Miten yh tulee lähihoitajan palkalla toimeen Helsingissä?
Jos tekee päivätyötä, laskin että käteen saisi n. 1700 e kk. Minulla on yksi lapsi, olen naimisissa ja mies hyvätuloinen, joten nyt tulisimme toimeen ok MIEHEN tulojen vuoksi. Mutta, en halua laskea toisen ihmisen varaan, ja mietin, tulisinko toimeen tuolla nettopalkalla jos jostain syystä jäisin lapseni kanssa kahden.
Meillä on nyt vuokra kaupungin vuokra-asunnossa (eli halvin asumismuoto) 840 e kk joten se täytyisi varata asumiseen. Jäisi n.900 e kk + mahdolliset elatusmaksut, n. 200 (en tiedä paljonko olisivat) joten laskuihin ja elämiseen jäisi minulle ja lapselle 1100 e kk. Kyllä sillä tulee toimeen. Mutta, tuleeko sillä toimeen vuosia ja vuosia? Tulisin aina asumaan kaupungin vuokra-asunnossa, ei olisi koskaan varaa omaan, ei voisi säästää. Olisiko lapselle varaa tarjota harrastuksia, lomamatkoja?
Tiedän, tuolla summalla tulee toimeen moni, saan kuulla. Enkä epäile yhtään. Mutta, jos tuolla summalla kituuttelee vuokralla koko elämänsä, kaikki menee mitä tulee, ei voi säästää eläkkeeseen jne.Tarkoitan aikaperspektiivillä vaikka 20 vuotta, en sitä, että lh työ on väliaikaista ja kouluttautuu vaikka lisää tai vaihtaa alaa.
Mietin asiaa, kun olen 40 v, jäin työttömäksi ja alanvaihto edessä. Lähihoitajaksi opiskelu olisi mahdollista. Kolmivuorotyöhön en halua joten olisi tyydyttävä tuohon peruspalkkaan. Olisi kiva kuulla teiltä Helsingissä asuvilta yksinhuoltajilta, jotka olette jo +35 v ettekä voi enää opiskella syystä tai toisesta, että ahdistaako asia ja tuo palkka teitä, ja miten tulette toimeen?Mitä tekisitte toisin, jos voisitte valita?
Tuo palkka on ihan ok yksinasuvalle ja nuoremmille, mutta jos miettii alaa sen mukaan että siitä myös eläköityy niin... onhan se pieni palkka. En haluaisi laskea elämääni toisen ihmisen varaan, eli niin että jos asun kumppanin kanssa, voisin tulla toimeen lähihoitajan palkalla mutta muuten saisin vain vähän yli toimeentulotukinormin.
Tuolla lähihoitajan nettopalkalla ei saa mitään asumistukea tai toimeentulotukea,ja laskin että nettotulot ovat n. 150 e kk enemmän kuin toimeentulotukea, peruspäivärahaa ja asumistukea saavalla kuin tuolla peruspalkkalaisella.
Muualle kuin Helsinkiin en haluaisi muuttaa kun ainoat tukiverkostot ovat täällä, eikä ole ajokorttia tai autoa. Vantaa tai Espoo toki olisivat ok, mutta tuskin sieltä tätä Helsingin kaupungin asuntoa halvempaa asuntoa saisi...
Kaipaisin nyt mielipiteitä ja kokemuksia, ja samalla ihmettelen kun googletin, miksi asiasta ei puhuta julkisuudessa enempää? Siis että vaikkapa lastenhoitajana ja lähihoitajana ei ole varaa työskennellä, ellei ole hyvätuloista kumppania turvana. Noista asioista tulisi puhua jo peruskoulussa ja lukiossa nuorille,eli vaikka kouluttautuisi ja olisi vakituinen työ, tulot voivat ainakin sos. ja terveysalalla jäädä aika pieniksi, varsinkin jos haluaa perheen.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ihmettelen, miten lähihoitajia voi olla niin paljon? Onko kaikilla hyvätuloinen puoliso? Tuttava juuri kehui kun ostivat uuden mökin, ajelee tila-autolla ja tekee lomamatkoja. On lähihoitaja määräaikaisissa työsuhteissa. Ahdistavaa, että aikuisena (tuokin nainen on n, 45 v) täytyy laskea elämisensä toisen ihmisen varaan. Itse en vaan halua, sillä olen oppinut että mitä vain voi elämässä sattua.
Harmi vain, sillä lähihoitajan tutkinto oppisopimuksena olisi minulle mahdollinen, joten ei tarvitsisi olla vain peruspäivärahalla ja töitä riittäisi (tosin määräaikaisia varmaankin). Mutta, en näe itseäni eleköitymässä lähihoitajan työstä. Seuraavat 25 vuotta saisin nettona alle 2000 e kk? Ei kiitos.
Yövuoroja tekemällä tienaa paremmin, samoin esim. sunnuntaitöistä.
Lapsen vuorohoito kuullostaa rajulta... siis että joutuisi olemaan öitä päiväkodissa. Ja miten sitten kun olisi kouluikäinen, ei kai mitään 7 vuotiasta voi jättä kotiin yövuoronsa ajaksi?Isänsä tekee niin paljon työmatkoja etten voisi laskea sen varaan että viettäisi yöt isän kanssa. Sama koske sunnuntaita kun usein jo sunnuntai- aamuna lähtö työmatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisen asunnon muuten Helsingistä saa 840 eurolla? Uskoisin että moni yh-lähihoitaja joutuu hakemaan toimeentulotukea jos ei ole varakkaasta perheestä ja saa vanhemmilta rahaa.
Anteeksi, mutta tätä juuri tarkoitin. Asioista tulisi todella puhua enemmän julkisuudessa ja ihan kouluissa. Rasittaa nämä olettamukset. Jos tienaat vaikka sen 1700 e kk nettona, elatusmaksut päälle, ei saa MITÄÄN tukia, vaikka olisi yh. Koska tuosta jää vuokran jälkeen sen verran joka ylittää ns. suojaosuuden. Eli ei saa mitään toimeentulotukea!Tuolla 1700 e kk + elarit elätät itsesi ja lapsesi ja maksat vuokran.Edelleen, hyvin menee vaikka pari vuotta, mutta meneekö 20 v?Kun jää eläkkeelle, putoaa tyhjän päälle, ja köyhyys jatkuu sukupolvien yli jos ei ole varaa tukea lapsen opintoja (oletan että seuraavan 20 vuoden aikana tulee lukukausi- ja muut maksut).
Sos. ja terveysalalla ei tosiaankaan voi tehdä työuraansa jos sattuu olemaan yh. Ellei tee sitä kolmivuorotyötä.Eipä se lastentarhanopekaan tienaa paljoa yli 1800 e kk nettona vaikka on korkeakoulututkinto ja monen unelma- ammatti. Nöyryyttävää minusta, että voidakseen työskennellä alalla jossa autetaan ja hoidetaan muita, joutuu pahimmassa tapauksessa olemaan taloudellisesti riippuvainen kumppanistaan. Ja jos ei sellaista ole, tulemaan toimeen minimillä.
Aivan rehellisesti näistä kannattaisi puhua ja paljon, voisi jäädä monilta se hoitoala valitsematta.
Puhutaanhan näistä asioista julkisesti. Pääkaupunkiseudulla siivoojat ovat jo enimmäkseen maahanmuuttajia, samoin bussi- ja taksikuskit, lähihoitajia alkaa olla yhä enenevässä määrin myös. Joissakin kaupungeissa palkataan vanhuksia hoitamaan maahanmuuttajia jotka eivät osaa suomea eivätkä voi keskustella vanhusten kanssa joilta ei englanti suju. Maahanmuuttajat suostuvat huonompiin työehtoihin ja pienempiin palkkoihin. Suomalaiset työntekijät haukutaan laiskoiksi sosiaalipummeiksi kun eivät pienipalkkaiset työt kelpaa. Eräs ylellä työskennellyt somalitaustainen toimittaja-taksikuski sanoi että ainoastaan maahanmuuttajat suostuvat työskentelemään öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olisi kiva kuulla niiden tilanteesta, jotka ajattelevat että tuolla 1200 nettona elämiseen tulee toimeen vuosikymmeniä, oletteko yksinhuoltajia vai kumppanin kanssa asuvia? Ja ikä? Näin 40 vuotiaana tuo summa ei kuullosta kovin suurelta, ehkä tilanne olisi eri jos olisin 20 v ja yksinhuoltaja, voisin ajatella että olisin vaikka 10 vuotta töissä ja sitten opiskelisin lisää. Nyt 40 vuotiaana on valittava se loppuelämän ala ja tod. näk. ei ole enää varaa opiskella.
Anteeksi mutta oletkohan sä vähän pihalla? Voithan sä opiskella, saat tuurilla muutaman satasen enemmän kuussa brutto. Jos siis saat töitä ylipäätään. Loppuelämän teet sitten duunia, että kurot kiinni sen opiskelun aikaiset tappiot.
??? No sitten ei ole järkeä opiskella lähihoitajaksi ollenkaan, kun sairaanhoitajan opinnoista ei paljon saa hyväksiluettua lh tutkinnolla. Sos.ala ei kiinnosta ollenkaan.En näe itseäni 50 vuotiaana amk:ssa, jäisi enää 15 vuotta työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisen asunnon muuten Helsingistä saa 840 eurolla? Uskoisin että moni yh-lähihoitaja joutuu hakemaan toimeentulotukea jos ei ole varakkaasta perheestä ja saa vanhemmilta rahaa.
Anteeksi, mutta tätä juuri tarkoitin. Asioista tulisi todella puhua enemmän julkisuudessa ja ihan kouluissa. Rasittaa nämä olettamukset. Jos tienaat vaikka sen 1700 e kk nettona, elatusmaksut päälle, ei saa MITÄÄN tukia, vaikka olisi yh. Koska tuosta jää vuokran jälkeen sen verran joka ylittää ns. suojaosuuden. Eli ei saa mitään toimeentulotukea!Tuolla 1700 e kk + elarit elätät itsesi ja lapsesi ja maksat vuokran.Edelleen, hyvin menee vaikka pari vuotta, mutta meneekö 20 v?Kun jää eläkkeelle, putoaa tyhjän päälle, ja köyhyys jatkuu sukupolvien yli jos ei ole varaa tukea lapsen opintoja (oletan että seuraavan 20 vuoden aikana tulee lukukausi- ja muut maksut).
Sos. ja terveysalalla ei tosiaankaan voi tehdä työuraansa jos sattuu olemaan yh. Ellei tee sitä kolmivuorotyötä.Eipä se lastentarhanopekaan tienaa paljoa yli 1800 e kk nettona vaikka on korkeakoulututkinto ja monen unelma- ammatti. Nöyryyttävää minusta, että voidakseen työskennellä alalla jossa autetaan ja hoidetaan muita, joutuu pahimmassa tapauksessa olemaan taloudellisesti riippuvainen kumppanistaan. Ja jos ei sellaista ole, tulemaan toimeen minimillä.
Aivan rehellisesti näistä kannattaisi puhua ja paljon, voisi jäädä monilta se hoitoala valitsematta.
Puhutaanhan näistä asioista julkisesti. Pääkaupunkiseudulla siivoojat ovat jo enimmäkseen maahanmuuttajia, samoin bussi- ja taksikuskit, lähihoitajia alkaa olla yhä enenevässä määrin myös. Joissakin kaupungeissa palkataan vanhuksia hoitamaan maahanmuuttajia jotka eivät osaa suomea eivätkä voi keskustella vanhusten kanssa joilta ei englanti suju. Maahanmuuttajat suostuvat huonompiin työehtoihin ja pienempiin palkkoihin. Suomalaiset työntekijät haukutaan laiskoiksi sosiaalipummeiksi kun eivät pienipalkkaiset työt kelpaa. Eräs ylellä työskennellyt somalitaustainen toimittaja-taksikuski sanoi että ainoastaan maahanmuuttajat suostuvat työskentelemään öisin.
Niin, missä lapsena ovat öisin? Edelleen, eri asia on jos on kumppani, itse tarkoitan nimenomaan yksinhuoltjia,joka on tämän koko jutun pääpointti!Ja ihan eri asia olla kokonaan lapseton,olen itsekin tehnyt yövuoroa vuosia ennen perheen perustamista.Usein ulkoamaalaistaustaiset tulevat Suomeen vain töihin joksikin aikaa ja perhe jos sellaista on, jää lähtömaahan.Ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ihmettelen, miten lähihoitajia voi olla niin paljon? Onko kaikilla hyvätuloinen puoliso? Tuttava juuri kehui kun ostivat uuden mökin, ajelee tila-autolla ja tekee lomamatkoja. On lähihoitaja määräaikaisissa työsuhteissa. Ahdistavaa, että aikuisena (tuokin nainen on n, 45 v) täytyy laskea elämisensä toisen ihmisen varaan. Itse en vaan halua, sillä olen oppinut että mitä vain voi elämässä sattua.
Harmi vain, sillä lähihoitajan tutkinto oppisopimuksena olisi minulle mahdollinen, joten ei tarvitsisi olla vain peruspäivärahalla ja töitä riittäisi (tosin määräaikaisia varmaankin). Mutta, en näe itseäni eleköitymässä lähihoitajan työstä. Seuraavat 25 vuotta saisin nettona alle 2000 e kk? Ei kiitos.
Yövuoroja tekemällä tienaa paremmin, samoin esim. sunnuntaitöistä.
Lapsen vuorohoito kuullostaa rajulta... siis että joutuisi olemaan öitä päiväkodissa. Ja miten sitten kun olisi kouluikäinen, ei kai mitään 7 vuotiasta voi jättä kotiin yövuoronsa ajaksi?Isänsä tekee niin paljon työmatkoja etten voisi laskea sen varaan että viettäisi yöt isän kanssa. Sama koske sunnuntaita kun usein jo sunnuntai- aamuna lähtö työmatkalle.
Kyllä olen miettinyt eri vaihtoehtoja, tuntuu ettei ole varaa mennä työhön hoitoalalle. Aloituksessa nimenomaan korostin sitä että on yh, tekee päivävuoroa lh:na... tiedän että vuorotyössä tienaa paremmin mutta jos lapsi on vasta 2 v?
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen duunari haaveilee jostakin kielikursseista jne keskiluokan jutuista. Se tässä maailmassa on perseelleen mennytkin kun duunari ei osaa olla onnellinen siellä omassa tulotasossaan vaan haaveilee ja pyrkii väkisin keskiluokan elämään. Jos ei ole thaikun matkoja ja kielikursseja, omistusasuntoja ei ole elämää.
Mitä ihmettä sä selität? Eli duunarilla ei ole oikeus lomiin, koskaann? Sillä 1200 e kk tuloilla ei paljon lomailla, jos ostaa laskea. Eikä säästetä. Duunarin tulisi mielestäsi tyytyä asumaan ikänsä vuokralla kasarmissa jossa suurin osa dokailee päivät ja riehuu yöt? Ei tulisi olla oikeutta pyrkiä parempaan tai edesauttaa sitä että lapsi saa paremman elämän?
Sano yksikin syy, miksi juuri minun tulisi opiskella lähihoitajaksi ja tyytyä huonoon tulotasoon vuosikymmeniä? Miksi juuri minä en saisi ponnistaa kohti parempaa?
En ihmettele, miksi Suomessa asiat menee perseelleen nykyään. Hyvätuloiset vaativat duunareita pysymään karsinassaan, ja ilmainen koulutus halutaan ajaa alas.Ennen myös duunarit pystyivät elämään keskiluokkaista elämää.
Kiitos mielipiteestäsi. Nyt tiedän, etten tule tuota lähihoitajan koulutusta koskaan valitsemaan. Mietin jo sitä vakavasti vaihtoehtona, mutta nyt tiedän, että haluan itselleni ja lapselleni jotain paremaa.
Tulevaisuudessa suurin osa sinunkin hoitajistasi ehkä puhuu arabiaa ja huonoa suomea, koulutus on tyyliä kurssi.
Olipa hyvä aloitus!
Upupup
T. Lähihoitaja ja yhden lapsen vanhempi
Juuri opin toisesta ketjusta, että vallan mainiosti! Tekee vaan majan olohuoneen lattialle ja keksii tietyllä kirjaimella alkavia sanoja. Maistiaisiakin voi käydä kaupoissa syömässä ja ajaa ratikalla pummilla.
Olen lähihoitaja ja elätän opiskelevan miehen ja osittain meidän kanssa asuvan lapsen. 75 neliön vuokrakolmio ihan kivalla paikalla, lähiöalueella n. 20min kävelymatkan päässä metrosta. Pari autoa. Kolmivuorotyöstä käteen tulee n. 1800-2000e/kk, miehen pienet tulot menevät omiin ns. aikaisemman elämän lainoihinsa. Teen satunnaisesti keikkaa päätoimisen työni lisäksi. Ihan ok on pärjätty, mutta olen lähdössä jatko-opiskelemaan kun mies valmistuu ja saa toivottavasti töitä.
Tähän keskusteluun on turha vetää lisiä mukaan! Joo, jouluna ja juhannuksena on tuplapalkka, mutta harva on valmis myymään niin halvalla perheen yhteistä aikaa. Puhumattakaan kuinka monet sukujuhlat jää väliin vain koska olet tyhmänä valinnut vuorotyön. Esimerkiksi nyt keväällä monilla on kaikenlaisia kevät- ja valmistujaisjuhlia samaan aikaan, mutta osan on pakko olla töissä. Muu perhe juhlii, kun itse pakerrat töissä.
Myös legendan ahkerista ulkomaalaisista voi unohtaa ja tarkistaa eri etnisten taustojen työttömyystilanteen.
Älkää helvetissä kukaan koskaan ikinä opiskelko lähihoitajiksi!
T. Valintaansa katuva lh
Vanha ketju mutta ajankohtainen vieläkin.
Kommentoikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskepa uudelleen se asumistuki.
Asumistukea ei saa jos tienaa yli 1400 e kk nettona...
Minä saan. netto 1750 e/kk ja kaksi lasta.
Tuohon päälle tulee lapsilisät ja elarit eli 300+500€ per kärsä. Kyllä sillä jo pitäisi pärjätä. Ei kaikkien kuulukaan voida asua Kaivopuistossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon päälle tulee lapsilisät ja elarit eli 300+500€ per kärsä. Kyllä sillä jo pitäisi pärjätä. Ei kaikkien kuulukaan voida asua Kaivopuistossa.
Mistä keksit tuollaiset summat? Minä saan lapsilisän+yh-korotuksen sekä minimielarin yhteensä n.305e.
Minimielari on n. 150e. Meillä mies ei maksanut lapselle mitään, vaikka varakas. Yhteiskunta maksaa miehen maksut.
Öky-lähärit täällä taas lesoilee liksoillaan :( Terv. oikeasti pienituloinen filosofi
Minimielari on n. 150e. Meillä mies ei maksanut lapselle mitään, vaikka varakas. Yhteiskunta maksaa miehen maksut.
Terveydenhuoltobisnes on rahakasta hommaa. Erityisesti lääkärit ja apteekkarit käärii isoja rahoja. Sama pätee kaikkiin hoitajiin erikoistumisalasta riippumatta (lähi- tai muu).
Jos on jo kaupungin asunto, sen voi vaihtaa pienempään ja halvempaan sisäisellä vaihdolla.
Lapsi varmaan viettäisi joskus aikaa myös isällään? Tällöin voisit ottaa yövuoroja ja sunnuntaivuoroja ja saisit lisäansiota.
Lisäksi laskelmastasi puuttui lapsilisä.
Ei tuo ole mahdoton yhtälö.
Vaikka rahaa on perheessä niukasti, ei se tarkoita, etteikö lapsesi voisi nousta hyvätuloisten joukkoon. Tilastot on tilastoja, aina löytyy myös poikkeuksia.
Sisareni ja minä olemme hyvissä työpaikoissa ja hyvillä ansioilla, vaikka lapsuudenkodissa oli pelkkää köyhyyttä. Nykyaikana vain keskitytään liikaa koulussakin pääasiassa puhelimien ja vaatteiden hintaan ja merkkiin.
Opeta lapsesi eri tavalla.
Anteeksi mutta oletkohan sä vähän pihalla? Voithan sä opiskella, saat tuurilla muutaman satasen enemmän kuussa brutto. Jos siis saat töitä ylipäätään. Loppuelämän teet sitten duunia, että kurot kiinni sen opiskelun aikaiset tappiot.