Miten motivoida ensimmäiseltä luokalta päässyttä lasta lukemaan kesällä?
Moi!
Meillä siis ekaluokkalainen poika, joka ei osannut lukea ennen kouluun menoa. Oppi kouluvuoden aikana lukemaan niin, että todistuksessa lukutaito lausetasolla on hyvä. Lukeminen ei kiinnosta lainkaan, mutta on kohtalaisen kilpailuhenkinen ja suoritti esim lukudiplomista "supermestarin" ihan vain siksi että saa siitä todistuksen.
Nyt mietinkin, että onko kakkosluokan lukuduplomia ok alkaa suorittaa jo kesän aikana? Lapsi itse pohtii onko se ns "varaslähtö" ja hyväksyykö opettaja suoritukset :) Itse näkisin että opettaja varmasti olisi vain hyvillään jos lapsen saisi jollain keinolla parantamaan lukutaitoaan (sujuvuutta) kesän aikana.
Onko jollakulla vinkkejä motivointiin? Mieluummin vain leikkisi ja juoksisi pallon perässä. Lukeminen ja paikallaan istuminen on melkoista tervanjuontia vilkkaalle 8v:lle :)
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Aku Ankka, riippumatto ja mehulasi. Toimii kaikenikäisillä.
Suomen kesä: +10 lämmintä, hyttysiä ja vihmoo vettä. Siinä sitten riippumatossa hytiset ja huidot akkarilla verenimijöitä kauemmaksi... :D
Ei vaan, ihana mielikuva! Lomaa ja lepoa odotellessa, kelpaisi kyllä moinen rentouttava lomalukeminen!
-Ap
Ap hokee koko ajan että "mä tykkään" ja "mun mielestä on hyvä". Sun lapsi ei ole sinä. Kaikki ei tykkää lukea. Anna sen pelata jos se sitä haluaa tehdä. Ärsyttää vanhemmat jotka koittaa tunkea lastaan muottiin johon ne ei kuulu. Mä en koskaan ole tykännyt lukea, katson mieluummin elokuvia.
Vaikeaa voi olla,jos oma motivaatio puuttuu. Ehkäpä,jos löytyy jotain kiinnostavaa luettavaa niin voi innostua. Ei ole niin edes väliä mitä lukee,kunhan innostuu lukemisesta. Sarjakuvia,akkareita tai jotain mikä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on koko pitkän talven istunut paikoillaan kovalla penkillä katsomassa luokan edessä yksinpuhelua harrastavaa aikuista. Se pelkästään on lapselle iso urakka, harva aikuinenkaan siihen enää pystyisi nukahtamatta pystyyn tai keksimättä sijaistoimintoja. Kun siitä on selvitty on aika pitää pieni tauko ja nauttia elämästä.
Joten anna lapsen nyt juosta sen pallon perässä ja nauttia kavereista ja kesästä. Ethän sinäkään tee kesälomallasi työasioita, vaan kaikkea muuta, että jaksat taas töissä. :)
Näin kirjoittaa aikuinen joka yleistää liikaa eikä loista älynlahjoilla itsekän. Me lapsena nautimme koulusta ja pidimme tehtävistä, ja kesällä luimme kuin hullut lapsena.
Ja aikuinen, joka ei tiedä, mitä kouluissa nykyään tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ap hokee koko ajan että "mä tykkään" ja "mun mielestä on hyvä". Sun lapsi ei ole sinä. Kaikki ei tykkää lukea. Anna sen pelata jos se sitä haluaa tehdä. Ärsyttää vanhemmat jotka koittaa tunkea lastaan muottiin johon ne ei kuulu. Mä en koskaan ole tykännyt lukea, katson mieluummin elokuvia.
Ymmärrän kyllä että jokaisella ihmisellä on omanlaisensa mielenkiinnon kohteet, ja lapsi saa toteuttaa itseään pelikentillä ja legoleikeissä 12h joka ikinen päivä. Lukemisessakaan ei varsinaisesti kai hänestä ole mitään muuta "vikaa", kuin että se vaatii sen pysähtymisen ja hieman vaivaa koska ei vielä ole niin sujuvaa. Tänään autoillessa jo ilokseni huomasin, että kun lapsella ei autossa oikein ollut muuta tekemistä, niin ihan mielellään luki kirjaa.
Tarkoituksenani ei ole muokata lapsesta lukutoukkaa vastoin hänen tahtoaan, mutta uskon että jos vanhemmat tsemppaavat ja kannustavat antamaan lukuharrastukselle vaikka vartin pari kertaa viikossa, niin sillä saattaa olla lapsen elämään kauaskantoisia seuraamuksia. Hyviä sellaisia :)
Ap
Käykää joskus sadepäivänä tai synkeällä säällä kirjastossa ja lueskelkaa vaikka ihan paikan päällä sarjakuvia tai jotain helppoja kirjoja. Kirjasto ympäristönä saattaa houkutella lukemiseen, kun ei ole muita häiriötekijöitä käsillä.
Ja kun käytte rannalla tai piknikillä, pakatkaa myös kirjat mukaan. Siinä viltillä on mukava lueskella ja kuivatella/nauttia auringosta.
Lukutaito on myös nimenomaan sitä kykyä keskittyä ja sietää tylsyyttä. Minusta siihen kannattaa kannustaa lomalla kaiken sen tekemisen ja menemisen vastapainona.
Olen itse juristi. Oikeastaan lähes kaikkia tapaamiani juristeja on yhdistänyt se, että lapsina kirjat ovat kiinnostaneet. Sattumaa tai ei.
Kirjastosta vino pino vaikka lasten tietokirjaosastolta, siellä on myös kaikenlaisia taikatemppu-, salapoliisi- tai ötökkätutkimuskirjoja joissa on tehtäviä.
Netistä löytyy vaikka mitä luettavaa tuonkin ikäiselle, alottaa vaikka akuankan lataamosta.
Meillä luettiin myös iltasatuja vuorotellen, ensin sivu kerrallaan ABC-kirjoja.
Tai kun sulla on kädet taikinassa, pyydä lasta lukemaan reseptiä ja mittaamaan aineita valmiiksi.
Luettavaa on vaikka missä.
Meillä ipana luki kirjastokorttinsa takaa, että on allekirjoittanut ja sitoutunut noudattamaan kirjaston sääntöjä. Mitä sääntöjä? Seuraavalla kirjastoreissulla otettiin säännöt mukaan ja tokaluokkalainen luki ne...ihan koko A4 molemmin puolin :)
Luette toinen toisillenne satuja ääneen vuorotellen kappale kerrallaan.
Aku Ankka, riippumatto ja mehulasi. Toimii kaikenikäisillä.