Miksi vegaanius ärsyttää?
Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.
Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.
Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.
Kommentit (176)
Katoin kans ton dokumentin karjatuotannosta. Usko meni Greenpeaciin täysin. Ens kerralla kun kadulla tulee kyseisen lafkan heppu jauhamaan jotain sontaa niin kysäsen kyl pari tiukkaa siltä hepulta.
Se on se sama juttu kun jotkut heteromiehet on silleen "Vittu jos joku homo tulee ahdistelee!", vaikkei niin olisi koskaan käynyt. Samalla tavalla jotkut ovat vakuuttuneita siitä että vegaanit saarnaa, vaikka ovat kuulleet siitä pelkkiä vitsejä netistä, muttei niin 99% varmuudella tule koskaan käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näidän aggressiivisten vegaanien viesteistä huokuu kuitenkin taas kerran se ajattelu, että tärkeintä on olla parempi kuin muut. Paljon tärkeämpää kuin eläinten oikeudet, ympäristön tila jne.
Olen koko elämäni pyrkinyt elämään mahdollisimman ekologisesti, aidosti ja järkevästi. Ostan harvoin vaatteita, aina laadukkaita. En shoppaile tai juokse trendien perässä. Jos matkustelen, vältän lentomatkailua. Meillä ei ole autoa, elämme suht ahtaasiti ison kaupungin keskustassa, joten energiankulutus on pientä. Suosimme ihan tavallista suomalaista lähiruokaa ja kasvisruokaa. Ostamme uutta elektroniikkaa vain tositarpeeseen, ja miltei kaikki huonekalutkin on kierrätettyjä.
MUTTA minulle ei olisi koskaan tullut mieleenkään korostaa tätä asiaa erityisesti muille. Tuskin edes puhun perheemme valinnoista, joskus vain ohimennen.
On ihan ok hakea itselleen huomiota, korostaa itseään ja kokea itsensä hyväksytyksi jonkun porukan silmissä. Mutta jos siihen yhdistetään voimakas hurmoshenkinen muiden moralisointi ja fanaattisuus, alkaa se jo kääntyä aivan toiseksi ilmiöksi.
Sama kyllä huokuu aika paljon tästä sinunkin viestistäsi :D
Voin kyllä suoraan sanoa, että todellisuussa elän erittäin paljon ekologisemmin, kun muotivegaanit, jotka unohtaa asian parin kuukauden päästä. Mutta aiemmin koko tätä vouhotusta oli, olen koko elämäni elänyt näin. Enkä ole kokenut tarvetta julistaa sitä koko maailmalle. Enkä julista nytkään, kunhan yhden viestin kirjoitin anonyymille keskustelupalstalle.
Ja huom. Teen tämän ympäristön ja omien arvojeni vuoksi. En sen vuoksi että minulla olisi tietty imago toisten silmissä.
Hienoa, arvostan :)
Ihmettelin vaan että miten pystyit samaan aikaan nostamaan itsesi jalustalle ja olettamaan että tämän keskustelun vegaanit eivät tekisi ja eläisi juuri tuolla tavalla :D Siis olisi vegaani ympäristön ja omien arvojen vuoksi, josta kirjoitti yhden viestin anonyymille palstalle. Kuten sinä.
Tai olisi elänyt mahdollisimman ekologisesti koko elämänsä, jopa ennen vegaaniutta.
Ärsyttää juurikin se joidenkin yksilöiden lähetyssaarnaajamainen asian esille tuonti. Niin vegaaneiden, gluteiinittomien kuin karppaajienkin keskuudessa.
Itse en voi syödä kalaa ja elämäni ei pyöri sen välttämisen ympärillä vaikka henki onkin vaarassa. En syö viljoja, sikaa enkä äyriäisiä. Muita allergian ja sikaa en, koska mielestäni niiden elinolot eivät ole riittävät.
Suurin osa tuttavistani ei noista tiedä, yleensä on aina jotain sopivaa tarjolla ja kaiken maailman kissanristiäisissä ei tarvitse nähdä vaivaa takiani. Isompiin juhliin, joissa kysytään , mainitsen allergiat.
Hyvä että joillekin tulee parempi olo/mieli/omatunto kun elää tavallaan, mutta annetaan kaikkien tehdä omat päätöksensä kunhan pysytään laillisella tiellä.
Vegaanit luulevat olevansa jotain pyhimyksiä-tai ainakin käyttäytyvät siten, että he olisivat jotenkin parempia ihmisiä. Minusta monet ovat tekopyhiä: paasaavat muille lihansyönnin epäeettisyydestä, kuitenkin lapsityövoimalla tehty h&m paita yllään:) sitten nämä vegaanit istuvat autonsa nahkapenkeille ja ajavat ostamaan hedelmiä, jotka joku on poiminut liian pienellä tuntipalkalla ja epämiellyttävissä olosuhteissa. Tämä oli vain esimerkki, mutta vastaavaa on nähty. Kukaan ei ole puhdas pulmunen, ei edes vegaanit: jokainen "tukee" jonkinlaista julmuutta/vääryyttä edes jotenkin. Vai eikö vegaanit koskaan matkustele, tai osta lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita? Niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti on ymmärrettävää, vegaanius tekopyhää. Vegaanista luomuruokaa syövän ruoka on lannoitettu eläinten kakalla - miksi se on ok, mutta pihakanalassa elävien vapaiden kanojen munien syönti ei? Mitä haittaa olisi nahkavaatteiden käytöstä, kun muuten se nahka menisi kaatopaikalle? Miksi vapaan lehmän maidon juonti on väärin? Miten vegaani voi käyttää lääkkeitä, kun joka ikinen niistä on joskus testattu eläimillä?
Yhä: on ihan ok jättää esim. se maito juomatta, jos kokee että se on itselle terveellisempää. Mutta maitotuotteiden käytön julistaminen epäeettiseksi samaan aikaan kun syö sen saman lehmän kakalla kasvatettua kaalia on typerää ja tekopyhää paskaa (sic). En pidä tekopyhistä ihmisistä.
kannattaa tutustua nahantuotantoon, ei nimittäin tosiaankaan kaikki nahka ole mitään sivutuotetta. Lisäksi nahan jäljitettävyys on monesti melkein mahdotonta eikä käytetyn eläimen lajikaan ole täysin varma.
Ja vapaan lehmän maitoa ei ole olemassakaan.
Ja kyllä vegaanitkin myöntävät, että täydellistä 100% vegaania ei olekaan.
Arvasin että vain tuohon nahkakohtaan puututaan. Entäs ne lääkkeet, tai kananmunat, tai eläinperäisten lannotteiden käyttö? Kertoisitko millä tekosyyllä nämä perustellaan?
Vegaanit eivät käytä kananmunia, ja ne onkin aika helppo korvata ruoanlaitossa. Lannoittaminen on vaikeampi kysymys, mutta niitä eläimiä ei kuitenkaan pidetä ihan vain paskantuotantoa varten. Plus että korvaavia tapoja olisi mahdollista kehittää. Ja ennen kaikkea: se ettei voi olla "täydellinen" ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi lyödä ranttaliksi ja elää mahdollisimman haitallisella tavalla. Höpsismiä sellainen.
t: pesco-vegetaristi (ilman ovoa ja laktoa, pescot itse pyydystettyjä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näidän aggressiivisten vegaanien viesteistä huokuu kuitenkin taas kerran se ajattelu, että tärkeintä on olla parempi kuin muut. Paljon tärkeämpää kuin eläinten oikeudet, ympäristön tila jne.
Olen koko elämäni pyrkinyt elämään mahdollisimman ekologisesti, aidosti ja järkevästi. Ostan harvoin vaatteita, aina laadukkaita. En shoppaile tai juokse trendien perässä. Jos matkustelen, vältän lentomatkailua. Meillä ei ole autoa, elämme suht ahtaasiti ison kaupungin keskustassa, joten energiankulutus on pientä. Suosimme ihan tavallista suomalaista lähiruokaa ja kasvisruokaa. Ostamme uutta elektroniikkaa vain tositarpeeseen, ja miltei kaikki huonekalutkin on kierrätettyjä.
MUTTA minulle ei olisi koskaan tullut mieleenkään korostaa tätä asiaa erityisesti muille. Tuskin edes puhun perheemme valinnoista, joskus vain ohimennen.
On ihan ok hakea itselleen huomiota, korostaa itseään ja kokea itsensä hyväksytyksi jonkun porukan silmissä. Mutta jos siihen yhdistetään voimakas hurmoshenkinen muiden moralisointi ja fanaattisuus, alkaa se jo kääntyä aivan toiseksi ilmiöksi.
Sama kyllä huokuu aika paljon tästä sinunkin viestistäsi :D
Voin kyllä suoraan sanoa, että todellisuussa elän erittäin paljon ekologisemmin, kun muotivegaanit, jotka unohtaa asian parin kuukauden päästä. Mutta aiemmin koko tätä vouhotusta oli, olen koko elämäni elänyt näin. Enkä ole kokenut tarvetta julistaa sitä koko maailmalle. Enkä julista nytkään, kunhan yhden viestin kirjoitin anonyymille keskustelupalstalle.
Ja huom. Teen tämän ympäristön ja omien arvojeni vuoksi. En sen vuoksi että minulla olisi tietty imago toisten silmissä.
Hienoa, arvostan :)
Ihmettelin vaan että miten pystyit samaan aikaan nostamaan itsesi jalustalle ja olettamaan että tämän keskustelun vegaanit eivät tekisi ja eläisi juuri tuolla tavalla :D Siis olisi vegaani ympäristön ja omien arvojen vuoksi, josta kirjoitti yhden viestin anonyymille palstalle. Kuten sinä.
Tai olisi elänyt mahdollisimman ekologisesti koko elämänsä, jopa ennen vegaaniutta.
Varmaan myös tällaisia vegaaneja on. Mutta keskustelen nyt lähinnä tämänhetkisestä vegaani-muoti-ilmiöstä, jota veikkaan aika lyhytikäiseksi. Ja kritisoin veganismiin liittyviä ääri-ilmöitä. Mutta jos ihmiset sankoin joukoin siirtyvät pysyvästi vegaaneiksi, eivätkä tee siitä suurta numeroa tai moraalista kysymystä, vaikutus on varmasti myönteinen kaikin puolin.
Mä olen nimenomaan vegaanien kanssa saanut mielenkiintoisia keskusteluja aikaiseksi moraalista. Sitä ei oikeasti voi kiistää tieteellisesti etteikö lihantuotanto olisi liiallista sekä kansanterveyden että maapallon kannalta, mutta eettisistä syistä ihmiset ovat usein eri mieltä - tulee siis keskusteltua, että onko oikein tappaa/metsästää kerran kuukaudessa, kahdessa kuukaudessa, vuodessa... syömistä varten. Vaikka vegaanit näkeekin mut varmasti ihmishirviönä kun kulutan lihaa joskus todella harvoin, niin en silti koe tätä loukkaavana tai suutu tästä. Useimmiten tuntuukin että vegaaneista ja vegaanisesta keskustelusta ärsyyntyvät kokevat todellisuudessa huonoa omaatuntoa eivätkä siksi halua kuulla vastustavia mielipiteitä.
Oma neuvoni on, että yrittäkää ennakkoluulottomasti lähteä keskusteluun mukaan. Ehkä omien valintojen puolustelu voi olla hankalaa, joten kannattaa ainakin osittain pohdiskella, että miten itse toivoisi koko maapallon ihmisten käyttäytyvän ruokavalionsa suhteen ja miksi.
Kaikki liika fanaattisuus ahdistaa. Ja hirveä tunnelataus, tapat eläimiä ja olet hirviö, jos syöt pihvin. Eikö maailmassa ole isompia asioita mitä lähteä ns. parantamaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liika fanaattisuus ahdistaa. Ja hirveä tunnelataus, tapat eläimiä ja olet hirviö, jos syöt pihvin. Eikö maailmassa ole isompia asioita mitä lähteä ns. parantamaan?
No kerro ihmeessä, mikä olisi isompi kun miljardien eläinten keskistyisleirit ja joukkomurhat (joissa sivutuotteena myös villieläinten katoaminen)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro ihmeessä, mikä olisi isompi kun miljardien eläinten keskistyisleirit ja joukkomurhat (joissa sivutuotteena myös villieläinten katoaminen)?
Ymmärrätkö, että vaikutat hyvin nuorelta, jopa yläasteikäiseltä? Mene sanomaan tuo johonkin aikuisten ja kypsien ihmisten joukkoon ja kerro minkälainen oli vastaanotto? Ei mitään käsitystä asioiden mittakaavasta. Pelkkää tunteeseen perustuvaa kiihkoa, jota kukaan ajatteleva ihminen ei ota tosissaan.
Itse olen ravintolassa töissä ja ja tiedän että tässä ravintolassa on tapana testata vege ihmisiä sillä että valmistuksessa käytetään jotain lihaperäistä ja kaikki on mennyt hyvin läpi.
Kaveripiirisssä muutama vege käynyt syömässä ja kehuneet sitä että kuinka hyvää ruokaa on ja ovat
suositelleet sitä muille.
Mutta en kertonut sitä että homma ei ole ihan niin hyvin kuin se annetaan ymmärtää.
Sijaniti on muuallla kuin pks seutu
Vegaanisuus on korvien välissä oleva ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että vaikutat hyvin nuorelta, jopa yläasteikäiseltä? Mene sanomaan tuo johonkin aikuisten ja kypsien ihmisten joukkoon ja kerro minkälainen oli vastaanotto? Ei mitään käsitystä asioiden mittakaavasta. Pelkkää tunteeseen perustuvaa kiihkoa, jota kukaan ajatteleva ihminen ei ota tosissaan.
Ikäni lienee sivuseikka tässä asiassa. En vaan ymmärrä, miten tuo voi olla sinusta pikku juttu. Ilmeisesti sinulla itselläsi ei ole käsitystä tämän asian mittakaavasta.
Tarjoilijatar kirjoitti:
Itse olen ravintolassa töissä ja ja tiedän että tässä ravintolassa on tapana testata vege ihmisiä sillä että valmistuksessa käytetään jotain lihaperäistä ja kaikki on mennyt hyvin läpi.
Kaveripiirisssä muutama vege käynyt syömässä ja kehuneet sitä että kuinka hyvää ruokaa on ja ovat
suositelleet sitä muille.Mutta en kertonut sitä että homma ei ole ihan niin hyvin kuin se annetaan ymmärtää.
Noin paha asenneongelma on kyllä perseestä.
En ole vegaani, mutta musta vegaanit ovat oikeassa. Maidontuotantoon liittyy ongelmia ihan yhtä lailla kuin lihantuotantoon. Lehmien jatkuva tiineys, vasikoiden varhainen erottaminen, teurastus nuorena, ei mahdollisuutta lajityypilliseen käyttäytymiseen jne.
Saatan kuitenkin toisinaan ottaa kavereiden pitämissä juhlissa kermaviiliin tehtyä dippiä sipsieni kanssa ja vanhoilla sukulaisilla kohteliaisuudesta pienen palan kakkua. Syön setäni tuottamaa hunajaa ja juon epävegaanisia viinejä, jos vegaanista ei ole tarjolla. Tiedostan kuitenkin, että parempi olisi levittää tietoa ja vaatia ravintoloihin vegaanisia vaihtoehtoja. Olen varmaan liian mukavuudenhaluinen ollakseni vegaani.
Tarjoilijatar kirjoitti:
suositelleet sitä muille.Mutta en kertonut sitä että homma ei ole ihan niin hyvin kuin se annetaan ymmärtää.
En usko tosta sanaakaan, mutta suosittelen lämpimästi terapiaa.
Tarjoilijatar kirjoitti:
Voi jeesus mitä junttivajakkeja te olette. Luuletteko siis, että vegaanit ovat vegaaneja makusyistä? Että eläinperäisiä tuotteita vältetään ihan vain niiden maun vuoksi? Ja sitten hihittelette, että "hihi, ei maistanut! Vaikka on muka vegaani!".
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.
Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.
Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.
Vastaus:
Koska vegaani ei voi helvetti olla 15 minuuttia sanomatta sitä että "...Olen vegaani"!
Riippuu paljon itse ihmisestä ärsyttääkö häntä helposti vegaanit tai vegaanius vai ei. Erittäin suurella todennäköisyydellä sekasyöjät ovat tietämättömämpiä kuin vegaanit ja siksi, jos vegaani tulee selittämään sekasyöjälle miksi vegaanius on kannattavaa, menee sekasyöjällä yleensä defenssit päälle, koska hän kokee, että häntä syytetään jostakin asiasta, mitä hän on luultavasti tehnyt koko elämänsä ajan eikä ole ymmärtänyt miksi se on väärin. Totuus on, että kukaan ei koskaan halua kuulla olevansa väärässä tai tekevänsä jotain väärin.
Ruokaan liittyy paljon perinteitä ja se on vahva osa jokapäiväistä elämää ja kulttuuria. Tämänkin vuoksi osa ottaa sen helpommin loukkauksena jos joku antaa ymmärtää, että äidin paistia syödessä sortuisi johonkin vääryyteen ja epäoikeudenmukaisuuteen. Tässä vaiheessa on hyvin paljon kiinni ihmisen luonteesta ja temperamentista miten hän suhtautuu ajatukseen kasvissyönnistä. Ihmisiin myös vetoavat erilaiset syyt. Joku hyvin eläinrakas ihminen saattaa havahtua, että ehkä ei olekaan ihan oikein tappaa esimerkiksi lammasta ennen aikojaan vain ruuaksi. Joku muu taas saattaa kiinnostua kasvissyönnin terveellisyydestä. Parasta onkin jos ihmisessä saisi herätettyä jonkinlaisen hienovaraisen alttiuden kyyseenalaistamiselle, siten että hän voisi ymmärtää vegaaniuden hyödyllisyyden itse.
Tuntuu myös, että varsinkin länsimaissa on viime vuosina korostettu enemmän "mind your own business"-ajattelua ja edistetty tasa-arvoa ihmisten välillä, mikä on tietenkin vain positiivista, mutta se on saanut aikaan sen, että hyvin usein kuulee "minä syön mitä itse haluan ja syö sinä mitä sinä haluat ja molempien tulisi kunnioittaa toistemme valintoja". Ikäänkuin kaikenlaiset ruokavaliot olisivat tasa-arvoisia ja yhtä hyviä, vaikka tosiasia on, että vegaanius on terveellisempi, ekologisesti kestävämpi ja ennen kaikkea eettisempi ruokavalio ja elämäntapa.
Itse ihmettelen, miksi sekaaneista itsestään se on aina kaikki tai ei mitään. Veganismi on oikeastaan kärsimyksen minimointia. Harmi kyllä se minimi ei aina ole nolla.