Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-vuotias löytyi vakavasti loukkaantuneena

Vierailija
04.06.2016 |

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016060421679202_uu.shtml

Häh jos ois aivotäräys tai jalka murtunut niin oisko se sillon vakavasti loukkaantunut? En tiedä millä se määritellään. Mitähän on sattunut?

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kotoisin tuolta alueelta, ihan parin kunnan päässä Kortesjärveltä (se siis tapahtumapaikka, vaikka nykyään virallisesti Kauhavaa). Meidän perhe oli muuttanut sinne Itä-Suomesta ja äitini kauhisteli lapsuudessani, kun kaikki ikätoverit huitelivat pitkin kyliä miten sattuu jo ekaluokkalaisina. Sellaisia kuusi-seitsemänvuotiaita meni pitkin kyliä ennen kännykkäaikaa vielä iltakymmeneltäkin. Minun äitini oli ainut, joka tuli perässä hakemaan kotiin ja torui.

Minä olin myös ainut luokaltani, jota äiti saattoi kouluun ensimmäiset kuukaudet. Matkaa oli kolmisen kilometriä ja useita tienylityksiä, moni vielä oikaisi rekkoja vilisevän tehdasalueen läpi, josta oli läpikulku kielletty. Yksi luokkatoveri tippuikin sitten monta metriä joen jäälle sillan kaiteella käveltyään. Ihme kyllä ei kuollut eikä edes vammautunut. Toisella ekaluokkalaisella oli aina koulussa mukana oikein kunnon pohjalaispuukko, jolla oli uhkaillut edellistä opettajaansa ja joutunut siksi tuplaamaan ekaluokan. Toinen samanikäinen tuhopoltti yhden heinäladon.

Että sellainen maaseutuidylli. En yhtään ihmettele, mitä tuolla sattuu. Lisääkin juttuja olisi. Nyt aikuisena ymmärrän hyvin äitini järkytyksen.

Hmm.. Minä olen ko. paikkakunnan vierestä ja ei meillä ole koskaan ollut tuollaista. Ja omat lapset eivät huitele missä ja miten sattuu. Toki tiettyjä vapauksia on enemmän kuin kaupungeissa, koska täällä on rauhallista ja hiljaista.

Ei niitä kaikkia vain aikuiset tiedä, vaikka osa tuleekin myöhemmin julki. Siinä aika lähellä Perhossahan oli muutama vuosi sitten se pedofiilipariskuntakin, joka hyväksikäytti muiden lapsia. Teini-iässä taas itse muistan yhden vuotta nuoremman tytön, jonka oli naapuri raiskannut. Säikkyi sen jälkeen varjoaankin. Yhdellä lähipaikkakunnalla oli pieni kyläkauppa, jonka pervo omistaja ahdisteli teinityttöjä hyllyjen välissä. Riittää näitä.

Onneksi kaupungeissa on turvallista ja ei häiriintyneitä ihmisiä. Taidat olla hieman hysteerinen.

Kaupungeissa nämä ilmoitetaan herkemmin. Pikkupaikkakunnilla hyssytellään, kun kaikki on toisilleen sukua. Myös ne raiskaajat ja murhamiehet. Ei voi edes keskustella iltapäivälehtien lööppeihinkään päätyneistä asioista, kun kyseessä on kuitenkin jonkun setä tai serkku.

Kauheimpana omalta kohdaltani muistan itse sen, kun paikallinen sekakäyttäjä-kylähullu varmaan huumetokkurassaan kävi hiuksiini kiinni paikkakunnan kirjastossa. Eikä millään irrottanut otettaan. Olin ehkä noin 10-vuotias ja kaikki aikuiset kirjastonkäyttäjät lähtivät yhtenä jalkana pois paikalta. Ainut joka asiaan puuttui oli sitten myös muualta muuttanut kirjastonhoitajanainen. Oli varmaan sitä kylähullua puoli metriä lyhyempi mutta niin vain sai hänet hiuksistani irti. Ei siellä ollut kirjastoissa tai muuallakaan edes vartijoita kuten täällä kaupungissa, poliisista nyt puhumattakaan.

Tuota noin.. En tiedä minkä kokoinen on sinun pikkupaikkakunta, mutta Kortesjärven alueella asuu alle 2000 ihmistä. On totta, että myös maalla on hulluja ja sekakäyttäjiä, mutta pikkukylissä koko kylä valvoo niin hyvässä kuin pahassa. Kyllä täällä ilmoitetaan raiskaukset ja murhat, lapsiinsekaantujista puhumattakaan. Tosin saattaa olla että kylän oma "tuomioistuin" on ollut asialla tätä ennen. Tätäkin taustaa vasten tämä Kortesjärven tapaus tuntuu erityisen kamalalta.

Kaikkihan tuolla alueella on pikkupaikkakuntia. Ikävä kyllä se valvonta pettää sielläkin heti, jos on helpompi ummistaa silmät. Tässäkin tapauksessa kylähullu oli merkittävän suvun jäsen (siis sille kyläpahaselle merkittävän). Tiedettiin mm., että oli ahdistellut paikallisia mummojakin, mutta oli sula mahdottomuus, että joku näistä olisi vienyt asian eteenpäin. Myöhemmin kyllä sitten ylitti jonkun rajan ja tukehtui omaan oksennukseensa poliisin pahnoilla.

Tuolla päin aina muistetaan kaikenlaiset pahantekijät äidin liinatukkaisina pellavapäinä, mm. yksikin kolmoissurmaaja, joka linnata päästyään saikin jatkaa elämäänsä lahkolaisen tuoreen vaimon kanssa... Samoin opettajaltani saimme yläkoulussa kuulla, miten yhden kyläkauppiaan tappajalla lähikunnassa oli ollut vaikea lapsuus ja ilkeä isä. Oli ymmärrettävä häntäkin, miksi oli sitten halunnut pistää ilmat pihalle kyläkauppiaasta kaljakorin tähden.

Olet ihan oikeasti hysteerinen. Näitä häiriintyneitä tapauksia vain sattuu ihmiselämässä, valitettavasti. Ei ole merkitystä asuuko pienellä vai isolla paikkakunnalla, jos päässä pimahtaa. Mutta ei ole tavallista, että joku kylähullu vainoaa ilman puuttumista. Et taida olla asunut aikuisiällä pienellä paikkakunnalla, siltä ainakin vaikuttaa.

Vierailija
102/196 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa sellainenkin vaihtoehto, että joku toinen lapsi on tuupannut tytön kumoon voimalla. Joskushan lapset ryhtyvät tällaiseen kisailuun joka johtaa vahinkoon, tai sitten ihan kiusaamiseen. Mopopojat ja pyörillä hurjastelevat pikku- ja isommat pojat ovat nekin oma lukunsa. Roska-autosta tai vastaavasta ei edes näy, onko pikkutyttö siellä vieressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla just tänään 6v pyöräili meidän ajotiellä ja katos näkyvistä. Karjuin takas ja tuli sieltä ihmetellen. Sanoinkin, että jos sulle käy jotain siellä mutkan takana,mistä sua en nää ( rekkaliikennettä ja mopoille sallittu kävelytie). Kaikki ihmiset eivät törmäyksen sattuessa jää kysymään vointia vaan jatkaa matkaa. Ehkä sen korviin kuulostaa karskilta, mutta tosiasia jota ei voi kiistää.

Miksi ottaa ees riskiä siitä, että sattuu? Näki tai ei.

Vierailija
104/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi synnyin 60-luvulla ja sain elää vapaan lapsuuden. Asuttiin maalla ison tien varressa ja opittiin katsomaan, ettei tule autoja. Nykyäänkin suojatietä ylittäessä katson, ettei tule autoja kummastakaan suunnasta. Toisin, kuin nykyajan nuoret, jotka on pumpulissa kasvatettu ja astuvat suojatielle katsomatta sivuille, kun heillähän on oikeus.

Toisaalta opittiin muutenkin selviämään, kun juostiin jo 6 vuotiaina pitkin pihoja ja ei oltu kääritty pumpuliin ja kypäriin ja muihin. Ja kas kummaa, olemme iso ikäluokka ja yksikään meistä ei kuollut mihinkään, ei hukkunut tai jäänyt auton alle. Kaikki olemme selvinneet hengissä aikuisiksi asti.

Vierailija
105/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Onko nyt aivan pakko tapella asiaankuulumattomista asioista?

Vierailija
106/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi yleistää, mutta tuntuu että pohjanmaalla lapset paljolti huitelee missä sattuu ilman vanhempien valvovaa silmää. Eihän 6-vuotiastakaan pitäisi päästää yksin pyöräilemään. Samoin nämä uutiset kaivoon pudonneista tai ojiin/lähijärviin hukkuneista lapsista on usein juuri pohjanmaalta.

Oma lapseni oli kyllä 6-vuotiaana käynyt jo puoli vuotta ekaluokkaa ja siten pyöräili/käveli yksin päivittäin kouluun. 

Täällä ekaluokkalaiset ei saa mennä pyörällä yksin kouluun. Ja hyvä niin!

Ihan ohiksena, mutta koulu ei voi kieltää ekaluokkalaisia pyöräilemästä kouluun. Se on suositus. Meilläpäin kovin moni ei sitä noudata, vaikka matkaa kouluun alle 2 km.

Vierailija
107/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla just tänään 6v pyöräili meidän ajotiellä ja katos näkyvistä. Karjuin takas ja tuli sieltä ihmetellen. Sanoinkin, että jos sulle käy jotain siellä mutkan takana,mistä sua en nää ( rekkaliikennettä ja mopoille sallittu kävelytie). Kaikki ihmiset eivät törmäyksen sattuessa jää kysymään vointia vaan jatkaa matkaa. Ehkä sen korviin kuulostaa karskilta, mutta tosiasia jota ei voi kiistää.

Miksi ottaa ees riskiä siitä, että sattuu? Näki tai ei.

Pitäähän tuota kuiten harjotella, kohta enemmän. Sitä kautta kulkee koulutie. Onneksi autotieltä on alikulut, enemmän pelottaa mopot ja pikapyöräilijät.

Vierailija
108/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehti tietojen perusteella tyttö oli aiemmin päivällä ilmoitettu kadonneeksi. Löytö paikka ei ole vilkas liikenteinen.

Vierailija
109/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt 6v ei ole vielä koulussa. Vaan menee syksyllä. On siis eskarin juuri päättänyt. Kuinka monen eskarilainen pyöräilee ja on pari tuntia yksin liikenteessä?

Minun viskarini, joka on 6v pyöräilee veljen kanssa esim. kauppaan 1km matkan (veli 7v). Voi olla kotona 30-60min ilman aikuista. Sama poika siis lukenut alle 4v, pyöräillyt ilman appareita 4v, laskee nyt 6v yli kymmenlukujen kerto ja jakolaskut, skoottailee silmät kiinni skoottipuistossa saadakseen haastetta. Lapset on erilaisia.

Vaikka pieni lapsi on motorisesti taitava, ei se tee hänestä automaattisesti psyykeltään kypsempää ottamaan vastuuta tai pärjäämään ilman vanhempiaan. Jostain syystä moni vanhempi kuitenkin näyttää ajattelevan näin.

Vierailija
110/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhavalla näkee usein vaahtosammutinta pienempiä lapsia pyöräilemässä yksinään ties minne tiellä jossa jyrää turverekkoja ym.tämän tästä.

Joskus pitää oikein hieraista silmiään että onko tuo todella yksinään liikenteessä.

Yllättävän vähän on onnettomuuksia siihen nähden.

Vierailija
111/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin kaikki ekaluokkalaiset menee pyörällä kouluun. Suuri osa 6 vuotiaita syyspuolella. Paluumatka kestää helposti kavereitten kanssa useamman tunnin (melkein 5km matkaa suuntaansa). Ei ainakaan meisän lapset jaksais kävellä 10 km joka päivä. Pyörällä menee helposti.

Eikö ekaluokkalaisille ole maksuton koulukuljetus, kun matka on yhteen suuntaan yli 3 km?

Vierailija
112/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voinut traktorin perässä ollut kylvinkonekin heilahtaa ja osua tyttöön ikävin seurauksin.

Kiireisenä kylvöaikana monenmoista työkalua liikenteessä hyvinkin iäkkään kuskin ajamana.

Vahinko 845on sattunut joten enää turha jeesustella. Nyt vain toivoa pienen loukkaantuneen puolesta ettei mitään peruuttamatonta ole tapahtunut. Tällähetkellä tärkeintä tyttö ja toipuminen

Vierailija
113/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kotoisin tuolta alueelta, ihan parin kunnan päässä Kortesjärveltä (se siis tapahtumapaikka, vaikka nykyään virallisesti Kauhavaa). Meidän perhe oli muuttanut sinne Itä-Suomesta ja äitini kauhisteli lapsuudessani, kun kaikki ikätoverit huitelivat pitkin kyliä miten sattuu jo ekaluokkalaisina. Sellaisia kuusi-seitsemänvuotiaita meni pitkin kyliä ennen kännykkäaikaa vielä iltakymmeneltäkin. Minun äitini oli ainut, joka tuli perässä hakemaan kotiin ja torui.

Minä olin myös ainut luokaltani, jota äiti saattoi kouluun ensimmäiset kuukaudet. Matkaa oli kolmisen kilometriä ja useita tienylityksiä, moni vielä oikaisi rekkoja vilisevän tehdasalueen läpi, josta oli läpikulku kielletty. Yksi luokkatoveri tippuikin sitten monta metriä joen jäälle sillan kaiteella käveltyään. Ihme kyllä ei kuollut eikä edes vammautunut. Toisella ekaluokkalaisella oli aina koulussa mukana oikein kunnon pohjalaispuukko, jolla oli uhkaillut edellistä opettajaansa ja joutunut siksi tuplaamaan ekaluokan. Toinen samanikäinen tuhopoltti yhden heinäladon.

Että sellainen maaseutuidylli. En yhtään ihmettele, mitä tuolla sattuu. Lisääkin juttuja olisi. Nyt aikuisena ymmärrän hyvin äitini järkytyksen.

Hmm.. Minä olen ko. paikkakunnan vierestä ja ei meillä ole koskaan ollut tuollaista. Ja omat lapset eivät huitele missä ja miten sattuu. Toki tiettyjä vapauksia on enemmän kuin kaupungeissa, koska täällä on rauhallista ja hiljaista.

Ei niitä kaikkia vain aikuiset tiedä, vaikka osa tuleekin myöhemmin julki. Siinä aika lähellä Perhossahan oli muutama vuosi sitten se pedofiilipariskuntakin, joka hyväksikäytti muiden lapsia. Teini-iässä taas itse muistan yhden vuotta nuoremman tytön, jonka oli naapuri raiskannut. Säikkyi sen jälkeen varjoaankin. Yhdellä lähipaikkakunnalla oli pieni kyläkauppa, jonka pervo omistaja ahdisteli teinityttöjä hyllyjen välissä. Riittää näitä.

Onneksi kaupungeissa on turvallista ja ei häiriintyneitä ihmisiä. Taidat olla hieman hysteerinen.

Kaupungeissa nämä ilmoitetaan herkemmin. Pikkupaikkakunnilla hyssytellään, kun kaikki on toisilleen sukua. Myös ne raiskaajat ja murhamiehet. Ei voi edes keskustella iltapäivälehtien lööppeihinkään päätyneistä asioista, kun kyseessä on kuitenkin jonkun setä tai serkku.

Kauheimpana omalta kohdaltani muistan itse sen, kun paikallinen sekakäyttäjä-kylähullu varmaan huumetokkurassaan kävi hiuksiini kiinni paikkakunnan kirjastossa. Eikä millään irrottanut otettaan. Olin ehkä noin 10-vuotias ja kaikki aikuiset kirjastonkäyttäjät lähtivät yhtenä jalkana pois paikalta. Ainut joka asiaan puuttui oli sitten myös muualta muuttanut kirjastonhoitajanainen. Oli varmaan sitä kylähullua puoli metriä lyhyempi mutta niin vain sai hänet hiuksistani irti. Ei siellä ollut kirjastoissa tai muuallakaan edes vartijoita kuten täällä kaupungissa, poliisista nyt puhumattakaan.

Olen Helsingistä kotoisin enkä ole koko elämässäni koskaan nähnyt kirjastossa vartijaa?

Vierailija
114/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin kaikki ekaluokkalaiset menee pyörällä kouluun. Suuri osa 6 vuotiaita syyspuolella. Paluumatka kestää helposti kavereitten kanssa useamman tunnin (melkein 5km matkaa suuntaansa). Ei ainakaan meisän lapset jaksais kävellä 10 km joka päivä. Pyörällä menee helposti.

Koulutaksi?

Ei koulutaksia saa kuin erityislapset tai jos on todella vaikea ja vaarallinen ja pitkä koulumatka.

Ei edes julkisen liikenteen bussilippua meillä saa, ellei seuraavat perusteet ylity:

"1.-2. luokkalaiselle oppilaille korvataan koulukuljetus, jos matkaa kouluun on yli 3,5 kilometriä. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 3,5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä tai matka muutoin muodostu oppilaalle liian vaikeaksi.

3.-9. luokan oppilas saa koulukuljetuksen, kun koulumatka ylittää 5 km. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä."

Noissa lainatuissa kohdissa oppilas saa bussilipun, jos kilometrimatka ylittyy ja se mitataan lyhintä ympäri vuoden kulkukelpoista turvallista reittiä pitkin. Mitään koulutaksia ei tosiaan saa edes 10 km koulumatkaan, ellei kyse ole eritysilapsesta.Ja se lyhin reitti on yleensä se pyörätie/kävelytie. Bussilla menemällä joutuu useimmiten ylittämään useamman kuin yhden tavallisen valottoman suojatien.

väärin. Nykyään ekaluokkalaisillekin raja 5 km suuntaansa (ellei kunta maksa mut lain mukaan raja 5 km ja ainakin meisän kunnassa pätee 5 km). Lapsi siis pyöräilee 10 km päivässä ja pakkasilla kävelee.

OHO, ja vanhemmilla ei ole varaa maksaa ihan itse tuota bussilippua ?

Ihmettelen...

Hohhoijakkaa. Maaseudulla ei kuule bussit kulje jokaista pikkutietä.

Vierailija
115/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutaksi?

Ei mene koulutakseja täällä. Tietty joka päiväksi vois taksit tilata jos rahaa olis ku roskaa.

Mites ne mukulat talvella menee kouluun? Pyörällä kymmenen asteen pakkasella?

Talvella mennään tietenkin hiihtämällä koulumatkat ja vaikka 30 asteen pakkasella. Eiku sori me ei oltukaan 50-luvulla.

Ei tule taksikyytiä vaikla olis se 30 astetta eli ihan nyt 2016 ekaluokkalaiseni joutuu kävelemään 30 asteessa 10 km päivässä, onko tämä ihan outoa joillekkin? Ihan on tätä päivää.

Ei tosiaan ole tätä päivää. Kyllä muualla vanhemmat järjestävät kyydin tavalla tai toisella, jos ei kunta sitä tee. Meillä on viisi kilometriä koulumatka ja kyllä se taksilla taittuu myös isommilta koululaisilta.

Vierailija
116/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi synnyin 60-luvulla ja sain elää vapaan lapsuuden. Asuttiin maalla ison tien varressa ja opittiin katsomaan, ettei tule autoja. Nykyäänkin suojatietä ylittäessä katson, ettei tule autoja kummastakaan suunnasta. Toisin, kuin nykyajan nuoret, jotka on pumpulissa kasvatettu ja astuvat suojatielle katsomatta sivuille, kun heillähän on oikeus.

Toisaalta opittiin muutenkin selviämään, kun juostiin jo 6 vuotiaina pitkin pihoja ja ei oltu kääritty pumpuliin ja kypäriin ja muihin. Ja kas kummaa, olemme iso ikäluokka ja yksikään meistä ei kuollut mihinkään, ei hukkunut tai jäänyt auton alle. Kaikki olemme selvinneet hengissä aikuisiksi asti.

Jäljellä olevat ovat tietenkin hengissä. Mutta tosiasia on, että lasten tapaturmakuolleisuus on viime aikoina laskenut rajusti, kiitos mm. kypärien, turvaistuinten ja turvavöiden.

Vierailija
117/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäljellä olevat ovat tietenkin hengissä. Mutta tosiasia on, että lasten tapaturmakuolleisuus on viime aikoina laskenut rajusti, kiitos mm. kypärien, turvaistuinten ja turvavöiden.

Kyllä. Tapaturvmainen lapsikuolleisuus on puolittunut 40 vuoden aikana.

Vierailija
118/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin toivoa mahdollisimman hidasta ja tuskallista kuolemaa sellaiselle ihmishirviölle, joka pystyy jättämään yliajamansa lapsen pahasti loukkaantuneena oman onnensa nojaan.

Tästä aivan samaa mieltä!!! Voi pikkuraukkaa. Toivottavasti, toivottavasti toipuu kunnolla. Ja toivottavasti ei jää traumoja. Voi pikkuista. 

Vierailija
119/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko mainintaa että oliko tytöllä pyöräilykypärää? Mietin vain kun lestadiolaislapset tuntuu järestään ajavan ilman kypärää ja Pohjanmaallahan niitä on paljon.. Toivottavasti tyttö selviää!

Pohjois-Pohjanmaalla on paljon lestadiolaisia, ei Pohjanmaalla, joka on se rannikkomaakunta Vaasan suunnalla.

Vierailija
120/196 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutaksi?

Ei koulutaksia saa kuin erityislapset tai jos on todella vaikea ja vaarallinen ja pitkä koulumatka.

Ei edes julkisen liikenteen bussilippua meillä saa, ellei seuraavat perusteet ylity:

"1.-2. luokkalaiselle oppilaille korvataan koulukuljetus, jos matkaa kouluun on yli 3,5 kilometriä. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 3,5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä tai matka muutoin muodostu oppilaalle liian vaikeaksi.

3.-9. luokan oppilas saa koulukuljetuksen, kun koulumatka ylittää 5 km. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä."

Noissa lainatuissa kohdissa oppilas saa bussilipun, jos kilometrimatka ylittyy ja se mitataan lyhintä ympäri vuoden kulkukelpoista turvallista reittiä pitkin. Mitään koulutaksia ei tosiaan saa edes 10 km koulumatkaan, ellei kyse ole eritysilapsesta.Ja se lyhin reitti on yleensä se pyörätie/kävelytie. Bussilla menemällä joutuu useimmiten ylittämään useamman kuin yhden tavallisen valottoman suojatien.

väärin. Nykyään ekaluokkalaisillekin raja 5 km suuntaansa (ellei kunta maksa mut lain mukaan raja 5 km ja ainakin meisän kunnassa pätee 5 km). Lapsi siis pyöräilee 10 km päivässä ja pakkasilla kävelee.

OHO, ja vanhemmilla ei ole varaa maksaa ihan itse tuota bussilippua ?

Ihmettelen...

Varaa varmaan olisi, mutta entäs, jos busseja ei koulureitillä kulje?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä