Mikä se opettajan lahjan funktio on?
Meidän nuorimmainen osti kutosella yhden ruusun. Ei mitään muuta missään vaiheessa. Eikä tarvinnut numeroiden takia lahjoa sillä oli luokkansa paras tietääkseni. Tietääkseni siksi, koska en nyt jokaisen numeroita kysellyt, mutta tällaiseen käsitykseen jäin pojan omista, hänen kaverinsa ja opettajan puheista. Eikä ala-asteella meillä kymppejä helpolla annettu kovinkaan monelle. Mutta pojalla oli muutama.
Kommentit (16)
Jaa-a. Se on jotenkin lähtenyt paisumaan niistä kukista jotka alunperin olivat se juttu jonka muutama oppilas toi opettajalle viimeisenä koulupäivänä. Suomalaiset ovat kilpavarustelijoita niin on päässyt homma paisumaan.
Kai siitä on vain tullut tapa. Kukaan ei halua olla se välinpitämätön äiti, joka ei edes muista opettajan lahjaa.
Me ainakin vietiin ekan luokan (nais)opelle suklaata, koska hän oli kovan työn tehnyt meidänkin lapsen ja muun hulivili-luokan kanssa että sai heidän ekaluokan kunnialla päätökseen.
Se oli hyvän loman toivotus. Rankkaa oli mutta selvisit, ota suklaata. ja mee lomalle. 😊
Vierailija kirjoitti:
Me ainakin vietiin ekan luokan (nais)opelle suklaata, koska hän oli kovan työn tehnyt meidänkin lapsen ja muun hulivili-luokan kanssa että sai heidän ekaluokan kunnialla päätökseen.
Se oli hyvän loman toivotus. Rankkaa oli mutta selvisit, ota suklaata. ja mee lomalle. 😊
Lapsia jää aika vähän luokalle ja harvempi jää opettajan syystä.
Viettekö lahjoja opettajalle myös ennen joululomaa?
Miksi ihmiset on noin katkeria? Kaikilla on periaatteessa mahdollisuus kouluttautua opettajaksi, ainakin täällä Suomessa. Se on sitten oma vika, jos koulutusvalinnat ovat menneet pieleen. Ja jännä juttu, ei kukaan kadehdi sitä itse opettajan työtä lukuvuoden aikana, mutta lahjat ja lomat kyllä kelpaisi. Joka työssä on ne hyvät ja huonot puolet.
Eikö se ennen muinoin ollut avustus köyhälle opettajalle? Nykyisin ovat niin hyvin palkattuja, etteivät tarvitse avustusta kesää vasten.
Tuttaviini kuuluu muutama opettaja. Huomaa, että ovat tottuneet liiankin kanssa saamaan kukkia ja lahjoja. Jos heille vie kylään tullessaan tervetuliaislahjan, leipomuksen tai kukan, tuskin edes kiittävät. Tuomiset työnnetään hajamielisesti jonnekin tiskipöydän reunalle.
Tapa on aikansa elänyt. Kiitoslahjoja voi mielummin hankkia niille, jotka tekevät kovasti töitä kaikessa hiljaisuudessa; hoitajat, lähärit, koulunkäyntiavustajat, terapeutit, koulukuljettajat, talkkarit ja muut.
Se on kiitos. Ei lahjus.
Ja siis kiitos vuoden työstä ja lasten hyvästä opettamisesta, ei saaduista numeroista.
Kovinpa on ap:lla itsekeskeinen hyötynäkökulma tuossa. Etkö muutenkaan koskaan kiitä ketään hyvästä työstä ja vaivannäöstä, jos et saa kiitoksesta jotakin hyötyä?
Ja juu, se EI ole mikään uusi tapa. Itse olen syntynyt 60-luvulla ja jo 1973 vein joulun alla ja keväällä opettajalle kortin ja kukkasia. Samoin kiitettiin joulun alla esim. postinkantajaa kahvipaketilla.
Kiittäminen on pieni, mutta kaunis ele ja ilahduttaa kohdetta. Ei sillä mitään erityiskohtelua kalastella, ja miten voisikaan, kun valtaosa oppilaista tuo jotakin pientä. Jos ei halua ostaa mitään, kortti on hyvä vaihtoehto.
Mutta ap:n asenne on suorastaan ällöttävä. Toivottavasti emme tunne.
(ei ope)
MItäs jos jokainen saisi lahjoa, ihan ketä haluaa? Mitä se keneltäkään muulta on pois (kateutta lukuunottamatta)?
8, meillä menee sama lahja myös avustajille luokassa. Samoin meni aiemmin yhden lapsemme puhe- ja toimintaterapeuteille.
Joku satunnainen lähäri, johon törmää terveyskeskuksessa ei ole tehnyt puolta vuotta merkittävää työtä lastemme eteen, joten jostakin vartin työstä nyt tosiaan ei lahjoja tarvita.
9
Eikö se ole jokavuotinen rutinan aihe miten opettajat inhoavat saamiaan pikkulahjoja? Miten niiden kynttiläkippojen ja suklaarasioiden kanssa ollaan pulassa ja miten pitäisi mielummin olla lahjakortti kauneushoitolaan ja pullo samppanjaa.
Ei ne opettajat edes halua niitä lahjojaan ja korttejaan kotiin vietäviksi. 😨
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole jokavuotinen rutinan aihe miten opettajat inhoavat saamiaan pikkulahjoja? Miten niiden kynttiläkippojen ja suklaarasioiden kanssa ollaan pulassa ja miten pitäisi mielummin olla lahjakortti kauneushoitolaan ja pullo samppanjaa.
Ei ne opettajat edes halua niitä lahjojaan ja korttejaan kotiin vietäviksi. 😨
Ja sä uskot kaikki "opettajiksi", jotka niin väittävät?
Tää on suosituimpia trolliaiheita palstalla.
Lahjoja en opettajana kaipaa, mutta kiitos oikeasti koskettaa. Ja nimenomaan oppilaalta itseltään, ei äidiltä saatu kiitos. Kun 9. luokalta lähtevä poika käy tuomassa kortin, missä kiittää loistavasta opetuksesta, ja vilpittömästi halaa, sen muistaa vuosienkin jälkeen, vaikka mukana tullut kippo on unohtunut aikaa sitten.
Itsekin pyrin kiittämään ihmisiä, joiden kanssa olen tekemisissä. Ja esim sairaalaan olen vienyt hoitajille suklaata. En muodon vuoksi, vaan koska olin kiitollinen.
Ei minun nuoruudessani mitään lahjoja opettajalle viety. Lopettakaa hyvät ihmiset tällainen turha tapa.
Varsinkin kun se lahja annetaan viimeisenä päivän, eli silloin kun ei tiedät mitä numeroita sai. Liian myöhäjässä lahjontaan ja liian aikainen kiitokseksi. Vituttaisi jos antaisi hienon lahjan ja sitten huomaisi että numerot on annettu liian huonoiksi.