nuorimies täytti juuri 19 vuotta.
Vaihto-oppilasvuosi. Keski-Eurooppalainen isäntäperhe uskoi ihan tosissaan, että suomalaiset ovat tummempia kuin minä koska Lola Odusoga.
Aloitin ala-asteen. Mistään muusta ei hajua.
Todella mitätön vuosi. Huonoa aikaa olla nuori. Totta kai jälkikäteen voidaan keksiä jotain merkittäviä tapahtumia, kuten vaikka nuori räppärikuolemat, mutta eivät ne silloin olleet isoja missä olit kun kuulit - sukupolvikokemuksia.
Kävin kesälomalla Lontoossa ja vuoden lopussa työsuhteeni yliopistolla vakinaistettiin. Hyvä vuosi, ei valittamista :)
Syntyi neljäs lapseni, jonka kanssa vietin päivät vastasyntyneitten osastolla kahden viikon ajan. Tytön veri vaihdettiin käytännössä kokonaan ja hän sai myös sairaalabakteerin, joten verensiirto-operaatio venyi aika paljon suunnitellusta muutamasta päivästä. Kauhean tukalaa oli elokuussa rampata sairaalassa ja imettää, kun oli niin kuuma. Öisin pumppasin maitoa aina seuraavaa yötä varten.
Metallica julkaisi pitkän odotuksen jälkeen levyn, joka olikin huono. Musiikin käsitti todella kuolleen.
Menetin neitsyyteni. Aloin tykätä teknosta. Poltin ensimmäistä kertaa kannabista.
Lapseni aloitti koulun syksyllä 1996. Itsellä uusi työ, jossa työaikoja ei tunnettu. Mies teki osa-aikatyötä ja huolehti arjen myllytyksestä.
Suomen idänvienti kukoisti. Matkasin pitkin Venäjää ja Baltian maita ja perustin asiakkailleni 80 vähittäismyyntipistettä ja tusinan tukkuliikkeitä. Keskiluokkaiselle kulutustavaralle oli kasvavaa kysyntää. Tein elämäni tilin ja ostin asunnon Helsingistä.
Loppukesällä syntyi esikoiseni, joka nyt opiskelee jo yliopistossa. Tapasin Aki Sirkesalon perheineen samalla osastolla.
Pääsin ylioppilaaksi ja odotin innolla muuttoa opiskelemaan ja pois lapsuudenkodista. Olin kesällä 3 viikkoa Ranskassa ja päätin, että siitä tulee vielä kotimaani. Ei ole vielä tullut.
-96 oli kesällä paljon ukonilmoja. Olin silloon 13v. Napapaidat oli in.
Eräs huhtikuinen päivä realisoitui minulle "Päiväni Panomiehenä" - kolme kaatoa 12 h sisään.
Ei koskaan sitä ennen eikä sen jälkeen tuota ole tapatunut.
Ehkä yksi elämäni parhaista vuosista. Opiskelin tuolloin todella mukavassa koulussa, kurssitovereilla oli hyvä yhteishenki, koulu sujui hyvin ja motivaatio oli korkealla. Seurusteluni oli vakiintunut silloisen tyttöystäväni (nykyisen vaimoni) kanssa. Hän oli alkanut syömään E-pillereitä ja lemmimme harva se ilta ilman kumia. Olimme opiskelijaporukalla keränneet retkirahaa talkootöillä, joilla kurssimme teki kesällä 1996 mahtavan Keski-Euroopan turneen joka kesti lähes kaksi viikkoa ja biletimme monessa maassa. Olimme nuoria, huolettomia ja tulevaisuuteen uskovia. On tuon jälkeenkin tapahtunut paljon mukavaa, mutta vuonna 1996 kaikki oli niin uutta ja ennenkokematonta. Koskaan en varmaan enää tule kokemaan sellaista vuotta.
Yläasteella. Molemmat isovanhemmat ja perheen lemmikki kuolivat. Nuo musiikit muistan, mutta en hirveästi muuta.
Au pairina Ranskassa, kivoja muistoja. :)
Minä jäin vuonna 1996 eläkkeelle.