SYNNYTYS= Synnytys on tapahtuma, jossa nisakkailla naaraan kohdussa kasvanut poikanen siirtyy ulkomaailmaan naaraan emattimen kautta.
Kommentit (36)
mieltä, ei se ole minulta pois. En vain koskaan voisi väheksyä jonkun synnytystapaa, oli se sitten sektio tai alatiesynnytys. Omat tuskansa varmasti molemmissa, vaikka itse en olekaan kokenut kuin toisen niistä, kahdesti.
Kysyin muuten mieheltäni juuri, että onko hänen mielestään sektio synnytys, ja hän vastasi että on. :)
Vierailija:
Äiti makaa kyllä hyvin passiivisena, ei tee mitään. Ei tod aktiivisesti synnytä. Synnyttää=saada syntymään
niin absurdilta kuin se kuulostaakin.
Kuten esimerkiksi
koira - koiras
jännä - jänne
ikä - isä
jne.
Vaikka sanat vaikuttavat kirjoitusasultaan samanlaisilta, ne eivät silti tarkoita samaa asiaa.
Eli syntymä on se tilanne kun lapsi syntyy -> tulee ulos äidin kohdusta.
Synnytys on se, ku äiti työntää lapsen synnytyksen käynnistyttyä ulos kohdustaan synnytyskanavaa pitkin.
Jos on vielä jotain kysyttävää tai epäselvää niin kysykää rohkeasti.
tai joku sellainen.
T: sen kirjoittanut, myös sektioäiti
Vastailet siis kysymyksiin. Synnytyshän alkaa jo ennen ponnistusvaihetta supistusvaiheella. No, mulla oli tätä ekaa vaihetta 18 tuntia ja sitä toista eli ponnistusvaihetta ei ollut, vaan tehtiinkin sektio. No, olenkos synnyttänyt, kun sen paljon pitemmän vaiheen koin, mutta tämä pikainen ponnistusvaihe on kokematta. (Vai olenko kenties esim 99 % synnyttänyt. ) Mielestäni olen kyllä todella rankasti saanut maistaa myös sitä ihanaa synnytystä. Aah, mikä nautinto. No, miten on, kun kerran lupasit vastailla.
taas on opettu synnytysvalmennuksessa asiat ihan väärin. Meille kun sanottiin että synnytyksessä on 3 vaihetta: avautuminen, ponnistus ja jälkeiset. Missään ei sanottu että synnytys on vain se kun lapsi tulee emättimestä ulos.
Vierailija:
Vastailet siis kysymyksiin. Synnytyshän alkaa jo ennen ponnistusvaihetta supistusvaiheella. No, mulla oli tätä ekaa vaihetta 18 tuntia ja sitä toista eli ponnistusvaihetta ei ollut, vaan tehtiinkin sektio. No, olenkos synnyttänyt, kun sen paljon pitemmän vaiheen koin, mutta tämä pikainen ponnistusvaihe on kokematta. (Vai olenko kenties esim 99 % synnyttänyt. ) Mielestäni olen kyllä todella rankasti saanut maistaa myös sitä ihanaa synnytystä. Aah, mikä nautinto. No, miten on, kun kerran lupasit vastailla.
Joskus synnytetään keisarileikkauksella
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;32;660;546;570;646;807;1135;4127;3…
Vierailija:
taas on opettu synnytysvalmennuksessa asiat ihan väärin. Meille kun sanottiin että synnytyksessä on 3 vaihetta: avautuminen, ponnistus ja jälkeiset. Missään ei sanottu että synnytys on vain se kun lapsi tulee emättimestä ulos.
Vierailija:
Joskus synnytetään keisarileikkauksellahttp://www.hus.fi/default.asp?path=1;32;660;546;570;646;807;1135;4127;3…
Vierailija:
" synnytetään" , ei siis niin että äiti synnyttää.
mutta kysynpähän vaan, että miksi sairaaloissa puhutaan SYNNYTYSTAPA-ARVIOSTA kun pähkäillään tehdäänkö sektio vai ei? Eli tällä logiikalla: synnytys = alatie tai sektio
tai niinkuin joskun on käynyt, niin onnettomuudessa menehtyneen äidin vauva sektoidaan... Näissä tapauksissa äiti tuskin aktiivisesti synnyttää. Eli tällöinkin lääkäri synnyttää lapsen leikkaamalla.
Eihän siinä paljon tuntoa ole kun leikkausta tehdään elävällekään puudutuksessa.
Ja kuka tässä on väheksynyt kenenkin synnytystä ja tapaa synnyttää. Tulkitsin ap:n aloitusta niin, että hän vain pohdiskeli mitä synnytys on eikä sitä, kumpi on arvokkaampaa tai pelkurimaisempaa. Itse usean alatiesynnytyksen jälkeen pelkään kyllä enemmän tuota sektiota...
Lapsen syntymä on aina arvokas ja ainutlaatuinen tapahtuma tapahtuipa se miten tahansa. Jopa kuolleen vauvankin synnytys oli arvokas kokemus...
Meidän pionokaisen on siis lääkäri synnyttänyt sectiolla, äiti oli mukana todistamassa tapahtumaa.
että syntyä on eri asia kuin synnyttää. Lapsi voi syntyä, vaikka äiti ei synnyttänyt.