Miksi vihreitä arvoja kannattavat käyvät lomalennoilla?
Käsittääkseni lentomatkailu saastuttaa melko paljon, joten on vaikea ymmärtää, miten ihminen samaan aikaan on huolestunut punaisen lihan ympäristökuormituksesta, mutta kuitenkin surutta saastuttaa ympäristöä kaukomaiden lomalennoillaan.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreitä arvoja kannattavan täytyy olla täydellinen? Miksi sitten tupakoivat ja ympäristöön roskia heittävät eivät murhaa ihmisiä päivittäin? :P
Hieno esimerkki vihreiden kyvystä ymmärtää asioiden mittakaavoja ja kontekstia.
Oikeasti, memetekstiainesta johonkin vajakin kuvaan copypastattuna.
Be proud.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok mun mielestä tuo lento juttu koska kyllähän ne koneet lentäisi sinne siitä huolimatta. Mua kyllä vähän hämmentää samoin tämä lihansyönnin pitäminen pahana. Kyllä munkin mielestä jonkun eläimen tappaminen tai vaikka metsästäminen on paha juttu mutta ne eläimethän on jo kuollut kun menee kauppaan. Eikö se vahinko ole jo tapahtunut?
Et kai ole tosissasi?? Vai meinaatko oikeasti, että ne koneet siellä lentelisi oli matkustajia tai ei ja että eläimiä tuotettaisiin tapettavaksi ja myyntiin oli syöjiä tai ei?
Mun mielestä mulla on ihan hyvä pointti. Niitä lentäviä ja lihaa ostavia on niin paljon että ei se että mä en tee sitä muuta asiaa mitenkään. Miten muka kaikki lopettaa yhtäkkiä lentämästä ja ostamasta lihaa?
"Kaikki" koostuu yksilöistä. Jos yksilöt eivät jotain asiaa tee, silloin ei koskaan ole mitään mahdollisuuttakaan siihen, että "kaikki" tekisivät.
Miten muuten itse ajattelet maailman muuttuvan?
Sattumien johdosta. Prove me wrong.
No esimerkiksi luomuruoka - olisiko kaupoissa niin laajoina valikoimina jos yksittäiset ihmiset eivät olisi ostoskäyttäytymisellään siihen suuntaan ohjanneet?
Ympäristölle ja eläimille epäedulliset valinnat muuttuvat vähitellen sosiaalisesti ei-hyväksytyiksi ja sitä kautta syntyy muutos.
Poistuuko luomuruoka valikoimasta jos minä en osta sitä? Mistä tiedät että luomutrendi ei syttynyt sattumalta, kuka keksi sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok mun mielestä tuo lento juttu koska kyllähän ne koneet lentäisi sinne siitä huolimatta. Mua kyllä vähän hämmentää samoin tämä lihansyönnin pitäminen pahana. Kyllä munkin mielestä jonkun eläimen tappaminen tai vaikka metsästäminen on paha juttu mutta ne eläimethän on jo kuollut kun menee kauppaan. Eikö se vahinko ole jo tapahtunut?
Et kai ole tosissasi?? Vai meinaatko oikeasti, että ne koneet siellä lentelisi oli matkustajia tai ei ja että eläimiä tuotettaisiin tapettavaksi ja myyntiin oli syöjiä tai ei?
Mun mielestä mulla on ihan hyvä pointti. Niitä lentäviä ja lihaa ostavia on niin paljon että ei se että mä en tee sitä muuta asiaa mitenkään. Miten muka kaikki lopettaa yhtäkkiä lentämästä ja ostamasta lihaa?
Pienistä puroista kasvaa suuri virta. Oletko niitä ihmisiä, jotka heittävät roskiakin maahan, koska siinä oli jo muitakin roskia? Yksittäisten ihmisten valinnoilla ON merkitystä, se on vaan helppo tapa puhdistaa omatuntonsa kun väittää, että ei ole.
Ja itsekään en toki ole mikään täydellinen ympäristövalintojeni suhteen, mutta tuo logiikkasi vain ontui niin pahasti, että oli pakko kommentoida.
Miten se että en heitä roskia luontoon poistaa siellä jo olevat roskat?
Voi luoja. Ei mitenkään, tietenkään. Mutta se ei LISÄÄ roskien määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreitä arvoja kannattavan täytyy olla täydellinen? Miksi sitten tupakoivat ja ympäristöön roskia heittävät eivät murhaa ihmisiä päivittäin? :P
Be proud.
Priceless
Juuri tällainen olo tulee joidenkin julistuksesta, että vain osa ympäristöystävällisistä teoista huomioidaan, mutta ei kokonaisuutta.
Minä syön 2 - 3 kertaa viikossa lihaa. Olen paha ihminen.
Tosin en lennä, en käytä taksia, en pidä lemmikkiä, en käytä kesämökkiä, en osta turhaa tavaraa, en heitä ruokaa roskiin, liikun mahdollisimman paljon pyörällä. Minua varten ei myöskään tarvitse rakentaa elokuvateattereita, ravintoloita, yökerhoja sun muita hupitiloja, jotka kuluttavat energiaa.
Mutta koska syön ajoittain lihaa, olen ilman muuta paha ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap paljonko saastuttaa prosenteissa äläkä mutuile.
Jos olet huolissasi ilmastosta, ryhdy vegaaniksi - nyt.Olen huolissani että kesäloman aikana säät eivät ole hyviä ja sen takia kannattaisi ryhtyä vegaaniksi? Aika mystistä paskaa...
Ai niin, luulin, että olet tosissasi järkevä ihminen etkä idiootti. En tee sitä erehdystä kohdallasi enää. My bad.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällainen olo tulee joidenkin julistuksesta, että vain osa ympäristöystävällisistä teoista huomioidaan, mutta ei kokonaisuutta.
Tosin en lennä, en käytä taksia, en pidä lemmikkiä, en käytä kesämökkiä, en osta turhaa tavaraa, en heitä ruokaa roskiin, liikun mahdollisimman paljon pyörällä. Minua varten ei myöskään tarvitse rakentaa elokuvateattereita, ravintoloita, yökerhoja sun muita hupitiloja, jotka kuluttavat energiaa.
Vittu mitä itkua. Älä kosta meille muille, että sulla on huono omatunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienistä puroista kasvaa suuri virta. Oletko niitä ihmisiä, jotka heittävät roskiakin maahan, koska siinä oli jo muitakin roskia? Yksittäisten ihmisten valinnoilla ON merkitystä, se on vaan helppo tapa puhdistaa omatuntonsa kun väittää, että ei ole.
Ja itsekään en toki ole mikään täydellinen ympäristövalintojeni suhteen, mutta tuo logiikkasi vain ontui niin pahasti, että oli pakko kommentoida.
Miten se että en heitä roskia luontoon poistaa siellä jo olevat roskat?
Voi luoja. Ei mitenkään, tietenkään. Mutta se ei LISÄÄ roskien määrää.
Kaupoissa ympäri maailmaa myydään ties kuinka monia kiloja lihaa päivittäin? Miljoonia? Osaatko laskea minun parin sadan gramman ostokseni osuuden siitä prosentteina? Tai ostokseni osuuden verrattuna roskiin menevään lihaan? Jossain vaiheessa kun lukuja ynnäilet, päädyt lopputulokseen että se on merkityksetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Be proud.
Ylilaudan poitsu esitteli siinä, miten hän maailman näkee. Keep on kirjoittellen meemitekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta olishan se kurjaa joutua itse luopumaan jostain. Parempi vaatia muita luopumaan ja elää vihreyden harhassa
Ai jos on luopunut lihansyönnistä, niin sitten on ihan pakko luopua myös lomalennoista? Huvittavia ovat AP:n kaltaiset ihmiset, jotka odottavat uhrauksia vain muilta. Nostan hattua jo veganismille, se on arvostettava uhraus. Itse en ole siihen pystynyt, vaikka todella välitän eläimistä.
Vaaditko myös lemmikkieläinten pidon lopettamista, koska niitä pidetään vain ihmisten hupitarkoituksessa? Ja koirahan kärsii kerrostaloasunnossa, kun ei saa mennä vapaana luonnossa. Onko ihmisellä oikeus pitää koiraa betonikopissa yksin koko päivän?
En oikeastaan. Yleensä en halua yrittää pakottaa ihmisiä toimimaan tietyllä tavalla, paitsi kun on kyse jostain selvästä eläinrääkkäyksestä, kuten tehdaslihantuotannon suhteen tai delfiinien vangitsemisen.
Kissan ja koiran historia ihmisen kanssa on pitkä, ja nekin saavat mielestäni hyötyä suhteesta.
Ihminen saa kyllä paljon pahaa aikaan, ja mielestäni paras asia, jota voisi maapallolle tapahtua, olisi ihmisen kuoleminen sukupuuttoon, mutta valitettavasti siitä ei taida olla pelkoa, niin kauan kun narsistivanhemmat vääntävät niitä mini-me:tään maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet huolissasi ilmastosta, ryhdy vegaaniksi - nyt.Olen huolissani että kesäloman aikana säät eivät ole hyviä ja sen takia kannattaisi ryhtyä vegaaniksi? Aika mystistä paskaa...
Et siis tiedä, mitä eroa on ilmastolla ja säätilalla? Aika mystistä paskaa, toden totta. Toivottavasti et ole peruskoulusta vielä päässyt.
Vaikea ymmärtää tuota muuten. Suomen sää on pysynyt aikalailla samana sadat vuodet. Poislukien varhaiskeskiajan lämpökausi ja myöhäiskeskiajan mini "jääkausi". Oliko 1600 luvullakin joku viileämpi tovi, en ole varma?
Milloin se teidän mystinen lämpö eiku jääkausi pilaa grillikesän?Vegehörhöt servattu. Kettu kuittaa.
Olikos toi Kettu kuittaa jotain 1940-luvun metsäleikkien juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, luulin, että olet tosissasi järkevä ihminen etkä idiootti. En tee sitä erehdystä kohdallasi enää. My bad.
Erehtyminen ja pettymys ovat varmasti tuttuja tilanteita elämässäsi, joten pääset tästä nopeasti yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis tiedä, mitä eroa on ilmastolla ja säätilalla? Aika mystistä paskaa, toden totta. Toivottavasti et ole peruskoulusta vielä päässyt.
Vaikea ymmärtää tuota muuten. Suomen sää on pysynyt aikalailla samana sadat vuodet. Poislukien varhaiskeskiajan lämpökausi ja myöhäiskeskiajan mini "jääkausi". Oliko 1600 luvullakin joku viileämpi tovi, en ole varma?
Milloin se teidän mystinen lämpö eiku jääkausi pilaa grillikesän?Vegehörhöt servattu. Kettu kuittaa.
Siltä luvulta kun vegepropaganda saatettiin uudestaan ja uudestaan naurunalaiseksi. Synnyit varmaan silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kannattaa vihreitä arvoja vain trendikkyyden vuoksi. Aidot vihreät arvot eivät hyväksy lentämistä tai lemmikkien pitoa.
Mielikuvani on, että tällaiset "vihreät" pariskunnat hankkivat lasten sijasta vaikkapa koiria.
Koira on katumaasturia suurempi ympäristökuormittaja
/quote]
Mielikuvat on just se oikea juttu faktakeskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä olen erittäin ekologista elämää viettävä, koska ei ole rahaa mihinkään. Epäilen kuitenkin, kelpaanko vihreille malliksi ekologisesta elämästä, koska en ole kovin trendikäs ja nykyaikainen, oppinut ja suvaitsevainen vaan pikemminkin junttipersu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä luvulta kun vegepropaganda saatettiin uudestaan ja uudestaan naurunalaiseksi. Synnyit varmaan silloin.
Kettu servasi itsensä. Aplodit.
Vierailija kirjoitti:
Ai että vegaani ei saa olla, jos ei sitten elä muutenkin kaikin puolin täydellisesti?
Saa olla mitä on, kunhan ei muille ala saarnata. Se, et vaatii muilta tiettyjä uhrauksia, mut ite kokee saavansa noukkia rusinat joka pullasta, on vaan silkkaa tekopyhyyttä.
linkolalalinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta olishan se kurjaa joutua itse luopumaan jostain. Parempi vaatia muita luopumaan ja elää vihreyden harhassa
Ai jos on luopunut lihansyönnistä, niin sitten on ihan pakko luopua myös lomalennoista? Huvittavia ovat AP:n kaltaiset ihmiset, jotka odottavat uhrauksia vain muilta. Nostan hattua jo veganismille, se on arvostettava uhraus. Itse en ole siihen pystynyt, vaikka todella välitän eläimistä.
Vaaditko myös lemmikkieläinten pidon lopettamista, koska niitä pidetään vain ihmisten hupitarkoituksessa? Ja koirahan kärsii kerrostaloasunnossa, kun ei saa mennä vapaana luonnossa. Onko ihmisellä oikeus pitää koiraa betonikopissa yksin koko päivän?
En oikeastaan. Yleensä en halua yrittää pakottaa ihmisiä toimimaan tietyllä tavalla, paitsi kun on kyse jostain selvästä eläinrääkkäyksestä, kuten tehdaslihantuotannon suhteen tai delfiinien vangitsemisen.
Kissan ja koiran historia ihmisen kanssa on pitkä, ja nekin saavat mielestäni hyötyä suhteesta.
Ihminen saa kyllä paljon pahaa aikaan, ja mielestäni paras asia, jota voisi maapallolle tapahtua, olisi ihmisen kuoleminen sukupuuttoon, mutta valitettavasti siitä ei taida olla pelkoa, niin kauan kun narsistivanhemmat vääntävät niitä mini-me:tään maailmaan.
Tulisiko ihmisiä alkaa pakottaa massasterilointeihin, jotta ihmiskunta katoaisi maan päältä lopullisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki" koostuu yksilöistä. Jos yksilöt eivät jotain asiaa tee, silloin ei koskaan ole mitään mahdollisuuttakaan siihen, että "kaikki" tekisivät.
Miten muuten itse ajattelet maailman muuttuvan?
Sattumien johdosta. Prove me wrong.
No esimerkiksi luomuruoka - olisiko kaupoissa niin laajoina valikoimina jos yksittäiset ihmiset eivät olisi ostoskäyttäytymisellään siihen suuntaan ohjanneet?
Ympäristölle ja eläimille epäedulliset valinnat muuttuvat vähitellen sosiaalisesti ei-hyväksytyiksi ja sitä kautta syntyy muutos.
Poistuuko luomuruoka valikoimasta jos minä en osta sitä? Mistä tiedät että luomutrendi ei syttynyt sattumalta, kuka keksi sen?
Joo heti poistuu ja sattumalta syntyi. Millään ei ole mitään merkitystä ja maailma tuhoutuu, koska sattuma.
Järkevää. Koska ainoa hyöty vihreydestä on imago ja egoboosti niin kannattaa mennä sieltä missä aita on matalin.