Vesirokkobileet, puolesta/vastaan?
Peukku ylös, puolesta, peukku alas, vastaan, mielellään perustelujakin :)
Itse vältän todellakin tartuttamasta tahallani, ja ollaan myös mietitty rokottamista, mikäli ei ennen kouluikää ole sitä sairastanut. eli itse annan ensimmäisen alapeukun :)
kaveri tuossa näes justiin kaksivuotiaansa kävi altistamassa, ja nyt on niin näppyläinen ja kipeä, että hirvittää. kannattiko??
Kommentit (35)
Olen viisikymppinen nainen, sairastanut vesirokon hyvin lievänä jossain vaiheessa, kukaan ei tiedä milloin. Asia on kuitenkin varma, koska olen nyt ollut lähes kaksi viikkoa vyöruusun kourissa kovissa kivuissa. Vielä ei ole täyttä varmuutta, mutta ilmeisesti vesirokkoa vastaan rokottaminen ehkäisisi myöhemmässä elämässä myös vyöruusun puhkeamisen - totisesti toivon, että niin on nyt rokotettavien kohdalla!
Käsittääkseni on saatavilla myös varsinainen vyöruusurokote.
Samalla ajatuksella aikuisia pitäisi voida altistaa sairauksille, jotka ovat nykyaikana vältettävissä. Jos joku pitäisi "leprabileet", niin moniko aikuinen osallistuisi?
Tervetuloa superbakteerit!!! Luonto hoitaa ylikansoituksen kyllä.
Eipä ole kohta enää kellään vastutuskykyä millekään, kun ei edes iisejä tauteja sairasteta. Kyllä vesirokko voi olla kamalakin tauti, silti se on hoidettavissa ja kärsittävissä.
Vierailija kirjoitti:
Samalla ajatuksella aikuisia pitäisi voida altistaa sairauksille, jotka ovat nykyaikana vältettävissä. Jos joku pitäisi "leprabileet", niin moniko aikuinen osallistuisi?
Spitaali on vähän eri tauti kuin vesirokko. Eiks nii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spitaali on vähän eri tauti kuin vesirokko. Eiks nii?
Tuberkuloosibileet? Eiks nii?
Puolesta. Olen päiväkodissa töissäa ja kukaan 13 vuoden työurani aikana vesirokkoa alle 7 vuotiaana sairastanut ei ole ollut kovasti kipeä (lapsia on vuosittain päiväkodissamme 60).
Sitten taas nuorena aikuisina sairastamista tuttavistani ovat olleet todella sairaita.
Meillä lapset kävivät vesirokkobileissä ja saivat sairastaa taudin pois jo pienenä.
Syyte: lapsen pahoinpitely. Sanoisin kyllä itse taponyritykseksi.
Aha, eli tänään nostellaan vanhoja ketjuja sairastavista lapsista. Ok.
Vesirokko voi olla lapsellekin kuolemanvaarallinen tauti. Lisäksi hyvin epämukava. Sisareni tarjosi lapsille vesirokkobileitä, aikani googlailtuani tilasin lapselle vesirokkokorokotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Lepra tarttuu kovin huonosti. Voisit olla naimisissa lepratautisen kanssa ja selvitä silti ilman tartuntoja. Lepra voidaan myös parantaa monilääkehoidolla.
Mutta vesirokko tarttuu helposti ja voi pienelläkin olla vaikea sairaus. Bileet oli ok keksintö ennenkuin rokote keksittiin.
Samaa mieltä kuin täällä on jo aikaisemmin sanottu, että vesirokon tahallinen tartuttaminen lapseen vertautuu lapsen pahoinpitelyyn. Vaikka vesirokko usein olisi pienillä lapsilla lievä, koskaan et voi ennalta tietää, millainen se juuri sinun lapsellasi olisi. Me otettiin lapselle eka vesirokkorokotus omalla kustannuksella heti kun hän oli täyttänyt 1 vuoden, koska se ei silloin vielä kuulunut rokotusohjelmaan. Neuvolan lääkäriltä sai pyytämällä reseptin, jolla rokotteen sai käydä apteekista ostamassa, ja neuvolassa se pistettiin. Pari vuotta myöhemmin päiväkodissa oli vesirokkoa, mutta lapsemme säästyi tartunnalta rokotteen ansiosta. Kuusivuotisneuvolassa sai sitten vielä tehosterokotteen. Silloin vesirokkorokotus kuului jo rokotusohjelmaan, mutta jos ei olisi kuulunut, niin oltaisiin otettu omakustanteisesti se tehostekin.
Vesirokolla voi olla lapselle kauaskantoisempiakin seurauksia kuin se lapsena sairastettu tauti. Olen lukenut, että on saatu alustavia tutkimustuloksia siitä, että jos on lapsena sairastanut hyvin lievän vesirokon, se ei hyvin lievässä muodossa sairastettuna välttämättä annakaan elinikäistä immuniteettia, vaan vanhempana voi saada vesirokon uudestaan, jolloin se usein onkin jo todella kova tauti. Lisäksi elimistöön jäävä vesirokkovirus voi aktivoitua myöhemmin aikuisena ja aiheuttaa vyöruusun, joka voi olla hyvinkin kivulias tauti.
Puolisoni sairasti aikuisena, oli yllättävän lievä.
Omat lapsemme on rokotettu, totta kai, kun rokote kerran on olemassa. Kaverilla on ongelmana vyöruusu, joka on hänellä todella hankala. Tältäkin olisi rokotus todennäköisesti suojannut, jos sitä olisi ennenmuinoin ollut.
Puolesta, jos ei rokotetta ota. Mulla oli lapsena kolme rokkonäppyä, mun miehellä aikuisena satoja ja teki suunnilleen kuolemaa. Mwillä muu perhe mua lukuunottamatta sairastui vesirkkoon. Lapsilla rokkonäppyjä oli kymmeniä, mies oli päästä varpaisiin rokkojen peitossa.
Jos on pakko toi tauti sarastaa, niin mieluummin lapsena sitten. Rokote olisi meillä se optimi, mutta eipä tuota ollut aikoinaan tarjolla.