Miksi vegaanius ärsyttää?
Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.
Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.
Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.
Kommentit (176)
Se ärsyttää kun lasten kuullen hyihytellään ja sanotaan liharuokaa paskaksi.
Vegaani saanolla mutta ei pidä unohtaa hyviä tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Siis saa olla..
"Hei katsokaa mua, olen vegaani, olen parempi kuin te!"
Hauskaa, miten moni epävegaani aina jauhaa että "Vegaanit vaan kiillottaa sädekehäänsä, kyse on vaan omasta imagosta, ne luulee olevansa mua parempia...."
Tällä te vaan yritätte todistella ja selitellä itsellenne ja muille, ettei vegaanit ole "parempia ihmisiä." Yritätte kaikin keinoin väistää sen huonon omatunnon ja samalla itse unohdatte ne eläimet. Helvetti.
Sä ET ole huonompi ihminen jos olet sekasyöjä, mä en ole mikään moraalituomari. Mutta sun toiminta aiheuttaa hirveästi kärsimystä eläimille, ja se on fakta, joka tässä vegaanikeskustelussa pitäis olla aina pinnalla. Ei mitkään pyörittelyt, että voiko sekasyöjä olla hyvä tyyppi. MUISTAKAA NE ELÄIMET, älkää aina vaan itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää vegaanius siitä syystä, että olin itse joskus vuosia sitten vegaani, mutta vegaanius ei sitten sopinutkaan minulle ja tuli terveyshaittoja (ei johtunut siitä, ettenkö olisi osannut koostaa ruokavaliota oikein). Eli oma henkilökohtainen huono kokemukseni vegaaniudesta saa karvani pörhölle, kun puhutaan veganismista. Siltikin arvosta ihmisiä, jotka kykenevät vegaaneita olemaan. Toivoisin silti, että minua ei syyllistettäisi siitä, että jouduinkin luopumaan vegaaniudesta ja tuomita minua huonoksi ihmiseksi siksi, että syönkin nykyisin myös eläinkunnan tuotteita, puhumattakaan, että tultaisiin vähättelemään terveysongelmiani, joihin vegaanius johti ja antamaan ohjeita, miten olisi pitänyt toimia.
Uskon kyllä että vegaanius ei kaikille sovi enkä hyväksy sitä että ex-vegaaneja ahdistellaan, mutta pakko sanoa että suhtaudun pakosta hieman epäilevästä sellaiseen "vegaanius ei sopinut mulle, sairastuin ja sain puutostiloja vaikka söin just niinku piti.." -asenteeseen koska lähes kukaan netissä tuota julistava (varsinkaan näistä joilla on suunnilleen omat nettisivut omistettunha asialle) ei kuitenkaan suostu kertomaan ruokavaliostaan yhtään mitään, tulee automaattisesti mieleen ettei se ruokavalio ollutkaan niin oikeaoppinen ja "just sellainen kuin pitäisi" jos sitä pitää niin kovasti salailla :D
Näidän aggressiivisten vegaanien viesteistä huokuu kuitenkin taas kerran se ajattelu, että tärkeintä on olla parempi kuin muut. Paljon tärkeämpää kuin eläinten oikeudet, ympäristön tila jne.
Olen koko elämäni pyrkinyt elämään mahdollisimman ekologisesti, aidosti ja järkevästi. Ostan harvoin vaatteita, aina laadukkaita. En shoppaile tai juokse trendien perässä. Jos matkustelen, vältän lentomatkailua. Meillä ei ole autoa, elämme suht ahtaasiti ison kaupungin keskustassa, joten energiankulutus on pientä. Suosimme ihan tavallista suomalaista lähiruokaa ja kasvisruokaa. Ostamme uutta elektroniikkaa vain tositarpeeseen, ja miltei kaikki huonekalutkin on kierrätettyjä.
MUTTA minulle ei olisi koskaan tullut mieleenkään korostaa tätä asiaa erityisesti muille. Tuskin edes puhun perheemme valinnoista, joskus vain ohimennen.
On ihan ok hakea itselleen huomiota, korostaa itseään ja kokea itsensä hyväksytyksi jonkun porukan silmissä. Mutta jos siihen yhdistetään voimakas hurmoshenkinen muiden moralisointi ja fanaattisuus, alkaa se jo kääntyä aivan toiseksi ilmiöksi.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne on yleensä sekaanit, jotka tulevat vegaaneille vauhkoamaan "hyi miten sä voi tämmöstä paskaa syödä?"
Itse teen kylässä ollessani yleensä itse omat ruokani ja muut sitten tuijottelevat niitä halveksuen eivätkä vahingossakaan edes maista oli se ruoka sitten mitä tahansa. Se on kyllä kumma, että vegaaniset leivonnaiset sitten kyllä kelpaavat aina.
Mustavalkoisuus ja ehdottomuus ärsyttää, jos sitä on liikkeellä. Olen lakto-ovo-vege ja minua eräs vegaani painostaa luopumaan munista ja maidosta, mutta minä en koe sitä itseni kohdalla mahdolliseksi mm. koska lukuisten allergioiden takia olisi todella hankala järkeillä minulle tarpeeksi monipuolinen ja kaikki ravintoaineet takaava vegaaninen ruokavalio. Nykyiset rajoitteetkin hankaloittaa kodin ulkopuolella syömistä jonkin verran, joten en halua senkään takia enää enempää omaehtoisesti rajoittaa ruokavaliotani. Joudun kuitenkin työn takia matkustelemaan paljon, eikä kilokaupalla omien eväiden raahaaminen mukana tule kysymykseen. Pyrin elämään kaikin puolin muuten niin eettisesti kuin pystyn. Silti tämä muna/maitokysymys on eräille paljon painokkaampi asia kuin se, että elän omien mahdollisuuksieni mukaan niin eettisesti ja ekologisesti kuin kykenen. Minusta on parempi, että jokainen tekee edes jotain pientä kuin pyrkiä täydelliseen ehdottomuuteen. Harva sellaiseen todella pystyy ainakaan pitkäkestoisesti. Peräänkuulutan myös ymmärrystä toisen elämäntilanteelle, kuten kerroin niin omalla kohdallani matkatyö + ruoka-allergiat hankaloittavat pyrkimistä täydelliseen veganismiin. Jollain toisella joku muu syy. Silti voi pyrkiä omien mahdollisuuksien mukaan eettisempään ja ekologisempaan kulutukseen. Jokainen pienikin teko kannattaa aina.
Ps. Omatuntoni kolkuttaa kyllä, kun syön munia ja maitoa. Omaalla terveydelläni en silti lähde leikittelemään, vaan teen sen minkä voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää vegaanius siitä syystä, että olin itse joskus vuosia sitten vegaani, mutta vegaanius ei sitten sopinutkaan minulle ja tuli terveyshaittoja (ei johtunut siitä, ettenkö olisi osannut koostaa ruokavaliota oikein). Eli oma henkilökohtainen huono kokemukseni vegaaniudesta saa karvani pörhölle, kun puhutaan veganismista. Siltikin arvosta ihmisiä, jotka kykenevät vegaaneita olemaan. Toivoisin silti, että minua ei syyllistettäisi siitä, että jouduinkin luopumaan vegaaniudesta ja tuomita minua huonoksi ihmiseksi siksi, että syönkin nykyisin myös eläinkunnan tuotteita, puhumattakaan, että tultaisiin vähättelemään terveysongelmiani, joihin vegaanius johti ja antamaan ohjeita, miten olisi pitänyt toimia.
Uskon kyllä että vegaanius ei kaikille sovi enkä hyväksy sitä että ex-vegaaneja ahdistellaan, mutta pakko sanoa että suhtaudun pakosta hieman epäilevästä sellaiseen "vegaanius ei sopinut mulle, sairastuin ja sain puutostiloja vaikka söin just niinku piti.." -asenteeseen koska lähes kukaan netissä tuota julistava (varsinkaan näistä joilla on suunnilleen omat nettisivut omistettunha asialle) ei kuitenkaan suostu kertomaan ruokavaliostaan yhtään mitään, tulee automaattisesti mieleen ettei se ruokavalio ollutkaan niin oikeaoppinen ja "just sellainen kuin pitäisi" jos sitä pitää niin kovasti salailla :D
Sen verran sanon, että mihinkään puutostiloihin nuo minun terveysongelmani eivät liittyneet lainkaan. Kuten sanoin, niin mulla oli kyllä tieto ja taito koostaa oikeaoppinen vegaaniruokavalio, terveysongelmia tuli lähinnä, koska tietyt yksittäiset ruoka-aineet niitä minulle teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti on ymmärrettävää, vegaanius tekopyhää. Vegaanista luomuruokaa syövän ruoka on lannoitettu eläinten kakalla - miksi se on ok, mutta pihakanalassa elävien vapaiden kanojen munien syönti ei? Mitä haittaa olisi nahkavaatteiden käytöstä, kun muuten se nahka menisi kaatopaikalle? Miksi vapaan lehmän maidon juonti on väärin? Miten vegaani voi käyttää lääkkeitä, kun joka ikinen niistä on joskus testattu eläimillä?
Yhä: on ihan ok jättää esim. se maito juomatta, jos kokee että se on itselle terveellisempää. Mutta maitotuotteiden käytön julistaminen epäeettiseksi samaan aikaan kun syö sen saman lehmän kakalla kasvatettua kaalia on typerää ja tekopyhää paskaa (sic). En pidä tekopyhistä ihmisistä.
kannattaa tutustua nahantuotantoon, ei nimittäin tosiaankaan kaikki nahka ole mitään sivutuotetta. Lisäksi nahan jäljitettävyys on monesti melkein mahdotonta eikä käytetyn eläimen lajikaan ole täysin varma.
Ja vapaan lehmän maitoa ei ole olemassakaan.
Ja kyllä vegaanitkin myöntävät, että täydellistä 100% vegaania ei olekaan.
Arvasin että vain tuohon nahkakohtaan puututaan. Entäs ne lääkkeet, tai kananmunat, tai eläinperäisten lannotteiden käyttö? Kertoisitko millä tekosyyllä nämä perustellaan?
Vierailija kirjoitti:
Näidän aggressiivisten vegaanien viesteistä huokuu kuitenkin taas kerran se ajattelu, että tärkeintä on olla parempi kuin muut. Paljon tärkeämpää kuin eläinten oikeudet, ympäristön tila jne.
Olen koko elämäni pyrkinyt elämään mahdollisimman ekologisesti, aidosti ja järkevästi. Ostan harvoin vaatteita, aina laadukkaita. En shoppaile tai juokse trendien perässä. Jos matkustelen, vältän lentomatkailua. Meillä ei ole autoa, elämme suht ahtaasiti ison kaupungin keskustassa, joten energiankulutus on pientä. Suosimme ihan tavallista suomalaista lähiruokaa ja kasvisruokaa. Ostamme uutta elektroniikkaa vain tositarpeeseen, ja miltei kaikki huonekalutkin on kierrätettyjä.
MUTTA minulle ei olisi koskaan tullut mieleenkään korostaa tätä asiaa erityisesti muille. Tuskin edes puhun perheemme valinnoista, joskus vain ohimennen.
On ihan ok hakea itselleen huomiota, korostaa itseään ja kokea itsensä hyväksytyksi jonkun porukan silmissä. Mutta jos siihen yhdistetään voimakas hurmoshenkinen muiden moralisointi ja fanaattisuus, alkaa se jo kääntyä aivan toiseksi ilmiöksi.
Sama kyllä huokuu aika paljon tästä sinunkin viestistäsi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran sanon, että mihinkään puutostiloihin nuo minun terveysongelmani eivät liittyneet lainkaan. Kuten sanoin, niin mulla oli kyllä tieto ja taito koostaa oikeaoppinen vegaaniruokavalio, terveysongelmia tuli lähinnä, koska tietyt yksittäiset ruoka-aineet niitä minulle teki.
Ymmärrän, sellaista voi sattua :)
T: edellinen
Katsokaa dokumentti Cowspiracy. Kiitos. Ehkä
lihansyöjiä ärsyttää kun vegaanit on terveempiä. Kuka tietää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti on ymmärrettävää, vegaanius tekopyhää. Vegaanista luomuruokaa syövän ruoka on lannoitettu eläinten kakalla - miksi se on ok, mutta pihakanalassa elävien vapaiden kanojen munien syönti ei? Mitä haittaa olisi nahkavaatteiden käytöstä, kun muuten se nahka menisi kaatopaikalle? Miksi vapaan lehmän maidon juonti on väärin? Miten vegaani voi käyttää lääkkeitä, kun joka ikinen niistä on joskus testattu eläimillä?
Yhä: on ihan ok jättää esim. se maito juomatta, jos kokee että se on itselle terveellisempää. Mutta maitotuotteiden käytön julistaminen epäeettiseksi samaan aikaan kun syö sen saman lehmän kakalla kasvatettua kaalia on typerää ja tekopyhää paskaa (sic). En pidä tekopyhistä ihmisistä.
kannattaa tutustua nahantuotantoon, ei nimittäin tosiaankaan kaikki nahka ole mitään sivutuotetta. Lisäksi nahan jäljitettävyys on monesti melkein mahdotonta eikä käytetyn eläimen lajikaan ole täysin varma.
Arvasin että vain tuohon nahkakohtaan puututaan. Entäs ne lääkkeet, tai kananmunat, tai eläinperäisten lannotteiden käyttö? Kertoisitko millä tekosyyllä nämä perustellaan?
Kuten totesin niin 100% vegaania ei vaan ole olemassakaan. Ellei nyt sitten jossain viidakossa.
Itse periaatteessa voisin syödä omien pihakanojen munia, mutta en tunne tarvitsevani munia mihinkään. Eikä minulla kyllä koskaan tule olemaan kanalaakaan.
Lääkkeet ja lannoitteet nyt ovat aika vaikeasti vältettävä asia. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Sä ET ole huonompi ihminen jos olet sekasyöjä, mä en ole mikään moraalituomari. Mutta sun toiminta aiheuttaa hirveästi kärsimystä eläimille, ja se on fakta, joka tässä vegaanikeskustelussa pitäis olla aina pinnalla. Ei mitkään pyörittelyt, että voiko sekasyöjä olla hyvä tyyppi. MUISTAKAA NE ELÄIMET, älkää aina vaan itseänne.
Siinäpä malliesimerkki ihmisestä, joka aikaansaa vegaanivihaa. Ensin väitetään että ei tuomita, ja sitten nimenomaan tuomitaan; voi mikä superesimerkki tekopyhyydestä. Ihan samalla lailla sinä olet hirveiden kärsimysten tuottaja kun syöt sitä kakalla lannoitettua ruokaa, ja käytät lääkkeitä. Ihan samanlainen ihmishirviö olet, jonka oma hyvinvointi yliajaa eläinten oikeudet. Mutta toisin kuin sekasyöjät, sinä et tunnusta asiaa. Ja se tässä ärsyttää, kun tätä ei myönnetä.
MOT vegaanit on tekopyhiä, omia sädekehiään kiillottavia epärealistisia ihmispaskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kyllä huokuu aika paljon tästä sinunkin viestistäsi :D
Voin kyllä suoraan sanoa, että todellisuussa elän erittäin paljon ekologisemmin, kun muotivegaanit, jotka unohtaa asian parin kuukauden päästä. Mutta aiemmin koko tätä vouhotusta oli, olen koko elämäni elänyt näin. Enkä ole kokenut tarvetta julistaa sitä koko maailmalle. Enkä julista nytkään, kunhan yhden viestin kirjoitin anonyymille keskustelupalstalle.
Ja huom. Teen tämän ympäristön ja omien arvojeni vuoksi. En sen vuoksi että minulla olisi tietty imago toisten silmissä.
http://www.ess.fi/teemat/ruoka/art2275126 kannattaa lukea tämä artikkeli :) Otsikkokin on: "Miksi vegaanit ovat niin ärsyttäviä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten totesin niin 100% vegaania ei vaan ole olemassakaan. Ellei nyt sitten jossain viidakossa.
Itse periaatteessa voisin syödä omien pihakanojen munia, mutta en tunne tarvitsevani munia mihinkään. Eikä minulla kyllä koskaan tule olemaan kanalaakaan.
Lääkkeet ja lannoitteet nyt ovat aika vaikeasti vältettävä asia. Valitettavasti.
Kun kerran jokainen meistä on jollain lailla eläimiä hyväksikäyttävä, ja hyväksikäytön määrä vain vaihtelee sen mukaan mitä kukin tuntee itselleen liian hankalaksi välttää, niin miksi sitten (muka)vegaanit ovat jotenkin parempia kuin muut? Niin, eivät ole, vaikka niin luulevat. Ihan turha vältellä jotain kananmunia (joita saa myös eettisesti tuotettuna) ja sillä kiillottaa sädekehäänsä. Miksi edes pitää olla termi" vegaani" kun sellaista ei kerran ole oikeasti olemassakaan? Kutsukaa itseänne vaikka "olen muka vegaani vaikka oikeasti en ole silloin kun siitä olisi minulle haittaa" -tyypeiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä malliesimerkki ihmisestä, joka aikaansaa vegaanivihaa. Ensin väitetään että ei tuomita, ja sitten nimenomaan tuomitaan; voi mikä superesimerkki tekopyhyydestä. Ihan samalla lailla sinä olet hirveiden kärsimysten tuottaja kun syöt sitä kakalla lannoitettua ruokaa, ja käytät lääkkeitä. Ihan samanlainen ihmishirviö olet, jonka oma hyvinvointi yliajaa eläinten oikeudet. Mutta toisin kuin sekasyöjät, sinä et tunnusta asiaa. Ja se tässä ärsyttää, kun tätä ei myönnetä.
MOT vegaanit on tekopyhiä, omia sädekehiään kiillottavia epärealistisia ihmispaskoja.
Ai sekasyöjätkö aina myöntää käyttävänsä eläimiä hyväksi, pitävänsä omia makunystyröitään tärkeämpänä kuin eläviä olentoja ja olevansa ihmishirviöitä :DDD Nyt on kyllä pakko nauraa.
Mutta tottakai on parempi käyttää lääkkeitä, syödä lannoitettua ruokaa, raahata toiselta puolelta maailmaa ruoka-aineita tänne JA syödä eläinperäisiä tuotteita, kuin tehdä nuita asioita ja olla vegaani. Aivan.