6-vuotias löytyi vakavasti loukkaantuneena
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016060421679202_uu.shtml
Häh jos ois aivotäräys tai jalka murtunut niin oisko se sillon vakavasti loukkaantunut? En tiedä millä se määritellään. Mitähän on sattunut?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Oliko pohjoispohjanmaa lestaatio aluetta? Kauhavahan oli entisaikaan puukjkojunkkarien aluetta. Siellähän asustivat Isontalon Antti ja Rannajärvi, juttelivat kaharen kesken ja Antti tais sanoa Rannanjärvelle että nai sinä Kauhavan ruma vallesmanni niin minä nain sen komian lesken.
Mulle on ihan uusi asia että Rannanjärvi oli homo. Kaikkea sitä palstalta oppii.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1405400607926
Kannattaa lukea kaikkien vanhempien, jotka ovat sitä mieltä, että 6-vuotiaan voi huoletta päästää yksin pyöräilemään muun liikenteen sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kotoisin tuolta alueelta, ihan parin kunnan päässä Kortesjärveltä (se siis tapahtumapaikka, vaikka nykyään virallisesti Kauhavaa). Meidän perhe oli muuttanut sinne Itä-Suomesta ja äitini kauhisteli lapsuudessani, kun kaikki ikätoverit huitelivat pitkin kyliä miten sattuu jo ekaluokkalaisina. Sellaisia kuusi-seitsemänvuotiaita meni pitkin kyliä ennen kännykkäaikaa vielä iltakymmeneltäkin. Minun äitini oli ainut, joka tuli perässä hakemaan kotiin ja torui.
Minä olin myös ainut luokaltani, jota äiti saattoi kouluun ensimmäiset kuukaudet. Matkaa oli kolmisen kilometriä ja useita tienylityksiä, moni vielä oikaisi rekkoja vilisevän tehdasalueen läpi, josta oli läpikulku kielletty. Yksi luokkatoveri tippuikin sitten monta metriä joen jäälle sillan kaiteella käveltyään. Ihme kyllä ei kuollut eikä edes vammautunut. Toisella ekaluokkalaisella oli aina koulussa mukana oikein kunnon pohjalaispuukko, jolla oli uhkaillut edellistä opettajaansa ja joutunut siksi tuplaamaan ekaluokan. Toinen samanikäinen tuhopoltti yhden heinäladon.
Että sellainen maaseutuidylli. En yhtään ihmettele, mitä tuolla sattuu. Lisääkin juttuja olisi. Nyt aikuisena ymmärrän hyvin äitini järkytyksen.
Hmm.. Minä olen ko. paikkakunnan vierestä ja ei meillä ole koskaan ollut tuollaista. Ja omat lapset eivät huitele missä ja miten sattuu. Toki tiettyjä vapauksia on enemmän kuin kaupungeissa, koska täällä on rauhallista ja hiljaista.
Eipä ole kyllä tullut mieleenkään antaa eskari-ikäisen kuljeskella yksin pitkin kyliä tai luuhata kavereilla. Taitaa olla maalla tälläinen tapana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin kaikki ekaluokkalaiset menee pyörällä kouluun. Suuri osa 6 vuotiaita syyspuolella. Paluumatka kestää helposti kavereitten kanssa useamman tunnin (melkein 5km matkaa suuntaansa). Ei ainakaan meisän lapset jaksais kävellä 10 km joka päivä. Pyörällä menee helposti.
Koulutaksi?
Ei koulutaksia saa kuin erityislapset tai jos on todella vaikea ja vaarallinen ja pitkä koulumatka.
Ei edes julkisen liikenteen bussilippua meillä saa, ellei seuraavat perusteet ylity:
"1.-2. luokkalaiselle oppilaille korvataan koulukuljetus, jos matkaa kouluun on yli 3,5 kilometriä. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 3,5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä tai matka muutoin muodostu oppilaalle liian vaikeaksi.
3.-9. luokan oppilas saa koulukuljetuksen, kun koulumatka ylittää 5 km. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä."
Noissa lainatuissa kohdissa oppilas saa bussilipun, jos kilometrimatka ylittyy ja se mitataan lyhintä ympäri vuoden kulkukelpoista turvallista reittiä pitkin. Mitään koulutaksia ei tosiaan saa edes 10 km koulumatkaan, ellei kyse ole eritysilapsesta.Ja se lyhin reitti on yleensä se pyörätie/kävelytie. Bussilla menemällä joutuu useimmiten ylittämään useamman kuin yhden tavallisen valottoman suojatien.
Pysäkille TAI kuljetusreitin varrelle. Kyllä korvataan taksikyyti noin pitkälle matkalle, ellei bussilla pääse.
Siis noi oli kriteereitä siihen, maksaako kunta julkisen liikenteen bussilipun, vai joutuuko perhe maksamaan itse. Tottakai TAI. Mutta ei mitään taksia todellakaan saa, jos ei ole erityistarvetta. Jos noi kilometrimatkat ylittyvät, niin saa bussilipun. Yhdellä lapsellamme on koulun mukaan koulumatka 5,4 km (on 4. luokalla) ja saa bussilipun.
7. ja 8. luokkalaisilla on matka 4,5 km, eivät saa bussilippua.
Yläkoululaisten kouluun tulee lapsia 25 km päästä bussilla. Kriteerien mukaan about kaikkialta pääsee bussilla. Voi kyllä joutua lähtemään 2 h ennen bussin lähtöä, mutta pääsee.
Taksin saavat vain erityistarpeiset.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen P-Pohjanmaalta ja ihmettelen, miten selvisin lapsuuteni hengissä. 7-vuotiaana jo käytiin järvellä 5 km:n päässä kotoa uimassa ilman valvontaa ja siellä saatettiin olla koko päivä. Juostiin milloin missäkin, kiipeiltiin puissa ja rytöiköissä, ylitettiin virtaavaa koskea ja hypittiin kivillä jne. Ei kukaan sen kummemmin katsonut perään. Joen penkoilla vietin pienenä tuntikausia.
Kaikki eivät kuitenkaan selvinneet yhtä kolhuitta. Liikennekin oli aivan erilaista. Koskas asfalttiteitäkin vasta alettiiin laittamaan? Nyt on enemmän liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin kaikki ekaluokkalaiset menee pyörällä kouluun. Suuri osa 6 vuotiaita syyspuolella. Paluumatka kestää helposti kavereitten kanssa useamman tunnin (melkein 5km matkaa suuntaansa). Ei ainakaan meisän lapset jaksais kävellä 10 km joka päivä. Pyörällä menee helposti.
Siellä teilläpäin on syntyvyydessä jotain ouoa. Jos siis ekaluokkalaisista suurin osa on syksyllä 6-vuotiaita. Muualla Suomessa lapsia syntyy tasaisesti ympäri vuoden eli syksyllä keskimäärin noin neljäsosa lapsista on 6-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kotoisin tuolta alueelta, ihan parin kunnan päässä Kortesjärveltä (se siis tapahtumapaikka, vaikka nykyään virallisesti Kauhavaa). Meidän perhe oli muuttanut sinne Itä-Suomesta ja äitini kauhisteli lapsuudessani, kun kaikki ikätoverit huitelivat pitkin kyliä miten sattuu jo ekaluokkalaisina. Sellaisia kuusi-seitsemänvuotiaita meni pitkin kyliä ennen kännykkäaikaa vielä iltakymmeneltäkin. Minun äitini oli ainut, joka tuli perässä hakemaan kotiin ja torui.
Minä olin myös ainut luokaltani, jota äiti saattoi kouluun ensimmäiset kuukaudet. Matkaa oli kolmisen kilometriä ja useita tienylityksiä, moni vielä oikaisi rekkoja vilisevän tehdasalueen läpi, josta oli läpikulku kielletty. Yksi luokkatoveri tippuikin sitten monta metriä joen jäälle sillan kaiteella käveltyään. Ihme kyllä ei kuollut eikä edes vammautunut. Toisella ekaluokkalaisella oli aina koulussa mukana oikein kunnon pohjalaispuukko, jolla oli uhkaillut edellistä opettajaansa ja joutunut siksi tuplaamaan ekaluokan. Toinen samanikäinen tuhopoltti yhden heinäladon.
Että sellainen maaseutuidylli. En yhtään ihmettele, mitä tuolla sattuu. Lisääkin juttuja olisi. Nyt aikuisena ymmärrän hyvin äitini järkytyksen.
Hmm.. Minä olen ko. paikkakunnan vierestä ja ei meillä ole koskaan ollut tuollaista. Ja omat lapset eivät huitele missä ja miten sattuu. Toki tiettyjä vapauksia on enemmän kuin kaupungeissa, koska täällä on rauhallista ja hiljaista.
Ei niitä kaikkia vain aikuiset tiedä, vaikka osa tuleekin myöhemmin julki. Siinä aika lähellä Perhossahan oli muutama vuosi sitten se pedofiilipariskuntakin, joka hyväksikäytti muiden lapsia. Teini-iässä taas itse muistan yhden vuotta nuoremman tytön, jonka oli naapuri raiskannut. Säikkyi sen jälkeen varjoaankin. Yhdellä lähipaikkakunnalla oli pieni kyläkauppa, jonka pervo omistaja ahdisteli teinityttöjä hyllyjen välissä. Riittää näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme selittelyä, että kuusivuotiaan voi päästää yksin pyöräilemään, kun ei ole vilkasta liikennettä. Kyllä se lapsi voi joutua sen auton eteen vaikka se olisi ainoa ajoneuvo koko päivänä. Sitä paitsi hiljaisilla tieosuuksilla ajetaan enemmän ylinopeutta. Muitakin vaaroja toki on kun noin pieni on yksin liikkeellä. Kiipeää vaikka puuhun ja putoaa
Sukulaiseni on ollut liikkuvassa poliisissa enimmäkseen pienillä paikkakunnilla ja kyllä siellä yksi ilmiö on yli muiden: rattijuopumus. Paikalliset ajattelevat juuri niin, että kun liikennettä on aina niin vähäisesti ja nopeudet ei mitään motaritasoa niin ei pienet keskarikännit haittaa ajamista. Monesti autoilevat tapajuopot jopa hyvin tunnetaan, mutta kyläläiset eivät tavallisesti ilmianna heitä. Kun ei vaan tässäkin tapauksessa olisi joku pienen paikkakunnan taparattijuoppo töytäissyt autollaan pyöräilevää lasta... :/
Mä olen kotoisin pikkupaikkakunnalta ja siellä tuo kännissä ajaminen oli myös ihan tavallista. Kerran äitini käräytti rattijuopon (erehtyi tulemaan meille umpihumalassa) ja voi helvetti kun kyläläiset suuttui. Väärin tehty, pitäähän sitä kännissä saada ajaa jos siltä tuntuu. Äitiä jopa uhkailtiin, mutta eipä auttanut. Mamma todisti oikeudessa ja kännikala sai tuomion. Tyyppi siis valehteli juoneensa vasta kotonaan, jossa hänet puhallutettiin. Äidin todistus kumosi tämän väitteen.
Oliko mainintaa että oliko tytöllä pyöräilykypärää? Mietin vain kun lestadiolaislapset tuntuu järestään ajavan ilman kypärää ja Pohjanmaallahan niitä on paljon.. Toivottavasti tyttö selviää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kaikkia vain aikuiset tiedä, vaikka osa tuleekin myöhemmin julki. Siinä aika lähellä Perhossahan oli muutama vuosi sitten se pedofiilipariskuntakin, joka hyväksikäytti muiden lapsia. Teini-iässä taas itse muistan yhden vuotta nuoremman tytön, jonka oli naapuri raiskannut. Säikkyi sen jälkeen varjoaankin. Yhdellä lähipaikkakunnalla oli pieni kyläkauppa, jonka pervo omistaja ahdisteli teinityttöjä hyllyjen välissä. Riittää näitä.
Onneksi kaupungeissa on turvallista ja ei häiriintyneitä ihmisiä. Taidat olla hieman hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko mainintaa että oliko tytöllä pyöräilykypärää? Mietin vain kun lestadiolaislapset tuntuu järestään ajavan ilman kypärää ja Pohjanmaallahan niitä on paljon.. Toivottavasti tyttö selviää!
Voi hyvä luoja.. Että ihan lestadiolaisuuden syytä. Jutussa oli, että kypärä löytyy ja tiedoksi, että Kortesjärvi ei ole erityisen lestadiolainen paikka.
Jos on kuljetettu Tampereelle asti hoitoon niin todennäköisesti erittäin pahasti loukkaantunut. Arvaan että erityisosaamista vaativas neurokirurgista hoitoa tarvitsee kun noin kauas kuljetettu.
Voimia läheisille!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen P-Pohjanmaalta ja ihmettelen, miten selvisin lapsuuteni hengissä. 7-vuotiaana jo käytiin järvellä 5 km:n päässä kotoa uimassa ilman valvontaa ja siellä saatettiin olla koko päivä. Juostiin milloin missäkin, kiipeiltiin puissa ja rytöiköissä, ylitettiin virtaavaa koskea ja hypittiin kivillä jne. Ei kukaan sen kummemmin katsonut perään. Joen penkoilla vietin pienenä tuntikausia.
Voit käydä Liikenneturvan julkaisemista tilastoista katsomassa, mikä oli liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lasten määrä lapsuudessasi ja mikä se on nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla (mihin kauhava kuuluu) on aika vähän lestadiolaisia. Etelä-Pohjanmaan herätysliike on körttiläisyys. Pohjois-Pohjanmaa on sitä Pohjanmaan lestadiolaisaluetta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt 6v ei ole vielä koulussa. Vaan menee syksyllä. On siis eskarin juuri päättänyt. Kuinka monen eskarilainen pyöräilee ja on pari tuntia yksin liikenteessä?
Minun viskarini, joka on 6v pyöräilee veljen kanssa esim. kauppaan 1km matkan (veli 7v). Voi olla kotona 30-60min ilman aikuista. Sama poika siis lukenut alle 4v, pyöräillyt ilman appareita 4v, laskee nyt 6v yli kymmenlukujen kerto ja jakolaskut, skoottailee silmät kiinni skoottipuistossa saadakseen haastetta. Lapset on erilaisia.
Aika todennäköiseltähän tuo auton töytäisemäksi joutuminen kuulostaa. Ja jos ei ole pystytty puhuttamaan, on siis ollut tajuton.
Mieleen tuli kyllä vieläkin inhottavampia juttuja: joku siepannut, hyväksikäyttänyt ja yrittänyt tappaa? Ja viskannut sitten ojaan pyörineen. Jotenkin siihen verrattuna auton töytäisykin kuulostaa armeliaammalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaupungeissa on turvallista ja ei häiriintyneitä ihmisiä. Taidat olla hieman hysteerinen.
Kaupungeissa nämä ilmoitetaan herkemmin. Pikkupaikkakunnilla hyssytellään, kun kaikki on toisilleen sukua. Myös ne raiskaajat ja murhamiehet. Ei voi edes keskustella iltapäivälehtien lööppeihinkään päätyneistä asioista, kun kyseessä on kuitenkin jonkun setä tai serkku.
Kauheimpana omalta kohdaltani muistan itse sen, kun paikallinen sekakäyttäjä-kylähullu varmaan huumetokkurassaan kävi hiuksiini kiinni paikkakunnan kirjastossa. Eikä millään irrottanut otettaan. Olin ehkä noin 10-vuotias ja kaikki aikuiset kirjastonkäyttäjät lähtivät yhtenä jalkana pois paikalta. Ainut joka asiaan puuttui oli sitten myös muualta muuttanut kirjastonhoitajanainen. Oli varmaan sitä kylähullua puoli metriä lyhyempi mutta niin vain sai hänet hiuksistani irti. Ei siellä ollut kirjastoissa tai muuallakaan edes vartijoita kuten täällä kaupungissa, poliisista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuripa tämän vuoksi jaottelu etelä- keski- ja pohjois-pohjanmaalaisiin on tärkeää :). Siihen mahtuu myös ruotsinkieliset alueet ja länsi-ranta, joka on aivan erilaista aluetta, ilman etelä-pohojanmaan murretta ja luonnetta.