Saanko sossusta maksusiyoumuksen takuuvuokraan?
Aloitin kesätyöt pari viikkoa sitten, eli sain toukokuulta osittaisen palkan, joka ei kuitenkaan riitä tässä kuussa maksettavaan takuuvuokraan. Eli onko minun mahdollista saada maksusitoumus vaikka olen töissä tällä hetkellä?
Kommentit (27)
Jos menet kouluun, et saa työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokra voidaan yleensä myöntää ainoastaan kiireellisissä tapauksissa, joihin asiakas ei ole itse voinut varautua. Sulla ei sellainen tilanne ole. Ei oo ns pakko muuttaa vaan voisit asua vanhemmillasi. Oma halu muuttaa ei ole kiireellinen tilanne. Lisäksi takuuvuokran myöntöön vaikuttaa minkä hintainen se asunto on, johon olet muuttamassa. Liian kalliiseen ei myönnetä.
No voi harmi, pitää sitten pyytää vanhemmilta lainaa jos ei tuota saa. Mielummin olisin ostanut huonekaluja sun muuta kesätyörahoilla, mutta välttämättömyydet toki ensin!
Asunto on todella kohtuuhintainen muuhun hintatasoon verrattuna, 460e/kk ja takuuvuokra on 400e
Mitä teet jos et saakaan koulupaikkaa? Mikset odottanut asunnon hankkimista palkkapäivään saakka?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet jos et saakaan koulupaikkaa? Mikset odottanut asunnon hankkimista palkkapäivään saakka?
No haen töitä tietenkin! Tuolla yhtiöllä on aina kauheat, jopa usean kuukauden jonot asunnoissa, eli en voinut ennustaa milloin asuntotarjous tulee.
Sosiaalitoimesta ei meillä ainakaan myönnetä kotoa pois muuttaville, itsenäistyville nuorille vuokravakuuksia, eikä myöskään kodinperustamisavustusta (paitsi erityissyistä, vaatii sos.työntekijän arvioinnin). Mikäli nuori lähtee toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja/tai töihin, niin tällöin vakuuksien myötäminen on perusteltua. Lisäksi vuokravakuutta hakiessa tulee palauttaa myös toimeentulotukihakemus, eli tällöin selvitetään tulo- ja menotilanne ja elämäntilanne yleensäkin.
Voi voi teitä köyhiä. Onneksi minut on siunattu isoilla perintörahoilla eikä minun tarvitse miettiä moista. Menkää töihin se on minun sanomani. Rottailu on vapaehtoista.
Ai huonekaluavustus? Meidän kunnassa tätä ei myönnetä kotoaan itsenäistyville, vaan ensimmäiseen omaan kotiin muuttavan tulee varautua tilanteeseensa itse ja hankkia huonekalut pikkuhiljaa omien varojen mukaan. Ap:llakin jos on palkkatulot jatkossa niin todellakin pystyy ostamaan huonekalut itse! Ei niitä tarvitse heti olla ostettuna kun avaimet saa asuntoon. Vähän jotain rotia tähän sossupummeiluun.