Onko oikein, jos nuori itsenäistyy omaan kotiin veronmaksajien piikkiin?
Olen vähän sillä kannalla, että itsenäistymisen tulisi tapahtua pääsääntöisesti vasta sitten, kun sen pystyy tekemään ilman Kelan luukuttamista. Opintotuet, työttömyystuet ja asumistuet mahdollistavat itsenäistymisen veronmaksajien piikkiin ja se on aivan väärä tie. Ei pidä jo nuorena tottua siihen, että kyllä yhteiskunta elättää.
Kommentit (9)
Ainoa tie oli mulle köyhästä kodista. Mutta mulla oli päämäärä että lukio, amk ja sitten töihin. Ja sillä tiellä olen. Ilman tukia olisin varmaan sitten sossunluukulla. Mutta kun opintorahalla kituutti niin että välillä näki nälkää niin oli motivaatioa hankkia työ. Kuukauden oli valmistumisen jälkeen työtön ja sen jälkeen oon ollu töissä toistakymmentä vuotta. Mitä nyt 2 lasta tehny välissä. Kotoa en saanut mitään apuja. Opiskelujen jälkeen oon mielestäni korvannut saamani tuet maksamalla veroja.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tie oli mulle köyhästä kodista. Mutta mulla oli päämäärä että lukio, amk ja sitten töihin. Ja sillä tiellä olen. Ilman tukia olisin varmaan sitten sossunluukulla. Mutta kun opintorahalla kituutti niin että välillä näki nälkää niin oli motivaatioa hankkia työ. Kuukauden oli valmistumisen jälkeen työtön ja sen jälkeen oon ollu töissä toistakymmentä vuotta. Mitä nyt 2 lasta tehny välissä. Kotoa en saanut mitään apuja. Opiskelujen jälkeen oon mielestäni korvannut saamani tuet maksamalla veroja.
Oli siis pakko muuttaa pois kotoa, kun koulupaikkaa ei kotipaikkakunnalla ollut. En halunnut kauppaopistoon tai metallipuolelle.
Silloin kun ihminen saa tukea, johon hän on oikeutettu, niin asiassa ei ole mitään nokankoputtamista, olipa hän nuori tai vanha. Alaikäisen kodinleikkimistä en niinkään pidä järkevänä, mutta silloinhan sitä vanhemmat sen kustantavatkin, eikä minulla ole siihenkään mitään nokankoputtamista. Kun nuori ihminen on tavoitteellinen, opiskelee, hankkiutuu eteenpäin elämässään ja saa tukea, johon hänellä on oikeus, niin miksi ei? Useimmiten vanhemmat kyllä auttavat nuoriaan, jos heillä on siihen varaa.
Nuohan sisältää ehtoja, joiden mukaan nuoren on elettävä. Pitää opiskella, pitää etsiä aktiivisesti töitä ja ne opettaa sääntöjen ja ehtojen mukaista elämää.
Töihinkö sinusta sen nuoren pitäisi mennä suoraan sieltä peruskoulusta? Entä ne nuoret, joiden vanhemmilla ei ole niitä taloudellisia resursseja, eikä muitakaan eväitä niitä nuoria opastaa siihen aikuisuuteen.
Aikuisilta mielummin kyseiset tuet pois. Ei se ole oikein, että yhteiskunnan pitää elättää aikuisia ihmisiä, jolle on tarjottu koulutukset, jne.
Nuoret on niitä tulevaisuuden veronmaksajia, joita pitää tukea itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä. Kenen luulet sinun eläkkeesi maksavan? Äitisi?
riippuu mielestäni tilanteesta. itse olin köyhästä kodista, alkoholistin ja pitkäaikaissairaan lapsi, ja kotona oli sellainen ilmapiiri etten voinut siellä asua enää 17 täytettyäni. jos olisin joutunut ilman yhteiskunnan tukea siinä tilanteessa selviämään, olisin varmasti joutunut menemään suoraan ihan mihin tahansa työhön elättääkseni itseni. tukien, mutta myös toki opintolainan ja hanttihommien avulla sain opiskeltua korkeakoulututkinnen on olen nyt hyväpalkkaisessa työssä. maksan varmasti enemmän veroja nyt, kuin mitä maksaisin jos olisin päätynyt hanttihommiin peruskoulu-tai lukiopohjalta. joten investointi minin tukiini toistakymmentä vuotta sitten on varmasti kannattanut yhteiskunnalle pitkällä tähtäimellä.
pitäisikö sitten parempituloisten vanhempien kustantaa lastensa elämä ja opinnot, kuten esim saksassa? vai pitäisikö lasten asua lapsuudenkodissaan, kunnes ovat valmistuneet ammattiin ja saavat työtä, kuten monessa etelä-Euroopan maassa? vaikea sanoa mikä olisi se paras malli. omalla kohdallani voin kuitenkin sanoa, että jos kotona asuminen on yhtä tuskaa, on todella hyvä asia että suomessa on mahdollisuus itsenäistyä yhteiskunnan avustuksella. tällaista mahdollisuutta ei varmaan monessa maassa ole. mutta varmaan on sellaisiakin nuoria, jotka muuttavat lapsuudenkodista omilleen yhteiskunnan tuella vähän niinkuin"huvikseen"... en tiedä.
Periaatteessa samaa mieltä siitä, että sosiaalinen paine mahdollisimman varhaiseen "itsenäistymiseen" on vähän järjetön.
Muutin itse pois (tuille) 24-v päästyäni syrjäytymisen jälkeen opiskelemaan, koska en enää kestänyt vanhempiani.
Olen ollut huostaanotettu lapsi ja kaupunki tuki itsenäistymistäni monella tuhannella markalla kun täytin 18. Asuin silloin jo omillani, joten tarpeeseen tulivat.
Veronmaksajat kustantavat tukien lisäksi sen koulutuksen, itse asiassa koko kouluputken, alkaen peruskoulusta. Kenestäkään ei ole yhteiskunnalle muuta kuin menoja ennen kuin alkaa tehdä töitä ja maksaa veroja.
Olen monesti asiaa pohtinut, enkä osaa valita kantaani. Tavallaan pidän sitä hieman "epäterveenä" että varsinkin tässä maassa niin moni haluaa ehdottomasti muuttaa omaan kotiin jopa alaikäisenä, mutta jos ajattelen isommalla mittakaavalla niin enpä tiedä... Itse asuin vanhempien helmoissa pitkään, osittain sen takia ettei kohtuuhintaisia kämppiä ollut saatavilla.