Ole hyvä äläkä taputtele raskausvatsaani!
Kehoni ei ole maagisesti muuttunut yleiseksi omaisuudeksi vain koska olen raskaana. Minulla on edelleen itsemääräämisoikeus kehoani kohtaan enkä pidä röyhkeästä kosketuksesta johon en ole antanut lupaa. Joten pidäpä ne käpäläsi kiltisti poissa vatsaltani. Kiitos!
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä viimeisen kirjoittajan kanssa. Kun ap on niin estoinen, niin mistä penteleestä se hoitohenkilökuntakaan voisi tietää että juuri he voivat rouva täydellisyyttä koskea? Kun tämä asia on sinulle selkeästi elämääkin suurempi asia, niin kannattaa varmaan painattaa T-paita, jossa vatsasi käyttöohjeet. Vaikutat aika ikävältä ihmiseltä, säälin miestäsi ja tulevaa lastasi.
Ja toiselle kysyjälle; eivät kysele, on niillä hoitajilla muutakin tekemistä kuin kysyä jokaiselta mammalta että voisinko nyt ottaa rintasi käteeni laittaakseni sen lapsesi suuhun.
Kuten jo aiemmin mainitsin, terveydenhoidon ammattilaiset ovat eri asia. Puhun tässä ketjussa ihmisistä, joilla ei ole mitään oikeutta kehooni mutta silti tulevat koskettelemaan. Se on äärimmäisen epäkohteliasta ja häiritsevää. Kysellä saa tietysti! Mutta taputtelu pois. Saat rauhassa sääliä tulevaa lastani. Eräs vankimmista periaatteistani on empatian ja toisten ihmisten kunnioittamisen opettaminen, joten lapseni tulee kyllä pärjäämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätänsä lisäännyt kun ihmisten kanssa oleminen on ylitsepääsemätöntä?
Ihmisten kanssa voi olla ilman iholle tunkemistakin. Yhtäläinen oikeus minulla on lisääntyä kuin esim. työpaikkakiusaajalla tai roskakuskin vaimolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, kuinka aggressiivisesti jotkut kommentoijat suhtautuvat siihen, jos nainen ilmoittaa, ettei halua raskausmahaansa lääpittävän. Kaipa se sitten on niin kova paikka, että toiset ihmiset eivät ole mitään viihdykkeitä, joita voi käsitellä aivan niin epäkunnoittavasti kuin haluaa.
Ikävä kyllä on paljon ihmisiä, joille toisten rajojen kunnioittaminen on tuntematon käsite. Kiitos tuestasi! Ap
Älä nyt ap leiki että sun maha ja sikiö olisi jotenkin kiinnostava muuta kuin höperöimpien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin pahaa? Eivät ne ole sinun hipelöinnistä kiinnostuneita vaan siitä pienestä vauvasta ja uuden elämän ja syntymän ihmeestä. Yleensä nainen raskaushormonien myötä 'pehmenee', sinulla sitä näemmä ei ole käynyt.
Siis ensin sitä vauvaa "ei ole olemassa ennenkuin se on syntynyt ja vetänyt ensimmäisen kerran henkeä" mutta sitten se kuitenkin on olemassa vaikkakin siellä vatsassa ja sitä vatsaa saa hipelöidä ja kosketella.
Miten se nyt niin menee?
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ap leiki että sun maha ja sikiö olisi jotenkin kiinnostava muuta kuin höperöimpien joukossa.
Jos ei kiinnosta, miksi luit ja kommentoit? Ap
Vierailija kirjoitti:
Voivoi lapsipieni, tulet kokemaan vielä paljon muutakin (todennäköisesti sinua häiritsevää) uutta sen vauvan syntymän myötä. Ja siinä vaiheessa ehkä huomaat sen että kyse ei ollut sinun lääppimisestä, vaan aidosta kiinnostuksesta syntyvää uutta pientä kohtaan. Sulle voi olla kova paikka kun kätilö tai lastenhoitaja tulee synnärillä ottamaan tissistäsi kiinni ja laittaa sen vauvan suuhun. Mutta siinäkään ei ole kyse sinun lääppimisestä, vaan siitä että lapsesi oppiisyömään ja sinä syöttämään häntä, ja hoitajan työstä. Kannattaa tajuta jo etukäteen että vaikket sinä ole kiinnostunut muista, niin monet ulkopuoliset ovat kiinnostuneita muista, varsinkin pienistä vauvoista ja lapsista. Höllää vähän, niin elämä on nyt ja varsinkin tulevaisuudessa huomattavasdti helpompaa. Sitäpaitsi joku päivä voitkin tarvita sitä ulkopuolista apua ihan keneltä tahansa.
Kertaakaan ei ole kukaan synnärillä koskenut rintaani kysymättä ensin. Ja kokemusta on kolmen vauvan kanssa. Kyllä on aina kysytty ensiksi. Sitä paitsi, hoitohenkilökunta on täysin eri asia.
Mutta ootas ap kun vauva syntyy. Sitten tulee liuta kysymyksiä imetyksestä (ihan kuin se muille edes kuuluisi). Erään ihmisen sain hiljaiseksi kun heitin vastakysymyksenä tyylin "no mites sinun ruokailusi? Kuinka paljon menee ruokaa kerralla? Kait syöt suositusten mukaan? ". Johan hiljeni.
Minua ei kiinnosta kenenkään mahat ja vauvat. Lupaan ja vannon etten koske vatsaasi.
Voisitteko te mammat vastavuoroisesti kunnioittaa minun rajojani siten, ettette anna niiden lapsienne rääkyä ja kirkua julkisilla paikoilla. Minun rajojani loukkaa se.
Korkeat äänet sattuvat ja aiheuttavat minulle kärsimystä. Koen kirkumiset samalla tavalla kuin joku toinen kokisi väkivaltaisen hyökkäyksen.
Toinen asia mitä toivoisin on se ettette tuputa niitä vauvojanne minun syliin. En välitä yhtään pitää lastasi sylissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi lapsipieni, tulet kokemaan vielä paljon muutakin (todennäköisesti sinua häiritsevää) uutta sen vauvan syntymän myötä. Ja siinä vaiheessa ehkä huomaat sen että kyse ei ollut sinun lääppimisestä, vaan aidosta kiinnostuksesta syntyvää uutta pientä kohtaan. Sulle voi olla kova paikka kun kätilö tai lastenhoitaja tulee synnärillä ottamaan tissistäsi kiinni ja laittaa sen vauvan suuhun. Mutta siinäkään ei ole kyse sinun lääppimisestä, vaan siitä että lapsesi oppiisyömään ja sinä syöttämään häntä, ja hoitajan työstä. Kannattaa tajuta jo etukäteen että vaikket sinä ole kiinnostunut muista, niin monet ulkopuoliset ovat kiinnostuneita muista, varsinkin pienistä vauvoista ja lapsista. Höllää vähän, niin elämä on nyt ja varsinkin tulevaisuudessa huomattavasdti helpompaa. Sitäpaitsi joku päivä voitkin tarvita sitä ulkopuolista apua ihan keneltä tahansa.
Kertaakaan ei ole kukaan synnärillä koskenut rintaani kysymättä ensin. Ja kokemusta on kolmen vauvan kanssa. Kyllä on aina kysytty ensiksi. Sitä paitsi, hoitohenkilökunta on täysin eri asia.
Mutta ootas ap kun vauva syntyy. Sitten tulee liuta kysymyksiä imetyksestä (ihan kuin se muille edes kuuluisi). Erään ihmisen sain hiljaiseksi kun heitin vastakysymyksenä tyylin "no mites sinun ruokailusi? Kuinka paljon menee ruokaa kerralla? Kait syöt suositusten mukaan? ". Johan hiljeni.
Odotan jo kauhulla kyselytulvaa :D Olen päättänyt että ne kaikkein tunkeilevimmat tyypit tulevat saamaan yksityiskohtaisia, pitkiä kuvailuja peräpukamista ja pidätysvaikeuksista, tuli niitä minulle tai ei. Yritän kyllä yleensä pysyä kaukana tunkeilevista ihmisistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta kenenkään mahat ja vauvat. Lupaan ja vannon etten koske vatsaasi.
Voisitteko te mammat vastavuoroisesti kunnioittaa minun rajojani siten, ettette anna niiden lapsienne rääkyä ja kirkua julkisilla paikoilla. Minun rajojani loukkaa se.
Korkeat äänet sattuvat ja aiheuttavat minulle kärsimystä. Koen kirkumiset samalla tavalla kuin joku toinen kokisi väkivaltaisen hyökkäyksen.
Toinen asia mitä toivoisin on se ettette tuputa niitä vauvojanne minun syliin. En välitä yhtään pitää lastasi sylissäni.
Olen kanssasi samaa mieltä, ja aion tehdä kaikkeni jotta lapsestani ei tulisi kirkuautomaattia. Enkä haluakaan antaa lastani kenen tahansa tuntemattoman syliin. Ap
Ei tulis mieleenkään tarrata kenenkään mahaan kiinni! Mitä ihmisten päässä liikkuu. D:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Koita rauhoittua.
Mua ei häirinny vatsan silittely tai taputtaminen yhtään. Mutta ihmiset on tosiaan hyvin erilaisia tuon oman tilansa suhteen. Toiset ei siedä kosketusta ja toiset taas pitävät siitä, että kosketetaan.
Pidätkö halaamisesta? Siitä, että joku tavatessaan silittää sinua vaikka hartiasta ja sanoo "onpa hauska nähdä" tms.? Itse tuppaan tekemään näin... sori siitä.
Halaan ainoastaan oikein hyviä ystäviäni ja perheenjäseniäni. Kenelläkään ei ole oikeutta koskea toiseen ihmiseen ilman lupaa. Ap
Eikö sua saa taputtaa olalle kuin luvan kanssa?
.????????
Toki elekieli kertoo...laistat pois alta tai annat taputtaa.
Saako sua kätellä? Ilman lupaa?
Ap kuulostaa siksi niin oudolta kun se on autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin näyttää olevan isokin ongelma että ap ei tykkää vatsansa taputtelusta?
Olisiko kyseessä huono omatunto kun on menty taputtelemaan raskausmahoja miettimättä, onko se soveliasta. Näistä asioista kun eivät useimmat puhu, kun ajatellaan että kaikkea pitää sietää raskauden takia. Ap
Ei olisi. Minusta olet varsin pikkumainen. Ketään ei kiinnosta iso paskamahasi
Todellakin toivoisin ettei kiinnostaisi niin saisin olla taputteluilta rauhassa. "Isosta paskamahasta" olet muuten sinäkin tullut, mutta ikävä kyllä nimenomaan paskana :( Ap
Sanoo äpärän äiti. Primadonna.
Äpärä on halventava nimitys avioliiton ulkopuolella syntyneestä lapsesta. Mistä päättelet että lapseni olisi äpärä? Ap
Tiesin sen vitun näsäviisastelija. Onko sun pakko takertua joka sanaan? Mahdat olla rasittavaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Koita rauhoittua.
Mua ei häirinny vatsan silittely tai taputtaminen yhtään. Mutta ihmiset on tosiaan hyvin erilaisia tuon oman tilansa suhteen. Toiset ei siedä kosketusta ja toiset taas pitävät siitä, että kosketetaan.
Pidätkö halaamisesta? Siitä, että joku tavatessaan silittää sinua vaikka hartiasta ja sanoo "onpa hauska nähdä" tms.? Itse tuppaan tekemään näin... sori siitä.
Halaan ainoastaan oikein hyviä ystäviäni ja perheenjäseniäni. Kenelläkään ei ole oikeutta koskea toiseen ihmiseen ilman lupaa. Ap
Eikö sua saa taputtaa olalle kuin luvan kanssa?
.????????Toki elekieli kertoo...laistat pois alta tai annat taputtaa.
Saako sua kätellä? Ilman lupaa?
Olen koko ketjun ajan puhunut raskausmahan taputtelusta. Kättely ei ole tunkeilevaa ja olalle taputuksen siedän riippuen siitä, kuka taputtaa. Ap
V
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin näyttää olevan isokin ongelma että ap ei tykkää vatsansa taputtelusta?
Olisiko kyseessä huono omatunto kun on menty taputtelemaan raskausmahoja miettimättä, onko se soveliasta. Näistä asioista kun eivät useimmat puhu, kun ajatellaan että kaikkea pitää sietää raskauden takia. Ap
Ei olisi. Minusta olet varsin pikkumainen. Ketään ei kiinnosta iso paskamahasi
Todellakin toivoisin ettei kiinnostaisi niin saisin olla taputteluilta rauhassa. "Isosta paskamahasta" olet muuten sinäkin tullut, mutta ikävä kyllä nimenomaan paskana :( Ap
Sanoo äpärän äiti. Primadonna.
Äpärä on halventava nimitys avioliiton ulkopuolella syntyneestä lapsesta. Mistä päättelet että lapseni olisi äpärä? Ap
Tiesin sen vitun näsäviisastelija. Onko sun pakko takertua joka sanaan? Mahdat olla rasittavaa seuraa.
Voin toki olla. Onneksi sinun ei tarvitse viettää aikaa kanssani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jep, voi olla. Tai voi se johtua siitäkin että luen aivan valtavasti. Koulussa sanoivat että kuulostan kirjalta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, voi olla. Tai voi se johtua siitäkin että luen aivan valtavasti. Koulussa sanoivat että kuulostan kirjalta. Ap
Mitään et tunnu kirjoista oppineen.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään et tunnu kirjoista oppineen.
Mitä olisi pitänyt oppia sinun mielestäsi? Yleistietoni on hyvä ja olen aina pärjännyt elämässä ihan mukavasti. Ap
Käsittämätöntä, kuinka aggressiivisesti jotkut kommentoijat suhtautuvat siihen, jos nainen ilmoittaa, ettei halua raskausmahaansa lääpittävän. Kaipa se sitten on niin kova paikka, että toiset ihmiset eivät ole mitään viihdykkeitä, joita voi käsitellä aivan niin epäkunnoittavasti kuin haluaa.