-- Lokakuisten viikonloppupino --
Kommentit (26)
Täällä ollaan voitu pahoin melkein koko viime viikko... :/! Oksu on lentänyt, hyi. Nyt kuitenkin alkoi viikon loma, joten ehkäpä helpottaa rauhalliset aamut tuohon oksentamiseenkin.
Vähän hiljaiseloa tässä pidellään ennen ultraa... Jos ketään ei olekaan kotona...
Lähdetään tästä ulkoilemaan, on aivan ihana ilma ja auringonpaiste :)! Piristää muuten kummasti mieltä, kun valoisuus lisääntyy!
himppu rv 6+6
http://www.oys.fi/index.php?option=com_w rapper&Itemid=111
Siirränpä tähän pinoon tuon tän aamun kirjotukseni tuolta to-pe-pinosta, jos tuo linkki osus jonkun tarvitsevan silmiin paremmin = )
Tuolla on aika kiva raskauslaskuri, voi laskea viikot lasketun ajan, tai kuukautisten tai vaikkapa hedelmöittymisen perusteella. Kiinnostanee niitä jotka haluaisivat laskea raskauden keston viikkoina!
Itse en ole vielä lokamasujen listaan liittynyt, liityn sitten kun tämä odotus varmistuu, eli ekan ultran jälkeen, jotenkin sitä vain pelkää että jos sattuu jotain.. Mutta kerronpa nyt omia kuulumisiani kuitenkin.
Raskausviikkoja on nyt kai 8+0. Tuo saattaa ultrassa muuttua, kun ei ovulaation aikaan oltu " sillai" vaan kierron alussa ja lopussa.. Siksikin tämä vauva tuntuu niin ihmeelle ja uskomattomalle!
Olo on huono, kuvottaa koko ajan, ruoka ei meinaa mennä alas, omenat menis, mutta vatsaa alkaa polttelemaan omppujen syönti, joten nekin ovat ei-suosittujen listalla. Kahvi ei mene alas, se nyt ei lie pahasta olekkaan = ) Väsyttää, voisin nukkua tai ainakin pötköttää kaiken aikaa. 03/04 ja 02/03 syntyneet muksumme vaan eivät tietenkään siihen kokopäiväiseen pötköttelyyn anna mahdollisuutta. Heidän kanssaan koitan sitten touhuta niin paljon kuin jaksan. Kaikki kotityöt ovat jääneet tekemättä, eli täällä on kaaos :( Mutta kun ei jaksa.. Onneksi tiedän tämän kohta helpottavan, ainakin edellisissä raskauksissa on väsymys helpottanut tuossa 13viikon kieppeillä. Ja onhan se vauva niin ihana asia, että mielelläni minä olen huonovointinen pari kuukautta.
Eka neuvola on takana. Siellä ei papereiden täyttöä ja punitusta kummempaa ollut. Hemppari mitattiin ja joitakin muita verikokeita otti. Lääkärineuvola on parin viikon päästä ja ultra sitten viikon 12-13 aikaan.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Hinpu 8+0
voi niitä onnekkaita jotka nukkua saavat=)!täällä mies lähti aikaisin aamusta töihin,joten esikoisen kanssa oli noustava.tuolla höpötteli sängyssään pitkän tovin,mutta kasilta tuli ponteva käsky,joten noustava oli.parina päivänä on äklötellyt,aika lievästi kuitenkin.viime raskaudessa huono olo oli ympärivuorokautista pahaa oloa,joka kesti piitkään.viikkoja en nyt muista,vaikka silloin tuntui ettei sitä unohda ikinä,eikä varsinkaan halua kokea enää.mutta tässä ollaan taas..niinkuin joku jo mainitsi,kyllä sen kestää kun lopputulos on ihana!jotenkin tuntuu mukavammalta odottaa näin keväällä ja kesällä,kun syksyllä ja talvella.olo kamalaa ahtautua sukkahousuihin ja yli-isoihin toppatakkeihin.koko ajan oli liian kylmä tai kuuma.tai saas nyt nähdä millaiset helteet tulee kesäksi,onkai sitä loppukesästä jo masulla jonkin verran kokoa.
hirmuisen suositulta kuulosta tuo alkuraskauden ultra.onkos täällä joku joka luottavaisin mielin odottaa siihen np-ultraan,vai mikä sitten missäkin kunnassa tarjotaan?laskeskelin tuossa,että viime raskauden aikana ultrattiin yht.6kertaa erinäisten syiden takia(joka kerta kyllä kaikki kunnossa),niin osaisiko sitä nyt luottaa vaan niihin kahteen,np-ja rakenne.
mutta joo,täytyy pakata esikko vaunuihin ja nauttimaan keväistyvästä luonnosta.
ps.millä viikolla ootte tokasta käynyt ekassa neuvolassa?
hyviä vointeja kaikille!
lilanda 4+6(en edelleenkään oo varma..)
NEUVOLAKÄYNNEISTÄ TOISTA ODOTTAESSA: Kävin eilen 1v-neuvolassa tytön kanssa ja kyselin samalla sitten käytännöistä toista odottaessa.
Täällä Helsingissä neukkarin tädin mukaan uudelleensynnyttäjällekin olisi tuo eka neukkarikäynti rv 9 alkaen, eli aika pian sen jälkeen kun 8 viikkoa on täynnä. Tämä lähinnä käsittääkseni siksi, että saadaan varattua lääkäri- ja ultra-ajat ajoissa.
Tosin hän sanoi, että tässä meidän piirissä 1. lääkäriaikaa ei välttämättä edes anneta, jos se on turha, kun siinä tarkoitus on lähinnä todeta raskaus eikä muuta. Mutta np-ultra-aikahan tulee rv:lle 12-13 (kai?) ja se pitää varata ajoissa.
Jospa tästä tuoreesta tiedosta siis olisi apua :)
Coe
Edelleen siis voin päivitellä, mutta jos joku muukin joskus..?
Täällä väsyttää, huono olo, rinnat kipeät ja kohdun seudulla (tunsin sen rajat ekan kerran toissapäivänä;)) venymiskipuja. Supisteluja aina välillä, mutta lääkäri käski olla murehtimatta niistä. Yritetään..
To näin Kirpun kolmannen kerran, kun käytiin nyt yksityisellä, että mieskin alkion ja sykkeen näkisi. Ja siellähän se jyskytti :)
A & Kirppu Inkkari h8+2
Minä en taida osata tuota listan päivitystä..muuten kyllä voisin joskus sitä tehdäkin.
Täällä on olo aivan kuin tosiaan raskaana olisi ;) Aamulla etoi ja huippasi niin, että ei oikein huvittanu muuta kuin sohvalla maata. Pikkuhiljaa olo helpottunut. Ja koko ajan on nälkä! Minulla ei lepäämiestä päivällä tuu mitään, kun on 3 tenavaa riehumassa, mutta öisin onneksi saan nukuttua hyvin. No, sekään ei tule olemaan pitkäaikainen huvi, edellisissä raskauksissa maha alkoi haitata nukkumista jo puolen välin jälkeen.
Maha on edelleen niin turvoksissa, että housuja ei mielellään jalassa pidä. Siksipä olenkin naapureiden iloksi hippaloinut koko aamupäivän pikkareissa.
Täällä ilmottautuu muuten yks, joka aikoo odottaa sitä np-ultraa, joka täällä meillä päin tehdään rv 12. Minulla on kyllä pieni epäilys, että laskettu saattaa siirtyä n. viikolla eteenpäin, mutta saa nyt nähdä.
Nyt ei tuu mieleen muuta..
T. Mianni ja rv 6 tasan (wau)
Olisin saanut nukkua aamulla pitkään, mutta nousin jo puol ysiltä, ei vain unta riittänyt pidemmälle. Nyt kyllä jo väsyttäis, mutta kun tuo meidän neiti (2v3kk) ei enää kotona suostu päikkäreille niin turha toive että pääsis lepäämään kun mieskin lähti töihin.
Täällä edelleen aika oireettomana ja sehän kummastuttaa tosi paljon....mutta on se vain uskottava, että raskaudet on erilaisia. No oireiksi lasken nyt väsymyksen, huippaamisen, ruokahaluttomuuden, vatsan pikku nipistelyt ja iltaisen vatsan turvotuksen. Onko muuten ihan normaalia että ei ole ruokahalua? Edellisellä kerralla nälätti koko ajan ja tuli syötyä ties mitä, nyt vaan ei mikään ruoka maistu ? Olen menossa vain np-ja rakenneultraan. Toivotaan että kirpulla kaikki hyvin, tai ettäse kirppu tuolla massussa on.....vähän kyllä pelottaa että kaikki ei olekaan ok......tulis edes pikkusen pahoinvointiseksi.......kaikkea sitä toivookin ;-)
Kyllä minäkin voisin sitä listaa päivitellä toisinaan, mutta en todella tiedä kuinka se tehdään?
Tiitutoo rv 7+5
Hei!
Ihanaa, sain väsymyksestä huolimatta ulkoiltua tänään! Jee. Nyt sitten onperusväsähtänyt fiilis. Aion mennä alkuraskaudenultraan rv 8 tasan ja nyt sitten mietinkin, jättäisinkö np-ultran sitten väliin kokonaan ja menisin vasta rakenneultraan (siis tietysti, jos kaikki menee hyvin). Mun on nimittäin tosi hankala järjestää töitten yms. kannalta se np-ultraan meno. Eli mitä mieltä olette, onko se np-ultra jotenkin tositosi tärkeä vai mietinkö ihan tyhmiä? Onko kukaan tehnyt koskaan näin päin?
Espree 6+5
[color=OrangeRed]Vointi on edelleen kovin tavallinen: vain ajoittaisia ihan hituisia huonovointisuuksia ja rintojen aristusta - vain väsymys on kaamea. Itsekseni laskeskeli olevani huimilla rv:llä 5+2 ja la 27.10., mutta tuolla Hinpun vinkkaamalla laskurilla olisikin viikkoja vasta 4+1 ja la 3.11. saas nähdä mitä sitten aikanaan neuvolassa sanovat, tai siis ultran jälkeen kai tuollaisen saa sitten tietää. Voi kun on pieni pää niin pihalla näistä ympyröistä... *puhaltaa ja huokaa rauhoittuakseen* =) sinänsä ihan sama, mitkä viikot menossa ja milloin la, kunhan kaveri eli EkaVekara, joksi hänet jo ristimme, pysyisi kyydissä syksyyn saakka!
Perjantaina piti varata ekaa neuvolaa, mutta enpäs osunut oikeaan ajanvarausaikaan soittamaan. Täytyy yrittää maanantaina uudelleen. Mulla on jo pitkä lista kysymyksiä sille neuvolantädille esitettäväks. Voi tulla informaatioähky alkuun. En tosiaan tiedä mitään, että milloin meidän kaupungissa ultrat ym. mutta eiköhän ne aikanaan selviä...
Huonovointisille parempaa oloa ja kaikille väsyneille ja pirteille oikein aurinkoista viikonloppua!
-Amy ja EkaVekara-[/color]
Täysin vapaaehtoinenhan np-ultra on, mutta siinä tarkastetaan kuitenkin aika monta asiaa (mm. aivot, vatsanpeitteet, selkäranka, sydämen nelilokero, raajat, mahalaukku, virtsarakko (ei ole vielä pakko näkyä) ja tietenkin se niskapoimu, joiden huomaamisella tuossa vaiheessa voi olla seurauksia. Esim. turvonneen niskapoimun takia lapsivesitutkimukseen(?), aivottomuus ym., jotka usein johtavat keskeytykseen. Mutta mulla esim. serkku jätti menemättä, koska sanoi, ettei aborttiin päätyisi kuitenkaan. Itse hyvin samoilla linjoilla, mutta haluaisin kuitenkin tietää, jos jotain on vialla.
Amy: Kannattaa laskea la (ja viikot) vaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä 40 viikkoa eteenpäin (paitsi jos kierto tosi pitkä/lyhyt). Heittoa saa ultrassa olla aika paljon ennen kuin sitä vaihtavat.
Itseäni väsymys vaivaa todella paljon,nukun 3h. päikäreitä ja olen kuitenkin ihan poikki.Huonoa oloa pikkasen tulee jos on syömättä kauan mutta muuten vointi on hyvä.Maha on paljon enemmän turvoksissa kuin edellsissä raskauksissa,tuntuu että kaikki huomaa että olisin raskaana..Vainoharhaiseksi kai tässä tulee =)
Torstaina olis eka neuvola ja saan varmaan np-ultraan ajan.7 viikon päästä alkais mulla työharjottelu 5-vuorotyötä että toivotaan väsymyksen loppuvan siihen mennessä kun työmatkaakin kertyy 80km päivässä.
Mutta nauttikaahan viikonlopusta!
Wades & Natika 6+4
NP-ULTRASTA: Axelara tuossa luetteli monia juttuja, joita ultrassa katsotaan - mutta eikös nuo mahalaukut, sydämen virtaukset jne. katsota pääosin vasta rakenneultrassa?
Muistan kyllä esikoisen odotuksesta, että jotain siellä np-ultrassakin jo tutkailtiin, mutta muistelen että kuitenkin se olisi ollut enemmän sellaista " tiedoksi teille" -tyyppistä, ja tärkein juttu oli se niskapoimu. Rakenneultrassa sitten olisi enemmänkin tutkittu juurikin näitä elimistön rakenteita. Muistanko ihan väärin?
Mutta oman muistikuvan pohjalta tuon np-ultran väliin jättäminen ei ole katastrofi, kaikki kunnathan eivät sitä edes tarjoa. Niskaturvotuksen tutkimisesta ylipäänsä kai on useampaa koulukuntaa, sillä paljonhan se teettää turhiakin lisätutkimuksia. Tiedän joidenkin myös käyneen np-ultrassa ja pyytämään, ettei niskaturvotusta tutkita.
Itse tykkään kyllä käydä katsomassa, että kaikki on ok, ja menen varmaan tulevaisuudessakin kaikkiin ultriin joita tarjolla on. Esikoisesta taisi olla viisi " tavallista" ultraa - varhaisraskauden sekä 3D-ultra yksityisellä, np- ja rakenneultra julkisella, sekä loppuraskaudessa lapsiveden määrän ultraus vielä julkisella kun oli epäilystä sen vähenemisestä. Lisäksi jouduin vielä muutamaan lisäultraan yhdellä viikolla, kun epäiltiin umpisuolen puhkeamista ja vauvaa tutkittiin varmuuden vuoksi. Ehkä ihan noin monta kertaa ei tarvi tulla seuraavilla kerroilla :)
Coe rv 5+5
eli sohvalla pötköttelyä=) Väsymys ja heikotus jatkuu, mutta pahaa oloa selvästi vähemmän, jess! Huojentavaa kuulla, että muillakin turvottaa vatsaa, aloin jo ajattelemaan, että vatsalihaksistani ei ole enää minkäänlaiseksi tueksi (sitten joskus) kasvavalle vatsalle, kun nyt jo välillä näyttää siltä, että viimeisillä ollaan;) Kai se kuuluu taudin kuvaan, en vaan muista edellisestä mitään tällaista alkuajan turvotusta. Ehkä tuo vatsa oli silloin hieman piukemmassa kunnossa, tosin:p
Nukkumisesta puheen ollen: mä olen oikein urakalla nukkunut selällään ja etenkin vatsallaan, liian hyvässä muistissa on kuinka viime kerralla jo odotuksen puolivälistä saakka pystyin nukkumaan ainoastaan kyljellä ja auts että paikat puutui ja iskas (?) vaivasi. Muuten nukun aika huonosti, heräilen yöllä ihme uniin ja asentoa vaihtamaan:/ Ennen esikoista olin loistava nukkuja, nukuin ihan missä vaan milloin vaan, mutta lapsen saannin myötä tähän on tullut ikävä kyllä radikaali muutos. Nukun levottomasti, ajoittain en meinaa saada unta ja muuta kurjaa. Ei ihme, että väsymys tuntuu tällä hetkellä krooniselta olotilalta. Onneksi ollaan menossa kesää ja valoa kohti!!!
Ai niin, joku kyseli ultrista. Mä en aio mennä ennen np-ultraa mihinkään, luotan siihen että tuolla vatsassa on elämää. Ihmeen hövelisti olen myös jo kertonut -lähinnä kavereilleni- tulevasta vauvasta, jotenkin on kovin luottavainen olo. Toivottavasti tunne on oikea.
Huumaisaa lauantai-illan jatkoa!
-Lillis-
Tosin, sekin antaa lasketun ajan päivää myöhemmäksi kuin neuvola (sama juttu tän vauva-lehden laskurin kans), mutta mitäpä tuosta.
Me päätettiin antaa masuasukille työnimeksi Ursula, kun kerran laskettu on Ursulan päivänä -ja kun ne ennustajatkin tyttöä povasivat ;)
Kaikilla kolmella lapsellamme on ollut työnimi, joka tosin ei oo sitten näkynyt oikeessa nimessä :)
T. Mianni & Ursula 6+0
meille iski tosi paha perhekriisi viime yönä.. mieheni puhui mulle todella rumasti ja nyt on ihan rikkinäinen olo.. taitaa olla ero edessä..
miten jaksan 3lapsen kanssa yksin? tai nyt edes kahden lapsen ja raskauden kanssa?
miten voi olla näin huono olla...
T:Hexu ja papu rv 8+5
sielt näkee sikiön kehityksen myös..
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=54
Riiteleminen on aina ikävää. Älä vielä eroa mieti, yritä jutella miehesi kanssa ja saada asioihin selvyyttä. Jos tilanne on nyt pahasti tulehtunut, niin odota päivä pari ja ota asia puheeksi sitten. Tuskinpa miehesikään eroa haluaa, välillä vaan elämä ja asiat tökkii pahemman kerran ja itse kukin tulee sanoneeksi asioita, joita ei oikeasti tarkoita. Tsemppiä sinulle!!!!!
-L-
juu mutta ku on yhtä pahasti monta kertaa sanonut ja aina olen anteeksi antanut mun tunteet koko miestä kohtaan vain katoaa ja tuntuu että alan koko ajan enemmän häntä vihaamaan.. nyt alkaa mun mitta olla täys :(
Kyllä on ihana ilma pihalla!!! Aamupäivä menikin pihalla myllätessä ja nyt sitten odotellaan Suomen pelin alkamista.
Järkyttävää tämä väsymys, palelu, päänsärky, kuvottava olo... Ihan kuin olisi kokoaikainen krapula!!! =( Milloinhan tämä helpottaa??? Alkaa ketuttamaan!
Voimia Hexulle, toivotaan että elämä taas voittaa! Meillä kans välillä tuntuu, että seinät kaatuu päälle, mutta kummasti sitä vaan aina saa voimansa koottua ja yhteistä taivalta jatkettua! Semmoista se kait sitten on ylä-ja alamäkeä! =)
Jep, mut nyt varaamaan sohvapaikka ja töllön ääreen.
Sunnuntain jatkoja kaikille!!
Neljäs rv 6+1
Ensin on hehkutettava, että ihanaa kun saa sanoa " huomenta" puoli yhdeltätoista :) Meillä on jo pari kuukautta ollut miehen kanssa käytäntönä, että minä hoidan 11kk esikoisen nukuttamisen + heräämiset yöllä, ja mies sitten nousee aamulla. Nyt varsinkin tulee tarpeeseen, sillä joka aamu herääminen klo 9-10 tuntuu edelleen liian varhaiselta.
KATI ja LILLIS eilen valittelivat kovaa väsymystä. Haluaisin itsekin sanoa olevani väsynyt, mutta olen kyllä lähinnä laiska :) Mitään ei huvittaisi tehdä. Tuo Katin " makaisin vaan sohvalla jos voisin" kuulosti kyllä tutulta. Ehkä siinä osa on mulla väsymystäkin, mutta laiskuutta suurimmaksi osaksi eittämättä.
).( - Tästä päivästä eteenpäin on jännät paikat, sillä esikoisesta alkoi rv 5+5 kamala ympärivuorokautinen pahoinvointi, joka vei minut ihan sänkypotilaaksi. Eilen oli jo hiukan jotain yökötystä ja meinasin masentua että ei hitto, tästäkö se lähtee, mutta eipä ainakaan nyt tunnu miltään. Tietysti salaa toivon, ettei mitään tulekaan :)
Mahan TURVOTUS sen kun lisääntyy (ei varmaan johdu pizzasta jota nytkin syön). Tuntuu että vyötärö on nyt jo hävinnyt, esikoisesta meni ainakin tonne rv 12 ennen kun sellasta tunnetta oli. Tosin oli mulla siis 4-5 kg vähemmän painoakin silloin, enkä ollut tietysti synnyttänyt joten mahalta puuttui ylimääräinen kerros :)
Ultraan on vielä viitisen päivää. Pelottaa vähän, että jos ja kun siellä on kaikki kunnossa, niin sitten alan itsekin tosissaan uskoa tähän meidän pikkukakkoseen - nyt olen jotenkin suhtautunut tähän kuin hyvään vitsiin, odotan vaan että kyllä kohta jotain menee pieleen...
Eipä tässä muuta kuin tajunnanvirtaa :) Hyvää viikonloppua lokakuisille!
Coe rv 5+5