6-vuotias löytyi vakavasti loukkaantuneena
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016060421679202_uu.shtml
Häh jos ois aivotäräys tai jalka murtunut niin oisko se sillon vakavasti loukkaantunut? En tiedä millä se määritellään. Mitähän on sattunut?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko pohjoispohjanmaa lestaatio aluetta? Kauhavahan oli entisaikaan puukjkojunkkarien aluetta. Siellähän asustivat Isontalon Antti ja Rannajärvi, juttelivat kaharen kesken ja Antti tais sanoa Rannanjärvelle että nai sinä Kauhavan ruma vallesmanni niin minä nain sen komian lesken.
Eihän se noin sanonut että nai sinä vaan tapa sinä se Kauhavan rumavallesmanni, sori , oon ollut maaseudulla yo juhlissa, väsymys painaa
Niin ja se meni, että tapa sinä se Kauhavan ruma vallesmanni niin minä otan sen komean lesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 6v, tuleva eskarilainen ei todellakaan liiku missään yksin pyörällä. Saa kävellä kahden talon päässä asuvan kaverin luo ihan itse mutta toki niin että tiedän, missä on. Lupa ei ole lähteä mihinkään itsenäisesti eikä pyöri pihoilla tai kaduilla yksinään.
.
Näin ne 6-vuotiaat ovat aivan eri tasolla... Minulla taas on 28.12. syntynyt 6-vuotias, joka aloittaa alle 2 kk päästä 1. luokan koulussa, jonne joutuu kulkemaan yksin ja se ei todella ole ihan kahden talon päässä. Kahden aikaisemman kokemuksen perusteella minulle on jo tuttua ekan luokan "pehmeä lasku", jossa luokka jaetaan kahteen ryhmään ja toisinaan koulu alkaa vasta klo 11. Tämä ensimmäiset kuusi viikkoa. Kaikkialla ei ole tätä systeemiä, meillä on ja me emme mitenkään pysty töiden osalta olemaan kotona kuutta viikkoa kahtena aamuna viikossa niin, että menisimme töihin vasta klo 11.30 tms. Aamupäivähoitoa ei ole, hyvä jos ekaluokkalaiset saavat iltapäivähoidon.
Kouluun ei kyllä saa pyöräillä, mutta pidän kyllä hyvänä sitä, että se shokki yksin kulkemisesta enemmän kuin "kaksi talon väliä" ei tule ihan yllätyksenä silloin elokuussa, vaan sitä yksin menemistä harjoitellaan pikkuhiljaa ja kavereille voi kyllä pyöräilläkin. Korostan, että tietenkin turvallisia teitä ja minustakin 2 h "kadoksissa" on pitkä aika, mutta toisaalta mahdollinen. Jos lapsi lähtee kaverille ja sovimme että palaa sieltä esim. 3 h päästä, en minä ihan joka välissä soittele. Tosin asumme Jyväskylän keskustan lähellä lähiössä, on vaikea ajatella, ettei edes koiranulkoiluttaja löytäisi loukkaantunutta lasta täällä taajama-alueella jo ihan vartissa.
Ohhoh! Aika isona pidät jo 6 vuotiasta. Kolme tuntia kaverilla. Ei meillä 6v edes tiedä tai muista katsoa kellosta milloin 3h on mennyt. Eikä ole naapurissakaan niin pitkää aikaa putkeen. Syksyllä toki jossainvaiheessa yksin joutuu kouluun kävelemään.
Kyllähän sitä omassa lapsuudessakin on tehnyt vaikka mitä. Ja saanut olla melko vapaasti. Isot ja pienet pyöri keskenään. Mutta kyllä maailma muuttunut sieltä 80-luvulta.
Itse en halua mitään turhia riskejä ottaa. Pyöräillä ehtii yksin myöhemminkin. Kun pyöräillään yhdessä huomaan, ettei todellakaan tyttö ole valmis yksin liikkumaan pyörällä. Ja kyllähän tuolla liikenteessä kaikenlaisia pieniä viilettäjiä näkee aiheuttamassa vaaratilanteita. Se on sitten elämänmittainen suru kun jotain sattuu...
Vierailija kirjoitti:
Etelä-, Keski- tai Pohjois-Pohjanmaa, miksi pitää aina niin paljon painottaa sitä mikä osa siitä kyseessä? Ja jos joku ei tiedä, niin se on jotenkin tosi tosi paha juttu!
Miksi?
Se on vähän sama kuin sekoittaisi Varsinais-Suomen ja Uudenmaan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin kaikki ekaluokkalaiset menee pyörällä kouluun. Suuri osa 6 vuotiaita syyspuolella. Paluumatka kestää helposti kavereitten kanssa useamman tunnin (melkein 5km matkaa suuntaansa). Ei ainakaan meisän lapset jaksais kävellä 10 km joka päivä. Pyörällä menee helposti.
Koulutaksi?
Ei mene koulutakseja täällä. Tietty joka päiväksi vois taksit tilata jos rahaa olis ku roskaa.
Mites ne mukulat talvella menee kouluun? Pyörällä kymmenen asteen pakkasella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin kaikki ekaluokkalaiset menee pyörällä kouluun. Suuri osa 6 vuotiaita syyspuolella. Paluumatka kestää helposti kavereitten kanssa useamman tunnin (melkein 5km matkaa suuntaansa). Ei ainakaan meisän lapset jaksais kävellä 10 km joka päivä. Pyörällä menee helposti.
Koulutaksi?
Ei koulutaksia saa kuin erityislapset tai jos on todella vaikea ja vaarallinen ja pitkä koulumatka.
Ei edes julkisen liikenteen bussilippua meillä saa, ellei seuraavat perusteet ylity:
"1.-2. luokkalaiselle oppilaille korvataan koulukuljetus, jos matkaa kouluun on yli 3,5 kilometriä. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 3,5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä tai matka muutoin muodostu oppilaalle liian vaikeaksi.
3.-9. luokan oppilas saa koulukuljetuksen, kun koulumatka ylittää 5 km. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä."
Noissa lainatuissa kohdissa oppilas saa bussilipun, jos kilometrimatka ylittyy ja se mitataan lyhintä ympäri vuoden kulkukelpoista turvallista reittiä pitkin. Mitään koulutaksia ei tosiaan saa edes 10 km koulumatkaan, ellei kyse ole eritysilapsesta.Ja se lyhin reitti on yleensä se pyörätie/kävelytie. Bussilla menemällä joutuu useimmiten ylittämään useamman kuin yhden tavallisen valottoman suojatien.
Itse sain aikanaan kasvaa aika vapaasti maalaisympäristössä ja järvi oli n 30 metrin päässä jossa kulki siihen aikaan hiljainen kylätie. Ei meitä pahemmin varoiteltu. Olimme varovaisia, ei uitu ulapalle vaan vaakasuoraan lähellä rantaa. Saatiin mennä myös naapureiden rantaan. Kukaan koko kylässä ei hukkunut, en tiedä vahdittiinko muita sitten tarkasti. Lapseni kanssa oon ollut tarkkana.
Tulee mieleen, että on ollut rattijuoppo eikä ole halunnut jäädä kiinni. Todella vastenmielistä ja kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-, Keski- tai Pohjois-Pohjanmaa, miksi pitää aina niin paljon painottaa sitä mikä osa siitä kyseessä? Ja jos joku ei tiedä, niin se on jotenkin tosi tosi paha juttu!
Miksi?
Miten nämä eroaa radikaalisti? :D
Just tätä mietiskelin eilen kun lukuisia pieniä tyttöjä pyöräili tien varressa jossa ei siis suojatietä tarjolla että näitäkin on niin paljon ympäri Suomen että on vain ajankysymys ennenkuin joku rattijuoppo tai muuhun kuin ajamiseen keskittyvä tyyppi törmää noihin.
Vanhemmat, älkää antako pienten lastenne pyöräillä tienvarressa!! Juu, vika on siinä ajajassa ja pitäähän sitä jotenkin päästä liikkumaan jne, mutta riski on liian suuri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 6v, tuleva eskarilainen ei todellakaan liiku missään yksin pyörällä. Saa kävellä kahden talon päässä asuvan kaverin luo ihan itse mutta toki niin että tiedän, missä on. Lupa ei ole lähteä mihinkään itsenäisesti eikä pyöri pihoilla tai kaduilla yksinään.
.
Näin ne 6-vuotiaat ovat aivan eri tasolla... Minulla taas on 28.12. syntynyt 6-vuotias, joka aloittaa alle 2 kk päästä 1. luokan koulussa, jonne joutuu kulkemaan yksin ja se ei todella ole ihan kahden talon päässä. Kahden aikaisemman kokemuksen perusteella minulle on jo tuttua ekan luokan "pehmeä lasku", jossa luokka jaetaan kahteen ryhmään ja toisinaan koulu alkaa vasta klo 11. Tämä ensimmäiset kuusi viikkoa. Kaikkialla ei ole tätä systeemiä, meillä on ja me emme mitenkään pysty töiden osalta olemaan kotona kuutta viikkoa kahtena aamuna viikossa niin, että menisimme töihin vasta klo 11.30 tms. Aamupäivähoitoa ei ole, hyvä jos ekaluokkalaiset saavat iltapäivähoidon.
Kouluun ei kyllä saa pyöräillä, mutta pidän kyllä hyvänä sitä, että se shokki yksin kulkemisesta enemmän kuin "kaksi talon väliä" ei tule ihan yllätyksenä silloin elokuussa, vaan sitä yksin menemistä harjoitellaan pikkuhiljaa ja kavereille voi kyllä pyöräilläkin. Korostan, että tietenkin turvallisia teitä ja minustakin 2 h "kadoksissa" on pitkä aika, mutta toisaalta mahdollinen. Jos lapsi lähtee kaverille ja sovimme että palaa sieltä esim. 3 h päästä, en minä ihan joka välissä soittele. Tosin asumme Jyväskylän keskustan lähellä lähiössä, on vaikea ajatella, ettei edes koiranulkoiluttaja löytäisi loukkaantunutta lasta täällä taajama-alueella jo ihan vartissa.
Ohhoh! Aika isona pidät jo 6 vuotiasta. Kolme tuntia kaverilla. Ei meillä 6v edes tiedä tai muista katsoa kellosta milloin 3h on mennyt. Eikä ole naapurissakaan niin pitkää aikaa putkeen. Syksyllä toki jossainvaiheessa yksin joutuu kouluun kävelemään.
Kyllähän sitä omassa lapsuudessakin on tehnyt vaikka mitä. Ja saanut olla melko vapaasti. Isot ja pienet pyöri keskenään. Mutta kyllä maailma muuttunut sieltä 80-luvulta.
Itse en halua mitään turhia riskejä ottaa. Pyöräillä ehtii yksin myöhemminkin. Kun pyöräillään yhdessä huomaan, ettei todellakaan tyttö ole valmis yksin liikkumaan pyörällä. Ja kyllähän tuolla liikenteessä kaikenlaisia pieniä viilettäjiä näkee aiheuttamassa vaaratilanteita. Se on sitten elämänmittainen suru kun jotain sattuu...
Kuulostaa jo ehkä vähän ylisuojelulta, jos 6v ei voi kavereiden luona olla 3h. Onko ainoa lapsi? Meillä on tapana, että lapsen ilmoittaa kuinka pitkään saavat olla. Silloin ei haittaa, vaikka ei muistaisi katsoa itse kelloa. Toisaalta monella 6-vuotiaalla on jo kännykät eli voi soittaa, milloin on aika tulla kotiin. Oma 6v voi olla pihalla pitkästi yli tunninkin niin, etten tiedä missä menee. Varsinkin kesällä viihtyvät koko päivän ulkona ja käyvä vain välillä syömässä. Meillä on tietty alue, jossa saa liikkua vapaasti. Jos haluaa lähteä kauemmas tai mennä kaverille, täytyy tulla kysymään lupa ja ilmoittamaan, minne menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutaksi?
Ei mene koulutakseja täällä. Tietty joka päiväksi vois taksit tilata jos rahaa olis ku roskaa.
Mites ne mukulat talvella menee kouluun? Pyörällä kymmenen asteen pakkasella?
Talvella mennään tietenkin hiihtämällä koulumatkat ja vaikka 30 asteen pakkasella. Eiku sori me ei oltukaan 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Maalla nyt on vähän erilaista.
Eikä siitä montaa kymmentä vuotta ole kun lapset olivat keskenään / yksin kaupungeissakin. Ei paapottu ja vahdittu jokaista askelta todellakaan.
Niinpä niin ja sillä menolla ne liiat kakarat sitten kuolikin.
Eikä maallakaan nykyään jätetä kuusivuotiaita valvomatta, mutta minä asunkin Savossa, pohojanmaa lienee erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Miten nämä eroaa radikaalisti? :D
Ihan oikeastikin kysyt..? No niin, mitäs merkitystä on tapahtuuko jokin asia Helsingissä vai Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Koska pohjalaiset on keskenään kaikki ihan erilaisia. Eteläpohjalainen on omanlaisensa eikä keskipohjalainen halua että häntä luullaan eteläpohjalaiseksi tai pohjoispohjalaiseksi. Keskipohjalainen haluaa olla keskipohjalainen. Hyvin yksinkertaista. Tuskin helsinkiläinenkään haluais että häntä luullaan keravalaiseksi.
t. keskipohjalainen joka nyt asuu Pohjois-Pohjanmaalla, mutta ei koskaan tule olemaan pohjoispohjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ohhoh! Aika isona pidät jo 6 vuotiasta. Kolme tuntia kaverilla. Ei meillä 6v edes tiedä tai muista katsoa kellosta milloin 3h on mennyt. Eikä ole naapurissakaan niin pitkää aikaa putkeen. .
Siis oikeasti. Olen kyllä hiukan ihmeissäni. Toki kaverisuhteita on erilaisia, mutta kyllä meillä kavereilla kesälomalla/viikonloppuna hurahtaa helposti 3-4 h. Toki ne kaverit ovat sellaisia, että me vanhemmatkin tunnemme toisemme. Tekstarit vaihtavat omistajaa: "moi, voiko xx syödä meillä vai onko erityisiä suunnitelmia? Aikeissa nyt grillailla.." Ja sitten vuoroin vieraissa. Tai voi tulla viestiä, että "pojilla on just peli kesken, mikä olis viimeisin aika kun laitan tulemaan kotiin?". Isompana sitten lapset viestittävät. Pidän outona jos 2 kk päästä kouluun menevä lapsi ei pääse mihinkään kuin saatettuna ja minuutilleen valvottuna.
Edelleen, 6-vuotiaissa on huikea ero ja tajuat sen sitten, kun lapsesi menee kouluun. Kun se eka luokka koittaa, niin se menee ihan sen ikäluokan mukaan. Joku voi olla syntynyt 2.1.2010 ja toinen 31.12.2010, silti heidän oletetaan olevan samalla tasolla itsestään huolehtimisen, tavaroidensa huolehtimisen ja kulkemisen suhteen. Ei kukaan saa eirikoiskohtelua, vaikka ikäeroa luokkakaveriin olisi se vuosi vaille kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ihme selittelyä, että kuusivuotiaan voi päästää yksin pyöräilemään, kun ei ole vilkasta liikennettä. Kyllä se lapsi voi joutua sen auton eteen vaikka se olisi ainoa ajoneuvo koko päivänä. Sitä paitsi hiljaisilla tieosuuksilla ajetaan enemmän ylinopeutta. Muitakin vaaroja toki on kun noin pieni on yksin liikkeellä. Kiipeää vaikka puuhun ja putoaa
Sukulaiseni on ollut liikkuvassa poliisissa enimmäkseen pienillä paikkakunnilla ja kyllä siellä yksi ilmiö on yli muiden: rattijuopumus. Paikalliset ajattelevat juuri niin, että kun liikennettä on aina niin vähäisesti ja nopeudet ei mitään motaritasoa niin ei pienet keskarikännit haittaa ajamista. Monesti autoilevat tapajuopot jopa hyvin tunnetaan, mutta kyläläiset eivät tavallisesti ilmianna heitä. Kun ei vaan tässäkin tapauksessa olisi joku pienen paikkakunnan taparattijuoppo töytäissyt autollaan pyöräilevää lasta... :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutaksi?
Ei koulutaksia saa kuin erityislapset tai jos on todella vaikea ja vaarallinen ja pitkä koulumatka.
Ei edes julkisen liikenteen bussilippua meillä saa, ellei seuraavat perusteet ylity:
"1.-2. luokkalaiselle oppilaille korvataan koulukuljetus, jos matkaa kouluun on yli 3,5 kilometriä. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 3,5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä tai matka muutoin muodostu oppilaalle liian vaikeaksi.
3.-9. luokan oppilas saa koulukuljetuksen, kun koulumatka ylittää 5 km. Oppilas on velvollinen omin avuin kulkemaan pysäkille tai kuljetusreitin varrelle enintään 5 km, ellei tien vaarallisuus tai oppilaan terveys muuta edellytä."
Noissa lainatuissa kohdissa oppilas saa bussilipun, jos kilometrimatka ylittyy ja se mitataan lyhintä ympäri vuoden kulkukelpoista turvallista reittiä pitkin. Mitään koulutaksia ei tosiaan saa edes 10 km koulumatkaan, ellei kyse ole eritysilapsesta.Ja se lyhin reitti on yleensä se pyörätie/kävelytie. Bussilla menemällä joutuu useimmiten ylittämään useamman kuin yhden tavallisen valottoman suojatien.
Pysäkille TAI kuljetusreitin varrelle. Kyllä korvataan taksikyyti noin pitkälle matkalle, ellei bussilla pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme selittelyä, että kuusivuotiaan voi päästää yksin pyöräilemään, kun ei ole vilkasta liikennettä. Kyllä se lapsi voi joutua sen auton eteen vaikka se olisi ainoa ajoneuvo koko päivänä. Sitä paitsi hiljaisilla tieosuuksilla ajetaan enemmän ylinopeutta. Muitakin vaaroja toki on kun noin pieni on yksin liikkeellä. Kiipeää vaikka puuhun ja putoaa
Sukulaiseni on ollut liikkuvassa poliisissa enimmäkseen pienillä paikkakunnilla ja kyllä siellä yksi ilmiö on yli muiden: rattijuopumus. Paikalliset ajattelevat juuri niin, että kun liikennettä on aina niin vähäisesti ja nopeudet ei mitään motaritasoa niin ei pienet keskarikännit haittaa ajamista. Monesti autoilevat tapajuopot jopa hyvin tunnetaan, mutta kyläläiset eivät tavallisesti ilmianna heitä. Kun ei vaan tässäkin tapauksessa olisi joku pienen paikkakunnan taparattijuoppo töytäissyt autollaan pyöräilevää lasta... :/
Tämä on valitettavasti totta. Tämä liittyy siihen, että täällä syrjäseuduilla ei paljon poliiseja näy,:/ Toki en tiedä liittyykö tämän päivän tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Kuulostaa jo ehkä vähän ylisuojelulta, jos 6v ei voi kavereiden luona olla 3h. Onko ainoa lapsi? Meillä on tapana, että lapsen ilmoittaa kuinka pitkään saavat olla. Silloin ei haittaa, vaikka ei muistaisi katsoa itse kelloa. Toisaalta monella 6-vuotiaalla on jo kännykät eli voi soittaa, milloin on aika tulla kotiin. Oma 6v voi olla pihalla pitkästi yli tunninkin niin, etten tiedä missä menee. Varsinkin kesällä viihtyvät koko päivän ulkona ja käyvä vain välillä syömässä. Meillä on tietty alue, jossa saa liikkua vapaasti. Jos haluaa lähteä kauemmas tai mennä kaverille, täytyy tulla kysymään lupa ja ilmoittamaan, minne menee.
Ei ole ainut lapsi. Meillä on myös 11v lapsi joka tietysti liikkuu jo hyvinkin paljon itsekseen ja kavereiden kanssa. Mutta ei hänkään kyllä alle kouluikäisenä yksin ollut liikkeellä.
Ei täälläpäin alle kouluikäiset kyläile keskenään vaan vanhemmat vaikka eskarissa sopii ja sitten kyyditään. Kyllä siis kaverilla voi 3h olla, mutta ei niin että itse menee ja tulee. Omalla ja naapurin pihalla lapset kulkee ihan keskenään ja leikkivät ilman sen kummempaa valvontaa. Mutta eivät lähde minnekkään keskenään
En kyllä ole ajatellut olevani ylisuojeleva, enkä mitenkään erilainen muiden tuntemieni 6-7 vuotiaden vanhempien kanssa.
Meidän lähiössä kyllä monet lapset pyöräilee jo itsenäisesti tuon ikäisenä. Lähi kiskalle, leikkipuistoon, urheilukentälle.
Toki perään katsotaan ja ilmoittaa täytyy jos lähtee kotipihasta.
En nyt taas lähtis tähän "meidän lapset ei ainakaan "- linjalle.
Asuinympäristöjä, lapsia ja meitä vanhempia on niin paljon erilaisia.
Tuskin kukaan normijärjellä varustettu ihminen asettaisi lastaan tahallaan vaaraan.
Liiallinen paapominen ja varovaisuus onkin sitten jo aihe erikseen.