Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoita omalla murteellasi

Vierailija
03.06.2016 |

Käännä seuraava teksti puhekielelle, sinulle mahdollisimman luontevaksi kokonaisuudeksi:

Kävin viime viikolla vanhempieni luona. Ajattelin ensin mennä sinne kävellen, mutta lopulta menin kuitenkin linja-autolla. Kun pääsin perille, me joimme kahvia ja juttelimme. Äiti oli leiponut pullaa ja leipää. Kun saimme syötyä, isäni pyysi, että voisinko auttaa siivouksessa ja ravistella matot pihalla. Tein sen mielelläni. Siskoni taas tarttui vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkeen niin liukas, että kaaduin vahingossa maahan. Kyllä selkään sattui kun menin nukkumaan.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää lährinv viime viikolla mu äiten ja iskän tykö.Mää attelin kävellä sinne mut si mää kuitenki otin linkan.Ku mää si tulin sinnen nii me juatiin kahveet ja nisua ja riävää.Ku me oltii syäty nii mun iskä ehrotti jos ravautetaa matot pihasa.Kyä mää siihen suastui.Mun systeri pesas lattiat.Ne lattiat oli vaa nii pirun luikkaat kuurauksen jäljestä että mää meni nurin.Kyä selekää särki ko menim maate.

Vierailija
22/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikol vanhempie luon. Aattelin ensi mennä sinne kävelle, mut lopult menin kuitenki bussilla. Ku pääsin peril, me juotiin kahvii ja juteltiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatiin syötyy, isä pyys, et voinko auttaa siivoukses ja ravistella matot pihal. Tein sen mielelläni. Sisko taas tarttu vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkeen nii liukas, et kaaduin vahingos maahan. Kyl selkään sattu ku menin nukkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikolla vanhempieni luona. Aattelin ensteks mennä kävellen, mutta sit otin kuitenkin bussin. Perillä juotiin kahvia ja juteltii. Äiti oli leiponut pullaa ja leipää. Syötyämme isäni pyysi auttamaan  siivouksessa ravistelemalla matot pihalla. Tein sen mielelläni. Siskoni otti sangon ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkeen niin liukas, että kaaduin. Selkään sattui vielä nukkumaan mentäessä.

Vierailija
24/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen murteella:

Mää käviv viime viikolla porukoilla. Aattelin kyä ekana mennä sinne kävellen, mut menin kuitenkin nyssellä. Perillä juatiin kahveet ja juteltiin. Äitee oli leiponup pullaa ja leipää. Syämisej jälkee isä kysy, voinko mää auttaa siivoon ja tamppaan matot. Kyä mää autoin. Sisko pualestaan otti ämpärij ja pesi lattiat. Sej jälkee lattia oli niil liukas, et mää kaaruin. Kyä sattu selkää kum menim maate.

Vierailija
25/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie kävin viime viikol vanhempien luona. Aattelin ensin mennä sinne kävelle, mutta lopulta menin kuitenki bussilla. Ku pääsin perille, juotiin kahvia ja juteltii. Äiti oli leiponut pullaa ja leipää. Ku saatiin syötyä, iskä pyys, että voisinko auttaa siivoukses ja ravistella matot pihal. Tein sen mielelläni. Siskoni taas tarttui vesiämpärii ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkee nii liukas, että kaauin vahingos maaha. Kyllä selkään sattu ku menin nukkumaa.

Vierailija
26/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käännä seuraava teksti puhekielelle, sinulle mahdollisimman luontevaksi kokonaisuudeksi:

Kävin viime viikolla vanhempieni luona. Ajattelin ensin mennä sinne kävellen, mutta lopulta menin kuitenkin linja-autolla. Kun pääsin perille, me joimme kahvia ja juttelimme. Äiti oli leiponut pullaa ja leipää. Kun saimme syötyä, isäni pyysi, että voisinko auttaa siivouksessa ja ravistella matot pihalla. Tein sen mielelläni. Siskoni taas tarttui vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkeen niin liukas, että kaaduin vahingossa maahan. Kyllä selkään sattui kun menin nukkumaan.

Förra veckoslute va vi hos mina föraldraa. Först tänkt ja gå men ti slut fo ja ändå me bussen. När ja va framme drack vi kaffe o tala. Morsan had baka bullaa o bröd. När vi had äti ba farsan mej att hjälpa städa o skaka mattona ute. De gjord ja gärna. Syrran to vattenämbare o tvätta golvena. Golve va så halt efter städande att ja slinta i misstag. De to no ont i ryggn när ja fo o sova.

Ihana! Minua ruotsin(kin) opettajana kiinnostaa, mikä ruotsin murre kyseessä. Siis että mistä olet kotoisin.

Vierailija
27/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kävi viime viikol meijä porukoide tykön. Ensi mää aatteli kävellä sin mut menin si kumminki linkal. Kummä pääsin peril nii juatii sii kaffet ja juteltii. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Sitku me oltii saatu syätyy ni meijä ukko kysys et voink mää auttaa siivoomises ja varistel matot pihal. Iha miälelläni mää. Mun sisko taas tarttus vesiämpärii ja luuttus lattiat. Lattia oli siivoukse jälkee nii liukas et mää kaatusin vahingos maaha. Kyl sattus selkää ku menin nukkumaa.

Vierailija
28/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin viime viikoolla äireen ja isän tykönä.

Mä tuumasin kävellen meneväni,mutta otinki linkan.

Ku pääsin perille juatihi kahavia ja puhuttihi.

Äitee oli leiponu nisua.

Ku saimma syätyä isä komensi että puristelen matot pihalla.

Miälelläni autoon.

Siskoo otti ämpärin ja pesi laattiat.

Laattia oli sen jäläkehe niin lipoonen että otin ja kaaruun!

Voi ristus mun selekä oli kipiä kun menin maata!!

Vierailija
29/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahaaa! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Förra veckoslute va vi hos mina föraldraa. Först tänkt ja gå men ti slut fo ja ändå me bussen. När ja va framme drack vi kaffe o tala. Morsan had baka bullaa o bröd. När vi had äti ba farsan mej att hjälpa städa o skaka mattona ute. De gjord ja gärna. Syrran to vattenämbare o tvätta golvena. Golve va så halt efter städande att ja slinta i misstag. De to no ont i ryggn när ja fo o sova.

Ihana! Minua ruotsin(kin) opettajana kiinnostaa, mikä ruotsin murre kyseessä. Siis että mistä olet kotoisin.

En ole tuon kirjoittaja, mutta esitän arvauksen: Pohjanmaa, Kokkola-Pietarsaari?!

Vierailija
30/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikolla mun vanhempien luona. Aattelin ensin et meen sinne kävellen, mut menin sit kuitenki linkillä. Kun pääsin perille niin me juotiin kahvii ja juteltiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku oltiin syöty nii iskä kysy, et voisinko auttaa siivouksessa ja ravistella matot pihalla. Tein sen mielelläni. Mun sisko tarttu vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkee niin liukas, et mä kaaduin vahingossa maahan. Selkään kyl sattu kun menin nukkuu.

Vierailija
31/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikolla vanahempien luona. Aattelin ekaksi mennä kävelemällä, mutta meninkin linja-autolla. Ku pääsin perille, juotiin kahvit ja syötiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatiin syötyä, isä pyys apua siivomisseen ja mattojen kopistelluun. Mikäpä siinä. Sisko luuttusi lattiat. Lattia oli sen jäläkeen niin liukas, että kaajuin vahingossa maahan. Kyllä selekään sattu sitte ku menin nukkumaan.

Vierailija
32/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie kävin viime viikolla vanhempien luona. Aattelin mennä eka kävellen, mutta lopulta mie menin kuitekki linkkarilla. Kun mie pääsin perile, met joimma kahvia ja juttelimma. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Kun saimma syötyä, iskä pyysi että voisinko mie auttaa siivouksessa ja ravistella matot pihalla. Tehin sen mielelhään. Siskoni taas tarttu vesiämpähriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivoukshen jälkheen niin liukas, että kaaduin vahingossa maahan. Kyllä selkhään sattu ko menin nukkuhmaan.

Vierailija
33/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huppista, piti ottaa toi alotusteksti poies :) kuiteski siinä allla lukkee murtheella

Vierailija
34/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin viime viikol porukoitten luona. Aattelin ekaks mennä sinne kävelle, mut lopult menin kuitenki bussil. Kun pääsin sinne, ni juotii kahvia ja juteltii. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatii syötyy, isä pyys, et voisko auttaa siivoukses ja ravistella matot ulkona. Tein sen iha mielellää. Sisko otti vesiämpärin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkee niin liukas, et kaaduin vahingos maaha. Kyl sattu selkää ku menin nukkuu.

Vierailija
35/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikol vanhempie luon. Aattelin eka mennä sinne kävelle mut lopulta menin kuiteski bussil. Ku pääsin perille, juotii kahvii ja juteltii. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatii syötyy, iskä pyys et voisinks auttaa siivoukses ja ravistella matot pihal. Tein sen mielellää. Sisko taas tarttu vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivoukse jälkee niin liukas et kaaduin vahingos maaha. Kyl selkää sattu ku menin nukkuu.

Vierailija
36/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä visiteerssi viime viikol mu vanhempie luan. Eka meinasi, et mää kävele sin, mut menin sit kuiteski bussil. Ko mä pääsi peril, juatti mee kaffet ja jutusteltti. Äit ol leiponu pulla ja leippä. Sit ku oltti syäty, kysys mu iskä et et sää mittä siivoukses auttais ja puistelis mattoi kans. Totkai mää siivosi. Meijä vähäflik tarttus vesiämppäri ja pesi laattia. Laattia ol sit pesu jäljilt nii jeesukse liukas, ni siihe mää sit kaatussi. Selkkä kyl sattus, ko meni maate.

Vierailija
37/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin viime viikol vanhempie luon. Aattelin ensi mennä sinne kävelle, mut lopult menin kuitenki bussilla. Ku pääsin peril, me juotiin kahvii ja juteltiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatiin syötyy, isä pyys, et voinko auttaa siivoukses ja ravistella matot pihal. Tein sen mielelläni. Sisko taas tarttu vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkeen nii liukas, et kaaduin vahingos maahan. Kyl selkään sattu ku menin nukkuu.

Etelä-Suomest? Lahest?

Vierailija
38/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää kävi viime viikol porukoitte tykön. Aatteli eka et mää mee kävelle mut sit mää meninki linkal. Ku pääsi peril nii juatii kahvii ja juteltii. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku me saatii syätyy ni isä pyysi et voiks mää auttaa siivoukses ja ravistel matot pihal. Mää tei se iha miälelläni. Mu sisko tarttu vesiämpärii ja kluutas lattiat. Lattia oli siivoukse jälkee nii liukas et mää kaadui vahingos maaha. Kyl selkää sattu ko mää meni nukkumaa. TUANOINII EKSTIÄ

39/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käviv viime viikolla muv vanhempien luona. Aattelin eka mennä kävellen mut menin sit lopulta kumminki bussilla. Me juotiin kahvii ja juteltiin ku pääsim perille. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatiin syötyä, nii isä kysyi et voinks mä auttaa siivoomises ja puristella matot pihalla. Mä tein sen ihan mielellää. Mun sisko taas otti ämpäriiv vettä ja pesi lattiat. Siivoomisen jäläkeen lattia oli niin liukas et mä vahingos kaaduin. Selekä oli kyllä tosi kipiä ku menin nukkumaa.

Vierailija
40/59 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virtahepo kirjoitti:

Mää kävin viime viikolla vanahempien luona. Aattelin ensin mennä sinne kävelemällä, mutta lopulta mää menin kuitenki bussilla. Kun pääsin perille, juotiin kahavit ja juteltiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Kun oltiin syöty, iskä pyys mua auttaan siivouksessa ja mattojen puistelussa. Mielellänihän mää sen tein. Mun sisko taas tarttu vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jäläkeen niin liukas, että mää kaaduin vahingossa maahan. Kyllä selekään sattu kun menin nukkumaan. 

Muuten hyvä, mutta "mää kaauin" ja kun sanotaan ku. Lisäksi jotkut oululaiset sanoo bussia onnikaksi ja pullaa nisuksi ja ämpäri voi olla sankko.

Puhun sekaisin Oulun murretta ja standardisuomea. En käytä Oulun murteelle ominaista sanastoa melkein koskaan, puhun joskus kyllä "sontikasta" mutta sanon esimerkiksi "bussi" enkä "onnikka". :)