Miksi vihreitä arvoja kannattavat käyvät lomalennoilla?
Käsittääkseni lentomatkailu saastuttaa melko paljon, joten on vaikea ymmärtää, miten ihminen samaan aikaan on huolestunut punaisen lihan ympäristökuormituksesta, mutta kuitenkin surutta saastuttaa ympäristöä kaukomaiden lomalennoillaan.
Kommentit (73)
Tämä ketju ei muuttanut käsitystäni vihreistä. Just näin pimeitä juttuja ne on puhuneet tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok mun mielestä tuo lento juttu koska kyllähän ne koneet lentäisi sinne siitä huolimatta. Mua kyllä vähän hämmentää samoin tämä lihansyönnin pitäminen pahana. Kyllä munkin mielestä jonkun eläimen tappaminen tai vaikka metsästäminen on paha juttu mutta ne eläimethän on jo kuollut kun menee kauppaan. Eikö se vahinko ole jo tapahtunut?
Et kai ole tosissasi?? Vai meinaatko oikeasti, että ne koneet siellä lentelisi oli matkustajia tai ei ja että eläimiä tuotettaisiin tapettavaksi ja myyntiin oli syöjiä tai ei?
Mun mielestä mulla on ihan hyvä pointti. Niitä lentäviä ja lihaa ostavia on niin paljon että ei se että mä en tee sitä muuta asiaa mitenkään. Miten muka kaikki lopettaa yhtäkkiä lentämästä ja ostamasta lihaa?
"Kaikki" koostuu yksilöistä. Jos yksilöt eivät jotain asiaa tee, silloin ei koskaan ole mitään mahdollisuuttakaan siihen, että "kaikki" tekisivät.
Miten muuten itse ajattelet maailman muuttuvan?
Sattumien johdosta. Prove me wrong.
No esimerkiksi luomuruoka - olisiko kaupoissa niin laajoina valikoimina jos yksittäiset ihmiset eivät olisi ostoskäyttäytymisellään siihen suuntaan ohjanneet?
Ympäristölle ja eläimille epäedulliset valinnat muuttuvat vähitellen sosiaalisesti ei-hyväksytyiksi ja sitä kautta syntyy muutos.
Poistuuko luomuruoka valikoimasta jos minä en osta sitä? Mistä tiedät että luomutrendi ei syttynyt sattumalta, kuka keksi sen?
Joo heti poistuu ja sattumalta syntyi. Millään ei ole mitään merkitystä ja maailma tuhoutuu, koska sattuma.
Tää englantia heittelevä tyyppi on aivan mahtava. Joka ilmastokeskustelussa se f u c k i n g nolaa itsensä. Yeah baby yeah you got served suck my dick.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ei muuttanut käsitystäni vihreistä. Just näin pimeitä juttuja ne on puhuneet tähänkin asti.
Et sä tiedä vihreistä mitään niin kuin et mistään muustakaan. Mee takas keräämään pulloja että saat huomenna aamulla krapulakaljat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok mun mielestä tuo lento juttu koska kyllähän ne koneet lentäisi sinne siitä huolimatta. Mua kyllä vähän hämmentää samoin tämä lihansyönnin pitäminen pahana. Kyllä munkin mielestä jonkun eläimen tappaminen tai vaikka metsästäminen on paha juttu mutta ne eläimethän on jo kuollut kun menee kauppaan. Eikö se vahinko ole jo tapahtunut?
Jos koneissa ei ole tarpeeksi matkustajia niin vuoroja harvennetaan tai lopetetaan kokonaan sillä lentoyhtiöiden tehtävänä on tehdä voittoa ja tyhjänä lentämällä tulee tappiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koneissa ei ole tarpeeksi matkustajia niin vuoroja harvennetaan tai lopetetaan kokonaan sillä lentoyhtiöiden tehtävänä on tehdä voittoa ja tyhjänä lentämällä tulee tappiota
Lentoyhtiöt ottaa rahat taikaseinästä. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai ole tosissasi?? Vai meinaatko oikeasti, että ne koneet siellä lentelisi oli matkustajia tai ei ja että eläimiä tuotettaisiin tapettavaksi ja myyntiin oli syöjiä tai ei?
Mun mielestä mulla on ihan hyvä pointti. Niitä lentäviä ja lihaa ostavia on niin paljon että ei se että mä en tee sitä muuta asiaa mitenkään. Miten muka kaikki lopettaa yhtäkkiä lentämästä ja ostamasta lihaa?
Pienistä puroista kasvaa suuri virta. Oletko niitä ihmisiä, jotka heittävät roskiakin maahan, koska siinä oli jo muitakin roskia? Yksittäisten ihmisten valinnoilla ON merkitystä, se on vaan helppo tapa puhdistaa omatuntonsa kun väittää, että ei ole.
Ja itsekään en toki ole mikään täydellinen ympäristövalintojeni suhteen, mutta tuo logiikkasi vain ontui niin pahasti, että oli pakko kommentoida.
Miten se että en heitä roskia luontoon poistaa siellä jo olevat roskat?
Voi luoja. Ei mitenkään, tietenkään. Mutta se ei LISÄÄ roskien määrää.
Kaupoissa ympäri maailmaa myydään ties kuinka monia kiloja lihaa päivittäin? Miljoonia? Osaatko laskea minun parin sadan gramman ostokseni osuuden siitä prosentteina? Tai ostokseni osuuden verrattuna roskiin menevään lihaan? Jossain vaiheessa kun lukuja ynnäilet, päädyt lopputulokseen että se on merkityksetön.
Tottakai se on merkityksetön. Ei kukaan ole väittänytkään, että juuri sinun vastuullasi on koko maailman lihankulutus. Kyse on kuitenkin useiden yksittäisten ihmisten valinnoista. Siis yksittäisten ihmisten, jotka yhdessä muodostavat merkityksellisen joukon. Ihan kummaa vänkäämistä. Syön itsekin lihaa, mutta en ole niin pöljä, että kuvittelisin että sillä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap paljonko saastuttaa prosenteissa äläkä mutuile.
Jos olet huolissasi ilmastosta, ryhdy vegaaniksi - nyt.Olen huolissani että kesäloman aikana säät eivät ole hyviä ja sen takia kannattaisi ryhtyä vegaaniksi? Aika mystistä paskaa...
Ai niin, luulin, että olet tosissasi järkevä ihminen etkä idiootti. En tee sitä erehdystä kohdallasi enää. My bad.
Erehtyminen ja pettymys ovat varmasti tuttuja tilanteita elämässäsi, joten pääset tästä nopeasti yli.
Koira varmaan säikähti kun nauroit omalle vitsillesi. Eiku kuitttaava kettu vai kuinka monta teitä syötäviä siellä on.
Syön lihaa, mutta en lennä kuin ihan pakottavasta tarpeesta vain ja todella harvoin. Mielestäni ihmiskunnan suurin hölmöys on lennättää ihmisiä lomalle ja huvin vuoksi ympäri maailmaa. Siis aivan turhan takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienistä puroista kasvaa suuri virta. Oletko niitä ihmisiä, jotka heittävät roskiakin maahan, koska siinä oli jo muitakin roskia? Yksittäisten ihmisten valinnoilla ON merkitystä, se on vaan helppo tapa puhdistaa omatuntonsa kun väittää, että ei ole.
Ja itsekään en toki ole mikään täydellinen ympäristövalintojeni suhteen, mutta tuo logiikkasi vain ontui niin pahasti, että oli pakko kommentoida.
Miten se että en heitä roskia luontoon poistaa siellä jo olevat roskat?
Voi luoja. Ei mitenkään, tietenkään. Mutta se ei LISÄÄ roskien määrää.
Kaupoissa ympäri maailmaa myydään ties kuinka monia kiloja lihaa päivittäin? Miljoonia? Osaatko laskea minun parin sadan gramman ostokseni osuuden siitä prosentteina? Tai ostokseni osuuden verrattuna roskiin menevään lihaan? Jossain vaiheessa kun lukuja ynnäilet, päädyt lopputulokseen että se on merkityksetön.
Tottakai se on merkityksetön. Ei kukaan ole väittänytkään, että juuri sinun vastuullasi on koko maailman lihankulutus. Kyse on kuitenkin useiden yksittäisten ihmisten valinnoista. Siis yksittäisten ihmisten, jotka yhdessä muodostavat merkityksellisen joukon. Ihan kummaa vänkäämistä. Syön itsekin lihaa, mutta en ole niin pöljä, että kuvittelisin että sillä ei ole mitään merkitystä.
Ei se oo kato yksin, niitä on leegio.
Luultavasti tässä ketjussa on aktiivisesti kommentoimassa joku joka haluaa vain ärsyttää vihertäviä. Sen verran typeriä vasta-argumentteja pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tässä ketjussa on aktiivisesti kommentoimassa joku joka haluaa vain ärsyttää vihertäviä. Sen verran typeriä vasta-argumentteja pukkaa.
Joo, sama hemmo on aina hölmöilemässä ilmastointijutussa. Aikaa sillä ainakin on.
Kylillä kerrotaan, että kun sen isä oli pieni, se löi sitä poikaa kirveellä puupäähän ja kirves jäi päähän kiinni. Siitä lähtien on riidelty siitä, onko parempi, että kirves on päässä, vai pahempi, jos sen ottaa pois. Tähän joku englanninkielinen fraasi loppuun, y'know.
On helppo kierrättää jotain maitopurkkia tai lehtiä kotona ja ostaa luomua. Sen jälkeen omatunto on puhdas ja voi lähteä kuluttamaan Intiaan lomamatkalle. Näin se menee valkoisen länsimaisen ihmisen kaksinaismoraali ja tekopyhyys.
No juuri sanoin, että en halua pakottaa ihmisiä toimimaan millään tietyllä tavalla. Kummallinen pakkomielle tuo pakottaminen sinulle.