Mikä on ikävintä, mitä opettaja on sanonut sinulle?
Otsikossa kysymys.
Matematiikan opettaja sanoi kerran koko luokan kuullen, että minä tulen epäonnistumaan elämässäni, koska olen tyhmä. Opettajalla oli henkilökohtaisia ongelmia ja lopetti työnsä pian sen jälkeen, mutta se tuntui ikävältä. Osa nauroi.
Kommentit (36)
"Sinä et edes yritä niin turha valittaa" sanoi kiukkuinen ruotsin opettaja sen jälkeen kun valitin päätöstä siitä miksi en päässyt ruotsin tukiopetukseen vaikka viime kokeeseen luin eniten elämässäni mitä olen ikinä lukenut mihinkään kokeeseen ennen ja sain siitä siltikin huonon numeron.
Valitin siis siitä miksi kaveri pääsi tukiopetukseen vaikka hänellä on paremmat numerot kuin minulla ruotsissa ja hän on tunnustanut ettei hän edes kertaa sanoja kokeeseen.
Sen muistan että samalla viikolla oli myös fysiikan koe ja siitä sain 9+ mihin en edes kerennyt lukea kovinkaan paljoa koska luin ruotsin kokeesen.
Opettaja toivotteli koko luokalle puukkoja niskaan keväällä kasiluokan päätteeksi
Yläasteen opettajani lausui legendaarisen lauseen, koulukiusatut ovat liian tosikoita, jotka ei osaa ottaa asioita huumorilla, eivätkä osaa vastata huumorilla.
Vierailija kirjoitti:
Poika & miniäoli kutsuttu koululle, kun ekaluokkalainen oli motannut kolmasluokkalaista. Opettaja oli selittänyt, mitä koulunkäynti vaatii ja kertonut, että hyvin menestyneet ja opiskelleet vanhemmat ymmärtäisivät asia ilman selittämistäkin. Miniäni oli oikaissut itsensä täyteen 152 sentin pituuteensa ja todennut, että huoneessa on vain yksi vain maisteri. Ja poistunut paikalta.
En tajunnut yhtään. Miniä oli maisteri, ja tiesi, että opettaja oli epäpätevä? Opettaja oli maisteri, ja vanhemmat eivät? Lapsen vanhemmat olivat sitä mieltä, että kouluväkivalta on ok?
Vierailija kirjoitti:
Kolmannella luokalla opettaja Ritva Lampiola piti huolen siitä, että Krookilasta Ihalaan tulleet oppilaat tiesimme miten me pilaamme hyvän luokkahengen. Yritti vielä parikymmentä vuotta myöhemmin luokkakokouksessa pilkata, mutta toisin kävi.
Oletko ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Poika & miniäoli kutsuttu koululle, kun ekaluokkalainen oli motannut kolmasluokkalaista. Opettaja oli selittänyt, mitä koulunkäynti vaatii ja kertonut, että hyvin menestyneet ja opiskelleet vanhemmat ymmärtäisivät asia ilman selittämistäkin. Miniäni oli oikaissut itsensä täyteen 152 sentin pituuteensa ja todennut, että huoneessa on vain yksi vain maisteri. Ja poistunut paikalta.
Niin ylioppilaitakin pidettiin 50-luvulla hyvin kouluttautuneena...ja maistereita joskus 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut yhtään. Miniä oli maisteri, ja tiesi, että opettaja oli epäpätevä? Opettaja oli maisteri, ja vanhemmat eivät? Lapsen vanhemmat olivat sitä mieltä, että kouluväkivalta on ok?
Vissii opettaja oli vihjaissut, että lasta kasvatetaan huonosti ja syynä olisi vanhempien koulutus etteivät he olisi esim lukiota pidemmälle kouluttautuneet.
Se perinteinen "sinusta ei ikinä tule mitään". Olin niihin aikoihin pahasti masentunut joten koulunkäynti takkuili.
Lukiossa (ei Suomessa), naispuolinen opettaja: "Mee pesemään se meikki pois, näytät huoralta."
Sama opettaja, kun söin välipalaksi banaanin: "siis just äsken syötiin lounasta, taasko ahmit?"
Ja sama, kun sain yo-kirjoituksista parhaat mahdolliset arvosanat ja sain kunniamaininnan koko koulun edessä: "Oli kunnia tavata!".
Oma ilme: 😳
Noh, kai sen tyyli oli tough love.
Näitä lausuhduksia oli paljon enemmän, mutta nämä jäi erityisesti mieleen vaikka siitä on jo aika pitkä aika.
Mulla oli ongelmana se, että mua kehuttiin peruskoulun yläasteella ja lukion alussa maasta taivaaseen opettajien toimesta, ja sanottiin jopa suoraan, että olen liiankin hyvä. Liiallinen kehuminen alkaa kyllästyttämään. Sitä paitsi olen aina osannut kehua itseäni, en tarvitse muiden kehuja lainkaan.
Ei suoranaisesti minulle mutta mentäessä kansakoulusta kansalaiskouluun meitä oli monia samoja 6 luokkalaisia 7 luokalla ja opettaja kerran sanoi että meidän koulusta tulee kaikkein huonoimmat oppilaat.
Kesken yläasteen vaihdoin koulua ja vanhemmassa koulussa meidän luokkaa opettajat monesti kehuivat parhaimmaksi ja kaikkein hyvin käyttäytyviksi ja uudessa koulussa uutta luokkaa sitten haukuttiin jatkuvasti. Tuntu pahalta kun ennen kehuttiin niin hyväksi ja parhaaksi ja sitten uudessa koulussa päinvastoin, vaikka ei se tietenkään ollut oma vika, että osa luokasta ei osaa käyttäytyä, mutta kyllä se siltikin hyvin käyttäytyvänä oppilaana pahalta tuntui joka kerta kun koko luokkaa haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja oli maisteri, vanhemmat tohtoreita ja tilanne oli lähtenyt siitä, että kolmasluokkalainen oli kaatanut pojanpojan luokkakaverin ja potkinut tätä. Nuori mies oli sanonut: katoppa tänne ja sitten lyönyt nyrkillä leukaan. Ja kysynyt jatkona: Pitääkö lyödä lisää? Toinen oli ollut päätä pidempi ja ilmeisesti luottanut kokoonsa kiusatessaan.
.
Äikän ope sanoi aikoinaan meille 15-kesäisille neljän pojan ryhmälle että "Katupoikia te olette ja katupojiksi jäättekin." Muutama vuosi siitä niin me neljä kirjoitimme yhteensä 20 laudaturia ja nyt kolme meistä on jo tohtoriksi väitellyt. Kova on akateeminen taso Suomessa katupojilla!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ongelmana se, että mua kehuttiin peruskoulun yläasteella ja lukion alussa maasta taivaaseen opettajien toimesta, ja sanottiin jopa suoraan, että olen liiankin hyvä. Liiallinen kehuminen alkaa kyllästyttämään. Sitä paitsi olen aina osannut kehua itseäni, en tarvitse muiden kehuja lainkaan.
Täydellinen pakkaus siis! Ja vaatimatonkin kaiken lisäksi!