Erilaiset kasvatusmetodit lapsen isän kanssa, miten toimia?
Lapsen isän mielestä lapsen kanssa pitää päästä mahdollisimman helpolla. Eli lapsi ulkoillessa istuu rattaissa, koska juoksentelevan ja asioita tutkimaan pysähtyvän taaperon perässä on hänestä ilmeisesti tylsä kulkea. Hän ei juuri juttele lapselle tai ota syliin tms. Lapsi olkoon jossain omissa touhuissaan, kunhan ei häiritse. 1-vuotias voi hänen mielestään hyvin olla pihalla yksinkin ja eihän esim puutarhalammikkoon voi hukkua, kun siinä on niin vähän vettä. Jne.
Omasta mielestäni lapsen liikunnallista taipumusta pitää tukea ja antaa valvotusti kulkea itse ja tutkia ympäristöä. Aikuinen joustaa. Sanoitan lapselle nähtyä ja koettua. Sylittelyä. Kirjojen lukua, lauleskelua, asioiden tutkimista yhdessä. Ja mussään nimessä ei lasta yksin pihalle hetkeksikään tuon ikäisenä.
Olemme eroamassa. Mies ei ole kahden kesken viettänyt aikaa lapsen kanssa eikä juuri ollut edes kotona, lapsi on ollut täysin minun vastuullani. Miten voin olla varma, että lapsi saa isän luona hoivaa ja virikkeitä? Ja ennenkaikkea, että hän on turvassa eikä jätetä pihalle tai jonnekin yksikseen? Kun miehen asenne tuntuu olevan, että jos jotain sattuu niin ei sille sitten mitään voi.
Miten olette sovittaneet yhteen hyvin erilaiset näkemykset lapsen kasvatuksesta?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Virikkeitä hän ei tule saamaan, mutta sillä ei ole niin väliä, jos sinun kanssa saa. Mutta tuo turvallisuus on asia, mihin pitää puuttua. Vaikka sitten lasun turvin, jos siihen on aihetta, kun eroatte.
Mutta eihän lapsi kehity, jos joutuu vaan olla möllöttämöön! Ja enhän minö ole paikalla valvomassa, jos isä jättää lapsen yksin pihalle tai muualle.
Olisi kiva kuulla, miten vastaavissa tapauksissa olette ongelman ratkaisseet.
Kannattaa miettiä mikä on lapselle parasta pitkällä tähtäimellä. Yksi aktiivinen tasapainoinen vanhempi vai
kaksi vanhempaa, joista toinen täysin epäkypsä isäksi, välinpitämätön ja josta lapsi katsoo roolimallin.
Päätä sinä lapsesi puolesta.
Kyllä nuo asiat pitäisi puhua halki ja sopia, ennen kuin jättää ehkäisyn pois...
Myöhemmin mahdottoman hankalaa.
Tärkein on, että lapsi kokee itse olevansa turvassa. Vaikka teillä olisi vko-vko -huoltajuus (mitä nyt ei tietenkään kukaan tuon ikäiselle suosittele), lapsi saa silti ihan tarpeeksi virikkeitä. Jos olet itse niin aktiivinen ja lapsi on päiväkodissa, kyllä sitä touhua riittää. Ei sille lapselle tarvitse jokainen hereilläolohetki olla keksimässä jotain aivoja tai fysiikkaa kehittävää, lapsen on ihan hyvä myös saada olla ja keksiä itse tekemistä. Yleensä nuo "poissaoloisätkin" tekevät lapsen kanssa kaksin yllättävän paljon kaikkea sitten, kun on erottu ja lapsi on vain tietyn ajan isän luona. Nyt hän on voinut aina luottaa siihen että äiti hoitaa ja äiti vahtii, niin mitäpä sitä laiska mies turhaan ylimääräistä tekisi.
Virikkeitä hän ei tule saamaan, mutta sillä ei ole niin väliä, jos sinun kanssa saa. Mutta tuo turvallisuus on asia, mihin pitää puuttua. Vaikka sitten lasun turvin, jos siihen on aihetta, kun eroatte.