3000e tuloilla olet keskiluokkaa :O Kuka tienaa noin paljon?
"Sveitsiläinen Credit Suisse -pankki on määritellyt, että Suomessa ihmisen voi katsoa kuuluvan keskiluokkaan, kun hänen tulonsa ovat 45 109 euroa vuodessa.
Heinonen pitää rajaa korkeana. Hänestä jo noin 3 000 euron kuukausituloilla eli 10 000 euroa Credit Suissen laskemaa pienemmillä vuosituloilla voi hyvin olla keskituloinen."
Kuinka moni oikeesti tienaa noin paljon :/??
Kommentit (45)
Luokanope ja palkka 2780e/kk. Kyllähän se isompi palkka aina kelpaisi mutta kyllä tuollakin onneksi pärjää ainakin täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. :)
Siis mita pahaa on, jos ei kuulu keskiluokkaan? Eikohan suomalainen enemmisto ole aina kuulunut tyovakeen. Miksi se keskiluokka on niin tavoiteltavaa?????
Vanhempani tienaavat kukin yli 6000 mutta elämme keskiluokkaista, säästeliästä elämää.
Minä AMK-tutkinnolla 3400€/kk ja mies korkeakoulutettu yli 7k€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Minä luokanopettaja tienaan yli 3000 kuussa.
Ja se on väärin.
Työnne tulokset heikkenevät koko ajan (vaikkapa nyt pisa-mittarilla) mutta palkka pysyy tai jopa nousee.
Julkinen sektori on julkinen sektori.
hzz99 kirjoitti:
Eihän toi ole juuri mitään? Tienaan tällä hetkellä 5000€/kk ja tämä on mulle jo huono palkka. Aikaisemmin oli vuosi tulot tuolla 7-9K€/kk tienoilla.
Hahaha, ei vitulla. Ellei joku maksa sirkusapinan hommasta noin hyvin :D
Vuosi tulot
ja sitten kertoo palkkansa kuukaudessa.
Jos joskus tulisin tienaamaan sen 3000 euroa kuussa, pitäisin itseäni ökyrikkaana, tähän mennessä korkein kuukausipalkkani on ollut 900 euroa - 22 % verot.
Hazaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luokanopettaja tienaan yli 3000 kuussa.
Ja se on väärin.
Työnne tulokset heikkenevät koko ajan (vaikkapa nyt pisa-mittarilla) mutta palkka pysyy tai jopa nousee.
Julkinen sektori on julkinen sektori.
Siinä ei kauheasti opettaja enää tuloksiin vaikuta kun hallitus päättää yhä enemmän oppilaiden vastuuta korottavat opetusmetodit, -sisällöt, -tuntimäärät ja resurssit. Samalla älypuhelimien ja muiden elektroniikan saama huomio ja aika kasvavat, lasten kärsivällisyyskyky laskee ja erilaiset keskittymis- ja oppimisongelmat ovat yleistyneet suuresti.
puluparka kirjoitti:
Jos joskus tulisin tienaamaan sen 3000 euroa kuussa, pitäisin itseäni ökyrikkaana, tähän mennessä korkein kuukausipalkkani on ollut 900 euroa - 22 % verot.
Mitä opiskelet, pulu?
Ja miksi maksat noin paljon veroa noin pienistä tuloista?
Suomessa ylipäätään on aika löydä käsitys keskiluokkaisuudesta. Heikosti menee jos noin 3000 /kk on keskiluokkaa ... sanoisin että pientulon ja keskiluokan rajamailla. Ei tolla summalla kesluokkaisesti elä tai sitten on aika köyhä keskiluokka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikki jotka nyt vähän kaupan kassaa korkeammalle ovat tavoitteensa elämässä asettaneet.
Enpä ole vielä +3000 kk-tuloja nähnyt vastavalmistuneena maisterina.
Maisterin lisäksi sinun olisi pitänyt hankkia työkokemusta tai järjestöosaamista. Se koulutus nyt löytyy jokaiselta, joten miten olet hankkinut kokemusta? Ei ole työnantajan velvollisuus palkata tyyppiä, joka on vähän lueskellut ja juonut lapparia 5 vuotta. Kuitenkin löytyy niitä, jotka myös kehittäneet työelämätaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on osittain juuri näistä täysin epärealistisista palkkatoiveista johtuen tässä jamassa. "Kyl mun pitää saada ainaskii kolme puol kiloo, muuten en ala mitää." Good luck.
Bhutanilla menee siis hirveän hyvin, kun siellä kuukausipalkka ei ole edes satasta.
Minun tuttavapiiristäni yli kolmen tonnin tuloihin pääsevät yrittäjät, päälliköt (koulutustasot vaihtelevat) ja insinöörin tutkinnon vaativissa ammateissa olevat. Sen sijaan opettajat, sairaanhoitajat, lähihoitajat ja muut hoitoalan työntekijät tai duunariammateissa olevat eivät tähän yllä. Keskiarvoksi voisi kyllä tulla tuo kolmetuhatta, mutta hajontaa tuloissa on paljon.
Ihan raksamies, sähkömies ja putkimies vetelee siihen vielä 2000€ päälle.
Ja minä 4300 brutto olen muka ylempää keskiluokkaa. Köyhyysrajalla ollaan koko ajan. Seurausta omista valinnoista tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on osittain juuri näistä täysin epärealistisista palkkatoiveista johtuen tässä jamassa. "Kyl mun pitää saada ainaskii kolme puol kiloo, muuten en ala mitää." Good luck.
Bhutanilla menee siis hirveän hyvin, kun siellä kuukausipalkka ei ole edes satasta.
Suomessa on korkeat hinnat. Esim vuokrataso ja ruuan hinta on jotain ihan muuta kuin monessa Euroopan maassa.
Hazaa kirjoitti:
puluparka kirjoitti:
Mitä opiskelet, pulu?
Ja miksi maksat noin paljon veroa noin pienistä tuloista?
Opiskelen viittomakieltä ja olen tehnyt tässä viimeisinä vuosina lähinnä siivoojan työtä hanttiduunaajana eri firmoissa. Minäkin ihmettelin korkeaa veroprosenttia, se oli aluksi 20 ja menin verotaloon kysymään että onko tässä virhe, ja mokomat sanoivat kyllä että on, se on liian matala ja korottivat sen 22:een.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikki jotka nyt vähän kaupan kassaa korkeammalle ovat tavoitteensa elämässä asettaneet.
Nimenomaan, ei kovin paljon vaadi tienata yli kolme tonnia kuussa.
Opettaja täällä hei! En tienaa kolmea tonnia kuussa, vaan noin 2800€.
Olen maisteri.
Mutta kesälomahan vasta alkoi ja minut löytää ope LIVE stä, joten en valita.
Pankissa on kuitenkin hyvät työsuhde-edut ja bonukset vaikka peruspalkka onkin surkea. Itsellä peruspalkka 2430 euroa mutta bonuksia tuli viime vuonna yli 4000 euroa, eli kuukausipalkaksi muodostuu periaatteessa 2800 euroa. Lisäksi henkilöstörahastoon meni keskimäärin 150 e kk ja muutenkin hyvät työsuhde-edut, en valita. Miinuksena kuitenkin se, että ala mullistuu digitalisaation myötä, työpaikat tosi epävarmoja tällä hetkellä.