Korkeakoulutetuista naisista tulee vanhojapiikoja
Korkeakoulutetuista naisista monet jäävät vanhoiksipiioiksi. Samaan aikaan vain peruskoulun tai ammattikoulun käyneet naiset perustavat perheitä täyttä häkää.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Hajotkaa te kouluja käymättömät niiden vanhojen lihavien ukkojen kanssa sinne perhehelvettiinne. Minä juon viiniä, matkustelen ja nussin nuoria kolleja.
T: nelikymppinen akateeminen vanhapiika
Akateemiset naiset kehuvat usein olevansa fiksuja ja sivistyneitä, eivät mitään juntteja persuja. Tässä meillä fiksu ja sivistynyt akateeminen keski-ikäinen uranainen.
Mitä sitä tosiasioita kieltämään? Kaveripiirissä tuon näkee, ja yllättävän moni pullantuoksuinen perheenäiti erottuaan muuten valitsee toisen naisen. Itse suosin nuorempia miehiä. Perhe-elämä ei vaan koskaan ole kiinnostanut. Ihmekö se, että perheenäiti juoksee toisen naisen luo.
40-vuotias uranainen lesboilee toisen 40-vuotiaan uranaisen kanssa. No mikäs siinä, elämäntyylinsä kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista olennaisimmat työt löytyvät itse asiassa matalapalkka-aloilta, kaikki muu on ylimääräistä modernia mukavuutta - en toki väitä niitä turhiksi.
Suomalainen moderni kouluttautunut itsenäinen uranainen ei halua alentua matalapalkka-aloille, vaan näillä aloilla työskentelee virolaisia ja thaimaalaisia naisia sekä afrikkalaisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetuista naisista monet jäävät vanhoiksipiioiksi. Samaan aikaan vain peruskoulun tai ammattikoulun käyneet naiset perustavat perheitä täyttä häkää.
Tuosta vanhapiika-nimittelystä vois jo herätä 2000-luvulle. Se termi sisältää arvotuksia jotka ei ole tätä päivää.
Kyllähän yksinäisiä keski-ikäisiä maalla asuvia miehiäkin kutsutaan vanhoiksipojiksi. Vai ovatko hekin nykyään moderneja itsellisiä ekosinkkuja?
Vierailija kirjoitti:
No olen itse akateeminen ja sinkku. Erosin nimittäin exästäni kun aloitin akateemiset opinnot. Yksi syy oli juuri se, että hän ei olisi halunnut, että opiskelen ja valmistun.
Sen jälkeen en ole naimisiin halunnutkaan. En siis koe että olen vanha piika enkä että olen "jäänyt" sinkuksi.
Tein päätöksen erosta ja sen jälkeen olen päättänyt etten mene naimisiin, koska pidän elämästäni sellaisena kuin se on nyt.
Mielestäni on jotensakin vanhakantaista ajatella että mies valitsee/hyväksyy naisen avioliiton, ja että avioliitto on kaikkien naisten päämäärä. Aloittaja ei todellaakaan liiku akateemisissa piireissä eikä tunne akateemisia naisia, he ovat nykyisin hyvin vapaita ja elävät hyvin monimuotoista elämää. Ja usein sellaista jonka ovat itse valinneet. Voidaan elää yksin, yksin lapsen kanssa, yhden tai kahden kanssa, voidaan elää miehen, naisen tai jonkin muun sukupuolen kanssa. Miehissäkään ei tarvitse valita suomalaista junttia landelta, jos yliopistosta ei löydy kivaa miestä: aika monella mun tutulla akateemisella suomalaisnaisella on akateeminen ulkomaalainen mies tai nainen kumppanina.
Tämä ei ilmeisesti ole uponnut ap:n tajuntaan... maailma muuttuu Eskoseni! :)
Toisin sanoen kuvailet, että korkeakoulutetut naiset eivät omaa minkäänlaista moraalia, kun kaikki käy. Korkeakoulutettu nainen määrittelee itse oman moraalinsa, mikä juuri hänelle on oikein ja mikä taas väärin.
Jostain syystä korkeakoulutettuja suomalaisnaisia näkee pyörimässä afrikkalaisten miesten kanssa - vakka kantensa valitsee?
Vierailija kirjoitti:
vanhapiika ei ole vastakohta perheelliselle, vaan naimattomalle. moni korkeakoulutettu hankkii vain yhden tai kaksi lasta tai ei halua niitä ollenkaan. Minusta tilastoissa ei ole eroja, kuinka moni nainen on naimaton. jA onko koko vanhapiika pikkusen vanhanaikainen termi? eivät kaikki pariskunnat mene naimisiin ikinä, ihan omana valintanaan
Oon ollu aina sinkku.
Sen jälkeen kun pääsin peruskoulusta, ei niitä miehiä ole näkynyt. Tein pätkähommia, kävin lukion. Nope. Menin kansalaisopistoon. Ei miehiä edelleenkään. Pätkätöitä. Ei miehiä. Sitten menin ammattikorkeaan, jota ei lasketa korkeakouluksi. Ei edelleenkään seurustelusuhdetta. Tutkinto ei poikinut töitä, joten olin työttömänä ja nyt ihan samassa työssä kuin mitä lukion jälkeen. Ei miestä.
Ajattelin tässä sitten lukea itteni ajankuluksi yliopistoon, kun kerran ei elämä tarjoa muutakaan. Ainakaan ei tartte elää kädestä suuhun, niinku tällä hetkellä. Palkka kun on 1300e/kk.
Ja niille, jotka ajattelee, että mulle olisi miehet tyrkyttäneet itseään deittipalstoilla tai yökerhoissa. Ei. Ellei lasketa nistejä tai alkoholisteja. Mut ei millään jaksaisi katsoa, kun kultapuppeli oksentaa seitsemän päivää darraansa. Ja hakkaa poliiseja, ja ottaa juoksukaljoja.
Ei vaan oo mun juttu, ehkä oon sit nirso.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on että korkeasti koulutettujen naisten keskuudessa on enemmän sinkkuja, he kun panostavat siihen uraansa paljon enemmän ja ovat asenteiltaankin yleensä feministisempiä, kun taas vähemmän uraansa panostavat naiset ovat noin keskimäärin naisellisempia ja muutenkin arvoiltaan perinteisempiä.
Tämä pitää paikkansa. Miksi uhrata vuosien työ, jos tavoitteena on laittaa ruokaa, siivota, pestä pyykkiä, tiskata, vaihtaa vaippoja, kanniskella yökaudet koliikkivauvaa sylissä jne? Mitä enemmän on panostanut koulutukseen ja työuraan, sitä vähemmän haluaa luopua saavutuksistaan ja tavoitteistaan. Moni korkeasti koulutettu nainen jää sinkuksi ihan vain siksi, että ei halua lapsia. Ja jos haluaakin, niin vain sellaisen miehen kanssa, joka jakaa kokonaisvastuun kodin ja lastenhoidosta naisen kanssa. Ei siis pelkästään yksittäisiä tekoja kuten imurointi tai vaipanvaihto vaan myös perheen ja lasten asioiden suunnittelu, järjestäminen, aikatauluttamisen jne. Jos sellaista miestä ei löydy, nainen on mieluummin perheetön ja keskittyy työhönsä ja mahdolliseen lapsenkaipuuseen riittää sisarusten lapset ja kummilapset.
Millä vuosisadalla sinä elät? Oli vissiin tarkoitettu 1930-luvun av-palstalle.
Siihen aikaan tyttöjä ei edes koulutettu, ja vielä 1960-luvullakaan kaikkia tyttöjä ei päästetty opiskelemaan edes ammattikouluun, koska "naimisiin sinä menet kuitenkin". Joku ompelu- tai talouskoulu sentään sallittiin.
Oikeasti viime vuosisadan alkupuolella työssä olevat naiset eivät olleet naimisissa, joten koulutus olisi ollut silloin turhaa. Monissa valtion viroista naimissa olevien naisten piti irtisanoutua, eikä ollut harvinaista mennä salaa naimisiin ja pitää sormukset piilossa.
Miten ap selittää sen, että tälläkin palstalla on kyselty, voiko vauvan ottaa luennolle? Kyse on ollut nimenomaan yliopiston ja korkeakoulun yleisistä luennoista.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu aina sinkku.
Sen jälkeen kun pääsin peruskoulusta, ei niitä miehiä ole näkynyt. Tein pätkähommia, kävin lukion. Nope. Menin kansalaisopistoon. Ei miehiä edelleenkään. Pätkätöitä. Ei miehiä. Sitten menin ammattikorkeaan, jota ei lasketa korkeakouluksi. Ei edelleenkään seurustelusuhdetta. Tutkinto ei poikinut töitä, joten olin työttömänä ja nyt ihan samassa työssä kuin mitä lukion jälkeen. Ei miestä.
Ajattelin tässä sitten lukea itteni ajankuluksi yliopistoon, kun kerran ei elämä tarjoa muutakaan. Ainakaan ei tartte elää kädestä suuhun, niinku tällä hetkellä. Palkka kun on 1300e/kk.
Ja niille, jotka ajattelee, että mulle olisi miehet tyrkyttäneet itseään deittipalstoilla tai yökerhoissa. Ei. Ellei lasketa nistejä tai alkoholisteja. Mut ei millään jaksaisi katsoa, kun kultapuppeli oksentaa seitsemän päivää darraansa. Ja hakkaa poliiseja, ja ottaa juoksukaljoja.
Ei vaan oo mun juttu, ehkä oon sit nirso.
Miten olisi maaseudun leppoisa vanhapoika?
Ja yliopistotutkintohan ei ole tae uraputkesta tai edes työpaikasta ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap selittää sen, että tälläkin palstalla on kyselty, voiko vauvan ottaa luennolle? Kyse on ollut nimenomaan yliopiston ja korkeakoulun yleisistä luennoista.
Hyvin harvinaista on, että korkeakouluttautuva nuori nainen hankkisi lapsia jo opiskeluaikanaan. Tiedoksesi, että ensisynnyttäjien keski-ikä Suomessa on noin 30 vuotta, ja yliopisto-opiskelijat taitavat olla siinä 18-25 -vuotiaita pääsääntöisesti.
Korkeakoulutetut ovat feministejä eivätkä edes halua mitään sikaa nurkkiinsa röhkimään.
Eihän kaikkien tarvitse edes perustaa perheitä. Monille naisille uran ja perheen yhdistäminen on hankalampaa kuin miehille.
Perheetön elämä voi olla monessa mielessä jopa laadukkaampi elämä kuin lapsiperhearki. Varsinkin, jos perhe hajoaa ja joutuu yksinhuoltajaksi. Siinä voi mennä talouden lisäksi oma terveys. Siinä mielessä perheen perustaminen ei ole aina hieno asia. Joskus se on jopa tilanne, johon ollaan ajauduttu.
Vanhapiika tulee halvaksi yhteiskunnalle. Hän maksaa paljon veroja ja saa perheisiin nähden vähän tulonsiirtoja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikkien tarvitse edes perustaa perheitä. Monille naisille uran ja perheen yhdistäminen on hankalampaa kuin miehille.
Perheetön elämä voi olla monessa mielessä jopa laadukkaampi elämä kuin lapsiperhearki. Varsinkin, jos perhe hajoaa ja joutuu yksinhuoltajaksi. Siinä voi mennä talouden lisäksi oma terveys. Siinä mielessä perheen perustaminen ei ole aina hieno asia. Joskus se on jopa tilanne, johon ollaan ajauduttu.
Vanhapiika tulee halvaksi yhteiskunnalle. Hän maksaa paljon veroja ja saa perheisiin nähden vähän tulonsiirtoja.
Yhä useampi nainen on vapaaehtoisesti lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuudesta seuraava väkiluvun lasku tulee kalliiksi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetut ovat feministejä eivätkä edes halua mitään sikaa nurkkiinsa röhkimään.
Tämän takia edes korkeakoulutetut miehet eivät halua korkeakoulutettua naista. Kuka nyt haluaisi nurkkiinsa feministiä, kun voi saada aidon tavallisen naisellisen naisen, joka pitää miestään hyvänä ja hoitaa kodin ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaksi nämä korkeakoulutetut vanhatpiiat ovat muodostuneet sen takia, että heitä alkaa olla jo liikaa. Niin paljon, että syntyvyys on Suomessa heikolla tasolla. Syntyvyyden heikko taso johtaa paineeseen ottaa maahanmuuttajia, ja nämä maahanmuuttajat usein ovat perinteisen kulttuurin maista, joissa naisen tehtävä on synnyttää lapsia ja hoitaa kotia. Eli suomalainen itsenäisten naisten kulttuuri häviää itsenäisten naisten harmaantuessa ja kuollessa lopulta lapsettomina pois, ja heidän tilalleen tulee perinteisen kulttuurin edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useampi nainen on vapaaehtoisesti lapseton.
Kuitenkin naisilla hoivavietti on niin voimakas, että halutaan hoivata joko miestä tai ainakin koiraa. Tämä osoittaa, kuinka tärkeä asia lasten hankkiminen on naisille, että hoivavietistä ei päästä eroon edes sillon, kun lapsia ei ole hankittu.
Ei jää, jos ottaa duunarimiehen. Oli ehkä tarjolla koulutetumpaa vaan ei kiinnostanut. Duunari ei muuten automaattisesti ole tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaksi nämä korkeakoulutetut vanhatpiiat ovat muodostuneet sen takia, että heitä alkaa olla jo liikaa. Niin paljon, että syntyvyys on Suomessa heikolla tasolla. Syntyvyyden heikko taso johtaa paineeseen ottaa maahanmuuttajia, ja nämä maahanmuuttajat usein ovat perinteisen kulttuurin maista, joissa naisen tehtävä on synnyttää lapsia ja hoitaa kotia. Eli suomalainen itsenäisten naisten kulttuuri häviää itsenäisten naisten harmaantuessa ja kuollessa lopulta lapsettomina pois, ja heidän tilalleen tulee perinteisen kulttuurin edustajia.
Miksi suomalainen perheen haluava sinkkumies ei etsi itselleen vaimoa ulkomailta? Venäläiset, virolaiset, ukrainalaiset naiset ovat hyvin suosittua vaimomatskua esim jenkkimiesten ja brittimiesten keskuudessa.
Tottahan se on että korkeasti koulutettujen naisten keskuudessa on enemmän sinkkuja, he kun panostavat siihen uraansa paljon enemmän ja ovat asenteiltaankin yleensä feministisempiä, kun taas vähemmän uraansa panostavat naiset ovat noin keskimäärin naisellisempia ja muutenkin arvoiltaan perinteisempiä.