Ole hyvä äläkä taputtele raskausvatsaani!
Kehoni ei ole maagisesti muuttunut yleiseksi omaisuudeksi vain koska olen raskaana. Minulla on edelleen itsemääräämisoikeus kehoani kohtaan enkä pidä röyhkeästä kosketuksesta johon en ole antanut lupaa. Joten pidäpä ne käpäläsi kiltisti poissa vatsaltani. Kiitos!
Kommentit (114)
Muita ihmisiä nyt vaan kiinnostaa enemmän se kasvava lapsi kuin sinä. Se on väliaikaista, deal with it!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevatko vieraat useinkin koskemaan raskausmahaa? Olen vielä niin alussa raskaana, että mahaa ei juurikaan näy, joten toistaiseksi olen saanut olla rauhassa vierailta ihmisiltä. Anoppi sen sijaan on taputellut mahaa jo usemman kerran, mikä tuntuu todella ahdistavalta ja tunkeilevalta. Hän on muuten todella mukava, joten en ole kehdannut sanoa, että mahan taputtelu tuntuu häiritsevältä. Omille vanhemmilleni ei tulisi mieleenkään tehdä tuollaista, joten järkytyin pahasti, kun anoppi ensimmäisen kerran kävi mahan kimppuun. En ymmärrä, miksi mahan koskeminen olisi yhtään sallitumpaa raskausaikana kuin muutenkaan. Voiko oma isäni käydä leikillisesti puristamassa mieheni palleja, kun sieltä on todistetusti saatu lapsi aikaan? Tuntuisi varmaan suunnilleen yhtä järkevältä.
Tämä juuri on pointtini. Raskaus ei poista ihmisen itsemääräämisoikeutta omaan ruumiiseensa. Mutta ketjun ilkeät tyypit kai tykkäävät kiusata muuten vaan. Ap
Toisen koskettaminen ei ole itsemääräämisoikeuden menetystä! Lakkaa hokemasta sitä.
Toisen ihmisen koskettaminen on normaalia. Toisille tavallisempaa kuin toisille, mutta jos toisen ihmisen kosketus toistuvasti noin ällöttää ja tekee pahaa, että oikein aggressiot nousee, niin pitäisi kyllä miettiä miksi itse tuntee noin.
Tämä. Minä olen alkanut koskettemaan ihmisiä enemmän sen jälkeen kun asuin Saksassa ja minulla oli paljon eteläamerikkalaisia ystäviä. Se tuli heidän puoleltaan niin luontevasti! Poskisuudelmat, halaukset, olkapäille taputtelut.. niistä tulee hyvä olo! Tuntee itsensä pidetyksi ja hyväksytyksi. Olen aika introvertti mutta kyllä minä tarvitsen kosketusta. Ihmiset tarvitsevat sitä. Hyväntahtoinen olkapäälle taputus viestii että ollaan samaa porukkaa, tai minusta se on kysyvä ele, sellainen "eikös vain?"
Eivät he tarkoita pahaa kun taputtelevat.
Minä en pitänyt, jos joku koski ilman lupaa raskausvatsaa. Olkapäälle taputtelu ei ole ollenkaan sama asia mitä vatsaan koskeminen. Jos minusta olisi luontevaa tervehtiä toista kainaloiden tai polvitaipeiden sivelyllä, vastaanottava osapuoli ei siitä ehkä ilahdu. Poskisuudelma on ok, mutta suudelma lähelle kaulaa ei ole vaikka välimatkaa on vain kymmenen senttiä.
Voi luoja mä muistan tuon ja oon niin kohta tämän raskauden puskiessa esiin, hankkimassa paidan, jossa lukee tyyliin taputtele vaan masuani, jos haluat, että menetät kätesi.
Yksinkertaisesti käsittämätöntä, miten ihmisen oikeus koskemattomuuteen lentää (joidenkin mielestä) ikkunasta ulos kun tulee raskaaksi. Toisen keho ei ole julkista omaisuutta ja kysyä pitää lupa tai vielä parempi, odota jos tuleva äiti itse kysyy haluaako tunnustella liikkeitä.
Ensimmäisen raskauteni kanssa ei haitannut, kun puolisoni ja yleensä lapset silitti vatsaani. Anoppikin sai niin tehdä, koska tiesin hänen iloitsevan kovin ensimmäisestä lapsenlapsestaan. Oma äitini tiesi, etten ole suuri fani taputtelujen suhteen, joten ei pahemmin silitellyt.
Mutta että kun joku naapuri jota normaalisti vaan moikkaa ohimennen, alkaakin kosketella ja silitellä, se yökötys. Ja on fiksujakin ihmisiä, jotka kysyy ensin, mutta nyt oppineena en vaivautuneena enää anna lupaa, vaan totean, että mieluimmin et.
Tää on niin suomalaista, reviirintarve suuri. Miten tosta voi joku vetää herneet? Halailu ja koskettelu on ok ja opettaa meitä tunnistamaan ruumiimme rajoja, vaikuttaa mm lihoamista estävästi. Ja ennen kuin joku näsäviisas ehtii kommentoimaan niin tarkoitan koskettelulla muuta kuin hyväksikäyttöä tms. Mutta monilla varmaan ainoa koskettaminen lapsena on tapahtunut tukkapöllyjen muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevatko vieraat useinkin koskemaan raskausmahaa? Olen vielä niin alussa raskaana, että mahaa ei juurikaan näy, joten toistaiseksi olen saanut olla rauhassa vierailta ihmisiltä. Anoppi sen sijaan on taputellut mahaa jo usemman kerran, mikä tuntuu todella ahdistavalta ja tunkeilevalta. Hän on muuten todella mukava, joten en ole kehdannut sanoa, että mahan taputtelu tuntuu häiritsevältä. Omille vanhemmilleni ei tulisi mieleenkään tehdä tuollaista, joten järkytyin pahasti, kun anoppi ensimmäisen kerran kävi mahan kimppuun. En ymmärrä, miksi mahan koskeminen olisi yhtään sallitumpaa raskausaikana kuin muutenkaan. Voiko oma isäni käydä leikillisesti puristamassa mieheni palleja, kun sieltä on todistetusti saatu lapsi aikaan? Tuntuisi varmaan suunnilleen yhtä järkevältä.
Tämä juuri on pointtini. Raskaus ei poista ihmisen itsemääräämisoikeutta omaan ruumiiseensa. Mutta ketjun ilkeät tyypit kai tykkäävät kiusata muuten vaan. Ap
Toisen koskettaminen ei ole itsemääräämisoikeuden menetystä! Lakkaa hokemasta sitä.
Toisen ihmisen koskettaminen on normaalia. Toisille tavallisempaa kuin toisille, mutta jos toisen ihmisen kosketus toistuvasti noin ällöttää ja tekee pahaa, että oikein aggressiot nousee, niin pitäisi kyllä miettiä miksi itse tuntee noin.
Ja paskat!
Ihmisillä on oikeus koskemattomuuteen, vai meinaatko että pitää vaan hyväksyä takapuolen taputtelut ja rintojen silittelyt? Vai silitteletko aina jokaisen tuttusi vatsaa tavatessasi?
Ihmisellä on oikeus jopa kieltäytyä kättelystä halutessaan. Agressiot nousee, jos toimit oman halusi mukaan, välittämättä toisen toiveista. Sinun halusi ja toiveesi ei aja raskaana olevan yli, vaikka hän jakaakin kehonsa pienen elämänalun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä olen alkanut koskettemaan ihmisiä enemmän sen jälkeen kun asuin Saksassa ja minulla oli paljon eteläamerikkalaisia ystäviä. Se tuli heidän puoleltaan niin luontevasti! Poskisuudelmat, halaukset, olkapäille taputtelut.. niistä tulee hyvä olo! Tuntee itsensä pidetyksi ja hyväksytyksi. Olen aika introvertti mutta kyllä minä tarvitsen kosketusta. Ihmiset tarvitsevat sitä. Hyväntahtoinen olkapäälle taputus viestii että ollaan samaa porukkaa, tai minusta se on kysyvä ele, sellainen "eikös vain?"
Olkapäälle taputtaminen on mielestäni pikkuisen eri asia kuin raskausvatsan käpälöinti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas. Edelleen, olkapäälle taputus tai halaus on täysin eri asia kuin käden laittaminen vatsan päälle. En erityisemmin pidä halailusta mutta kuten sanoin aiemmin, halaan kyllä oikein läheisiä ihmisiä, jopa mielelläni. Poskipusun voin vaihtaa pitkin hampain jos kyseessä on ulkomaalainen henkilö, mutta suulle en suukota ketään muuta kuin miestäni. Perheelläni meni aikaa oppia tämä mutta nykyään se on heille ok. Mutta tosiaan, pointtiini palaten: toisen vatsan taputtelu on verrattavissa röyhkeään kourimiseen. Se on ahdistelua. Mikä siinä on niin vaikeaa kysyä, saako koskea?
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin suomalaista, reviirintarve suuri. Miten tosta voi joku vetää herneet? Halailu ja koskettelu on ok ja opettaa meitä tunnistamaan ruumiimme rajoja, vaikuttaa mm lihoamista estävästi. Ja ennen kuin joku näsäviisas ehtii kommentoimaan niin tarkoitan koskettelulla muuta kuin hyväksikäyttöä tms. Mutta monilla varmaan ainoa koskettaminen lapsena on tapahtunut tukkapöllyjen muodossa?
Tässä ketjussa on koko ajan puhuttu
R-A-S-K-A-U-S-V-A-T-S-A-N koskettelusta ilman vatsan kantajan lupaa. Kyse ei ole halauksista, kättelystä tai muusta normaalista kosketuksesta. Miksi et lukenut aloitusviestiä kunnolla? Ap
Jos joku ei pidä vatsansa lääppimisestä,hän ei siitä pidä minkäänmoisten palopuheiden jälkeen vieläkään.mä en pidä vatsaan koskemisesta muutenkaan vaikken ole raskaanakaan atm. Kyllä kaikki sukulaiset,ystävät ja tutut tahtoivat vatsaani aina kokeilla,jos vauva vaikka just sillon liikkuisi tjv ja soin sen ilon heille,vaikken itse siitä niinkään pitänyt juurikaan.kaikki saavat itse määrätä kropastaan..
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei pidä vatsansa lääppimisestä,hän ei siitä pidä minkäänmoisten palopuheiden jälkeen vieläkään.mä en pidä vatsaan koskemisesta muutenkaan vaikken ole raskaanakaan atm. Kyllä kaikki sukulaiset,ystävät ja tutut tahtoivat vatsaani aina kokeilla,jos vauva vaikka just sillon liikkuisi tjv ja soin sen ilon heille,vaikken itse siitä niinkään pitänyt juurikaan.kaikki saavat itse määrätä kropastaan..
Olet kärsivällinen tyyppi :)
Voisikohan tämän ketjun argumentit ratkaista sanomalla näin:
Jos haluat koskea toisen raskausvatsaa, kysy. Jos vastaus on ei, älä ala väittämään vastaan tai koskemaan väkisin. Jos vastaus on kyllä, sano kiitos ja hoida koskettelu sivistyneesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä viimeisen kirjoittajan kanssa. Kun ap on niin estoinen, niin mistä penteleestä se hoitohenkilökuntakaan voisi tietää että juuri he voivat rouva täydellisyyttä koskea? Kun tämä asia on sinulle selkeästi elämääkin suurempi asia, niin kannattaa varmaan painattaa T-paita, jossa vatsasi käyttöohjeet. Vaikutat aika ikävältä ihmiseltä, säälin miestäsi ja tulevaa lastasi.
Ja toiselle kysyjälle; eivät kysele, on niillä hoitajilla muutakin tekemistä kuin kysyä jokaiselta mammalta että voisinko nyt ottaa rintasi käteeni laittaakseni sen lapsesi suuhun.
Jaa kyllä minusta hoitajat käyttäytyivät varsin asiallisesti, kertoivat mitä tekevät ja miksi. Kukaan ei napannut tissistä kiinni kyselemättä.
Ja ap:n kanssa olen ehdottomasti samaa mieltä. Sitä vatsaa ei mennä taputtelemaan ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on koko ajan puhuttu
R-A-S-K-A-U-S-V-A-T-S-A-N koskettelusta ilman vatsan kantajan lupaa. Kyse ei ole halauksista, kättelystä tai muusta normaalista kosketuksesta. Miksi et lukenut aloitusviestiä kunnolla? Ap
Samaan sarjaan kuuluvat, outoa että hermostut asiasta noin, jotain ongelmaa vissiin muutenkin.