Kirjoita omalla murteellasi
Käännä seuraava teksti puhekielelle, sinulle mahdollisimman luontevaksi kokonaisuudeksi:
Kävin viime viikolla vanhempieni luona. Ajattelin ensin mennä sinne kävellen, mutta lopulta menin kuitenkin linja-autolla. Kun pääsin perille, me joimme kahvia ja juttelimme. Äiti oli leiponut pullaa ja leipää. Kun saimme syötyä, isäni pyysi, että voisinko auttaa siivouksessa ja ravistella matot pihalla. Tein sen mielelläni. Siskoni taas tarttui vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkeen niin liukas, että kaaduin vahingossa maahan. Kyllä selkään sattui kun menin nukkumaan.
Kommentit (59)
Mää käväsin viime viikolla vanhempielluona. Aattelin ensteks mennä sinne kävellemmut menin kuiteskinnyssellä. Ku mää pääsin perille, juatiin kahveeta ja vaa haasteltiin siin. Äiti oli leiponuppullaa ja leipää. Ku saatiin syätyä, iskä pyys, et voisinksmää vähä auttaa siivoomisessa ja puistella matoppihalla. Miälelläni mää sein tein. Sisko taas tarttu vesiämpäriin ja pesas lattiat. Lattia oli siivoomisen jälkeennii liukas nääs, että kaaruin vahingos maaha. Kyä selkään sattu kummenin yällä maate.
Varmaan todella vaikea arvata missä asun.
Kävin viime viikolla vanahemppiin luona. Uattelin ensin männä sinne kävellen, mutta lopulta mänin kuitennii linja-aatolla. Kun piäsin perille, myö juottiin kahvia ja jutelttiin. Äeti oli leeponu pulloo ja leeppee. Kun suattiib syötyä, isä pyys että voesinko aattol siivvouksessa ja ravistella matot pihalla. Tein sen mielelläni. Siskoni tuas tarttu vesämpärriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivvouksen jäläkkeen niin liukas, että kuavuin vahingossa muahan. Kyllä selekkään sattu ku mänin nukkummaan.
:)
Brennasin mun handut ku väsäsin tsöges safkaa. Dallasin mutsin kans Stockalle, tsiigasin fönäreit ja kelasin kaikkii snygei kledjui. Alkost tsöbattii halpaa vinkkuu ja vedettiin siitä kunnon siivut.
Kävin viime viikolla äitin ja iskän tykönä. Aattelin eka mennä sinne kävellen, mutta menin sitten kuitenki linkalla. Ku pääsin perille, niin me juotiin kahavia ja juteltiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatiin syötyä, niin iskä pyys, että voisinko auttaa siivouksessa ja puistella matot pihalla. Tein sen ihan mielellään. Minun sisko puolestaan tarttu sankkoon ja luutus lattiat. Lattia oli siivouksen jäläkeen niin liukas, että kaauin vahingossa maahan. Kylläpä selekään kävi kipiää ku menin nukkumaan.
Mä kävin viime viikol vanhempien luona. Aattelin eka mennä kävellen, mut sit kuitenki menin dösäl. Si ku pääsin perille ni myö juotiin kahvii ja juteltii. Mutsi oli leiponu pullaa ja leipää. Ku saatii syötyy, faija pyys, et voisinks mää auttaa siivoukses ja ravistella matot pihal. Mielelläähä mie. Sisko si otti ämpärin ja puunas lattiat. Lattia oli sen jäliltä nii liukas et kaaduin bahingos maaha. Kyl selkä oli vitun kipee ku menin goisaa.
(Mulle tarttuu helposti murteet ja parhaat ystävät asuu ihan eripuolilla maata ja mulla on sekasikiö slangi)
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
Mää kävin viime viikolla vanahempien luona. Aattelin ensin mennä sinne kävelemällä, mutta lopulta mää menin kuitenki bussilla. Kun pääsin perille, juotiin kahavit ja juteltiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Kun oltiin syöty, iskä pyys mua auttaan siivouksessa ja mattojen puistelussa. Mielellänihän mää sen tein. Mun sisko taas tarttu vesiämpäriin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jäläkeen niin liukas, että mää kaaduin vahingossa maahan. Kyllä selekään sattu kun menin nukkumaan.
Muuten hyvä, mutta "mää kaauin" ja kun sanotaan ku. Lisäksi jotkut oululaiset sanoo bussia onnikaksi ja pullaa nisuksi ja ämpäri voi olla sankko.
Piti kirjoittaa oma tarina, ei arvostella muiden kirjoituksia, mutta et tainnut bonjata tätä :)
Idea oli kirjoittaa omalla murteella. Ei kulloisenkin persläven omalla virallistetulla murteella, eli on ihan sama miksi bussia oulussa sanotaan. Sentään jo viikonloppu ja viikon "työt" veronmaksajien piikkiin jo tehty joten ota jo hiukan rennommin. Opetustyöstäkin alkaa kesäloma ja sitä sormi pystyssä opettamista voisi vähentää netissäkin.
Mä kävin viime viikonloppuna porukoilla. Aattelin eka et meen sinne kävellen, mut menin sit kuitenki bussil. Ku mä pääsin peril ni juotiin kahvii ja juteltiin. Äiskä oli leiponu pullaa ja leipää. Sit ku oltiin syöty ni iskä pyys et voisiksmä auttaa siivoomises ja ravistella matot pihal. Se kävi mul hyvi. Sisko sit taas kävi kiinni ämpäriin ja pesi lattiat. Lattiast tuli siit siivouksest niin liukas et mä liukastuin ja kaaduin maahan. Selkä oli kipee viel ku menin nukkumaanki.
Järviseutu:
Kävin viime viikolla kotona. Ajattelin ensin mennä sinne kävellen, mutta menin sitten bussilla.Kun pääsin kotiin juotiin kahvit ja juteltiin. Äiti oli leiponut pullaa ja leipää. Kun oli syöty niin isä pyysi että voisinko mä auttaa siivouksessa ja tampata matot pihalla. Mä tein sen ihan mielelläni. Siskoni taas otti vesiämpärin ja pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jälkeen niin liukas. että kaaduin vahingossa maahan. Kyllä selkään sattu ku menin nukkumaan.
Mä kävivviime viikol muvvanhempielluana. Ekaks aattelimmennä sinne kävelle, mut menin sit kuitenkillinkul. Kummä pääsimperil, me juatii kahvii ja juteltii. Äite olleiponu pullaa ja leipää. Ku oltii saatu syätyy, ni iskä pyys et voisinksmä auttaa niit siivoomaa ja ravistella matot pihal. Ihammiälellää mä sen tein. Mu sisko taas otti vesämpärijja pes lattiat. Se lattia ol siivouksejjälkeen niilliukas, et mä kaatusin vahingos maaha. Kyl sattu selkää kummenin nukkuu.
Mie kävin viimme viikolla porukoilla. Meinasin mennä kävellen mutta meninki bussilla. Ku pääsin perille, myö juottiin kahvvia ja höpötettiin. Äit oli leiponu pullaa ja leippää. Kun oltiin syöty isukki kysy kehtaanko jelepata siivouksessa ja räväyttää matot. Mielellänihän mie. Sisko otti sangon ja luuttusi lattiat. Lattiapa oli pesun jäläkeen niin liukas että ketasin oikkeen perusteellisesti. Kyllä selekään sattui ku menin nukkummaan.
Keski-Suomesta Pohjois-Karjalaan muuttanut
Kävin viime viikolla vanhempieni luona. Ajattelin kävellä, mutta valitsinkin linja-auton. Päästyäni perille keskustelimme kahvin äärellä. Äitini oli leiponut pullaa ja leipää. Syötyämme isäni pyysi apua siivouksessa. Hän toivoi, että ravistelisin matot pihalla. Tein sen mielelläni. Siskoni puolestaan pesi lattiat. Lattia oli siivouksen jäljiltä niin liukas, että liukastuin. Selkään sattui, kun menin nukkumaan.
Kävin viime viikol porukoil. Aluks kelasin mennä kävellen mut meninki sit dösäl. Ku pääsin sinne nii juotii sit kahvii ja juteltii. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku oltii syöty nii sit iskä kysy et voidaaks auttaa siivoukses ja ravistella matot pihalla. Mä sit tein ihan mielellään. Sisko tarttu vesiämpäriin ja pesi lattioit. Lattia oli siivoukse jälkee nii liukas et kaaduin maahan. Kyl sattu selkään ku menin nukkuu.
Poikkesiv viime viikol vanhemmil. Meinasin eka kävel sinne, mut sit kumminki menin bussil. Sit ku pääsin perille, nii juatii kaffet ja juteltii. Äiti oli tehny pullaa ja kakkoo. Ku oltii syäty, isä pyys mua auttaan siivouksessa ja puristella matot pihalla. Kyl se mulle passas. Sisko taas otti sankoo vettä ja pesi lattiat. Lattia oli pesuj jälkee nii liukas, et mää pyllährin kumoon. Kyl oli selkä kippee nukkumaa mennes.
Kävääsin viime viikolla porukooren työnä. Meinasin ekana mennä kävellen, mutta menin sitte bussilla. Ku pääsin perille, juatihi kaffet ja juteltihi. Äiree oli leiponu nisua ja leipää. Ku saatihin syötyä, issee kysyy että voisko auttaa siivoukses ja ravistella matoot ulukona. Tottakai se mulle passas. Siskoo otti ämpärin ja pesaasi laattiat. Laattia oli sitte siivouksen jäläkehe nii liukas, että kaaruun vahingos maahan. Kyllä sattu selekähän, ku menin maata.
Mää kävi viimeviikol meikäläiste tykö. Ens mum pit mennä kävelle, mut meni sit kumminki pätkäl. Siäl me juatti kaffet ja juteltti. Äit ol leiponu pulla ja leippä. Sit ku oltti syätty ni isä kysys et voisinks mä autta siivomises ja purista mato ulko. No sopis se. Sisko ot vesämpäri ja pes lattia. Lattia oli pesu jälkke nii liukas et mää kaatusi vahinkos maaha. Kyl selkkä sattus ku meni maata.
Vierailija kirjoitti:
Mää kävi viimeviikol meikäläiste tykö. Ens mum pit mennä kävelle, mut meni sit kumminki pätkäl. Siäl me juatti kaffet ja juteltti. Äit ol leiponu pulla ja leippä. Sit ku oltti syätty ni isä kysys et voisinks mä autta siivomises ja purista mato ulko. No sopis se. Sisko ot vesämpäri ja pes lattia. Lattia ol pesu jälkke nii liukas et mää kaatusi vahinkos maaha. Kyl selkkä sattus ku meni maate
Mie kävin viime viikola vanahempien tykönä. Meinasin kyllä kävellä mutta menin sitte kuitenki linjurilla. Sinne ko pääsin niin heti juothin kahavit ja puhuthin siinä ne pitkät ja lyhyvet. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Syönin pääle isä tahto auttamhan siivouksessa ja puistelemhan matot kartanolla. No johan mie sen tehin. Sisko nappas vesisankon ja luuttus laattiat. Ja se laattia se jäi niin liukhaksi että mie siittä luiskahin ja kaavuin maahan. Kyllä oli selekä kipeä ko menin maate.
Mää käväsin tosa viime viikol mu porukoil. Aattelin ekaks lähtee sinne kävelee, mut simmää kuitenti menin bussil. Ku mää pääsin sinne, mei juatii kaffit ja juteltii. Äitioli tehy pullaa ja leipää. Sikkumei saatii syätyy, ni iskä pyys, et voiksmää auttaa siivoo ja pöllyttää matot. Kyä mää sen miälellää tei. Sisko sittaas otti ämpärin ja rupes moppaa. Seet lattia oli si nii liukas, et mää kaaruin vahinkosa maahan. Kyä mun selkä oli kipiä sikku menin maate.
Mie kävin viime viikolla porukoilla. Aattelin eka mie kävelen mut menin sittekki bussilla. Ku pääsin sinne niin juotiin kahvia ja juteltiin. Äiti oli leiponu pullaa ja leipää. Ku oltiin syöty niin isä kysy voinksmie auttaa siivoaan ja käyä pudistamassa matot. Mie tehin sen ihan mielellään. Minun sisko otti vesisangon ja luuttus lattiat. Lattia oli siivoamisen jälkeen niin liukas, että mie kaajuin vahingossa maahan. Vähänkö sattu selkään ku menin nukkuun.