Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten yh tulee lähihoitajan palkalla toimeen Helsingissä?

Vierailija
07.06.2016 |

Jos tekee päivätyötä, laskin että käteen saisi n. 1700 e kk. Minulla on yksi lapsi, olen naimisissa ja mies hyvätuloinen, joten nyt tulisimme toimeen ok MIEHEN tulojen vuoksi. Mutta, en halua laskea toisen ihmisen varaan, ja mietin, tulisinko toimeen tuolla nettopalkalla jos jostain syystä jäisin lapseni kanssa kahden. 

Meillä on nyt vuokra kaupungin vuokra-asunnossa (eli halvin asumismuoto) 840 e kk joten se täytyisi varata asumiseen. Jäisi n.900 e kk + mahdolliset elatusmaksut, n. 200 (en tiedä paljonko olisivat) joten laskuihin ja elämiseen jäisi minulle ja lapselle 1100 e kk. Kyllä sillä tulee toimeen. Mutta, tuleeko sillä toimeen vuosia ja vuosia? Tulisin aina asumaan kaupungin vuokra-asunnossa, ei olisi koskaan varaa omaan, ei voisi säästää. Olisiko lapselle varaa tarjota harrastuksia, lomamatkoja?

Tiedän, tuolla summalla tulee toimeen moni, saan kuulla. Enkä epäile yhtään. Mutta, jos tuolla summalla kituuttelee vuokralla koko elämänsä, kaikki menee mitä tulee, ei voi säästää eläkkeeseen jne.Tarkoitan aikaperspektiivillä vaikka 20 vuotta, en sitä, että lh työ on väliaikaista ja kouluttautuu  vaikka lisää tai vaihtaa alaa.

Mietin asiaa, kun olen 40 v, jäin työttömäksi ja alanvaihto edessä. Lähihoitajaksi opiskelu olisi mahdollista. Kolmivuorotyöhön en halua joten olisi tyydyttävä tuohon peruspalkkaan. Olisi kiva kuulla teiltä Helsingissä asuvilta yksinhuoltajilta, jotka olette jo +35 v ettekä voi enää opiskella syystä tai toisesta, että ahdistaako asia ja tuo palkka teitä, ja miten tulette toimeen?Mitä tekisitte toisin, jos voisitte valita?

Tuo palkka on ihan ok yksinasuvalle ja nuoremmille, mutta jos miettii alaa sen mukaan että siitä myös eläköityy niin... onhan se pieni palkka. En haluaisi laskea elämääni toisen ihmisen varaan, eli niin että jos asun kumppanin kanssa, voisin tulla toimeen lähihoitajan palkalla mutta muuten saisin vain vähän yli toimeentulotukinormin.

Tuolla lähihoitajan nettopalkalla ei saa mitään asumistukea tai toimeentulotukea,ja laskin että nettotulot ovat n. 150 e kk enemmän kuin toimeentulotukea, peruspäivärahaa ja asumistukea saavalla kuin tuolla peruspalkkalaisella.

Muualle kuin Helsinkiin en haluaisi muuttaa kun ainoat tukiverkostot ovat täällä, eikä ole ajokorttia tai autoa. Vantaa tai Espoo toki olisivat ok, mutta tuskin sieltä tätä Helsingin kaupungin asuntoa halvempaa asuntoa saisi...

Kaipaisin nyt mielipiteitä ja kokemuksia, ja samalla ihmettelen kun googletin, miksi asiasta ei puhuta julkisuudessa enempää? Siis että vaikkapa lastenhoitajana ja lähihoitajana ei ole varaa työskennellä, ellei ole hyvätuloista kumppania turvana. Noista asioista tulisi puhua jo peruskoulussa ja lukiossa nuorille,eli vaikka kouluttautuisi ja olisi vakituinen työ, tulot voivat ainakin sos. ja terveysalalla jäädä aika pieniksi, varsinkin jos haluaa perheen.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon bruttotulot? 2200€ bruttotuloilla sais n. 250€ asumistukea. 2400/190€.

Vierailija
42/49 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen jo vanha ja tämä tilanne on kohdaltani ohi. Tosin nyt on huolena eläkkeen pienuus, juurikin sen pienen palkan takia. Valitsin (ennen) varman työpaikan, koska olin yksinhuoltaja. Ex oli maksukyvytön luuseri ja on edelleen. En tosin siis ole lähihoitaja, tai ollut. Mitään eläkesäästämistä ei voinut kyllä kuvitellakaan. Lapsi opiskeli pitkälle ja asui myös jo nuoresta asti Helsingissä, joten tietenkin autoin häntä. Lapsilisäthän loppuivat (muistaakseni) 17-vuotiaana ja silloin oli vielä lukiotakin jäljellä.

Ainainen rahapula ja laskujen kanssa vekslaaminen oli stressaavaa, onneksi olin silloin nuorempana muuten terve, tosin nämä raha-asiat ja työpaikan olosuhteet aiheuttivat uupumuksen/masennuksen. En tosin ollut pitkiä aikoja sairaslomalla, en olisi pystynytkään!  

Ei tässä muuta voi kuin toivottaa tsemppiä nykyisin samassa veneessä matkaaville.

Kyllä se  raha vaan rauhoittaisi, saisi nukuttua paremmat yöunet ja voisi vaihtaa työpaikkaakin eikä jäädä sairastumaan. Tai siis OLISI rauhoittanut, minunkin tapauksessani. Kun löytäisit(te) hyvän miehen, itse en siihen enää edes uskonut enkä sellaista etsinyt. Painotus sanalla "hyvän". Huonoon ei kannata sortua, ainakaan toista kertaa saati useampaa. Kahden tulot on kuitenkin aina parempi juttu, vielä eläkkeelle jäädessäkin. Ei tästä kituutuksesta nyt pääse kuin kuolemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka on 2075 e ja vuokra on 840e, aikuiselle ja lapselle, niin kelan laskurin mukaan asumistukea saa 299,71 e/kk.

Vierailija
44/49 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastuin joitain vuosia sitten kahden lapsen yh-äitiin. Hän piti elämäänsä hyvänä, kävi täyspäivätöissä (veikkaan bruttopalkaksi vähintään n. 2200 e/kk) ja sai yh-asumislisää ja lapsilisiä noin 350 e/kk. Lapset ovat kovasti toivoneet parempaa elintasoa, koska ainakin heidän koulussaan materia tuntuu olevan todella tärkeä asia.

Nyt on meillä tilanne se, että avovaimoni haluaisi kovasti erota kun olisi niin onnellinen ilman parisuhdetta. Sitä en vain pysty ymmärtämään, että miten hän ei ymmärrä sitä, että yllämainituilla tuloilla pärjää ihan ok esim vuoden tai kaksi kuten hän tekikin. Mutta sitä en vain voi käsittää, että hän olisi täysin ok sen ajatuksen kanssa kuinka tuo elintaso sulkee niiltä lapsilta todella paljon asioita ja juuri lapsuudesta. 

Vierailija
45/49 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano muuta kuin että jos haluat päivä töitä niin älä hae lähihoitajaksi, on meinaan paikat harvassa.

Vierailija
46/49 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo kaupungin asunto, sen voi vaihtaa pienempään ja halvempaan sisäisellä vaihdolla.

Lapsi varmaan viettäisi joskus aikaa myös isällään? Tällöin voisit ottaa yövuoroja ja sunnuntaivuoroja ja saisit lisäansiota.

Lisäksi laskelmastasi puuttui lapsilisä.

Ei tuo ole mahdoton yhtälö.

Vaikka rahaa on perheessä niukasti, ei se tarkoita, etteikö lapsesi voisi nousta hyvätuloisten joukkoon. Tilastot on tilastoja, aina löytyy myös poikkeuksia.

Sisareni ja minä olemme hyvissä työpaikoissa ja hyvillä ansioilla, vaikka lapsuudenkodissa oli pelkkää köyhyyttä. Nykyaikana vain keskitytään liikaa koulussakin pääasiassa puhelimien ja vaatteiden hintaan ja merkkiin.

Opeta lapsesi eri tavalla.

En lukenut, oliko kyseessä Helsingin tilanne. Mutta ainakaan Hyvinkäällä ei asuntojen vaihtaminen enää käy. Talossamme eräs iäkäs, polvivaivainen mies anoi muuttamista vapautuneeseen alemman kerroksen asuntoon (3 kerrost, ei hissiä). Ei saanut. Joutui hakemaan ihan uudelleen asuntoa.

Vierailija
47/49 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee tiukkaa mutta ei ole mahdotonta.

Vierailija
48/49 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen duunari haaveilee jostakin kielikursseista jne keskiluokan jutuista. Se tässä maailmassa on perseelleen mennytkin kun duunari ei osaa olla onnellinen siellä omassa tulotasossaan vaan haaveilee ja pyrkii väkisin keskiluokan elämään. Jos ei ole thaikun matkoja ja kielikursseja, omistusasuntoja ei ole elämää. 

Mitä ihmettä sä selität? Eli duunarilla ei ole oikeus lomiin, koskaann? Sillä 1200 e kk tuloilla ei paljon lomailla, jos ostaa laskea. Eikä säästetä. Duunarin tulisi mielestäsi tyytyä asumaan ikänsä vuokralla kasarmissa jossa suurin osa dokailee päivät ja riehuu yöt? Ei tulisi olla oikeutta pyrkiä parempaan tai edesauttaa sitä että lapsi saa paremman elämän?

Sano yksikin syy, miksi juuri minun tulisi opiskella lähihoitajaksi ja tyytyä huonoon tulotasoon vuosikymmeniä? Miksi juuri minä en saisi ponnistaa kohti parempaa? 

En ihmettele, miksi Suomessa asiat menee perseelleen nykyään. Hyvätuloiset vaativat duunareita pysymään karsinassaan, ja ilmainen koulutus halutaan ajaa alas.Ennen myös duunarit pystyivät elämään keskiluokkaista elämää.

Kiitos mielipiteestäsi. Nyt tiedän, etten tule tuota lähihoitajan koulutusta koskaan valitsemaan. Mietin jo sitä vakavasti vaihtoehtona, mutta nyt tiedän, että haluan itselleni ja lapselleni jotain paremaa.

Tulevaisuudessa suurin osa sinunkin hoitajistasi ehkä puhuu arabiaa ja huonoa suomea, koulutus on tyyliä kurssi. 

Onhan duunarillakin loma.

Mutta onko loma synonyymi ulkomaanmatkalle tai viikolle laskettelukeskuksessa?

Lähiöt on rakennettu ihmisten asunnoiksi.

Probleema on siinä, että työssäkäyvä pienituloinen joutuu asumaan samoissa kasarmeissa sosiaalitapausten kanssa.

Vierailija
49/49 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa oleva lähihoitaja. Mies hyvätuloinen.

Miten ihmeessä ovat saaneet kaupungin asunnon?