Ylioppilas: vältä näitä ammatteja
Listaan alle ne ammatit, joita uuden ylioppilaan tulee välttää. Sen jälkeen on lista hyväksytyistä ammateista. Oletko menestyjä or not?
T. Seija, filosofian maisteri (töissä)
Halveksumani ammatit:
1. Siivooja
2. Kaupankassa
3. Vartija
4. Perushoitaja, välinehoitaja
5. Järjestysmies, ovivahti
6. Rekankuljettaja
7. Taksikuski
8. Bussikuski
9. Psykologi
10. Roskakuski
Hyväksymäni ammatit:
1. Juristi
2. Veroasiantuntija
3. Ekonomi
4. Konsernitason kirjanpitäjä
5. Lääkäri, myös psykiatri
6. Assembler-koodaajat
7. Fyysikot, kemistit
8. Geenitekniikan asiantuntijat
9. Robotiikan asiantuntijat
10. Muotoilijat (TaiKista valmistuneet)
Kommentit (35)
Seija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateemisesti korkealle tähtäävä lukiolainen. Silti ymmärrän, että yhteiskunta ei pyöri ilman siivoojia, kassahenkilökuntaa, julkisen liikenteen kuskeja ja etenkään ilman roskakuskeja. Heitä ei tosiaankaan kuulu halveksua.
Mäkissä aina sanon lapsilleni: tuollaiseksi tekin joudutte, ellette akateemisiksi opiskele. Sormella osoitan tiskin takana olevia.
T. Seija (fm)
Ite olin siellä tiskin takana kun hammaslääkäriksi opiskelin. Kaikenlaisten elämän koululaisten halveksuntaa sitä sai koko ajan osakseen.
Ei fyysikoille ja kemisteille ole töitä. Sääli sinänsä, vaikeita aloja ja valmistuneet ovat varmasti älykkäitä ihmisiä. Hirveää resurssien ja lahjakkuuksien tuhlausta. Luulisi, ettei pienellä kansalla olisi varaa siihen. Samaan aikaan kärsitään sitten lääkäripulasta ja palkataan kaikenkarvaisia kielitaidottomia lääkäreitä mistä saadaan.
Yksikään opiskelija ei tiedä opiskelun alussa mikä on työllisyystilanne, kun opiskelut päättyvät, sillä siihen vaikuttaa suhdanteet ja maailman tilanne, johon ei yksittäinen ihminen voi vaikuttaa.
Esim. 80-luvulla lääkäreitä, sairaanhoitajia, asianajajia valmistui suoraan työttömäksi ja suuri joukko muutti työn perässä ulkomaille ja nyt 2000-luvulla on huutava pula. Samoin kävi opettajille ja hammaslääkäreille, eikä siitä kauaa ole kun virkoja ei saatu täytettyä, nyt monet on taas työttömänä.
Samoin it-osaajat, insinöörit jne.
Tuossa listassa esim. juristilla on hyvät työllistymis mahdollisuudet, mutta onko enää 4-5-vuoden päästä, jos alkaa korkea suhdanteet.
Mikä tuo "lääkäri, myös psykiatri" on olevinaan? 😂 tikahdun nauruun! Rouva filosofian maisteri ei varmaankaan tiedä, että psykiatrilla on todennäköisesti pidempi koulutus kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo "lääkäri, myös psykiatri" on olevinaan? 😂 tikahdun nauruun! Rouva filosofian maisteri ei varmaankaan tiedä, että psykiatrilla on todennäköisesti pidempi koulutus kuin sinulla.
Eikä edes vain todennäköisesti. Psykiatri on erikoislääkäri, jonka koulutus on kestänyt yli puolet pidempään kuin filosofian maisterin. 12-13 vuotta kuluu ihannetapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei fyysikoille ja kemisteille ole töitä. Sääli sinänsä, vaikeita aloja ja valmistuneet ovat varmasti älykkäitä ihmisiä. Hirveää resurssien ja lahjakkuuksien tuhlausta. Luulisi, ettei pienellä kansalla olisi varaa siihen. Samaan aikaan kärsitään sitten lääkäripulasta ja palkataan kaikenkarvaisia kielitaidottomia lääkäreitä mistä saadaan.
Ei kaikilla fyysikoilla ja kemisteillä ole rahkeita lääkikseen, todellakaan. Tekniset alat olisivat realistisempi ja hyödyllisempi kohde suunnata fysiikan/kemian lahjakkuus ja kiinnostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla fyysikoilla ja kemisteillä ole rahkeita lääkikseen, todellakaan. Tekniset alat olisivat realistisempi ja hyödyllisempi kohde suunnata fysiikan/kemian lahjakkuus ja kiinnostus.
Alasta en ryhdy sen enempää kiistelemään, totean kuitenkin ettei lahjakkaiden ihmisten resurssia pitäisi tuolla tavalla haaskata menemään. Aika monen lääkärinkään ei kyllä olisi pitänyt ryhtyä lääkäriksi, tekninen ala olisi vaihtoehto myös osalle lääkäreistä. Tai korkeintaan potilaskontakti patologin työn kautta. Lääkiksen pääsykokeissa fysiikan ja kemian osaamisella on kuitenkin merkittävä rooli.
Minä opiskelin lukion jälkeen amattiopstotason tutkinnon ja olen tyytyväinen ja ennenkaikkea vakituisessa työsuhteessa. Jos keho alkaa prakaamaan työn fyysisyydestä johtuen (on toki päätteen edessä istumistakin) niin tietenkin on plan B, mutta se on sen ajan murhe.
Seija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateemisesti korkealle tähtäävä lukiolainen. Silti ymmärrän, että yhteiskunta ei pyöri ilman siivoojia, kassahenkilökuntaa, julkisen liikenteen kuskeja ja etenkään ilman roskakuskeja. Heitä ei tosiaankaan kuulu halveksua.
Mäkissä aina sanon lapsilleni: tuollaiseksi tekin joudutte, ellette akateemisiksi opiskele. Sormella osoitan tiskin takana olevia.
T. Seija (fm)
Minkä ihmeen takia käyt mäkissä? Paljastaa, ettet ole oikeasti 'ylempää luokkaa' - me kun emme käy ikinä näissä rahvaan pikapaikoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä edes vain todennäköisesti. Psykiatri on erikoislääkäri, jonka koulutus on kestänyt yli puolet pidempään kuin filosofian maisterin. 12-13 vuotta kuluu ihannetapauksessa.
Voihan hyvinkin olla, että Seija on luuhannut sen 12 vuotta yliopistolla :D -lainattu
Kannattaisi hankkia joku käytännön ammatti. Lukea voi omalla ajallaan ihan tarpeeksi. Menisitte sinne vitun yliopistoon sitten vanhempana kun on tehty oikeita töitä vuosikymmeniä ja rakennettu Suomea.
Tässä maassa on kynänpyörittäjiä ja paperimaistereita ihan tarpeeksi.
Ajakaa sitä saatanan rekkaa ja kuljettakaa tavaraa ympäri maata ja maailmaa pitkää päivää tai rakentakaa niitä vitun rakennuksia ja teitä. Tehkää jotain tuottavaa. Voitte harrastaa sitä lukemista ja esseitä myöhemminkin yliopistossa.
Tarkootan ettei tartte päteä lelutaidoilla ollakseen tuottelias ihminen. Voi vaan ottaa sen lapion käteen ja tehdä ihan oikeita töitä ja rakentaa takkan tai tulisijan.
Minä olen ollut rakenusalalla vuosikymmeniä pienestä tyttöstä lähtien ja huitaisin nelikymppisenä lisensiaatin paprut lonkalta.
Hienostelu saisi jo loppua tässä maassa.
Likaiset hanskat kirjoitti:
Kannattaisi hankkia joku käytännön ammatti. Lukea voi omalla ajallaan ihan tarpeeksi. Menisitte sinne vitun yliopistoon sitten vanhempana kun on tehty oikeita töitä vuosikymmeniä ja rakennettu Suomea.
Ajakaa sitä saatanan rekkaa ja kuljettakaa tavaraa ympäri maata ja maailmaa pitkää päivää tai rakentakaa niitä vitun rakennuksia ja teitä. Tehkää jotain tuottavaa. Voitte harrastaa sitä lukemista ja esseitä myöhemminkin yliopistossa.
Tarkootan ettei tartte päteä lelutaidoilla ollakseen tuottelias ihminen. Voi vaan ottaa sen lapion käteen ja tehdä ihan oikeita töitä ja rakentaa takkan tai tulisijan.
Minä olen ollut rakenusalalla vuosikymmeniä pienestä tyttöstä lähtien ja huitaisin nelikymppisenä lisensiaatin paprut lonkalta.
Mikäs lisensiaatti olet?
Itse en arvosta muita kuin akateemisia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Likaiset hanskat kirjoitti:
Mikäs lisensiaatti olet?
Itse en arvosta muita kuin akateemisia töitä.
Käytännössä akateemisuudesta ei ole hyötyä missään muualla kuin käytännössä. Eli pelkkä paperin pyörittäjä ja tutkija ei ole hyödyllinen ilman yhteistyötä tuottavan työn kanssa.
Meillä akateemisuus lepää ihan toimeettomana omassa nurkassaan hyödyttömyyden kehdossa.
Muualla Euroopassa akateemiset ovat jo ottaneet ammattikoulujen alat haltuun. Parempaa amista ei olekaan kuin maisteri joka on vaikkapa maalari tai levyseppähitsaaja.
On täysin hyödytöntä tuottaa paperimaistereita ilman käytännön osaamista. Maisterius on sellaisenaan kuin lukion käynyt henkilö. Hänellä on vain laaja (riippuen opiskelijasta) käsitys maailmasta.
Yllättävän moni ei osaa edes käännöspuolella kirjoittaa sujuvaa äidinkieltään. Eli tarvittaisiin tälläisen kääntäjän lisäksi äidinkielen opettaja korjaamaan kääntäjän virheet.
Koko akateeminen maailma fil. puolella kaatuu mahdottomuuteensa. Eikä ihme että suurin osa on vihervassareita.
Minun ensimmäinen nainen oli Seija ja FM. Fiksukin oli kuin mikä.